Ik heb in bruikleen, en om te testen of het geluid het blijft doen, de "Doornkaat" Railbus, hij rijdt inmiddels in het automatische bedrijf, waarbij het geluid op bepaalde plaatsen uitgeschakeld wordt en op andere plaatsen weer ingeschakeld wordt.
Daarbij viel mij op dat in het benedenstation de voorkant van de trein het perron net voorbij rijdt, analyse leert dat de melder pas geactiveerd wordt op de 2e as van de bijwagen.
Een onderzoek van de bijwagen leert dat de eerste as dubbel geïsoleerd is, de as is dus geïsoleerd van beide wielen en dat er een rijrichtingschakelaar op de as zit voor de verlichting.
Conclusie zijn:
de geïsoleerde as is nodig voor de rijrichtingomschakeling voor de verlichting (een tikkeltje ouderwets)
ik zie geen eenvoudige mogelijkheden om de twee wielen met elkaar te verbinden.
oplossing voor het "perron" probleem: het gehele railbusstel omgekeerd op de rails zetten, op het tussen- en bovenstation loopt het perron verder door, nu duwt het motorwagenstel het bijwagenstel omhoog, ik had het liever andersom, het koppelingetje is niet overdreven stijf.
Iemand nog ander suggesties?
Groet, Anne W