Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

digitaliseren + sound van 3309 (met Telex koppeling)

Gestart door Northlander vrijdag 08 april 2011, 18:27:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
digitaliseren + sound van 3309 (met Telex koppeling)
hallo iedereen, ik zou een 3309 (BR85?) van Marklin willen ombouwen , met sound  en gebruik van de Telex koppeling.
Wat heb ik hier juist voor nodig? Zijn de sound decoders van ESU ook voorzien om de loc digitaal te laten rijden, of heb ik 2 aparte decoders nodig?
Ik ben een leek betreffende ESU, heb toch al positieve ervaring met ombouw via ESU decoders, doch totaal geen ervaring met sound.

groeten,

Alain
Re:digitaliseren + sound van 3309 (met Telex koppeling)
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:digitaliseren + sound van 3309 (met Telex koppeling)
Hoi Alain,

Een ESU LokSound in combinatie met een permanent magneet is het beste. De TELEX kan dan via een funktie-uitgang worden bestuurd. Het soort magneet hangt af van de motor. Ik ben niet zo thuis in de motoren. Er zijn 3 uitvoeringen, voor trommel-, kleine schijf- en grote schijf-collector.

Groet,
Bert
Re:digitaliseren + sound van 3309 (met Telex koppeling)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:digitaliseren + sound van 3309 (met Telex koppeling)
Citaat van: Northlander op vrijdag 08 april 2011, 18:27:51
Zijn de sound decoders van ESU ook voorzien om de loc digitaal te laten rijden, of heb ik 2 aparte decoders nodig?
Alain, de ESU sounddecoder is een rij en geluidsdecoder, dus eigenlijk een lokpilot met sound toegevoegd.
De 3309 heeft een trommelcollector motor en met de ESU magneet 51962 kun je de motor naar DC ombouwen.
Als je mfx wilt, moet je de LokSound V3.0 M4 nemen, wil je DCC dan neem je de LokSound V4.0.
Beide rijden ook onder Motorola.
Re:digitaliseren + sound van 3309 (met Telex koppeling)