Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)

Gestart door wilsma donderdag 24 maart 2011, 02:18:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Beste Forummers,

Ik heb sinds een week de 3581 van een Forumlid overgenomen. maar deze dieselloc moet omgebouwd worden naar een digitaal exemplaar. Alle technische termen zijn aan mij niet besteed, dus graag simpele antwoorden met duidelijke nummers van fabrikanten a.u.b. !!
Wat ik wil is het volgende:

1- Optrekvertraging + Remvertraging.
2- Heel soepel lopen bij langzaam rijden.
3- Verlichting schakelbaar aan/uit.
4- Geen sound.

Hoe kan ik dit realiseren?  Wat moet er precies in, en wat moet eruit ?
Ik ben geen techneut, dus iemand anders moet de ombouw doen !
-Zou er iemand in de buurt van Zutphen dit voor mij willen doen....?-

Vriendelijke groeten, Willem.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hallo Willem

Kijk eens bij de volgende draad:
Mini Cursus ombouwen lok met decoder door teunistreinen  (gelezen 4910 keer)

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=21897.0

Het is niet in de buurt van Zutphen, maar wel vlak bij Amsterdam en je leert het zelf doen!

De decoder van ESU 54610 zou je kunnen gebruiken.
Meer is niet nodig. Een 3581 heeft volgens mij al een permanent magneet, dus geen elektrisch veldmagneet.

groet teunis
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Willem,

Een 3581 bezit waarschijnlijk een electronisch omschakelrelais met een 5 polig anker.

Je hebt dan een permanante magneet nodig, mogelijk nog een ander schild.

verder een ESU decoder en ontstoorspoelen (2x), dit wat onderdelen betreft.

Handig is om een 8 polige contrastekker met bedrading aan de loc te solderen zodat je altijd gemakkelijk een decoder kan vervangen.
Met een ESU decoder heb je genoeg mogelijkheden, naast het licht voor en achter zijn direct F1 en F2 beschikbaar.
F2 heeft een losse (paarse) draad.

Verder is een soldeerbout in deze ook onmisbaar!
ESU bezit zlef optrk/rem vertraging en rijdt soepel bij lage snelheden.

Schema van bedrading wordt bij de decoder geleverd!

Gr. Fred.

Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Ik meen dat het 5-polige anker in deze analoge variant een andere is dan die van de digitale 5-* motoren. Wel net zo groot qua afmetingen, maar deze trekt meer stroom. Wellicht moet die dan ook worden vervangen.
Correct me if I'm wrong!

Succes met de ombouw!

Groetjes,
Kiezel :)
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hallo Willem,

Dan zou ik kiezen voor of een 60901,of een Esu decoder type 61600 (locpilot).

Dan heb je alles wat je hartje begeert,en vergeet bij de Esu decoder niet om het anker 51962 (magneet) bij te bestellen.

Soms bestaan er ook complete setjes van Esu,maar die heb ik even niet onder handbereik.

En mocht je het uit handen willen geven stuur dan een PBtje.

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Willem, de 3581 heeft een 5 polige motor met veldspoel en is dus een AC motor.
Het anker uit deze motor (van de 35xx serie) heeft een lagere impedantie dan de ankers uit de 37xx en 37xxx serie en heeft een hoger stroomverbruik.
In de ESU ombouwset 54632 zit een permanent magneet waarmee je de motor naar DC ombouwt.
De decoder in die set luistert naar Motorola en DCC.
Wil je mfx dan moet je de losse decoder 61600 of 61601 en daarbij de magneet 51962 bestellen.
De mfx decoders worden namelijk niet als complete ombouwset geleverd.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hey Willem,

Ik zou gaan voor een setje van esu. Met de gelijkstroommagneet 51962. Verder een 21 polige decoder, omdat dit lekker plug and play is.  Je hebt hier een adapterplaatje voor nodig: 51967 of 51968. Op de adapterplaat kun je zo weer een nieuw draadje solderen als het mis gaat, dit is op een decoder iets moeilijker. Voor de decoder zou ik een esu 4.0 nemen als 54614.

Dit zit ook allemaal in ombouwsetje 54635.

Zolang je een paar draadjes kunt solderen, en wat instellingen kunt doen om de decoder te progameren kun je dit best zelf doen. Anders is het verspild geld als je het een ander laat doen.

Het is niet de allergoedkoopste oplossing wat ik geef, maar wel de beste om te beginnen. De voordelen die ik ervan zie:
Decoder kan je zo op adapterplaatje pluggen, en eventueel later binnen 10 sec vervangen als hij kapot gaat.
Verknoei je een draadje kun je deze zo weer op het adapterplaatje solderen.
Makkelijk en netjes weg te werken.

Alvast veel succes, gewoon proberen zou ik zeggen!
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hallo allemaal,

Zoals ik al kenbaar maakte heb ik er totaal geen verstand van, laat staan dat ik zelf zou moeten solderen etc.  Ik heb alles eens goed doorgelezen, en ik kom op 2 mogelijkheden uit, en corrigeer mij maar als ik het fout heb !  8o

# 1 - Ombouwset  Märklin  60901
# 2 - Ombouwset  ESU  54635  (bestaande uit 54614, 51962, 51968 + weerstanden)

Ik hoop dat ik het zo goed begrepen heb, en wil graag jullie mening over jullie voorkeur, #1 òf #2 ??

groeten, Willem.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Mijn mening heb je:

Zolang je kunt solderen, dan kun je de ombouw. Die van esu rijd net wat beter dan die van marklin en is zeer gemakkelijk in te bouwen. Deze soort set heb ik ook ingebouwd in me v100 (maar dan alles los gekocht). Ombouw was zo klaar omdat je maar een paar draden hoeft te solderen.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2009

Glueck auf

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Beste willem,

kheb op 9 maart jongstleden bij Theunis inbouwcursus gehad, verslag zal nog verschijnen op t forum, kan je in elk geval zeggen dat t zeer, zeer de moeite waard was, kheb erg veel opgestoken, heel plezante avond gehad en ik mag je zo'n cursus van harte aanbevelen.

Peter
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Citaat van: wilsma op donderdag 24 maart 2011, 14:12:21
# 1 - Ombouwset  Märklin  60901
# 2 - Ombouwset  ESU  54635  (bestaande uit 54614, 51962, 51968 + weerstanden)
Willem, de 60901 wordt al 5 á 6 jaar niet meer verkocht, ik snap niet dat dat hier wordt geadviseerd.

De ESU 54635 heeft een dragerprintje met aansluitdraden, waarop je na het solderen de decoder op prikt.
De ESU 54632 heeft een decoder waaraan de aansluitdraden al aan zijn gesoldeerd.

Maar waarmee stuur je je baan aan, maw, met welk protocol wil je de lok aansturen?
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi Kappa,

Ik heb er nog eentje liggen voor als Willem hem wil hebben,vandaar dat ik die aanhaalde.

Je hebt gelijk,deze wordt niet meer verkocht,zeker niet nu er een nieuwe reeks van decoders zit aan te komen,medio augustus.

Bron: Dit forum

Willem heeft niet zoveel eisen wat digitaal aangaat,mede omdat hijzelf aangeeft digibeet te zijn,en dat is op zich geen ramp.

Maar bijna iedereen stuurt op Esu aan,terwijl er nog zat andere leveranciers overblijven,niet dat Esu slecht is integendeel misschien wel een van de betere.

Wel gesproken naar kwaliteit voor wat je krijgt,natuurlijk en er zijn er ook bij,die dus niet van de orginele Märklin onderdelen willen afwijken.

Misschien zijn dat er niet veel,maar ik ken er wel een paar.

Dus vandaar dat ik dat setje 60901 noemde,als mogelijkheid/optie en als niets anders,en hopelijk begrijp je het nu beter ;)

M.v.g.

Hans V200.0




Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Citaat van: Kappa op donderdag 24 maart 2011, 23:15:28
Citaat van: wilsma op donderdag 24 maart 2011, 14:12:21
# 1 - Ombouwset  Märklin  60901
# 2 - Ombouwset  ESU  54635  (bestaande uit 54614, 51962, 51968 + weerstanden)
Willem, de 60901 wordt al 5 á 6 jaar niet meer verkocht, ik snap niet dat dat hier wordt geadviseerd.

De ESU 54635 heeft een dragerprintje met aansluitdraden, waarop je na het solderen de decoder op prikt.
De ESU 54632 heeft een decoder waaraan de aansluitdraden al aan zijn gesoldeerd.

Maar waarmee stuur je je baan aan, maw, met welk protocol wil je de lok aansturen?

Hallo Ad,

Momenteel stuur ik nog helemaal niets aan, omdat ik nog geen baan heb. Ik heb nu nog een MS-1, Maar dat worden waarschijnlijk twee maal een MS-2,  Wissels wil ik gewoon gaan bedienen met ouderwetse schakelkastjes, dan heb je ook nog wat te doen vind ik. 2 oudere stoomlocs zijn omgebouwd naar digitaal, de rest heb ik digitaal gekocht. Ik begrijp dat jij de ESU 54632 voor mij geschikter vind dan de ESU 54635 ?  ( makkelijker bedoel ik )

groeten, Willem.



Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hallo Teunis + cursisten,

Teunis, jij geeft cursussen aan mensen die van jou leren hoe je analoge locs ombouwd naar digitale.  Een geweldig goed project vind ik, maar omdat ik niet in de buurt woon, totaal niet technisch ben èn omdat dit waarschijnlijk maar een éénmalig iets is, vind ik het niet zo geschikt voor mij. Daar komt nog bij dat ik een TIA en een kleine hersenbloeding heb gehad de laatste anderhalf jaar. Dit zorgt ervoor dat ik alles zeer snel vergeet, en als ik thuis ben, is bijna alles weer vergeten, vandaar dat ik ook vraag om alles héél eenvoudig te vertellen ! Niettemin vind ik jouw bijdragen heel erg nuttig om voor mijzelf tot een oplosssing te komen, dus blijf rustig je mening geven aub.!!!   :thumbup:

groeten, Willem.

Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Als 1e Willem hoop ik dat het hier bij gebleven is,en dat je nog heel heel veel jaren in goede gezondheid

mag genieten van de leuke hobby.

Ik heb ook problemen met geheugen,maar schrijf gelukkig veel dingen op die voor mij te moeilijk zijn te

onthouden. (korte termijn geheugen probleem) Kan wel eens een paar minuten duren eer ik weer

weet waar men het net over heeft gehad......soms heel erg irrietand...als men een vraag steld door bv

een telefoon,bel ik ze meestal terug na een minuutje of 2 met het juiste antwoord....zeg maar dat ik

een oude pc heb met een teweinig geheugen zodat de berekeningen langer duren (maar gelukkig

komen ze wel,en komen vastlopers niet vaak voor).... :D

Alleen dit komt door mij door slaapapneu. Hierdoor ben ik snel

moe,veelkoppijn,kortademigheid,benauwdheid,en vergeetachtigheid. Slaap snachts met een apparaat

dat voormij extra lucht geeft (kan niet meer zonder slapen). Slaap wel erg kort (helaas ook op mijn

vrijedagen/weekend)gemiddeld max 5 a 6 uurtjes.

Maar is gelukkig niets vergeleken bij jou.

Blijf lekker gezond,en wens je heel , heel veel gezondheid toe.


Citaat van: lokje 23 op donderdag 24 maart 2011, 10:12:49
mag ik een simpele vraag stellen.

waarom willen jullie steeds die permanent magneet vervangen en moterschild.
ik bouw hier mijn analoog lok's om naar digitaal zonder iets te veranderen aan de moter alles blijft netjes zitten ( oude moter en magneet ) enkel omschakel relais gaat er uit.
en alles loopt vlotjes nadien.
dus waarom deze kosten vervangen van permanent magneet.
reeds op deze manier er 60 tal omgebouwd gisteren nog een gedaan. schakelingen zijn dan lichten aan uit  en 80 adressen en dat is toch wat willem vraagt.


lokje 23  ( lucien )

Even offtopic maar heb hier denk ik wel een antwoord op Lucien.

Ik heb in het verleden een berg lokjes laten ombouwen zoals jij momenteel nog doet.

Alleen met een ander type decoder.

Maar als ik nu diezelfde lokjes voorzie van een ombouw setje loopt het toch aanmerkelijk mooier dan de

dag ervoor.

Nu wil ik uiteraard geheel niet beweren dat het bij jou het ook zo is hoor,want nogmaals , gebruik nu

gelijk een ander type decoder.

En het verschil is duidelijk merkbaar kwa rijeigenschappen.

Zo kruipt de lok wat de dag ervoor echt niet mogelijk was,hij rijd constanter , zonder schokken bij lage

snelheid,en maakt meestal minder herrie.

Het enigste zou ik nog is kunnen proberen de decoder nu gelijk zonder verdere ombouw proberen,maar

heb gelukkig de meesta nu al voorzien van 5 * met permanent magneet en een ESU decoder , want dat

rijd toch stukje prettiger.

Maar dit kan uiteraard ook aan de decoder liggen.

Maar ik neem aan dat je zelf ook wel eventueel het verschil kunt zien met een orginale en een

omgebouwde digitale lok

Valt dit niet op,dan heb jij gelukkig een prima omgebouwd exemplaar voor zeker weinig geld

omgebouwd. Is zeker nog wel is voor mij het proberen waard Lucien.

Mvg: Alex (die de 60 ombouwingen nog bij lange na niet gehaald heeft hoor). :D

PS:

Kun je niet een paar foto's maken van je ombouw projectjes,ben erg benieuwd Lucien.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Citaat van: wilsma op donderdag 24 maart 2011, 02:18:47

Ik ben geen techneut, dus iemand anders moet de ombouw doen !
-Zou er iemand in de buurt van Zutphen dit voor mij willen doen....?-


Kom je er niet uit: met plezier bouw ik je lok om. Met regelmaat ben ik in je regio. Laat maar weten.

Gr, Ben.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Ik had toch ook een vraag wat betreft het ombouwen van een 5* lok.
Aangezien de vraag toch overeenkomt met deze topic, wil ik hem toch hier stellen.

Ik heb ook voor een mooi prijsje een 5* lok gekocht. Met daarbij de gedachte om een esu 4 in te zetten en klaar! Maar ik bedrijp dat ik dus ook het ankertje en spoel moet gaan vervangen hetgeen ik heel jammer vind omdat het al een 5* motortje is. Wat betreft een 6080 decoder, zeg maar wat Lucien zegt. Ik weet dat het een oud decodertje is maar zullen de eigenschappen toch niet goed zijn door zijn motor. Of is ombouw met een 6080 helemaal niet mogelijk. En hebben jullie dan buiten de esu's nog voorstellen voor een andere decoder waarbij de motor kan blijven zitten. Als hier iemand ervaring mee heeft hoor ik het graag en eventueel vergelijk met de esu's. Na een aantal ombouw projecten ben ik toch groot fan van de esu decoders.

En Willem en Alex, veel belangrijker; heel veel gezondheid gewenst.

MvG

Mario
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
- Hoi Alex,

Gelukkig is alles weer redelijk goedgekomen, en kan ik weer autorijden. Alleen de lange ritten lukt me nog niet, dan krijg ik teveel indrukken op me af en ben ik snel moe. Ook kan ik niet op sommige woorden komen, en mijn geheugen....net zoiets als bij jou.! Voor de rest....Ach, dat moet je mijn vrouw maar vragen. 8o

- Hallo Ben,

Bedankt voor je aanbod.!  Ik zal er aan denken als het éénmaal zover is, maar dat zal nog wel even duren. Ik heb trouwens geen soldeerapparaat in mijn bezit, die zal je dan mee moeten nemen.! :? 

- Hoi Mario,

Bedankt, het is gelukkig alleen maar lastig voor anderen, want ik heb zelf soms niet in de gaten wat voor rare woorden er uit mijn mond komen!  :-)

Groeten, Willem.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Nogmaals een vraag....

Als ik de ESU set 54635 koop, is dit dan voldoende voor de ombouw, of moet ik dan nòg meer aanschaffen.? (Inhoud staat iets verder beschreven)
Graag een antwoord hierop, dan kan ik eventueel verder.....!!
Waar kan ik dit voor een redelijke prijs bestellen.?
Bij voorbaat hartelijk dank ! :thumbup:

groeten, Willem.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Willem, als je de ESU set 54635 koopt, is dat voldoende.
Deze set is hier verkrijgbaar.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi Ad,

Hartelijk bedankt voor je snelle antwoord !
Ik zal eens kijken of dit deze week van eigenaar kan wisselen. ;)

groeten, Willem.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hey Willem,

Goeie keuze! De ombouw gaat jouw vast slagen!
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Citaat van: wijbe op zondag 27 maart 2011, 14:32:52
Hey Willem,

Goeie keuze! De ombouw gaat jouw vast slagen!

Hoi Wijbe,

Het ombouwsetje kopen lukt nog wel, maar het ombouwen zelf niet !!  Gelukkig zijn er al hulptroepen van het Forum die zich aangemeld hebben om mij eventueel te helpen !!  Zo zie je maar hoe nuttig dit Forum is voor sommige (onhandige) mensen...... 8o

groeten, Willem.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Citaat van: wilsma op zondag 27 maart 2011, 14:55:26
Citaat van: wijbe op zondag 27 maart 2011, 14:32:52
Hey Willem,

Goeie keuze! De ombouw gaat jouw vast slagen!

Hoi Wijbe,

Het ombouwsetje kopen lukt nog wel, maar het ombouwen zelf niet !!  Gelukkig zijn er al hulptroepen van het Forum die zich aangemeld hebben om mij eventueel te helpen !!  Zo zie je maar hoe nuttig dit Forum is voor sommige (onhandige) mensen...... 8o

groeten, Willem.

Ik zeg nog altijd, koop een soldeersetje en begin er gewoon aan! Lukt het je echt niet, wil ik het altijd ook nog wel doen, maar woon helaas niet erg in de buurt (ergens helemaal bovenin :lol:)
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hey Wijbe,

Ik ben al lang blij dat ik deze loc heb, dus ik ga hiermee absoluut niet mee experimenteren...!!   Ik heb nog wel een vraag ; als deze loc omgebouwd is, kan ik deze later gemakkelijk van sound voorzien, of is dat moeilijk te doen ?!?

Willem.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Citaat van: wilsma op zondag 27 maart 2011, 15:19:14
als deze loc omgebouwd is, kan ik deze later gemakkelijk van sound voorzien, of is dat moeilijk te doen ?!?

Willem.

Hallo Willem,

Als je er sound in wil hebben kun je beter meteen een loksound decoder in (laten) bouwen. Dan hoef je de ombouw maar 1x te doen.

zie hier hoe ik de diesel met een loksound omgebouwd heb.
Voor beter geluid heb ik niet de standaard ronde speaker gebruik maar een extra grote speaker van ESU bij gekocht.

Succes, mvg, Johan
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hey Willem,

Eventueel is er later zo een andere decoder op te prikken, een geluidsdecoder. Echter moet je dan wel de speaker met 2 draden later op het printje solderen. Is gemakkelijk te doen.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hallo Johan en Wijbe,

Dat ziet er niet verkeerd uit, dus wie weet gaat dit nog wel eens gebeuren.
Eerst maar eens even sparen denk ik !

groeten, willem.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hey Willem,

Dat is het voordeel van een 21 polig drager printje, je klikt er zo een andere decoder op. En je hoeft maar 2 draden op het printje er bij te zetten.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
hey Wijbe,

Zo, dat klinkt niet verkeerd, wie weet wat er in de toekomst nog gebeurd !

Willem.   :D
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Full sound is natuurlijk schitterend! Mijn 'niet rijdende' br86 heb ik ook omgebouwd naar full sound, schitterend. Alleen jammer dat de loc niet meer goed reed :(, denk eroverna om de geluidsdecoder in mijn hondekop te plaatsen.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
21 polige stekkers is mooi maar ik heb laatst een voorbeeld onder ogen gehad van een onnodige kluw draden omdat er zonodig een 21 polige stekker ingebouwd moest zijn. De kap moest er opgepropt worden.
Ik ben niet zo 21-polig stekkerig ik gebruik de schaarse ruimte liever efficient en werk de bedrading liever rechtstreeks af op de plaatsen waar het hoort.

Liever een grotere speaker inbouwen dan een kluw draden. Je bouwt een decoder éénmalig in dus waarom een 21-polige stekker nodig? maar goed dat is mijn persoonlijke visie.

Mvg, Johan.

P.s. als het model af fabriek al een 21-polige stekker heeft is een andere zaak, dan ligt plug en play voor de hand.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hallo Wijbe,

Dat omschakelprintje,moet je ook aansluiten en dat is meer dan twee draadjes erbij,vergeet dat niet te melden.

Anders denkt iemand die dit draadje volgt,da's gemakkelijk twee draadjes maar,helaas komt daar meer voor kijken.

En om ombouw met sound te doen,is wat moeilijker dan zonder sound.

Maar behalve de speaker,die overigens goed passen in deze loc,moet je ook de juiste kiezen met het goede geluid,of je moet zelf de apparatuur hebben,om er het goede geluid in te zetten.

Nu wil ik de topicstarter niet ontmoedigen,integendeel maar een dergelijke ombouw is gewoonweg moeilijker,zeker voor een digibeet ;)

Eigenlijk kan ik me geen V200 voorstellen zonder geluid,immers het geluid van twee bulderende dieselmotoren,klinkt bij mij als muziek in de oren.

Zelf heb ik dezelfde loc omgebouwd met een Uhlenbrockdecoder met susi aansluiting (voor het geluid).

De geluidsmodule produceert nu eenmaal een vast geluid,waar de huidige geluidsdecoders ruim overheen gaan,dus mogelijk bouw ik deze nogmaals om.

Was de oorzaak misschien slechte massa bij je BR 86?

M.v.g.

Hans V200.0


Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Citaat van: Hans V200.0 op zondag 27 maart 2011, 21:55:52
moet je ook de juiste kiezen met het goede geluid,of je moet zelf de apparatuur hebben,om er het goede geluid in te zetten.

Nee hoor dat behoef je allemaal niet zelf te hebben. Mijn sound decoder heb ik bij een forumlid besteld erkende ESU dealer met mijn specifieke wensen er bij. Hij zorgt er voor dat het juiste geluid in de decoder zit zonder extra kosten er voor te rekenen
Alles onder garantie, ik heb zelf de decoder ingebouwd.

Mocht het geluid niet naar wens zijn kun je altijd bij hem terug voor aanpassing.

Ik mag hier geen reclame maken maar als je serieus belangstelling hebt mail je mij even dan verwijs ik je door.

Mvg, Johan
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
@ Hans,

We hebben het al eerder in dit topic over gehad. Willem wil later graag sound erin hebben. Dan hoeft hij er nog maar 2 draadjes bij te doen voor zover ik weet, plus andere decoder erop klikken.

Me br86 had versleten motoren, en hoogvermogen werkt het niet lekker met kogellager. Verder wielen niet meer netjes,drijfwerk ook schots en scheef..... Jaren mee gespeeld....
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hallo Johan, Hans en Wijbe,

Als eerste wil ik de loc digitaal hebben, maar als blijkt dat deze zò omgebouwd is dat het eventuele inbouwen van een locsound-decoder bijna onmogelijk is, dan moet ik op zoek naar iets anders wat wèl geschikt is !  Ik zeg niét dat ik al plannen heb om er sound in te plaatsen, maar ik heb momenteel één V200.0, één V220 en één V221, alle drie voorzien van sound. Als ik ze allemaal laat rijden met het geluid op 50%, dan wordt het een enorm kabaal, vooral als de stoomlocs ook nog meedoen ! Ik heb voor deze loc gekozen omdat ik nog geen Oceaanblauwe/Crême heb, alleen de bekende Rood/Grijze...!  Ik heb er nu dus 4, en nu maar even rustig aandoen met kopen, maar ja.....dat zei ik bij de vorige óók al ! :D  Ik ga nu eerst dat ESU-setje maar eens bestellen, en zodra ik dat binnen heb ga ik eens bekijken wie mij kan helpen met inbouwen. Wordt vervolgd dus.... :thumbup: (en graag blijven meedenken hoor..!)

Groeten, Willem.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
@ Wijbe,

Dat Willem er sound in wilde,kwam er later bij,en dat is iets van de laatste week.

Dan had ik ook mijn 60901 setje zeker niet aangeboden,want daar kun je geen geluid mee creëren.

Dan kun je ook beter de 21 polige aansluitprint gebruiken,van Esu zodat je daarna(Na het soldeerwerk) je daar voorgoed van af bent bij die loc.

Temeer omdat Willem aan gaf daar geen ervaring mee te hebben,zoek je in eerste instantie een eenvoudige ombouw.

Maar ook daar waagt Willem zich liever niet aan,zodat Ben,jij,ikzelf,en misschien nog wel andere forummers hun hulp hebben aangeboden.

En misschien heeft Willem,om begrijpelijke redenen,daarom wel afgezien van sound in zijn loc.

Loc's ombouwen doe ik het liefst zelf,zodat ik mijn eigen werk kan toepassen,of het nu goed is of niet.

Want ik heb al eens iets laten ombouwen bij de "vakhandel"waar ik niet blij mee was :thumbdown:

Het interieur was namelijk gesloopt,om de decoder te laten liggen,i.p.v. dat deze stond.

Aan de zijkant was dus een gat te zien,die in mijn ogen niet nodig is/was,en heb toen die decoder wel rechtop gezet,en een nieuw binnenwerk in de loc gedaan.

Dat smaakte dus naar meer,en zo heb ik er wel tig omgebouwd,zelfs met freeswerk.

Blijkbaar heeft de BR 86 er al een leven op zitten,en drijfwerken kun je kwartieren (opnieuw afstellen),maar ook daar zal de rek wel uit zijn op een bepaald moment.

Tja een echte loc heeft ook niet het eeuwige leven...............



@ Johan,

Zelfs iemand als jij ,die het ombouwen misschien nog beter doet dan menig andere forummer of mij,heeft toch iemand nodig die er het goede geluid inzet.

Dat vind ik toch een teken aan de wand,het is zeker geen schande,maar voor een leek lijkt me deze ombouw onuitvoerbaar.

En dan bedoel ik niet de aanschaf,maar het zelf erin bouwen en aansluiten van alle elementen.

Voor iemand die al tig modellen heeft omgebouwd is het dan makkelijk om te zeggen ,o dat doe je zo.

Kennis over dragen aan een leek heb ik al eens geprobeerd,en dat is nog moeilijker dan het zelf uitvoeren van die kennis.

En ik hoop dat die bewuste leek nu kan zeggen,dat ie leek-af is,de bel hoort,en weet waar de klepel hangt :)

anders begin ik gewoon weer opnieuw

Want hoe hou je het allemaal zo eenvoudig ,dat ook alles daadwerkelijk wordt begrepen?

Bedankt voor je aanbod Johan,en ik heb al een adres waar dat ook kan.

M.v.g.

Hans V200.0






Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hallo Hans,

Zoals ik hierboven al schrijf, komt er inderdaad nog geen sound in. Het is vanaf het starten van dit topic dan ook geen onderwerp geweest zoals jij al meldt in je berichtje !  Halverwege vroeg ik me alleen af, òf dit met die ESU-ombouw eventueel later mogelijk was.  Het voorstel van jouw 60901 was dan ook een hele logische op dat moment !  Zoals je al opmerkt heb ik er een probleem mee als dingen (goedbedoeld) tè technisch worden uitgelegd. Zoals ik in antwoord #14 probeer uit te leggen, ben ik al heel snel de draad kwijt waar het over gaat ! Daarom lees ik soms wel 10x de berichtjes door, vóórdat er een zinnig antwoord van mij komt ! En inderdaad vraag ik liever hulp in van mede-Forummers die er méér verstand van hebben dan ik ! Waarom ?......om de doodeenvoudige reden dat ik een mooie loc niet ga verknallen, terwijl ik weet dat ik er geen verstand van heb.  Dat is naar mijn mening niet dom om dat toe te geven, maar getuigt alleen van zelfkennis....?!? ;)

groeten, Willem.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 27 maart 2011, 21:53:51
21 polige stekkers is mooi maar ik heb laatst een voorbeeld onder ogen gehad van een onnodige kluw draden omdat er zonodig een 21 polige stekker ingebouwd moest zijn. De kap moest er opgepropt worden.
Ik ben niet zo 21-polig stekkerig ik gebruik de schaarse ruimte liever efficient en werk de bedrading liever rechtstreeks af op de plaatsen waar het hoort.
Johan ik begrijp je redenatie niet.
Als je een decoder zonder dragerprint inbouwt heb je toch ook een kluw draden die je moet wegwerken?
Of de draden nu aan de dragerprint of direct aan de decoder zijn gesoldeerd, maakt dan toch niet uit?!
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hallo Willem,

Natuurlijk wil je de loc niet verknallen,en dat doe je ook niet als je onze hulp inroept.
Dat is je goed recht,en anderen gaan met hun uitleg tekeer alsof je er al meer dan twintig zelf hebt ingebouwd,maar zover is het nog lang niet.

Alleen hoe goed de uitleg ook bedoeld is,daar houd men dus geen rekening mee :thumbdown:
Ook neemt het niet weg,dat als jij een Esu ombouw,of een ander merk wilt inbouwen,je daar nog altijd de zeggenschap over hebt.

Alleen pas ik als je een 21 polige stekker van Esu erin /er tussen wilt hebben,want die heb ik nog niet zelf ingebouwd,en dat wou ik eerst zelf eens proberen,voordat ik het voor een ander doe.
Dat heeft ook met zelfkennis te maken,en ik kan ook gerust zeggen wat ik wel,en wat ik niet zou kunnen.

Solderen is èèn,aansluiten is twee,en laten rijden is ..............

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hey Ad,

De dragerprint is verruit de makkelijkste en nette manier om een decoder weg te werken naar mijn mening als een beginner. Tevens ideaal als er ooit meer functie's op de loc komen etc. Als de ruimte ervoor is? Waarom niet?
@ Hans,

Jouw antwoord had gerust zin in het begin hoor ;) Want wat er later bij komt, dat weet je niet van te voren.


Zo nu weer bezig met die domme autocad tekening van school....
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
@ Wijbe,

Dankjewel,en veel succes met die autocad tekeninghier nog èèntje die er vaak mee stoeit :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Citaat van: Kappa op maandag 28 maart 2011, 10:22:49
Johan ik begrijp je redenatie niet.
Als je een decoder zonder dragerprint inbouwt heb je toch ook een kluw draden die je moet wegwerken?

Die kluw draden werk ik netjes strak weg. Decoderdraden op lenge maken en afwerken op de punten waar ze horen.

Bij een 21-poligestekker krijg je draden van de stekker naar de punten waar ze horen, dat kun je strak afwerken maar dan, je steekt de decoder in. Wat ik tot op heden gezien heb is dat de draden langer zijn dan nodig dus propt men die samen. Heb eens eent tender gezien waar de loksound met 21 polige stekker en speaker in de tender gepropt was. 21-polige strekker was zelf geplaatst.

Nou dan werk ik het liever rechtstreeks strak af.

Oke wss ben ik nog van het oude stempel  :O 8o B) :-)

Mvg, Johan
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hallo Johan,

Wat is er mis mee als je "van de oude stempel" bent ?  Tegenwoordig vinden ze je met 40 jaar al oud als je gaat solliciteren, want ze zoeken mensen van 16, 17 of 18 jaar....Mèt ervaring...!?!  8o Maar dat zie ik denk ik verkeerd, want ik ben òòk al een oude l..  Maar je hebt gelijk, waarom zou je iets niet mooi afwerken als er toch genoeg ruimte en tijd voor is..?

groeten, Willem.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi Willem,

Tja ik ben ook in de veertig en heb twee sollicitaties lopen,waarvan eentje waarbij ik eerder ben afgewezen.

Heb alleen iets gezegd toen ik daar weg ging,en dat is waarschijnlijk blijven hangen...........

On-topic:

Zeker als je de tijd neemt,kan je het mooi maken.

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hey Hans,

Als ik deze week even tijd heb, zal ik proberen alle vier de locs op de foto te zetten en hier te plaatsen. Dat fleurt de zaak een beetje op hoop ik !
Als alles goed is, krijg ik die ESU-set morgen of overmorgen in huis, samen met een leuk Faller gebouwtje die afgeprijsd was ! Deze past weer mooi bij mijn station. (ook al heb ik nog geen baan....)  :D

groeten, Willem.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi Willem,

Dat fleurt de zaak zeker op!!! :thumbup:

Die loc die toen op het 150 jarig jubileum stond (V200),daar was ik niet bij weg te slaan :D

En ook in Duitsland heb ik ze vaak gezien,en een keer vlak voordat er 11 werden afgevoerd naar Griekenland.

Je ziet ik heb een soort band met deze loc,die ik als avatar heb gekozen.

Dus iedere foto is welkom :-)

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hallo allemaal,

De postbode is geweest, en je raad het nooit...de ESU-54635 is binnen !!
Samen met een gebouw wat heel erg bij mijn station past....en deze was al in elkaar gezet en wel!  Alleen nog maar overschilderen in de kleuren van mijn station, en daarna weatheren... B)  Ook moet ik nu even kijken wie er zo vriendelijk wil zijn om de ESU-set in te bouwen...!?

groeten, Willem.
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Bij mij is ook net de postbode geweest,bracht helaas alleen maar rekeningen....niks leuks bij.. :D

Maar ben blij dat alles netjes is aangekomen waar je op had gerekend.

En de ombouw met esu gaat zeker goedkomen.

Wens je veel suc6 en plezier met je nieuwe aanwinsten Willem.

Mvg: Alex
Re:Ombouw V-221 naar digitaal. (Märklin-3581)
Hoi Alex,

Dat gaat ongetwijfeld helemaal goedkomen hoor, ik weet alleen nog niet wanneer, maar dat merk je gauw genoeg !  :D

groeten, Willem.