Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

digitaliseren + sound van 3309 (met Telex koppeling)

Gestart door Northlander vrijdag 08 april 2011, 18:27:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
digitaliseren + sound van 3309 (met Telex koppeling)
hallo iedereen, ik zou een 3309 (BR85?) van Marklin willen ombouwen , met sound  en gebruik van de Telex koppeling.
Wat heb ik hier juist voor nodig? Zijn de sound decoders van ESU ook voorzien om de loc digitaal te laten rijden, of heb ik 2 aparte decoders nodig?
Ik ben een leek betreffende ESU, heb toch al positieve ervaring met ombouw via ESU decoders, doch totaal geen ervaring met sound.

groeten,

Alain
Re:digitaliseren + sound van 3309 (met Telex koppeling)
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:digitaliseren + sound van 3309 (met Telex koppeling)
Hoi Alain,

Een ESU LokSound in combinatie met een permanent magneet is het beste. De TELEX kan dan via een funktie-uitgang worden bestuurd. Het soort magneet hangt af van de motor. Ik ben niet zo thuis in de motoren. Er zijn 3 uitvoeringen, voor trommel-, kleine schijf- en grote schijf-collector.

Groet,
Bert
Re:digitaliseren + sound van 3309 (met Telex koppeling)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:digitaliseren + sound van 3309 (met Telex koppeling)
Citaat van: Northlander op vrijdag 08 april 2011, 18:27:51
Zijn de sound decoders van ESU ook voorzien om de loc digitaal te laten rijden, of heb ik 2 aparte decoders nodig?
Alain, de ESU sounddecoder is een rij en geluidsdecoder, dus eigenlijk een lokpilot met sound toegevoegd.
De 3309 heeft een trommelcollector motor en met de ESU magneet 51962 kun je de motor naar DC ombouwen.
Als je mfx wilt, moet je de LokSound V3.0 M4 nemen, wil je DCC dan neem je de LokSound V4.0.
Beide rijden ook onder Motorola.
Re:digitaliseren + sound van 3309 (met Telex koppeling)
Neem een ESU LokSound decoder met de permanent magneet 51962 en ESU speaker 50447. Let wel de lok ombouwen valt niet mee i.v.m. de speaker.

Mvg,
Peter
Re:digitaliseren + sound van 3309 (met Telex koppeling)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:digitaliseren + sound van 3309 (met Telex koppeling)
Hallo Alain,

Deze fraaie loc,heeft  een nadeel ,maar dat is ook meteen het voordeel.

Het nadeel is het gelede drijfwerk,en daardoor wordt de inbouw van de speaker enigzins bemoeilijkt,

Het voordeel van zo'n geleed drijfwerk is ,dat deze loc ook door kleine boogstralen kan :thumbup:

De motor en de decoder hebben zo hun plaats gevonden,en mogelijk kun je de speaker plaatsen in de buurt van de decoder.

Maar ook daar is de ruimte beperkt,uiteraard wil dit niet zeggen dat het onmogelijk is,want Märklin heeft er ook eentje met geluidweet het nummer effe nie
Mogelijk bied de explosie-tekening van zo'n dergelijke loc,uitkomst voor jouw ombouw.

Veel succes :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re:digitaliseren + sound van 3309 (met Telex koppeling)
Hallo Alain,

Zoals je misschien wel weet, is mijn loc deze week ook omgebouwd naar digitaal, maar zonder sound. Ik heb er helemaal géén verstand van, maar ik ben heel erg veel, èn goed geholpen door mede-Forummers die er verstand van hebben. Vraag veel info aan iedereen, dan moet het goedkomen volgens mij....!!  Veel succes !  :thumbup:

groeten, Willem.
Re:digitaliseren + sound van 3309 (met Telex koppeling)
hallo Bert, Kappa, Peter en Hans, enorm bedankt voor de feedback, denk dat ik de loc zonder sound zal ombouwen, er is inderdaad heel weinig plaats onder de behuizing, ik zal er toch ene bestellen (voor de toekomst) zal dan wat meer weten wat de grootte betreft,
:P
groeten,

Alain
Re:digitaliseren + sound van 3309 (met Telex koppeling)
Die loc werd door Märklin ook volledig met sound uitgebracht in startset 29840 echter zonder telex. Misschien is het eenvoudiger om op deze loc aan te schaffen en telex bij te plaatsen.
Re:digitaliseren + sound van 3309 (met Telex koppeling)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:digitaliseren + sound van 3309 (met Telex koppeling)
Op het Stummiforum staan een aantal foto's van een ombouw met loksound.
Zie http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=43665
Één van de foto's: