Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)

Gestart door wilsma donderdag 24 maart 2011, 02:18:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi Willem,

Waar blijven de foto's nou?

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Citaat van: wilsma op maandag 28 maart 2011, 23:02:01
Hey Hans,

Als ik deze week even tijd heb, zal ik proberen alle vier de locs op de foto te zetten en hier te plaatsen. Dat fleurt de zaak een beetje op hoop ik !
Als alles goed is, krijg ik die ESU-set morgen of overmorgen in huis, samen met een leuk Faller gebouwtje die afgeprijsd was ! Deze past weer mooi bij mijn station. (ook al heb ik nog geen baan....)  :D

groeten, Willem.

Hoi Hans,

Je hebt niet erg goed gelezen, want er staat toch ècht ; "Als ik deze week tijd heb"
Volgens mij is de week nog niet voorbij, dus..... :D

groeten, Willem.

Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Willem,

Ga je hem nou zelf ombouwen of zoek je iemand die dit voor jou gaat doen?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi Dennis,

Er zijn een paar mensen van dit Forum die mij eventueel willen helpen, en ik ben nu bezig om te kijken wie dit wil doen. Ik ga er absoluut niet zelf aan beginnen, want ik ben bang dat het op een fiasco uitloopt ! 8o  Je moet alleen dingen doen waarvan je zeker weet dat je het aankan, dus begin ik hier niet aan. Ik heb weer andere dingen waar ik goed in ben....

groeten, Willem.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi Willem,

Dat is erg aardig van die forumleden. Het komt dan vast goed :). Ik ga je niet overtuigen het zelf te doen, maar kijk vooral goed hoe het moet, wellicht denk je de volgende keer dan toch 'dit kan ik zelf ook' ;). Ik ben benieuwd naar de afloop!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
hoi Dennis,

Ik zal je advies ter harte nemen, en je weet nooit hoe een koe een haas vangt.... :D  Ik ben zelf ook benieuwd naar de afloop, maar dat zal ik hier melden, dus dat kom je vanzelf te weten !

groeten, Willem.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hallo allemaal,

Ik had jullie een paar foto's beloofd, dus bij deze. Ik vind ze mooi, ik hoop jullie ook!!  :mrgreen:

Groeten, Willem.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Dit zijn ze he Willem - SCHITTEREND -  :thumbup:

Mvg: Alex
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Mooi line-up Willem.  :)
Schitterende loks.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi Willem,

Dat is een mooie line-up,zoiets heb ik ook al eens gedaan line-up hoekje,en deze zijn ook mooi :thumbup:

Bedankt daarvoor ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Niceeee!

Hebben ze ook allemaal front en sluitseinen?
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi Wijbe,

Jazeker,deze hebben dat allemaal ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi Wijbe,

In mijn tijdelijke afwezigheid heeft Hans de honneurs waargenomen, en heeft het goede antwoord al gegeven !  :thumbup:  Bovendien hebben de drie rode allemaal sound, en als ze alledrie aanstaan dan is dat..... :D  Zoals je ziet voelt de blauw/crême 221 zich al helemaal thuis !!

groeten, Willem.

P.S. Allemaal bedankt voor de complimenten, maar Märklin heeft ze gemaakt hoor.!!
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Kwijl.................................. :thumbup:

Mvg Gert
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Dit weekend doen we dat ook eens dunnetjes over in het Gooi :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
@ Gert,

Er worden géén slabbertjes meer uitgedeeld op dit Forum hoor Gert !
(ik snap wat je bedoeld hoor...)

@ Hans,

Wat ga je in het weekend doen Hans, of mogen wij dit niet weten ?

groeten, Willem.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi Willem,

Ben je nieuwsgierig geworden?

Zo geheim is het eigenlijk niet,maar ik loop eigenlijk alweer te ver vooruitheeft met enthousiasme te maken :thumbup:

Wat ik wel kan zeggen,is dat het waarschijnlijk niet ongemerkt voorbij zal gaan :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hey Hans,

Kijk, nu ben ik nòg nieuwsgieriger geworden..., Ga je soms iets ophalen wat in het stukje "show je nieuwste aanwinsten" komt te staan?  :D

Willem.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi Willem,

Nee,dan zoek je in het verkeerde hoekjeweet ook nog niet precies in welk hoekje je dan wel moet gaan zoeken

Tipje van de sluier: We gaan op bezoek bij een forummer in het Gooi :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Dat kon dan wel eens een heel gezellig onderonsje gaan worden.... :thumbup:  En niet teveel drinken hè ?

groeten, Willem.

Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi Willem,

Dat wordt zeker gezellig,en we hebben genoeg om bij te praten.

En ik zal wel wat anders nodig hebben,om bij te komen :D

Nu even een On-topic vraag:

Waar heb je deze loc eigenlijk gekocht?

Niet dat je dat moet vermelden hoor,maar ik kocht althans dat dacht ik,een tweedehands loc die nog digitaal omgebouwd moest worden.

Dus een decoder mee,en het model.

Bij thuiskomst maakte ik de loc open,en toen bleek er al een decoder van het juiste type in te zitten,met de juiste motor.

Dat mazzeltje heb ik overigens wel medegedeeld bij degene bij wie ik hem gekocht had,en die stelde mijn eerlijkheid wel op prijs.

Ze gaven ook zelf toe dat ze beter hadden moeten kijken,maar die partij rollend materiaal wat aangeboden werd was zo groot,dat er van een dergelijke controle geen sprake was.

Toen deze loc met de analoge aandrijving uitkwam,was dat de enige blauw beige loc,van de V200 serie.

Zelf heb ik hem toen ook digitaal gemaakt,en wat ik hier mee wil zeggen,is dat er meerdere eigenaren dat gedaan kunnen hebben.

Het loont in ieder geval wel de moeite om even een blik onder de kap te werpen ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi Hans,

Ik heb hem wel even opengemaakt, en er zit een motor in met allemaal draden die naar de verlichting voor en achter gaan, en aan de andere kant zag ik één of ander printplaatje plat liggen met draden er aan gesoldeerd. Dit klinkt natuurlijk belachelijk, maar zoals je ziet heb ik er ècht geen bal verstand van !  8o  Toen ik de loc opgehaald heb, heb ik wel bekeken of hij reed, schakelde van vooruit naar achteruit, èn of de verlichting het deed, en dàt was allemaal in orde ! Voor de rest kan ik er weinig zinnigs over zeggen helaas !

groeten, Willem.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi Willem,

Had dan even weer een foto gemaakt voor ons,maar ook voor jezelf.

Zodat je weet wat er allemaal in thuis hoort,en wat niet.

Dat printplaatje had je ook kunnen fotograferen,en dan zien we wel of het een decoder betreft,of de elektronische print die er eigenlijk in hoort.

Dan weet je ook meteen of deze loc omgebouwd is,of niet.

Het is wel goed dat je de loc op zijn werking hebt gecontroleerd,en kan ik er vanuit gaan dat je hem analoog hebt getest?

En had de motor een veldspoel,of was het een magneet?

Als je ook daar niet zozeer het verschil tussen weet,dan kun je ook even op de deze pagina kijken van dit forum : Wiki of ombouw

Hiermee wil ik je een beetje op weg helpen Willem,en zo heb ik ook iemand anders geholpen,die wist ook niet hoe een ombouw in z'n werk ging.

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi Hans,

Volgens mij is het een DMC als ik het zo zie, maar op de doos staat dat het een 5 ***** (sterrenmotor)  is ?
Dat printplaatje is waarschijnlijk een elektronisch omkeer-ding om de rijrichting te veranderen ???  8o

groeten, Willem.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi Willem,

Wat een heerlijke line-up. :cool:

Iets zegt mij dat ik van het weekend iets moois mag gaan meemaken. :mrgreen:

Enne succes met de ombouw. :thumbup:

Gr.
René
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hey René,

Mooi zijn ze hè ? Als het aan mij ligt wil ik er nog wel een paar, maar ja....de prijs hè ?  :(  Héél veel plezier dit weekend,,,!  :thumbup:

groeten, Willem.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi Willem,

Als er niks aan de loc gebeurd is,dan heeft de  motor een kern met een spoel.

Het anker is dan 5 polig,en de printplaat is je elektronisch relais,die tevens ook qua optrek/afremsnelheid instelbaar is.

Tenminste als je hem analoog gebruikt,want daar was het eigenlijk voor bedoeld,maar achterhaald door de 6090 decoder.

Die heeft eigenlijk als je van het principe uitgaat,hetzelfde alleen dan digitaal geregeld.

Wel waren er al andere decoders (6080),maar die boden niet het optrekken/afremmen zoals we dat van de 6090 kennen.

De 60901 decoder is daar de vervanger weer van,en er staan weer nieuwe decoders op stapel (medio augustus).


@ René,

We gaan zeker iets moois meemaken van het weekend :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0

Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi Hans,

Ik geloof meteen dat je gelijk hebt over het anker en het relais. Ik had ook al gekeken of het anker 3 of 5 polig was, maar alles zag er zò compact uit, dat ik het niet kon zien. Ik wil de loc morgen even op een analoog baantje zetten, om te kijken hoe dat gaat.  Ik wens je veel plezier met René dit weekend, en maak er iets leuks van ! ( Die laatste zin ziet er een beetje vreemd uit als de mensen dit lezen...sorry.  8o )

groeten, Willem.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi Williem,

We gaan zeker iets leuks doen van het weekend in het Gooi,want er komen meerdere forummers daarlangs.

Dat had ik begrepen van het telefoongesprek,en natuurlijk ken ik er wel een paar van,maar nog niet echt persoonlijk.

En als we allemaal onze locmodellen meenemen,dan komen we een stukje baan tekort :D

De 3581 heeft standaard als het goed is een 5 polig anker,maar die kun je niet gebruiken bij een ombouw met een Märklindecoder.

Maar misschien wel voor de Esu decoder,als tenminste de magneet erom heen past,en dat heb ik ook nog nooit eerder gedaan.

Meestal heb ik bij de ombouw het anker gewisseld,en de veldspoel voor een magneet.

Misschien nog een voordeel van de Esu decoder,die kan namelijk de spanning van de functie uitgangen dimmen,zodat je de standaard lampjes van deze loc kunt laten zitten.

Maar wel dimmen in dat geval,en in elk ander geval ook de lampjes vervangen voor 19 volt lampjes.

Prettig weekend Willem,

M.v.g.

Hans V200.0

Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi Hans,

Je schrijft dat je de functie uitgangen kan dimmen met een ESU-decoder.
Kan je dat doen met de MS-1, of moet je dat in de loc zelf instellen ? En de lampjes vervangen voor 19 volt lampjes...Welke lampjes zitten er dan nu in ? (hoeveel volt)   En als ik de oude lampjes laat zitten, wat gebeurd er dan, blaas ik ze dan op of gaat de decoder oid. dan kapot ?

groeten, Willem.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi Willem,

Het instellen van de functie uitgangen,of het dimmen ervan gebeurd met de c.v. waarden,dus softwarematig.

Weet niet zeker of de c.v.'s allemaal te programmeren zijn met de MS 1,en misschien is dat niet eens volledig mogelijk.

Wel kan dat met een Esu centrale of de MS 2,want die kunnen de c.v. waarden in DCC programmeren.

Bij alle centrales die Motorola programmeren,zoals bijv. de Intellibox,of de 6021,kun je dat maar beperkt doen,omdat je niet alle c.v waarden kunt bereiken.

En dat allemaal vanwege het protocol.

De lampjes of de decoder blaas je niet direct op hoor,alleen de levensduur van de 16 volt lampjes wordt bij digitaal gebruik wel iets korter,omdat de baanspanning in digitaal bedrijf hoger ligt.

Daarom adviseert Märklin zelf de lampjes te vervangen.

M.v.g.

Hans V200.0

Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi Willem,

Met de MS1 kun je niet alle CV waardes aanpassen (alleen t/m 80). :(
De CV´s om het licht te dimmen liggen hoger dan 80.
Ik heb de 3581 ook omgebouwd met een ESU decoder en magneet en dat werkt prima. :)

Gr.
René
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 02 april 2011, 09:09:06

Bij alle centrales die Motorola programmeren,zoals bijv. de Intellibox,of de 6021,kun je dat maar beperkt doen,omdat je niet alle c.v waarden kunt bereiken.

En dat allemaal vanwege het protocol.


Met een Intellibox programmeer je in DCC en kun je alle waarden bereiken.

Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 02 april 2011, 09:09:06

De lampjes of de decoder blaas je niet direct op hoor,alleen de levensduur van de 16 volt lampjes wordt bij digitaal gebruik wel iets korter,omdat de baanspanning in digitaal bedrijf hoger ligt.


Niet de baanspanning maar de spanning aan de functie uitgang is hoger omdat de decoder er een gelijkspanning van maakt.

Maandag wordt de lok van Willem omgebouwd.

Gr, Ben.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi Ben,

Het klopt dat de Intellibox ook DCC kan programmeren,maar dat verhaal heb ik er bewust uit gelaten om het even eenvoudig uit te leggen.

Dit mede omdat Willem aangaf een beetje een digibeet te zijn,wilde ik hem met toch al een grote informatiestroom niet om de oren slaan.

Dus je reactie klopt en is begrijpelijk,maar begrijp dan ook dat een te grote informatiestroom voor verwarring kan zorgen.

Ook had ik begrepen hier op het forum dat de functie uitgangen dimbaar zijn (c.v's).

Maar die c.v's liggen buiten het bereik van de Motorola centrales.

En zoals Lokkie al aangaf kun je de Esu decoder niet volledig programmeren,met een MS 1.

En veel succes bij de ombouw Ben maandag a.s.!!

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
------"Dit omdat Willem een beetje digibeet is"-------

Dit vind ik nogal een understatement,"een beetje" !!  Ik ben heel erg bang dat Ben daar a.s. maandag vanzelf wel achterkomt !  Niettemin is het uiteindelijk wèl zo, dat sommige technische dingen enigzins blijven hangen, en als ze weer voorbij komen, probeer ik weer terug te kijken hoé dat nu eigenlijk precies zat. Héél soms lukt dat, vaak ook niet.  Ik vind dat helemaal niet erg, want er zijn heel veel Forummers die ook meelezen, en die begrijpen gelukkig wèl waar het over gaat. Dan zijn die ook weer helemaal blij !!  Kortweg; Van mij mag het maandag zijn ! :D

groeten, Willem.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi Willem,

Jouw verhaal begrijp ik zeker en je bent natuurlijk niet helemaal onwetend,maar ik wilde je hiermee niet in een hokje duwen of kwetsen.

Als dat wel gebeurd is,dan betreur ik mijn uitspraak en neem die terug.

Vind het wel goed van Ben om jou te helpen,en zal je ook zeker niet afschilderen als on-technisch.

Ben ook blij dat sommige dingen blijven hangen,dat kan ook niet iedereen je nazeggen,en maak er ook gebruik van.

Technische kennis is er ook om te delen.

Heb zelfs iemand geholpen,die net als jij  ook voor de eerste keer de ombouw uitbesteede,en dat is helemaal geen schande.

Hij zal nog wel een keer mijn hulp nodig hebben,en ik heb hem verteld dat ie moet aangeven wanneer het niet meer nodig is,want dat punt komt er vroeg of laat een keer aan.

Dus ik hoop dat je veel mag opsteken maandag,en dat je loc zich nog beter gaat thuis voelen tussen zijn digitale zussen :D

M.v.g.

Hans V200.0



Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi Hans,

Je hoeft helemaal niets terug te nemen. Ik ben totaal niet bekend met het ombouwen van analoog naar digitaal, vandaar dat ik daarom hulp heb gevraagd èn gekregen van diverse mensen op dit Forum ! Je hebt mij totaal niet gekwetst òf in een hokje geduwd, dus géén excuses aub.!  De meeste dingen zijn gewoon goed bedoeld, en als ik dat anders zou zien, dan zou ik je wel een PB-tje sturen.!  Het lijkt wel of sommige  mensen tegenwoordig wel èrg gauw op hun teentjes getrapt zijn, maar hier in het oosten van het land zijn we een beetje nuchterer daarin ! Ik ben erg blij dat Ben mij komt helpen met mijn loc a.s. maandag, en ik zal heel nieuwsgierig toekijken !   :mrgreen:

groeten, Willem.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi Willem,

Ik dacht per ongeluk dat je wel iets gekwetst was door mijn reactie,en ik praat niet graag zo over anderen.

Met Ben ga je er zeker uit komen,en zal je loc zich digitaal gedragen,en dat is het mooiste van allemaal :thumbup:

Veel succes en plezier maandag,en leid Ben niet teveel af :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hallo allemaal,

Na veel vragen en antwoorden in dit topic, is er afgelopen maandag een einde gekomen aan de vraag van mij hoe je deze loc ombouwt van analoog naar digitaal ! Naar aanleiding van diverse antwoorden heb ik besloten om dit met een ESU-set 54635 te doen. Ik heb er ook voor gekozen om deze loc niet te voorzien van sound. Op mijn vraag wie de loc voor mij om wilde bouwen, kreeg ik ook hele goede reacties van mede-Forumleden ! Afgelopen maandag was het zover; Ben kwam langs voor de ombouw-operatie. Na een bakje koffie werd het gereedschap etc. uitgepakt, en de kap van de loc geopend. Eérst werd de wirwar van draden uit elkaar gehaald, en een groot aantal doorgeknipt. Daarna was het de beurt aan de motor zelf, alles eruit gehaald en de magneet(?) vervangen door een nieuwe. De verlichting werd vrijgelegd, en het oude omkeerrelais werd verwijderd. Vervolgens werden op de nieuwe decoder allerlei draadjes gesoldeerd en werd deze op de goede plek geplaatst. Toen werd de verlichting in orde gemaakt en op de juiste plek gezet. De complete motor werd weer geplaatst, en alle bedrading werd op de juiste plekken gesoldeerd en de niet gebruikte draden werden geïsoleerd. Daarna werden de waarden ingesteld in de decoder, en vervolgens even een proefrondje gereden. Niet alles was goed, dus de waarden aangepast, en nu liep de loc prima ! (nadat deze een drupje olie hier en daar had gekregen) Vervolgens hebben we nog een bakje koffie gedaan met een sigaretje, en heeft Ben zijn spullen bij elkaar gezocht. Na mijn bedankje ging hij er weer vandoor, en heb ik de loc een halfuur vooruit ingereden, en daarna een halfuur achteruit ingereden. In het begin hoorde je de loc duidelijk rijden, maar na een uur hoorde je alleen nog maar een licht gezoem van de motor ! Ik schrijf dit alles nogal simpel op, want ik ben totaal niet technisch, dus ik kan helaas geen super-technische uitleg geven , maar beschrijf de dingen zoals ik ze beleefd heb ! Ik wil iedereen bedanken voor hun bijdrage aan dit topic, en speciaal aan de mensen die hebben aangeboden om mijn loc om te bouwen zoals ; Hans, Jasper en niet in de laatste plaats aan Ben, die uiteindelijk mijn mooie V-221 zò heeft omgebouwd, dat ik er digitaal mee kan rijden ! Het was voor mij een hele mooie ervaring te merken dat heel veel mede-Forummers bereid zijn om mij te helpen met iets waar ik totaal geen verstand van heb !  :thumbup:  Ik ga weer verder met àndere dingen dan ombouwen, maar ik weet nog niet wat. Misschien zien jullie dit vanzelf op het Forum verschijnen.....!!!  :D

groeten, Willem.  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

P.S. misschien zet ik deze week nog wel een paar foto's van de loc in dit topic...(?) 



Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2009

Glueck auf

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
leuk verslag, Willem, heb net zo'n ervaring gehad toen ik bij Teunis mocht langskomen in Landsmeer.
t leek een enorme klus :?, maar met een 'pro'erbij is t appeltje-eitje :O!

Succes met de verdere inbouwplannen!

Peter
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi Willem,

Begrijp ik het goed?

Zat er al een magneet in je loc,voor de ombouw?

Dan was die waarschijnlijk al digitaal,of je had een andere versie te pakken,maar ik kan er nu eigenlijk geen touw meer aan vast knopen.

Dus plaats die foto's maar van de loc met de decoder zonder de kap,en als ik niet teveel vragen stel,ook het printje wat er uit kwam.

Want nu ben ik wel heel erg benieuwd,wat er in zat voor de ombouw :?

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi Peter,

Bedankt voor je berichtje. Ja, als je het zo ziet lijkt het makkelijk,maar ik kon er geen touw aan vastknopen maar ik vond het heel leuk om te zien!

Hoi Hans,

Nou, òf het een magneet is weet ik niet, vandaar ook het vraagteken. Ik noem het gemakshalve maar zo. Dat printdingetje heb ik niet meer, en wat er nu inzit kan je opzoeken op de ESU-side. Ik kan je niet precies vertellen wat er in zat, want zoals ik al schrijf, heb ik er geen bal verstand van! Ik was zò druk met kijken, dat ik vergeten ben foto's te maken.  :oops:

groeten, Willem.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi Willem,

Goed om te lezen dat het allemaal gelukt is! 'k Heb me tijdens de discussie bewust afzijdig gehouden, aangezien ik zelf net zo weinig verstand heb van ombouwen.

We zien binnenkort de foto's verschijnen ;)
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi Willem,

Mooi dat de loc omgebouwd is en nu lekker ermee rijden en van genieten. :)

Gr.
René
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi Richard,

Zoals je ziet is het niet bij een 'loc kopen' gebleven, want dat was nog het makkelijke gedeelte van alles. De hele ombouw vond ik wel leuk omdat je dan van alles moet uitzoeken, terwijl je er eigenlijk geen bal verstand van hebt ! Maar dankzij de vele hulp die ik gehad heb, is het toch maar mooi gelukt ! :thumbup:

groeten, Willem. (ook de groeten aan je vader.)
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Citaat van: Lokkie op woensdag 06 april 2011, 22:59:09
Hoi Willem,

Mooi dat de loc omgebouwd is en nu lekker ermee rijden en van genieten. :)

Gr.
René

Hoi René,

Ik heb vandaag ook nog even gereden, en genieten doe ik zowiezo!
Ben je een beetje bijgekomen na het 'wilde' weekend ?  >:-D

groeten, Willem.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi Willem,

Niet echt ik zit in Aalborg en ben nog aan het werk. :(

Gr.
René
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hey René,

Dan had je maar een vak moeten leren..... :D

grrrrrr, Willem.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi Willem,

Tja, daar heb je wel gelijk in. :mrgreen:

Gr.
René
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi René,

Wat heb ik een medelijden met jou zeg >:-D

Werk ze :D



Hoi Willem,

Dat vraagteken heb ik ook gezien,en dacht al dat je het verschil misschien niet kent

Bijgaande foto verduidelijkt hopelijk het een en ander.

Op deze foto zie je drie kernen,waarvan de bovenste twee met spoel,en de onderste met magneet.

M.v.g.

Hans V200.0