Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

3015 digitaal

Gestart door Loet dinsdag 12 april 2011, 01:56:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3015 digitaal
Lid sinds: 2011

offline
3015 digitaal
Hallo allemaal

Ik wil mijn 3015 digitaliseren. Ik heb de draadjes op het forum door gelezen en aangezien ik geen elekto achtergrond heb, hierbij de volgende vraag: Hoe moet ik dit uitvoeren:
" De truc is dat er 2 gelijkrichters (1N4001) omgekeerd aan 1 motoruitgang van de decoder gesoldeerd moeten worden waar vervolgens de 2 aansluitdraden van de veldmagneet op gesoldeerd moeten worden. De andere motoruitgang van de decoder gaat gewoon naar het motorschild."

Ik kan me voorstellen dat ik twee diodes "omgekeerd" aan een motoruitgang vast soldeer. Maar hoe gaat het dan verder? Gaan de twee draden van de veldspoel naar de uiteinden van de diodes die niet aan de aan de motoruitgang zitten? En waar wordt de de tweede draad van de motor uitgang van de decoder aan vast gesoldeerd?

Ook kan ik mij herinneren dat ik een foto gezien heb van iemand die een permanente magneet in de spoel van de 3015 bouwde. Helaas kan ik dit dit artikel niet meer vinden.
Is er iemand die mij hiermee op weg kan helpen?

Groeten

Loet

Re:3015 digitaal
Lid sinds: 2008

offline
Re:3015 digitaal
Beste Loet

Kijk eens bij "minicursus lok ombouwen door teunistreinen" zie link:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=21897.0

Hierbij wordt je alles uitgelegd en je leert zelf je lok ombouwen.
Wat je stelt in je text is sowieso niet juist. Er worden geen diodes gebruikt.
Wat wel dat kan je leren in de minicursus.

groeten teunis
Re:3015 digitaal
kiezel
gast

Re:3015 digitaal
Het kan natuurlijk wel met diodes... om zo je veldspoel te blijven gebruiken als 'permanentmagneet'.
Maar een echte permanentmagneet erin zetten is vele malen makkelijker.

Overigens zijn er ook decoders waarbij de veldspoel gewoon kan blijven zitten en de bestaande wisselstroom / alstroommotor in zijn geheel wordt gebruikt. Je vervangt dan dus alleen het relais door de decoder.

Groetjes,
Kiezel :)
Re:3015 digitaal
lokpaint
gast

Re:3015 digitaal
Citaat van: kiezel op dinsdag 12 april 2011, 10:49:43

Maar een echte permanentmagneet erin zetten is vele malen makkelijker.


Deze zijn er echter niet voor de 3015.

Je kunt hem ook gewoon met een deltamodule of een oudere C80 digitaliseren.

Bart
Re:3015 digitaal
Lid sinds: 2007

offline
Re:3015 digitaal
Het kan wel met diodes, was vroeger heel normaal, maar het is een tikkie ouderwets.  

Er zijn decoders die zonder meer met veldspoelen overweg kunnen, zoals vroeger de C80 en tegenwoordig een enkele decoder van Uhlenbrock of Tams.

De meeste decoders verwachten een gelijkstroommotor die van rijrichting verandert door ompolen. De meest gebruikte oplossing is de veldspoel vervangen door een permanent magneet van Märklin zelf of van ESU. Maar met diodes kan het ook.
- Je sluit de diodes 'antiparallel' op één motoruitgang aan. Diodes hebben een anode en een kathode. Het streepje geeft de kant van de kathode aan. Antiparallel betekent dat één diode met de anode op de motoruitgang wordt aangesloten en één diode met de kathode op dezelfde motoruitgang.
- De andere kant van de diodes sluit je op ieder een eigen veldspoelwikkeling aan.
- Via de veldspoel is er dan een aansluiting naar een koolborstelhouder op de motor. De tweede motoraansluiting van de decoder sluit je aan op de tweede koolborstelhouder. Waarschuwing: die koolborstelhouder moet elektrisch worden geïsoleerd van massa.

Voor dat soort klassieke oplossingen altijd even kijken op de site van dr. Oetker en via een verwijzing vond ik dit schema.



De volledige ombouwbeschrijving staat hier. Daar wordt de stokoude Lenz 900 gebruikt, maar dat maakt niet uit.

http://www.marklin-users.net/html/digital/DILE900conv.html
Re:3015 digitaal
lokpaint
gast

Re:3015 digitaal
Hoi

En hoewel er lieden zijn die een eventuele  lastregeling van een decder aan laten staan, is het toch sterk aan te bevelen deze uit te schakelen.

Bart
Re:3015 digitaal
Lid sinds: 2011

offline
Re:3015 digitaal
Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik zou dolgraag een cursus ombouwen volgen, maar sinds ik in de USA woon is dat ietwat moeilijk.

Ik heb een ESU decoder op de kop weten te tikken en wou die inbouwen. Volgens de beschrijving moet daar een permanente magneet op aan gesloten worden. Ik weet dat stroomverbruik misschien een probleem kan zijn, maar ik heb geen steile hellingen en ik wou de lampjes niet al te fel laten branden.
Alleen de permanente magneet zit me dwars. Ik heb ergens een draadje gelezen dat een veldspoel voor een 3015 omgebouwd werd en er een permanente magneet in gebouwd werd. Kan het echter nergens meer vinden en voor ik al draad er af haal, weet ik liever waar ik aan begin.

Heb al een paar zoek opdrachten gegeven maar dat bepaalde draadje kan ik niet meer vinden.

Is er iemand die weet hoe je het inbouwen van een permanente magneet doet?

Groeten

Loet
Re:3015 digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:3015 digitaal
Hoi Loet,

Citaat van: Loet op dinsdag 12 april 2011, 13:29:22
Alleen de permanente magneet zit me dwars. Ik heb ergens een draadje gelezen dat een veldspoel voor een 3015 omgebouwd werd en er een permanente magneet in gebouwd werd. Kan het echter nergens meer vinden en voor ik al draad er af haal, weet ik liever waar ik aan begin.
Misschien bedoel je dit draadje op het Stummi forum.
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=27&t=25056
Re:3015 digitaal
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:3015 digitaal
Loet,
Enige weken terug heb ik mijn 3015 met dioden en een ESU versie 4 met redelijk succes omgebouwd.
Er is een handelaar in Duitsland welke na opgaaf van de veldspoelmaat een magneet levert, dit even terzijde.
Een decoder-motor uitgang wordt aangesloten op 2 tegengestelde dioden waarbij de uitgang van de ene diode of ingang van de andere diode op de dubbele veldspoel gaan. De andere twee einden gaan zoals ook oorspronkelijk gemonteerd op de borstelhouder.
De condensator en de spoel tussen borstelhouder en massa komen te vervallen.
De andere decoder motor uitgang wordt op de andere borstelhouder gesoldeerd.
De lastregeling is vrijwel naar 0 gezet, daar ik anders hinderlijk last had van vertraagd omschakelen.
Een functie uitgang heb ik benut voor het Zwitsers seinbeeld, links onder.
De rechter en bovenlamp staan op de rijrichting licht uitgangen.
Om het flikkeren tegen te gaan zit er over de lampen een diode / elco 200 um gesoldeerd. Dit is wel het maximum wat de decoder aan kan, 2 gloeilampen en een buffertje.
De motor met het grote anker en worm overbrenging heeft m.i een fantastisch loop karakter waarbij je het niet als gemis ervaart dat de lastregeling miniem staat, wel blijf je het soepel draaien van het anker houden door het verminderen magnetisch opgewekt veld, veldspoel is een onderdeel van de regeling. Een permanente magneet zal het anker a.h.w fixeren bij terugregelen motor stroom waarbij de wormoverbrenging negatief zal opspelen. Een wormoverbrenging is immers blokkerend bij omkeren drijvende kracht.
m vr gr Cees
Re:3015 digitaal
oscarv
gast

Re:3015 digitaal
Cees,

Citaat van: Cees B op dinsdag 12 april 2011, 14:33:46
Er is een handelaar in Duitsland welke na opgaaf van de veldspoelmaat een magneet levert, dit even terzijde.

Heb je misschien contactgegevens van deze handelaar? Ik zit namelijk met een oude HAG lok waarvoor de leverancier geen permanentmagneet meer levert. En de diodetruc leidt bij deze HAG lok niet tot prettige resultaten. Het werkt wel, maar rijdt even slecht als een oude Marklin Deltalok.

Groet,

Oscar.
Re:3015 digitaal
Lid sinds: 2007

offline
Re:3015 digitaal
Citaat van: Cees B op dinsdag 12 april 2011, 14:33:46
Een decoder-motor uitgang wordt aangesloten op 2 tegengestelde decoders waarbij de uitgang van de ene decoder of ingang van de andere decoder op de dubbele veldspoel gaan. De andere twee einden gaan zoals ook oorspronkelijk gemonteerd op de borstelhouder.

Wat staat hier Cees?  :help:
Re:3015 digitaal
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:3015 digitaal
Henk V zal dit veranderen, moet diode zijn i.p.v decoder
Cees
Re:3015 digitaal
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:3015 digitaal
Oscar V
Een stukje tekst geknipt
Achtung: Wir fertigen den Permanentmagneten auch an !! - Rufen Sie an oder fragen Sie per mail an !!!
für alle alten Krokodile - CCS 800 / 3015, 30159 (Insider-Version), 36159
für alle alten Märklin Spur 1 Loks - BR 80, DGH 500, BR 55, BR 78, BR 38 ...
auch für die alten Minex-Loks !!
De advertentie link op E-bay http://cgi.ebay.nl/ESU-54630-Digital-Set-1-Magnet-51960-LokPilot-54610-/120660712521?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item1c17f05c49
Cees


Re:3015 digitaal
oscarv
gast

Re:3015 digitaal
Cees,

Citaat van: Cees B op dinsdag 12 april 2011, 15:35:36
Een stukje tekst geknipt
Achtung: Wir fertigen den Permanentmagneten auch an !!

Dank voor de tip - heb een emailtje uitgestuurd.

Groet,

Oscar.
Re:3015 digitaal
Lid sinds: 2011

offline
Re:3015 digitaal
Iedereen heel hartelijk bedankt voor de hulp.
De link naar de Stumi website gaf inderdaad het beeld dat ik mij kon herinneren.
Maar na het lezen van het verhaal van Cees B. denk ik dat ik die oplossing eerst eens ga proberen . De last regeling op 0 moest toch al vanwege de software die dat opvangt (Koploper)

Blij dat ik de vraag gesteld heb op het forum.

Groieten

Loet