Citaat van: Freak op dinsdag 18 december 2007, 22:10:59
05 Höchstgeschwindigkeit [01-63]
05 Der Wert sollte bei Loks mit C-Sinus-Antrieben möglichst nicht verändert werden
02 Anfahrspannung Dieser Wert sollte auf keinen Fall verändert werden
Mvg,
Peter
Hallo Peter,
Wat doe je dan met CV 2 als je lok bij snelheid 1 wat staat te brommen en zich niet verplaatst? Snelheid 1 maar als onbruikbaar laten en in 2 of 3 of zelfs nog hoger vertrekken?
Zijn alle C-sinus motoren dan mooi op snelheid geregeld? Het kan toch niet zijn dat een krokodil met een snelheid van, omgerekend, 120km/h over de baan stuift.
Wat leerde me onlangs een test op rollenbaan, met snelheidsopnemer?
Met een "oude" C81, zonder cv's en lastregeling, kwam een BR111 pas in beweging bij MM1 snelheid 7. De snelheid werd met de pc gestuurd zodat ik dus perfect wist welke waarde er werd toegekend. Bij snelheid 14 haalde hij een schaalsnelheid van
240km/h (even snel als de geteste ICE). Uiteindelijk bleken alleen de waarde 7, 8, 9 en 10 bruikbaar. Niet bepaald een vlotte regeling.
Decoders vervangen door Uhlenbrock en de CV's aangepast. De BR111 vertrekt nu bij snelheid 1 en rijdt bij snelheid 14 120km/h. Een veel mooier regelbereik. CV 6 kreeg een waarde tussen CV 2 en CV 5.
Bij een Trix "krokodil" kon CV 2 behouden blijven. CV 5 werd verlaagd zodat deze nog maximaal 75km/h rijdt. Ook werd hier CV 6 aangepast.
Ik weet dat dit geen C-sinus of soft-sinus motoren zijn of Märklin decoders. Het zou me echter verbazen dat deze lok's plots mooi op snelheid zouden geregeld zijn.
CV's zijn er om bepaalde parameters te kunnen instellen. Als de fabrikant niet wil dat bepaalde parameters worden aangepast, dient hij maar te zorgen dat ze niet bereikbaar zijn. Als hij ze tevens niet documenteert, wordt het al een stuk lastiger om de waardes in te stellen.
Ik vraag me zelfs af welke schade je aan je lok of decoder kan toebrengen als CV 2, CV 5 en CV 6 zodanig worden aangepast dat hij net vertrekt bij snelheid 1 en een snelheid x haalt bij snelheid 14 (of 27 of 28 naargelang het systeem). Dit geeft voor decoder en lok toch geen enkel verschil met vertrekken op 7 en daarna constant op 10 rijden. Alleen het regelbereik wordt vergroot.
ps: Wil "möglichst" niet zeggen indien mogelijk? Volgens mij wil het dus niet zeggen dat deze waarde niet mag verandert worden. Wat bij CV 2 wel staat. Waarom is en blijft voor mij een raadsel.