Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)

Gestart door wilsma donderdag 24 maart 2011, 02:18:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi Hans,

Dan is het een kern met spoel, en daar zat dat 5* ding in !  De middelste lijkt er het meest op, en die is er dus uitgehaald en vervangen door een nieuwe. (met magneet vermoed ik ?) Ik hoop dat het nu wat duidelijker is?

groeten, Willem.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi Willem,

Deze foto plaats ik voor een ieder,die van het verschil wil weten.

Mij is het wel duidelijk ;)

Denk zelfs dat je gelijk hebt,wat betreft de spoel die uit jouw loc tevoorschijn kwam.

Die is van een kleine schijfcollector motor,en die past ook het beste in jouw loc,of moet ik zeggen pastte?

Het printje zal dan ook geen decoder geweest zijn,die had deze loc met 5* aandrijving ook niet.

Ben erg blij dat je loc functioneert naar behoren,en nog vele jaren rijplezier ermee :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hallo Hans,

Ik had begrepen dat het kleine printje er voor zorgde dat de loc kon omschakelen van rijrichting, van vòòruit naar achteruit en vice-versa. Het was ook maar een klein ding, met volgens mij 3 draadjes er aan. (???) Deze zat aan de andere zijde in de loc dan de motor. ( Het is ook mogelijk dat dit printje voor de verlichting was !?? ) 8o

groeten, Willem.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi Willem,

Ja dat printje was voor de rijrichting,maar ook voor de verlichting,want die was via dit printje aangesloten.

Dit was ook noodzakelijk om de rijrichtingsafhankelijke verlichting te waarborgen.

Maar als het goed is zaten er wel meer dan drie draden aan,en mogelijk heeft Ben draden eraf gesoldeerd,en opnieuw gebruikt.

Dat doe ik ook wel met bedrading die kan blijven zitten (in sommige gevallen).

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hai Hans,

Je hebt gelijk. Ik heb de draden geteld toen dat printje éénmaal losgesoldeerd was en op tafel lag. Ben heeft inderdaad een stuk of wat draden weer doorverbonden, vandaar ! Toen de loc klaar was hebben de verlichting getest, maar als hij vooruit reed had je aan de voorzijde de 2 rode sluitlichten branden, en toen is er een draadje andersom gesoldeerd, waarna alles wèl goed was ! De kleuren draad van Märklin en ESU komen niet allemaal overeen met elkaar.

groeten, Willem.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 06 april 2011, 22:26:27

Begrijp ik het goed?

Zat er al een magneet in je loc,voor de ombouw?

Dan was die waarschijnlijk al digitaal,of je had een andere versie te pakken,maar ik kan er nu eigenlijk geen touw meer aan vast knopen.


Hallo Hans,

De 221 was een analoge lok met een 5polige trommelcollector allstroommotor met veldspoel. Met een eletronische rij-richting schakelaar welke ook de verlichting schakelt.

De veldspoel is vervangen door de Esu magneet uit de set. Daarmee is het een gelijkstroom motor geworden.

Willem had een Esu set met een printje waarop de 21p decoder opgeprikt kan worden. Dit printje is reeds voorzien van draden.

Decoder V4.0 is ingesteld en afgeregeld op de M* 5p motor met m'n Intellibox door in DCC te programmeren, hoge en middensnelheid is flink geknepen door CV5/6 te verlagen. Optrek en afrem vertraging is verlaagd op basis van een mooi rijgedrag.

Willem heeft een MS, hij heeft een nieuwe lok aangemaakt met adres 15 en klaar.

De lok van Willem rijdt heel mooi met een zacht gezoem zonder het bekende gekraak. Klein druppeltje olie op de tandwielen en half uurtje inrijden om de borstels weer te laten inslijten.

Een voorbeeld van de ombouw staat in jullie wiki. Let wel op want daar staan de nodige fouten in m.b.t. ontstoorcondensatoren. Het beste is de inbouw beschrijving van Esu te volgen.

Gr, Ben.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Citaat van: Spoorman op donderdag 07 april 2011, 06:53:57

Een voorbeeld van de ombouw staat in jullie wiki. Let wel op want daar staan de nodige fouten in m.b.t. ontstoorcondensatoren. Het beste is de inbouw beschrijving van Esu te volgen.

Gr, Ben.

Ben,

Kun je ook aangeven welke fouten daar volgens jou in staan. Toch handig om te weten !

Alphons

Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Alphons, ik denk dat Ben doelt op o.a. het wiki artikel waarin een Br 212 (37725) wordt omgebouwd met een ESU 61601.
Klik hier voor het wiki artikel.
Deze lok was al digitaal en had dus al een 5* DC motor, maar treinsmurf is vergeten de condensatoren tussen de koolborstels en chassis te verwijderen.
Deze condensatoren vormen voor het hoogfrequente signaal van 40 kHz van de decoder een "kortsluiting" naar chassismassa.
Hierdoor zal de motor minder efficient functioneren.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Oké bedankt.
Moet dan het Wiki-artikel niet eens aangepast worden ?

Alphons
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hallo allemaal,

Zoals jullie wel gemerkt hebben, ben ik niet zo'n techneut wat betreft het ombouwen !  :oops:
Daarom kan ik vaak ook niet antwoorden op de vragen die mij worden gesteld.  Mijn 'ombouwverhaal' heb ik dan ook geschreven hoe ik het beleefd heb, en is niet geheel waarheidsgetrouw als je kijkt naar het technische gedeelte !  Hier boven heeft Ben in 13 regels kort en bondig uitgelegd hoe het technische gedeelte in elkaar steekt, waarvoor mijn hartelijke dank !! :thumbup:  Dit is een voorbeeld van..."om een lang verhaal kort te maken".  Niettemin is het wel leuk om te zien dat er nog een hele hoop mensen zijn die dit topic een beetje volgen, wat ik van te voren niet had verwacht !  :D

groeten, Willem.  :mrgreen:   
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Citaat van: fonzo999 op donderdag 07 april 2011, 11:28:14
Oké bedankt.
Moet dan het Wiki-artikel niet eens aangepast worden ?

Alphons
Ik heb treinsmurf hierover een PB gestuurd, want de foto moet worden aangepast en dat kan alleen hij zelf doen.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
"Citaat"

Hallo Hans,

De 221 was een analoge lok met een 5polige trommelcollector allstroommotor met veldspoel. Met een eletronische rij-richting schakelaar welke ook de verlichting schakelt.

De veldspoel is vervangen door de Esu magneet uit de set. Daarmee is het een gelijkstroom motor geworden.

Willem had een Esu set met een printje waarop de 21p decoder opgeprikt kan worden. Dit printje is reeds voorzien van draden.

Decoder V4.0 is ingesteld en afgeregeld op de M* 5p motor met m'n Intellibox door in DCC te programmeren, hoge en middensnelheid is flink geknepen door CV5/6 te verlagen. Optrek en afrem vertraging is verlaagd op basis van een mooi rijgedrag.

Willem heeft een MS, hij heeft een nieuwe lok aangemaakt met adres 15 en klaar.

De lok van Willem rijdt heel mooi met een zacht gezoem zonder het bekende gekraak. Klein druppeltje olie op de tandwielen en half uurtje inrijden om de borstels weer te laten inslijten.

Een voorbeeld van de ombouw staat in jullie wiki. Let wel op want daar staan de nodige fouten in m.b.t. ontstoorcondensatoren. Het beste is de inbouw beschrijving van Esu te volgen.

Gr, Ben.
"Einde citaat"

Hoi Ben,

Bedankt ook voor deze informatie :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 28 maart 2011, 21:51:23
Citaat van: Kappa op maandag 28 maart 2011, 10:22:49
Johan ik begrijp je redenatie niet.
Als je een decoder zonder dragerprint inbouwt heb je toch ook een kluw draden die je moet wegwerken?

Die kluw draden werk ik netjes strak weg. Decoderdraden op lenge maken en afwerken op de punten waar ze horen.

Bij een 21-poligestekker krijg je draden van de stekker naar de punten waar ze horen, dat kun je strak afwerken maar dan, je steekt de decoder in. Wat ik tot op heden gezien heb is dat de draden langer zijn dan nodig dus propt men die samen. Heb eens eent tender gezien waar de loksound met 21 polige stekker en speaker in de tender gepropt was. 21-polige strekker was zelf geplaatst.

Nou dan werk ik het liever rechtstreeks strak af.

Oke wss ben ik nog van het oude stempel  :O 8o B) :-)

Mvg, Johan

@Ad voorbeeld van een ombouw.

Mvg, Johan
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Johan als ik op de link klik zie alleen de voorkant van de BLS Ae 4/4 die je hebt omgebouwd, maar waarvan ik het draadje niet meer kan vinden. Was trouwens zeer netjes gedaan. ;)
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
ooooops foutje  8o , aangepast.

Mvg, Johan
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Dat was em idd, maar ik heb toch liever een lopi met 21 mtc.