Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Welk soort gips ??

Gestart door woopietrein vrijdag 09 februari 2007, 11:14:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welk soort gips ??
woopietrein
gast

Welk soort gips ??
Komend weekend ga ik gipsen.
De pur is uitgehard en gesneden, en is nu gereed om de laag gips te krijgen.
Maar met welk gips werken jullie het liefst?
Rotband van Knauff ??? of andere ervaringen ???
Re: Welk soort gips ??
ik gebruik gewoon model gips van de bouwmarkt
Re: Welk soort gips ??
JanPieter
gast

Re: Welk soort gips ??
Hallo Woopietrein.
heb zelf ook een purberg, heb oo geprobeerd wat "gewone bouwgips" 2 soorten. zZe bleven allebei niet goed zitten, je kunt ze zo weer af brokkelen.
Model- of Rotband gaat perfect!
Wel moet ik zeggen dat pur niet echt een superieure ondergrond is voor een laag gips.
Misschien wat vliegengaas erover?  :idea:
Mvg Jan-Pieter
Re: Welk soort gips ??
Hoi,

Ik gebruik flex tegellijm.

Groet,
PJ
Re: Welk soort gips ??
JanPieter
gast

Re: Welk soort gips ??
@PJ,
Wat bedoel je daarmee?Gebruik je dat ipv gips?
MVG Jan-pieter
Re: Welk soort gips ??
woopietrein
gast

Re: Welk soort gips ??
Bedankt voor de tip, nu even naar Gamma om Rotband en dan nog een bakkie en aan de slag, het ZwarteWoud neemt zijn vormen aan.
Re: Welk soort gips ??
JanPieter
gast

Re: Welk soort gips ??
Woopietrein,
Zwarte Woud?
Leuk, dat wil ik op mijn volgende baan ook gaan doen  :o :D!
Re: Welk soort gips ??
Lid sinds: 2006

offline
Re: Welk soort gips ??
Loopgips een optie  :shock: :mrgreen:
Re: Welk soort gips ??
Lid sinds: 2006

K rails, Cs3

offline
Re: Welk soort gips ??
CiteerIk gebruik flex tegellijm.
CiteerWat bedoel je daarmee?Gebruik je dat ipv gips?

Ik weet wel dat op het vroegere Beneluxrail er personen waren die flexibele tegellijm gebruikte i.p.v. gips. Ook de beheerder, heeft als proef hiermee gewerkt. Voor een N baan. De resultaten waren bijzonder goed. En als ik het mij goed herinner waren de resultaten beter dan met het werken met gips. Maar ik denk dat PJ er meer over kan vertellen dan ik.
Re: Welk soort gips ??
Hi,

Hebben jullie wel eens overwogen om het met papiermache te doen?

Gips en allerlei daar oplijkende produkten brokkelen nog wel eens af als je er tegen aanstoot. Aangezien ik met modules werk gebeurt dat bij mij nog weleens.  Daarbij komt dat als je een echte berg van gips wilt maken je een hele stevige tafel moet hebben. Onze berg op een van de modules van de vereniging was door 4 man nauwelijks te tillen. Module maat 120 x 90 cm, berg hoogte 70 cm.

Een ander voordeel het is redelijk goedkoop!
Re: Welk soort gips ??
JanPieter
gast

Re: Welk soort gips ??
CiteerHebben jullie wel eens overwogen om het met papiermache te doen?
oioi,
Ja, idd heb ik een heeeele tijd geleden een keetje een tunnel van konijnengaas met daarover papiermache gemaakt. Het beviel me niet (niet dat ik er echt veel moeite voor deed ofzo...) dus ben ik verder gegaan met pur. Dacht dat dit een prima oplossing was, maar nee dus. Nu heb ik gips!
Re: Welk soort gips ??
woopietrein
gast

Re: Welk soort gips ??
Kippengaas werkt ook goed.
Re: Welk soort gips ??
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re: Welk soort gips ??
Het loopgips van V200 Marklin is nog niet zo gek[zie even voorstellen van trein daar heb ik gipsverband gebruikt voor de bergen], tegen woordig is er lijmverband.
als je via iemand die daar mee werkt er aan kan komen dan wordt de berg niet te zwaar en toch stevig.
Re: Welk soort gips ??
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Welk soort gips ??
Hallo,

Je kunt kippengaas gebruiken en dat bedekken met lappen met gips of papier mache achtig brouwsel.

Groetjes

Willie
Re: Welk soort gips ??
snarruf
gast

Re: Welk soort gips ??
Hallo allemaal.

Ik maak mijn bergen van Polystireen,ik leg er wat gipsverband overheen daarna een dunlaagje hobby gips werkt perfect.
En is zeker niet zwaar.

Groet Frans #
Re: Welk soort gips ??
V200Marklin, Loopgips is dat niet uitermate vermoeiend  :oops: . Bestaat er niet zo iets als zit of erger nog liggips?  :D Neen alle gekheid op een stokje ik gebruikte de methode zoals Bernd Stein deed in zijn video's eerst maakt hij een houten geraamte spande daarover METALEN vliegen gaas nam vervolgens in dunne gips gedrenkte keuken papier. Als dit droog is komt er een laag gips over.
Re: Welk soort gips ??
ik wil gewoon gips van de intertoys gebruiken van ses ofzo in de gele verpakkingen
Re: Welk soort gips ??
robmarklin
gast

Re: Welk soort gips ??
Als je roodband gebruikt wordt het resultaat wat korrelig, en dat lijkt nét niet helmaal echt. Ik ben hiermee begonnen, het resultaat is niet zo dat de boel weer afgebroken wordt maar het volgende pak wordt toch modelgips. Dat is wat gladder als het hard is.
Als onderlaag gebruik ik alumminium horregaas. Dat kan je in de modelbouwwinkel kopen, maar bij de bouwmarkt hebben ze het op de rol en kost het 8 euro per m2 . Met hout steuntjes maken, gaas er op nieten en dan een laagje van ca 2 mm gips. Weegt helemaal niets. Wel gevoelig voor brokkelen: als er eens eer trein uit te rail loopt tegen de berg aan zie je stukjes wit er door komen.

Groeten, Rob
Re: Welk soort gips ??
Citaat van: robmarklin op woensdag 07 maart 2007, 18:03:48
Als je roodband gebruikt wordt het resultaat wat korrelig, en dat lijkt nét niet helmaal echt. Ik ben hiermee begonnen, het resultaat is niet zo dat de boel weer afgebroken wordt maar het volgende pak wordt toch modelgips. Dat is wat gladder als het hard is.
Als onderlaag gebruik ik alumminium horregaas. Dat kan je in de modelbouwwinkel kopen, maar bij de bouwmarkt hebben ze het op de rol en kost het 8 euro per m2 . Met hout steuntjes maken, gaas er op nieten en dan een laagje van ca 2 mm gips. Weegt helemaal niets. Wel gevoelig voor brokkelen: als er eens eer trein uit te rail loopt tegen de berg aan zie je stukjes wit er door komen.

Groeten, Rob


als roodband te grof is probeer dan eens een mengeling van roodband in combinatie met fix en finish , fix en finish is namelijk een zeer fijn gemalen gips

Re: Welk soort gips ??
obicham
gast

Re: Welk soort gips ??
ik gebruik goudband die ik drenk in repen oude lakens.
De ondergrond is weer dat alu vliegengaas
Voordeel van goudband is dat het langzamer droogt en iets minder korrelig is.
Re:Welk soort gips ??
gerrit
gast

Re:Welk soort gips ??
Een late reactie, maarja......

Ik gebruik modelgips, echt handig.
Re:Welk soort gips ??
Lid sinds: 2009

offline
Re:Welk soort gips ??
Hoi,

Ik gebruik kippengaas, met daarop papier mache, en dan een dunne laag roodband erop dan op de wat ruwere stukken wat drogere roodband. En ik ben echt wel tevreden met het resultaat. Een echte berg is toch ook niet glad lijkt mij. Maar als je mijn bergen wilt zien, kijk dan op Landendriehoek bij Scenery bouw, en dan vooral de laatste paar pagina's.

Veel succes met je keuze.

gr. Henk
Re:Welk soort gips ??
gerrit
gast

Re:Welk soort gips ??
Hallo Henk,

Hoe maak je de rotskleur dan?
Is dat met roodband?

Mvg Vince.
Re:Welk soort gips ??
Lid sinds: 2009

offline
Re:Welk soort gips ??
Hoi,

de rotskleur is muurverf kleur steen van de Gamma, deze meng ik met Roodband, daarna laten drogen, dan drybrushen met dezelfde kleur steen vermengd met witte latex. meer niet eigenlijk.

gr. Henk
Re:Welk soort gips ??
gerrit
gast

Re:Welk soort gips ??
Hallo Henk,

Zou modelgips ook mooi worden?, dat heb ik namelijk vorige week gekocht.
Met wat maakt u u water? (ik vind u baan namelijk zo mooi :wink:).

Mvg Vince.
Re:Welk soort gips ??
gerrit
gast

Re:Welk soort gips ??
En waar koopt u het?

Mvg Vince.
Re:Welk soort gips ??
Lid sinds: 2009

offline
Re:Welk soort gips ??
Hoi,

zeg maar je hoor, u klinkt zo oud.

Op zich zal modelgips ook wel kunnen hoor, ik denk alleen dat het wat gladder van structuur wordt, een keuze welke ik bewust niet gemaakt heb. Maar sommige kiezen ervoor omdat ze een bepaald effect willen bereiken.

Het water heb ik destijds van plexiglas gemaakt. dit schilderde ik met glasverf kleur Turquoise en Olijfgroen gemengd, daar waar je een dieper effect wil hebben doe je het dikker schilderen, en aan de randen wat dunner. Hierdoor krijg je een dieptewerking. Na droging gebruik je heldere glasverf en breng je golfstructuren aan.
Let op dit stinkt wel hoor.

Veel succes.

gr. henk
Re:Welk soort gips ??
gerrit
gast

Re:Welk soort gips ??
Oké, dankje wel.

Mvg. Vince.
Re:Welk soort gips ??
gerrit
gast

Re:Welk soort gips ??
Hallo Henk,

Zou ik zo ook een bergje kunnen maken?:
1. Smeer roodband over de papiermaché heen.
2. Nadat dit droog is meng je muurverf, kleur: steen met roodband en smeer dit over de vorige laag roodband heen.
3. Drybrush wat met witte krijt (op bijv. uitstekels).

Mvg Vince.
Re:Welk soort gips ??
Lid sinds: 2009

offline
Re:Welk soort gips ??
Hoi Vince,

Ik zou het zo niet aanpakken, a heb je 2 verschillende lagen van roodband, b als het bovenlaagje met de kleur zou afbreken dan heb je een witte ondergrond.

Je kan beter zodra de eerste dunne laag erop zit al gelijk de dikkere laag aanbrengen, hierdoor heb je een betere hechting en voorkom je witte plekken bij beschadiging.

gr. Henk
Re:Welk soort gips ??
gerrit
gast

Re:Welk soort gips ??
Hallo Henk,

Oké dank je wel voor je tip.
Ik vond in de schuur nog wat spuitgips, dit is ook korrelig en lijkt een beetje op roodband (ik ga dit eerst proberen).

Gr. Vince
Re:Welk soort gips ??
Lid sinds: 2006

K rails, Cs3

offline
Re:Welk soort gips ??
Ik heb eerst het houten geraamte bespannen met vliegengaas.
Daarna heb ik telkens kleinen hoeveelheden flexibelle tegellijm aan gemaakt en het er rechtstreeks op aangebracht.
Je moet een dus danige hoeveelheid aanmaken die je in een keer kan verwerken omdat ook de lijm, net als gips, uithard
En dan is een dun laagje al voldoende om het dekkend te krijgen.
Ik ben zeer tevreden met het resultaat.
Verder ben ik van plan om het ook op mijn toekomstige H0 baan te gaan gebruiken.
Re:Welk soort gips ??
Lid sinds: 2009

offline
Re:Welk soort gips ??
Hoi Vince,

graag gedaan, ik ben erg benieuwd hoe dit eruit komt te zien, wellicht hebben we er dan een nieuwe methode erbij. proberen kan nooit kwaad.

succes.

gr. Henk
Re:Welk soort gips ??
Lid sinds: 2007

offline
Re:Welk soort gips ??
Hallo allemaal,

er wordt hier vaker gesproken over "modelgips". Bedoelen juliie deze daarmee?

Is deze ook geschikt voor het vullen van mallen van bv Spörle?

Groetjes, John
Re:Welk soort gips ??
Hendrik_marklin
gast

Re:Welk soort gips ??
Hoi John,

het product in de link die jij laat zien ken ik niet.
Deze gebruik ik zelf altijd (link). Deze haal ik zelf altijd bij "Karwei" voor rond de 7 euro.

mvg
Henk
Re:Welk soort gips ??
djoser
gast

Re:Welk soort gips ??
Citaat van: robmarklin op woensdag 07 maart 2007, 18:03:48
Als je roodband gebruikt wordt het resultaat wat korrelig, en dat lijkt nét niet helmaal echt. Ik ben hiermee begonnen, het resultaat is niet zo dat de boel weer afgebroken wordt maar het volgende pak wordt toch modelgips. Dat is wat gladder als het hard is.
Als onderlaag gebruik ik alumminium horregaas. Dat kan je in de modelbouwwinkel kopen, maar bij de bouwmarkt hebben ze het op de rol en kost het 8 euro per m2 . Met hout steuntjes maken, gaas er op nieten en dan een laagje van ca 2 mm gips. Weegt helemaal niets. Wel gevoelig voor brokkelen: als er eens eer trein uit te rail loopt tegen de berg aan zie je stukjes wit er door komen.

Groeten, Rob


Rob, je hebt het over aluminium horregaas, dat je bij de bouwmarkt op de rol koopt. Ik heb de gamma, praxis en karwei afgespeurd, maar niets gevonden. Je bedoelt toch niet dat flexibele kunststof horregaas (dat je in een frame spant)?

Groet, Dick
Re:Welk soort gips ??
Lid sinds: 2007

offline
Re:Welk soort gips ??
Citaat van: Hendrik_marklin op maandag 02 augustus 2010, 14:06:40
Hoi John,

het product in de link die jij laat zien ken ik niet.
Deze gebruik ik zelf altijd (link). Deze haal ik zelf altijd bij "Karwei" voor rond de 7 euro.

mvg
Henk

Henk,

bedankt voor het antwoord en de link.

Groetjes, John