Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Wie weet nog meer verborgen "features"?!

Gestart door NS-reiziger zaterdag 09 april 2011, 13:07:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wie weet nog meer verborgen "features"?!
In modelbesprekingen worden soms opmerkelijke "features" getoond die niet vermeld zijn in de officiële beschrijving van een model.

Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan de aanwezigheid van (verder ongebruikte) lichtgeleiders voor sluitlichten in het model van de NS 1100 serie. (Zie dit draadje met een voorbeeld hoe je deze als nog kunt benutten.)

Ook de aanwezigheid van een klankkast voor een luidspreker in de generator wagon van de TEE Inox PBA wagenset 41870. (Zie deze modelbespreking van het Trix equivalent op de Groterdam website.)
Heb nog geen verhaaltje gelezen dat een hobbyist van deze verborgen "feature" gebruik heeft gemaakt om als nog geluid in te bouwen (is ook bijna hermetisch afgesloten dus op het eerste oog ook niet meer bereikbaar).

Weet iemand nog andere modellen met dit soort verborgen "features" die onvermeld blijven in de officiële documentatie?


Vriendelijke groet,

Keesjan
Re:Wie weet nog meer verborgen "features"?!
De Br50 en V160 hebben "verborgen" geluiden. Ik weet niet om welke artnrs het net gaat. Maar dit is redelijk geweten dacht ik?
Re:Wie weet nog meer verborgen "features"?!
Citaat van: cyberbeast op zondag 10 april 2011, 10:48:41
De Br50 en V160 hebben "verborgen" geluiden.

Ja, daar had ik ook aan gedacht. Meestal zijn dit extra geluiden die niet op het bewuste model van toepassing zijn?! Het is in ieder geval heel logisch dat er soms meer geluiden aanwezig zijn op de geluidschip, maar dus niet allemaal "beschikbaar", wanneer meerdere modellen diezelfde standaard chip gebruiken.

Vreemder wordt het natuurlijk wanneer die verborgen geluiden zich toch ineens openbaren. Zo schijnt de NS Koploper spontaan een Frans omroepbericht ten gehore te brengen bij een hapering in de stroomvoorziening. ;)

Op het digitale gebied zullen er nog wel meer van dit soort gevallen van ongebruikte functies zijn, niet alleen mbt geluid.


Vriendelijke groet,

Keesjan
Re:Wie weet nog meer verborgen "features"?!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Wie weet nog meer verborgen "features"?!
Over de koploper ben ik expert. Heb heel veel geluiden gehoord, en dat is een tekenen van naderend overlijden van de geluidsmodule. En dat is trouwens ook gebeurd.

Er zit op-
Franse omroep
2 fluiten
motorgeluid
En nog iets
Re:Wie weet nog meer verborgen "features"?!
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Wie weet nog meer verborgen "features"?!
Citaat van: wijbe op zondag 10 april 2011, 12:41:08
Over de koploper ben ik expert. Heb heel veel geluiden gehoord, en dat is een tekenen van naderend overlijden van de geluidsmodule. En dat is trouwens ook gebeurd.

Er zit op-
Franse omroep
2 fluiten
motorgeluid
En nog iets

En hoe kun je die activeren?:P
Re:Wie weet nog meer verborgen "features"?!
Citaat van: NS-Daniel op zondag 10 april 2011, 12:49:02
Citaat van: wijbe op zondag 10 april 2011, 12:41:08

Over de koploper ben ik expert. Heb heel veel geluiden gehoord, en dat is een tekenen van naderend overlijden van de geluidsmodule. En dat is trouwens ook gebeurd.

Er zit op-
Franse omroep
2 fluiten
motorgeluid
En nog iets

En hoe kun je die activeren?:P


http://decoder.x-train.de/index.php?seite=sounddec/DVM09.php

Gr, Ben.
Re:Wie weet nog meer verborgen "features"?!
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Wie weet nog meer verborgen "features"?!
Citaat van: Spoorman op zondag 10 april 2011, 13:00:45
Citaat van: NS-Daniel op zondag 10 april 2011, 12:49:02
Citaat van: wijbe op zondag 10 april 2011, 12:41:08

Over de koploper ben ik expert. Heb heel veel geluiden gehoord, en dat is een tekenen van naderend overlijden van de geluidsmodule. En dat is trouwens ook gebeurd.

Er zit op-
Franse omroep
2 fluiten
motorgeluid
En nog iets

En hoe kun je die activeren?:P


http://decoder.x-train.de/index.php?seite=sounddec/DVM09.php

Gr, Ben.

Snap der niks van, maargoed. :P Zo is ie ook wel leuk. :)
Re:Wie weet nog meer verborgen "features"?!
De E44 044 DRG M*39441  heeft ook sluitverlichting net als de DB variant.
Deze is alleen op de decoder niet geactiveerd.
Kwam hierachter toen ik er een decoder uit een andere loc in prikte om te kijken of deze dan beter ging rijden. :D
Re:Wie weet nog meer verborgen "features"?!
Citaat van: Lodewijk op zondag 10 april 2011, 14:11:52
De E44 044 DRG M*39441  heeft ook sluitverlichting net als de DB variant.
Deze is alleen op de decoder niet geactiveerd.
Kwam hierachter toen ik er een decoder uit een andere loc in prikte om te kijken of deze dan beter ging rijden. :D

Ik neem aan dat het ontbreken van sluitlichten voor dit model dan correct lichtbeeld is voor die periode (II) ?!

Vriendelijke groet,

Keesjan
Re:Wie weet nog meer verborgen "features"?!
Als de loc zonder wagons rijdt moet deze toch ook sluitlichten hebben?
Re:Wie weet nog meer verborgen "features"?!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Wie weet nog meer verborgen "features"?!
Citaat van: NS-Daniel op zondag 10 april 2011, 12:49:02
Citaat van: wijbe op zondag 10 april 2011, 12:41:08
Over de koploper ben ik expert. Heb heel veel geluiden gehoord, en dat is een tekenen van naderend overlijden van de geluidsmodule. En dat is trouwens ook gebeurd.

Er zit op-
Franse omroep
2 fluiten
motorgeluid
En nog iets

En hoe kun je die activeren?:P

Zeer veel je geluiden gaan gebruiken, gaat ie zo stuk.......
Re:Wie weet nog meer verborgen "features"?!
Citaat van: Lodewijk op zondag 10 april 2011, 17:00:32
Als de loc zonder wagons rijdt moet deze toch ook sluitlichten hebben?

Dat zou je wel zeggen, maar dit is de laatst uitgebrachte variant van dit model. Blijkbaar is hier toch een bewuste keuze gemaakt om de sluitlichten *niet* te activeren.

Deel van het antwoord is mogelijk het feit dat pas latere versies van dit type voor Wendezug (trek-/duwtrein) zijn ingericht. Deze eerste versie uit periode II kon dit dus niet.

De precieze logica is mij verder ook niet duidelijk. Intrigerend.

Wie het weet mag het zeggen!


Vriendelijke groet,

Keesjan
Re:Wie weet nog meer verborgen "features"?!
Dat is net zoals de belgische 59 ers daar heb je ook bepaalde locs met uit en inschakelbare rode achter lichten en bij andere kun je dat niet.
Re:Wie weet nog meer verborgen "features"?!
Citaat van: wijbe op zondag 10 april 2011, 12:41:08
Over de koploper ben ik expert. Heb heel veel geluiden gehoord, en dat is een tekenen van naderend overlijden van de geluidsmodule. En dat is trouwens ook gebeurd.

Er zit op-
Franse omroep
2 fluiten
motorgeluid
En nog iets
Niet echt een verborgen feature, aangezien die geluidschip ook gebruikt wordt in een andere trein, waarin wel de Franstalige omroep in gebruikt wordt. Of misschien is die trein nog niet eens door Marklin gebouwd?

Anyway, iemand een idee hoe deze klinkt? Ik ga mijn Marklin-loc niet opofferen om met de geluidschip te spelen. ;)

Iemand?
Re:Wie weet nog meer verborgen "features"?!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Wie weet nog meer verborgen "features"?!
Eens even kijken op me oude telefoon, misschien staat op het sd kaartje nog de filmpjes. Anders benik ze kwijt :(
Re:Wie weet nog meer verborgen "features"?!
Even een late kick, maar weet je al meer?
Re:Wie weet nog meer verborgen "features"?!
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re:Wie weet nog meer verborgen "features"?!
In de ÖBB 1216 van Märklin zit ook zoiets, heb het ooit op video gepakt:

Re:Wie weet nog meer verborgen "features"?!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Wie weet nog meer verborgen "features"?!
Citaat van: Aar op maandag 28 november 2011, 13:02:45
Even een late kick, maar weet je al meer?

Helaas niet. Alleen dat als ze vreemde geluiden gaan maken, ze snel kapot gaan. Je kan dacht ik door andere soldeerverbindingen er andere geluiden uit krijgen. Hier is een site voor, in het duits? Ik dacht iets met x-decoders?
Re:Wie weet nog meer verborgen "features"?!
Wijbe, Volgens mij bedoel je deze"http://www.x-train.de/"
Re:Wie weet nog meer verborgen "features"?!
Die website is plat als je bij decoders klikt  8o :(
Forbidden fout

groeten Dylan
Re:Wie weet nog meer verborgen "features"?!
"Wir trauern um Reinhard Bobzin, der am Dienstag, 11.01.2011 plötzlich und unerwartet von uns gegangen ist.

Dieser Seite wird zur Erinnerung an Reinhard erhalten. Wir bitten um Verständnis, keine Anfragen mehr annehmen zu können."
Re:Wie weet nog meer verborgen "features"?!
Geen idee wat daar staat, aangezien mijn Duits nul komma nul is ...  :(

groeten Dylan
Re:Wie weet nog meer verborgen "features"?!
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:Wie weet nog meer verborgen "features"?!
Kort gezegd, dat Reinhard Bobzin op 11-01-2011 plotseling is overleden en dat de site als herinnering aan hem blijft staan, maar er geen bestellingen meer gedaan kunnen worden. De site zal dus ook niet meer geupdate worden.

Gr.  Charlie
Re:Wie weet nog meer verborgen "features"?!
Oh dat is jammer... Jammer ook dat de informatie van de decoders niet meer toegankelijk is.


groeten Dylan
Re:Wie weet nog meer verborgen "features"?!
Ik moet jou tegenspreken decoder uitleg vind je wel hoor. Als je bij die foutmelding gewoon links op een woordje klikt gaat het gewoon verder. Ik klikte bvb op adressen en kon verder gaan .
Re:Wie weet nog meer verborgen "features"?!
Hmm waar zie jij de link?

groeten Dylan
Re:Wie weet nog meer verborgen "features"?!
Als je de foto met overlijdens bericht krijgt staat er links een hoop knopjes daar decoders aanklikken, vervolgens komt forbidden maar links staan nog steeds de knopjes.