Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Erbert puko's en Peko dkw wissel (ervaring?)

Gestart door louis.verhagen woensdag 23 maart 2011, 17:49:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Erbert puko's en Peko dkw wissel (ervaring?)
Ik ben bezig om een peko dkw (kruis)wissel om te bouwen zodat het netjes bij d slanke C-wissels past.

a) de wissel is iets te lang, maar de juiste hoek. Met een dremel/ zaag is dat zo opgelost.
b) code 100 ipv code 90. In de proef opstelling maakte dat niks uit.
c) Puko's inbouwen.

Hier wordt het lastig. Ik zag op de website van Erbert (http://www.erbert-signale.de/Eingang/unten/zub/page5.html) mooie setjes voor peko wissels, behalve voor de sl-90 (Grrr)

Of ik het alleen met puko's red weet ik niet. Sterker nog, ik denk het niet. Delen van de wissel zullen "gepolariseerd" moeten worden. Dat wil zeggen de spoorstaven waar niet met de wielen over gereden wordt als middengeleider gebruiken. Dat behoeft nog wat nadere analyse over welke klemmetjes ik moet ombuigen.

Maar goed ik heb een vraag over de puko's van Erbert. Je kunt ze ook los kopen in de maten 3,8mm, 4,4mm, 5,0mm en 5,7mm.  Klopt mijn aanname dat dit de hoogte van de puko's zijn van de onderkant van de biels tot de sleper? Welke zijn handig om te kopen? Of moet ik van alle vier de maten maar wat kopen?

Ik hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft.

groeten Louis
Re:Erbert puko's en Peko dkw wissel (ervaring?)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Erbert puko's en Peko dkw wissel (ervaring?)
Geen idee of je er wat aan hebt (want de merken die je noemt ken ik verder niet), maar bij de meeste wissels is het zo dat de puco's steeds hoger worden richting de wissel, zodat de sleper over de railstaven heen getild wordt (en dus geen sluiting maakt). In dat geval zou je dus diverse hoogtes moeten bestellen. Bekijk maar eens wat standaardwissels, dan zie je vanzelf hoe dat gedaan is.
Re:Erbert puko's en Peko dkw wissel (ervaring?)
Louis,

Heb je de hoogte van de wissel al opgemeten?(onderkant biels -bovenzijde spoorstaaf)
Dan weet je in iedergeval of je hoog genoeg komt om over de kruisende railstaaf te vliegen.

Ik heb helaas nog geen ervaring met deze puco's.Ik ben wel benieuwd of ze bevallen.
Heb je ook de gewone puco strips? Of de hoogte hiervan.

Ik denk dat je met een setje voor een wissel en wat aanvulling een eind moet kunnen komen.
Zal straks de site van Erbert eens bezoeken.

Groeten Robin
Re:Erbert puko's en Peko dkw wissel (ervaring?)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re:Erbert puko's en Peko dkw wissel (ervaring?)
Beste Louis,

Dat ik hier op durf te reageren is al heel wat (verdrongen trauma ;) )want ik ben jaren geleden er ook mee bezig
geweest om Peko rails,wissels te voorzien van puko's.
Ik vond het een drama de puko's van peko zijn met name voor de wissels te laag.
Peko rail en wissels zonder Puko prachtig maar met  :-( dus snel alles
weer terug naar de winkel en K-rail gekocht :D

Groetjes Bert :)


Re:Erbert puko's en Peko dkw wissel (ervaring?)
De hoogte van de onderkant van de biels tot de bovenkant van de rail is ongeveer 4,6mm.

Het probleem zit in ruimte die er is voor de puko's (zie foto). Dat is niet echt ruim. Ik wil toch de wissel om gaan zetten met een wisselmotor met contacten. Dan kan ik de rails meteen "ompolen". Wordt nog een heel puzzel werk.

Ik zou zo een kruiswissel van Märklin kopen, maar helaas ontbreken de slanke kruiswissels (c-rail) nog altijd. Mijn gevoel zegt dat het ook nog wel even kan duren. En Walters wissels zijn ook heeel mooi maar toch net iets boven mijn budget.

Enne Bert, No guts no Glory !!  :D

Louis
Re:Erbert puko's en Peko dkw wissel (ervaring?)
Heb je al eens geprobeerd hoe een (met de hand) voortbewogen Märklin wagon combinatie door het wissel rijdt. Getrokken zowel als geduwd.
De Märklin wielstellen zijn namelijk niet geschikt voor PECO wisselmateriaal.
Andere wielafstand en flensdikte/hoogte...
Re:Erbert puko's en Peko dkw wissel (ervaring?)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Erbert puko's en Peko dkw wissel (ervaring?)
Hallo Louis,

Ompolen van de rails?

Rij je ook met gelijkstroom dan?

En Walters wissels zijn dan wel boven het budget,maar vergeet niet zoals Nobody al zei,je wagenpark aan te passen.

Weet niet hoe groot dat is,en ook dat kan aardig oplopen.

Misschien gaat het beter als je naar code 55 rails gaat,want die heeft Peco ook.

Maar vergeet dan behalve je wagonpark,ook je locomotieven niet,want daar zijn de flenzen dan ook niet geschikt voor.

Het blijft dus of tobben,of wachten met engelengeduld op de slanke kruiswissel van Märklin.

M.v.g.

Hans V200.0

Re:Erbert puko's en Peko dkw wissel (ervaring?)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Erbert puko's en Peko dkw wissel (ervaring?)
Of een slanke K-rails wissel nemen?
Re:Erbert puko's en Peko dkw wissel (ervaring?)
Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 24 maart 2011, 10:19:41

Ompolen van de rails?

Rij je ook met gelijkstroom dan?


Ompolen wordt gedaan om kortsluiting te voorkomen. Heeft niets met gelijkstroom te maken.

Gr, Ben.
Re:Erbert puko's en Peko dkw wissel (ervaring?)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Erbert puko's en Peko dkw wissel (ervaring?)
Citaat van: Spoorman op donderdag 24 maart 2011, 10:30:52

Ompolen wordt gedaan om kortsluiting te voorkomen. Heeft niets met gelijkstroom te maken.

Gr, Ben.

Hoi Ben,

Zo had ik het nog niet bekeken,maar veel hobbyisten die deze rails gebruiken rijden soms met gemengd bedrijf,vandaar mijn reactie.

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Erbert puko's en Peko dkw wissel (ervaring?)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:Erbert puko's en Peko dkw wissel (ervaring?)
Re:Erbert puko's en Peko dkw wissel (ervaring?)
Heren
Bedankt voor alle reacties!!

@nobody/Wim
Ja ik heb de Peco wissel op de c-rails gelegd en diverse wagons (van zeer oud t/m nieuw) erover laten rijden. De Peco wissel die ik heb gekocht is een code 100 wissel wat hetzelfde als K-rails is. C-rails is zelfs nog iets lager (code 90). Ik heb inderdaad niet de code 83 of code 75 wissels gekocht die alleen voor rp-25 wieltjes geschikt zijn. Dus de flens hoogte (zelfs van de oudere wagons) is geen probleem. De breedte van de rails scheelt een heel klein beetje 16,5mm ten opzichte van 16,6mm. Dat is binnen de tolleranties. Ik zal van het weekeinde wat filmpjes maken van rollende wagons.

@Hans v200.0
Code 55 is alleen voor "H0 pur" Ik ken een aantal mensen die dat doen bij FREMO maar daar lopen zelfs je Rp-25 wieltjes op de bielsen. De flens is dan gereduceerd tot een soort onevenheid aan de achterkant van je wiel. Wij märklin rijders kunnen rustig op code 100 en code 90 rails rijden met onze "pizza snijdertjes" De nieuwere wagons mischien zelfs nog op code 83 (b.v. c-rail van trix). Ik weet dat bij FREMO de NEN wieltjes op code 75 soms de bielsjes raken.

Trouwens op de website van Peco zijn code 75 wissels de minst hoge wissels. Ik zag geen code 55.
En wachten op Märklin dat doe ik nu al jaaaren. Komen ze eindelijk uit met een nieuw rails...Zijn het twee aan elkaar geplakte standaard rechte rails..... Ja daar zat iedereen op te wachten...

Het "ompolen" is niet de juiste term, maar ik weet geen betere. Wat ik wil doen is de stukken rails waar de sleper overgaat (en de wielen dus niet raken) gelijke spanning geven als de puko's. Dat heeft twee voordelen. De puko's hoeven niet zo hoog, wat optisch mooier is, en de puko's hoeven niet zo dicht bij de rails te staan want de sleper kan dan de rails raken zonder kortsluiting te maken. Nadeel is als een trein een andere route neemt over de kruiswissel dat je ander stukjes rails massa moet maken en ook weer een ander stuk rails onder spanning brengen. Het klinkt ingewikkeld, maar ik zal kijken of ik wat duidelijke plaatjes kan maken van het weekeinde. Ik had deze tip gekregen van Weiche Walter.
En laat me duidelijk zijn Walter maakt zeer mooie wissels en ze zijn elke cent waard die hij vraagt, echter het blijft te duur voor mij. Als ik veel geld had kocht ik ze gewoon bij hem.

Tja en of ik gelijkstroom rij weet ik niet. Ik rij digitaal, dus is het in iedergeval niet 100% wisselstroom, eerder gelijkstroom wat aan en uit gaat (digitaal signaal). DCC, MM (oud nieuw, MFX) alles door elkaar. Het gaat tegenwoordig alleen nog maar of je de stroom van de rails haalt (via de wielen) of via een sleper (midden rail/puko's).

@Rutger
De slanke k-rails wissel is de verkeerde hoek 14,43 graden ipv 12,1 graden en dan nog eens de verkeerde lengte (225mm ipv 236,1mm). Ik heb deze wissel wel geprobeerd, maar de SL-90 van Peko past veel beter. Alleen die middenpuntjes nu nog  :(

@jan22
Bedankt voor de links. Er zaten er weer wat nieuwe links bij voor mij.

Groeten Louis









Re:Erbert puko's en Peko dkw wissel (ervaring?)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Erbert puko's en Peko dkw wissel (ervaring?)
Hoi Louis,

Je laat in ieder geval zien,dat je iemand bent die goed op de hoogte is van de verschillende profielen :thumbup:

Met mijn reactie wilde ik je niet ontmoedigen,integendeel maar hoe vaker ik naar je reactie kijk,des temeer vertrouwen in het project heb krijg je.

Als elektriciën weet je als geen ander dat je kortsluiting moet voorkomen,en zeker als het door ompolen weggenomen kan worden.

Code 55 is er wel in N schaal bij Peco,maar niet in H0,en was dus een vergissing van mijn kant,maar de Code 55 bestaat wel voor de H0 schaal.

Je hebt ook gelijk als je kijkt naar de digitale spanning,en het gaat inderdaad alleen nog maar om of je een sleper gebruikt of anders de wielen.

Dus wens ik je veel succes met deze kruiswissel en het plaatsen van de puko's!!  ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Erbert puko's en Peko dkw wissel (ervaring?)
Citaat van: louis.verhagen op vrijdag 25 maart 2011, 00:32:43

Het "ompolen" is niet de juiste term, maar ik weet geen betere. Wat ik wil doen is de stukken rails waar de sleper overgaat (en de wielen dus niet raken) gelijke spanning geven als de puko's.


Dat heet gewoon "ompolen" of "polariseren". Ofwel delen eenzelfde potentiaal geven.

Ik blijf je met belangstelling volgen. Altijd leuk als er 3rail alternatieven bedacht worden immers M* doet niet al te veel moeite het ons naar de zin te maken met een realistisch railgeometrie.

Gr, Ben.
Re:Erbert puko's en Peko dkw wissel (ervaring?)
Walter Weichen heeft het "ompolen" goed uitgelegd
http://weichen-walter.de/produkte/elektrik/detail/index-3l.html

Onderaan staat een foto van de overgang van c-rail naar de peco code 100 rail

Verder heb ik op een video verschillende wagons over de c-rails naar de peco wissel laten rijden.
http://www.youtube.com/watch?v=YycOLqqxIhA

Ik heb de puko's bij Erbert vorige week "besteld" Maar ik heb nog niks terug gehoord, Misschien toch maar bij Alex Schnug bestellen. Trouwens Walter heeft ook mooie puko's
http://weichen-walter.de/produkte/k-weichen/detail/mittelleiter.html

Louis
Re:Erbert puko's en Peko dkw wissel (ervaring?)
@Louis,
Bedankt voor de demo-film. Ik ben overtuigd. :important:
Re:Erbert puko's en Peko dkw wissel (ervaring?)
Die strips van Walter zijn wel heel erg mooi.Ik denk dat ik zelf maar Peco 100 en die strips ga gebruiken,vind ik er beter uitzien dan K rails.

Als je die strips op een messing boutje soldeert kun je ze nog in hoogte stellen dmv een moer(die in het kurk ligt)
Lijkt me dat je daar die DKW wel berijdbaar mee krijgt.Helemaal als je ook nog gaat polariseren.

Louis succes met de ombouw. Ik kijk nu al uit naar de eerste loc die eroverheen rijdt.

Groeten Robin
Re:Erbert puko's en Peko dkw wissel (ervaring?)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:Erbert puko's en Peko dkw wissel (ervaring?)
Het interesseert me vooral omdat ik sinds begin jaren '80 een Roco Code 100 Hosentrager heb liggen die ik ooit hoop te voorzien van puko's.
Re:Erbert puko's en Peko dkw wissel (ervaring?)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Erbert puko's en Peko dkw wissel (ervaring?)
Hallo Louis,

Je hebt het goed voor elkaar met de kruiswissel,en je hebt het ook goed laten zien,dat er verschillend materieel doorheen loopt.

Wel lijkt het me een heisa om de rails die niet bereden wordt om te polen,bij deze kruiswissel.

Veel succes daarbij,en je hebt me in ieder geval overtuigd dat het goed komt :thumbup:

@ Jan22,

Waar wacht je nog op?

Het materiaal is er,dus staat er nog maar weinig in de weg ;)

Misschien ga ik me in de toekomst ook eens buigen over een dergelijk project.............

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Erbert puko's en Peko dkw wissel (ervaring?)
Niks mis met ompolen,

Je zou kunnen kiezen om de kruisende spoorstaaf stroomloos te maken, maar ompolen naar "pukko" rail is nog veel mooier.

dit is met peco rail goed te doen als je voor de electrofrog optie kiest.


Ik rij zelf op .75 rail en daarop komt marklin materiaal niet door de puntstukken.  Als ik dit zo lees vraag ik mij dan ook af waarom je niet alleen de spoorstaven als stroom toevoer gaat gebruiken. Lijkt mij minder werk.
Re:Erbert puko's en Peko dkw wissel (ervaring?)
Louis,

Zijn er al vorderingen op het DKW-wissel front?

Groeten,
Robin
Re:Erbert puko's en Peko dkw wissel (ervaring?)
Zie ook uit naar de vorderingen, kun je ons ook eventuele foto's zien waarin de puco's geïmplementeerd zijn, heb onlangs ook rechte puco rails gekocht code 100 die ik ook moet voorzien van puco's  :D
Re:Erbert puko's en Peko dkw wissel (ervaring?)
Bockie,

Welk type rails heb je gekocht ? Ik twijfel over tillig code 100 en Peco.

Ik vond in engeland een adres met code 90 railstaaf. Was alleen een beetje vaag op de website.
Gelijk een mail gestuurd maar nog geen antwoord gehad natuurlijk.
Zou wel mooi zijn als dit railprofiel leverbaar is.Kunnen we zelf flexrail maken coor C-rails.

Zodra ik meer weet meld ik dat hier wel.

Robin
Re:Erbert puko's en Peko dkw wissel (ervaring?)
Ik heb die van Peco gekocht met zo betonnen dwarsliggers (in het roco gamma heb je er ook) aangezien ik in mijn module bezig ben met een modern station aan het bouwen :D Mijn eerste keuze lag in de flexi rails van Märklin maar die worden spijtig genoeg enkel uitgebracht met houtnerf imitatie :)
Persoonlijk het enigste nadeel aan de peco rails is de plastieken uitschijning, dus ik ben alvast van plan om deze te verweren zodat je het toch alvast minder ziet.

Kim
Re:Erbert puko's en Peko dkw wissel (ervaring?)
hoe gaat het met de wissel al voderingen gemaakt ?

Gr robert
Re: Erbert puko's en Peko dkw wissel (ervaring?)
Hallo,

Als ik het goed heb, heb je om polariseren mogelijk te maken, de electrofrog-variant nodig (dus met geleidend puntstuk)?

Mvg,
William