Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Analoog seinen schakelen (schakeling?)

Gestart door treinrobert zaterdag 09 april 2011, 11:58:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Analoog seinen schakelen (schakeling?)
Ik wil graag seinen gaan plaatsen en op mijn schakelbord de mogelijkheid maken om ze te schakelen naast mijn wissels. Digitaal wil ik niet gaan want ik werk met de 6021 en heb geen CS ofzo. Ik wil dus gewoon knopjes gaan bedienen

Nu is dit niet zo lastig voor een sein met twee mogelijkheden. Echter voor een hoofd-sein met 4 mogelijkheden is het lastiger omdat je alles eigenlijk met één enkele knop wilt bedienen. Tevens moet het voor-sein mee reageren met het hoofd-sein. Ik kom er dus even niet uit.

Hier de mogelijkheden:

Hoofd-sein:
1- Rood onder - STOP
2- groen - vrij rijden
3- groen/geel - langzaam rijden
4- Rood boven - Sein storing - STOP

Daarbij moet het voor-sein schakelen:
1- 2 x geel - hoofdsein is rood - stoppen bij hoofdsein
2- 2 x groen - hoofdsein is vrij - vrij rijden
3- links onder geel/rechts boven groen- Verwacht langzaam rijden bij hoofdsein
4- uit- hoofdsein in storing - verwacht stoppen bij hoofdsein

Nu kun je denk ik één schakeling gebruiken en de hoofd- en voor-seinen parallel op elkaar aansluiten, dan kan ik echter ook fout hebben. Ik ga overigens gebruik maken van de zelfbouw seinen van Conrad.

Is er misschien iemand die mij kan helpen hiermee? Voor de seinen met twee standen gebruik ik denk ik gewoon een tuimel-schakelaar.

Alle input is welkom! Als ik de seinen heb geplaatst en de bovenleiding kan ik doorgaan met het maken van ballast tussen de sporen.
Re:Analoog seinen schakelen (schakeling?)
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Analoog seinen schakelen (schakeling?)
Treinrobert,
Het sein wat jij beschrijft is alleen digitaal aanstuurbaar.
Voor het bedienen van een sein eerdere generatie heb je een moment schakelaar nodig, geen tuimelschakelaar!!!

Wil je digitaal schakelen uit de 6021 kan alleen met keybord 6040 (voor 16 seinen, k83 voor 4 seinen (6083) Aantal keybord aan de 6021 is max 4
Met een interface en een programma (bv koploper of i.d) afhankelkelijk van welk programma met ook diverse componenten als k83 of wissel / sein module en een comunicatie protocol via een com poort uit de pc.

Voorseinen kun je koppelen aan de seinen waar het voorsein als functie voor staat. Rij snelheid aanpassen aan de stand voorsein is een verhaal apart. Is wel mogelijk maar je werkt via een pc en bezetmeldingen.
m vr gr Cees
Re:Analoog seinen schakelen (schakeling?)
Ik zou best alles via koploper willen bedienen. Vindt het een mooi programma maar om alles eromheen digitaal te maken moet er weer een hele hoop geld uitgegeven worden. mede vanwege die reden dus analoog.

Een moment schakelaar moet je toch ook een schakeling achter plaatsen? Zijn daar voorbeelden van?
Re:Analoog seinen schakelen (schakeling?)
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Analoog seinen schakelen (schakeling?)
Treinrobert,
Een onderdeel van een sein / wissel is een magneetspoel welke een kern verplaatst.
Gedurende deze activering loopt er veel stroom, ca 1 amp, door de spoel welke hierdoor warmte gaat ontwikkelen. Bij langdurige inschakeling, tuimel schakelaar, geeft dit doorbranden van de spoel als resultaat.
Ook het constant activeren van diverse seinen / wissels geeft een vermogens probleem voor de trafo.
Je kunt ook in de WIKI over dit onderwerp rond snuffelen
met vr gr Cees
Re:Analoog seinen schakelen (schakeling?)
Ik denk dat we elkaar niet begrepen. Ik wil zowel de wissels als de seinen analoog schakelen met de hand. De wissel-aandrijvingen zijn van Conrad en hebben eind-afschakeling. Hier kan ik dus wel een tuimel-schakelaar voor gebruiken.

Analoog automatiseren is niet mijn bedoeling. Dan zou ik digitaal gaan. De wissels wil ik aangedreven hebben omdat dat gewoon handig is vanuit één positie en de seinen zijn er meer voor de sier, maar wel werkend dan. De seinen hebben dus naar mijn weten geen spoeltjes. (de conrad licht-seinen dan) Ik ben er nog niet echt uit. Misschien moet ik toch digitaal gaan schakelen.....

Ga eens kijken wat dat kost aan decoders en interfaces voor de computer.
Re:Analoog seinen schakelen (schakeling?)
Hum... Digitaal aansturen hoeft helemaal niet... er zijn zat mensen die de wissels en seinen analoog besturen en de treinen digitaal. Goed dat is niet de meerderheid maar dat terzijde.

Je kan inderdaad voor de conrads gewoon tuimelschakelaars gebruiken, maar ik zou gewoon voor een aantal momentschakelaars gaan. Je kan hier wel wat informatie vinden over het gebruik van een schakeltableau..

De seinen kan je dan ook met een tuimelaar gebruiken. Dat moet ook geen probleem zijn. Armseinen kan je eventueel ook de conrad aandrijvingen voor gebruiken.

Denk dat je op jouw manier goedkoper uit bent dan volledig digitaal gaan... Computers zijn niet overal de oplossing voor ;)

Groeten Ronald.
Re:Analoog seinen schakelen (schakeling?)
Hallo Treinrobert,

Met impulsschakelaars bedien je de wissels, maar dat wist je al.

De seinen die je op het oog hebt, moeten ingeschakeld worden. Zij hebben 4 seinbeelden en dat doe je dus
met 4 duurschakelaars ( hoofdsein en voorsein kun je combineren ). Het nadeel van een handmatige duurschakelaar is dat je steeds een schakelaar af moet zetten om de volgende in te schakelen. Handiger is het dan ook om hier ook
impulsschakelaars en een relais in te zetten. Je hebt 1 relais om 2 schakelbeelden te realiseren.

Daarvan zijn op het internet wel schakelingetjes te vinden.

Je kunt er voor kiezen met de impulsen gelijktijdig de wissels te schakelen, maar dat hoeft natuurlijk niet.

Alphons

Re:Analoog seinen schakelen (schakeling?)
Citaat van: treinrobert op zondag 10 april 2011, 09:40:47
Ik zou best alles via koploper willen bedienen. Vindt het een mooi programma maar om alles eromheen digitaal te maken moet er weer een hele hoop geld uitgegeven worden.
Je kunt ook eens kijken naar de OC32 van Leon van Perlo in combinatie met Koploper.
Hiermee is het ook mogelijk om via het scherm enkel je seinen, wissels,servo's, ontkoppelaars enz. te bedienen.

Mvg,
Peter
Re:Analoog seinen schakelen (schakeling?)
Citaat van: fonzo999 op zondag 10 april 2011, 10:46:49
Hallo Treinrobert,

Met impulsschakelaars bedien je de wissels, maar dat wist je al.

De seinen die je op het oog hebt, moeten ingeschakeld worden. Zij hebben 4 seinbeelden en dat doe je dus
met 4 duurschakelaars ( hoofdsein en voorsein kun je combineren ). Het nadeel van een handmatige duurschakelaar is dat je steeds een schakelaar af moet zetten om de volgende in te schakelen. Handiger is het dan ook om hier ook
impulsschakelaars en een relais in te zetten. Je hebt 1 relais om 2 schakelbeelden te realiseren.

Daarvan zijn op het internet wel schakelingetjes te vinden.

Je kunt er voor kiezen met de impulsen gelijktijdig de wissels te schakelen, maar dat hoeft natuurlijk niet.

Alphons



Ja, met relais werken kan ook en is een goede optie. Daar ga ik eens wat tekeningetjes van maken. Bedankt !

De wissels doe ik niet via impuls schakelaars. De conrad wissel aandrijving heeft namelijk een eind-afschakeling waardoor er geen stroom blijft lopen. Dat kan dus met een tuimelschakelaar, wel 2 polig. Dit heb ik al getest en werkt prima. Dit doe ik ook met gelijkstroom zodat ik alleen weerstanden bij de leds hoef te plaatsen.