Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Welke snijmat gebruiken jullie?

Gestart door ROMiJo maandag 10 januari 2011, 09:36:57

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Welke snijmat gebruiken jullie?
Hallo,
Ik ben op zoek naar een goede snijmat en verdwaal in de soorten en prijzen. Hier op het forum is slechts 1 dood linkje te vinden. Heeft er iemand op basis van eigen ervaring tips voor een goede snijmat?

Dank alvast,
Rob.
Re:Welke snijmat gebruiken jullie?
hoi rob

ikhab altijddievan de action zon groenne met maat aanduiding. zijn goedkoopen dus ook zoweer vervangen.
en isbest een goede.


groetjes jacco.
Re:Welke snijmat gebruiken jullie?
Hoi Rob,

Het nadeel van zo'n snijmat vind ik dat je er met een afbreekmesje alsnog doorheen snijdt. Daarom gebruik ik altijd een plastic keuken snijplank van Ikea. Daar hebben ze ook dunne flexibele snijplanken die pik ik soms van mijn vrouw!, omdat daar de snedes minder diep in blijven staan. Alleen als ik papier of karton snij met een rolmes gebruik ik de snijmat.
Re:Welke snijmat gebruiken jullie?
Ik gebruik gewoon altijd een groot stuk hardboard (met aan 1 kant zo'n gladde zijde)
Voordelen zijn:
-Kost weinig
-Groot (werk-)oppervlak (genoeg ruimte om verf, lijm, vijlsel etc. te knoeien)
-Je snijdt er niet (zomaar) doorheen
-Je kunt er zelfs op schrijven en aantekeningen op maken
Re:Welke snijmat gebruiken jullie?
Ik gebruik zowel hardboard als de groene van Faller of Blokker (goedkoop) en de witte keukenplanken. Alles afhankelijk van de klus.
Re:Welke snijmat gebruiken jullie?
Okee, nu begrijp ik waarom er in onze tafel van die rare krassen zitten...  ;) :lol:
Re:Welke snijmat gebruiken jullie?
Ik gebruik een groene snijmat uit de kantoorboekhandel.
Re:Welke snijmat gebruiken jullie?
Hoi,
Bedankt voor jullie reacties. Samenvattend: een 'gewone' snijmat voor het fijnere werk als papier en karton en een snijplank of hardboard voor het wat zwaardere werk. Ik ga het allemaal eens uitproberen; ik begin met die plastic snijplank uit de keuken :mrgreen:

Groet,
Rob.
Re:Welke snijmat gebruiken jullie?
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Welke snijmat gebruiken jullie?
Re:Welke snijmat gebruiken jullie?
Dag Rob,

ik heb ong. 2 jaar geleden een A3 mat gekocht bij Action. Kostte weinig, werkt prima. En als
hij straks versleten is, dan ga ik weer op zoek naar een nieuwe.
Succes,
M vr gr,

Wim
Re:Welke snijmat gebruiken jullie?
Hoi Wim,
Jacco gaf ook aan dat hij er een bij de Action vandaan had. Daar ga ik dus ook kijken! En kijken doet....

En Rieske, inderdaad oppassen voor kruisbesmetting; straks groeien er vanzelf champignonnetjes op de treinbaan  :shock:

Gr,
Rob.
Re:Welke snijmat gebruiken jullie?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Welke snijmat gebruiken jullie?
ik heb er toevallig op de beurs in houten zaterdag 1 gekocht. A2 formaat, voor 10 euro!

Roy
Re:Welke snijmat gebruiken jullie?
Een plankje (afval) MDF van 10 bij 20 centimeter (9mm dik). Dan snij je niet snel meer in de tafel  :lol:

Re:Welke snijmat gebruiken jullie?
Ik gebruik ook 2 van die groene gevallen van de Action/ big Bazaar. 1x A4, 1x A3. De maatvoering erop kom niet overeen met mijn linealen dus die gebruik ik alleen als referentie, maar nooit als maat.
Verder nog een paar oude houten snijplanken uit de keuken.
Re:Welke snijmat gebruiken jullie?
Ja ikheb ook die action 1,29 geloof ik? Verder heb ik die blauwe van V&D die heeft een 5mm verdeling wel een stuk duurder die was 7,50
Re:Welke snijmat gebruiken jullie?
Lid sinds: 2008

Aspirant lid stamtafel Flevoland.

offline
Re:Welke snijmat gebruiken jullie?
De A3 matten liggen nu weer bij de Action voor ? 1,69.

Ron
Re:Welke snijmat gebruiken jullie?
Bedankt voor de tip Ron :idea:
Ik zal die eens gaan bekijken.
Gr,
Rob.
Re:Welke snijmat gebruiken jullie?
Houd ook de aanbiedingsbakken van de praxis in de gaten.
Ze verkopen daar soms eenA1 snijmat voor 5 euro.

Gr Robin
Re:Welke snijmat gebruiken jullie?

Ik heb vorig weekend ook bij de Action 2 snijmatten A3 gekocht, 1,69 per stuk; opdruk is anders maar ik zie het verschil niet qua matriaal met snijmat van 10-12 euro.

Was trouwens ontluisterend bezoek aan deze winkel: zag een lijmspuit/kithouder van metaal volgens mij identiek aan wat ik gekocht heb als 'prof. goed ding' a 30 euro, daar voor 2,50  :|

Re:Welke snijmat gebruiken jullie?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Welke snijmat gebruiken jullie?
ik heb deze van action.Gekocht met de snijdingen voor foto's.Kijk trouwens eens naar de spotprijs voor verfjes.Spuitbus amper 2,99 euro en pastel of acryl voor amper 1 euro de pot.Wel in Belgie maar denkt dat dat in Nederland ook zo is.Ongelooflijk goedkope dingen voor de modelbouw.
Re:Welke snijmat gebruiken jullie?
Heren,
Hier lees ik dat er door een snijmat gesneden wordt, en nog wel die van de Action.
Zelf gebruik ik deze snijmat ook en heb dit nog nooit gepresteerd, styreen snij je in verschillende bewegingen en nooit in een keer.
Ik gebruik deze al jaren en op het forum is te zien wat ik al niet met styreen doe, hele gebouwen komen van een en de zelfde snijmat.
Dus als je gaat snijden in welk materiaal dan ook doe het niet in een keer maar in meerdere snijbewegingen.
Styreen snij je als volgt de eerste snijbeweging is maar heel dunnetjes om de lijn tezetten, vervolgens ga je dieper snijden dan heb je een perfecte snijkant.
Vervolgens snij niet geheel door het materiaal maar breek het af ook dan krijg je een mooie afwerk kant.
Als je in een keer tediep snij krult het styreen omhoog en geeft een grote braam.
Om deze weg te halen ga er met een afbreek mesje langs onder een hoek van 45 graden dan krijg je een mooi schuin kantje aan het styreen.
Hopende dat deze uitleg duidelijk is.
Groeten Jaap 
Re:Welke snijmat gebruiken jullie?
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:Welke snijmat gebruiken jullie?
ik gebruik die v.d. action

?3,- ongeveer.

ik vindt m prima, snij er niet doorheen.
als je lijm morst (plasticlijm) en je wil het wegvegen, veeg je de witte strepen weg.
zelf maakt mij dit niet uit, ik gebruik ze nooit.
Re:Welke snijmat gebruiken jullie?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Welke snijmat gebruiken jullie?
Ik heb er ooit in "China" besteld, via Ebay, A3 formaat, een paar euro, incl. verzending.

Ik lees hier van "door de mat snijden", en "als de mat versleten is" ...

Hoe krijg je in godsnaam zo'n mat versleten ? Ik heb de mijne al jaren, gebruik hem echt veel, en toch ziet die
er nog als nieuw uit. Zijn die van "De Action" dan niet zelfhelend ?


groeten,
Kris