Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Volg de huidige corona-regels van de overheid voor wat mogelijk is.
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Bespreking Märklin H0 Modellen
| | |-+  "Doornkaat" railbus
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: "Doornkaat" railbus  (gelezen 1048 keer)

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
"Doornkaat" railbus
« Gepost op: zondag 03 april 2011, 22:30:28 »

Ik heb in bruikleen, en om te testen of het geluid het blijft doen, de "Doornkaat" Railbus, hij rijdt inmiddels in het automatische bedrijf, waarbij het geluid op bepaalde plaatsen uitgeschakeld wordt en op andere plaatsen weer ingeschakeld wordt.

Daarbij viel mij op dat in het benedenstation de voorkant van de trein het perron net voorbij rijdt, analyse leert dat de melder pas geactiveerd wordt op de 2e as van de bijwagen.

Een onderzoek van de bijwagen leert dat de eerste as dubbel geïsoleerd is, de as is dus geïsoleerd van beide wielen en dat er een rijrichtingschakelaar op de as zit voor de verlichting.

Conclusie zijn:

de geïsoleerde as is nodig voor de rijrichtingomschakeling voor de verlichting (een tikkeltje ouderwets)

ik zie geen eenvoudige mogelijkheden om de twee wielen met elkaar te verbinden.

oplossing voor het "perron" probleem: het gehele railbusstel omgekeerd op de rails zetten, op het tussen- en bovenstation loopt het perron verder door, nu duwt het motorwagenstel het bijwagenstel omhoog, ik had het liever andersom, het koppelingetje is niet overdreven stijf.

Iemand nog ander suggesties?

Groet, Anne W

Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

EgMaf

  • Gast
Re:"Doornkaat" railbus
« Reactie #1 Gepost op: maandag 04 april 2011, 08:22:58 »

Ik denk dat je zelf al de beste oplossing gevonden hebt: In het grootbedrijf hebben ze de motorwagen/loc/aandrijving ook altijd liever aan dalzijde. Da's veiliger.

Als je het echt anders wilt, zou je kunnen proberen om koperen veertjes tegen de binnenkant van de wielen op die as te krijgen, en die veertjes dan met een draadje door te verbinden (dan overbrug je de as in feite...)
Gelogd

mozzi54

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
    • foto's zolderbaantje
Re:"Doornkaat" railbus
« Reactie #2 Gepost op: maandag 04 april 2011, 09:33:16 »

Die rijrichtingschakelaar is waarschijnlijk zo'n sleepschakelaar zoals die ook in stuurstandrijtuigen van M* zit. Ik zou de geïsoleerde as vervangen door een ongeïsoleerde en de rijrichtingschakelaar verwijderen. Daarvoor in de plaats monteer je dan een functiedecoder.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Gelogd
K-rail,Duits, tijdperk IV/V, Tams MC i.c.m. Koploper

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re:"Doornkaat" railbus
« Reactie #3 Gepost op: maandag 04 april 2011, 10:48:52 »

Ik begrijp ook niet waarom M bij de railbus voor deze oplossing heeft gekozen.
Hadden ze een iets geavanceerdere koppeling gebruikt met 4 polen dan had die sleepschakelaar overbodig geweest en het frontsein via de decoder kunnen worden aangestuurd en ook de binnenverlichting apart schakelbaar.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.053 seconden met 24 queries.