Heren
Bedankt voor alle reacties!!
@nobody/Wim
Ja ik heb de Peco wissel op de c-rails gelegd en diverse wagons (van zeer oud t/m nieuw) erover laten rijden. De Peco wissel die ik heb gekocht is een code 100 wissel wat hetzelfde als K-rails is. C-rails is zelfs nog iets lager (code 90). Ik heb inderdaad niet de code 83 of code 75 wissels gekocht die alleen voor rp-25 wieltjes geschikt zijn. Dus de flens hoogte (zelfs van de oudere wagons) is geen probleem. De breedte van de rails scheelt een heel klein beetje 16,5mm ten opzichte van 16,6mm. Dat is binnen de tolleranties. Ik zal van het weekeinde wat filmpjes maken van rollende wagons.
@Hans v200.0
Code 55 is alleen voor "H0 pur" Ik ken een aantal mensen die dat doen bij FREMO maar daar lopen zelfs je Rp-25 wieltjes op de bielsen. De flens is dan gereduceerd tot een soort onevenheid aan de achterkant van je wiel. Wij märklin rijders kunnen rustig op code 100 en code 90 rails rijden met onze "pizza snijdertjes" De nieuwere wagons mischien zelfs nog op code 83 (b.v. c-rail van trix). Ik weet dat bij FREMO de NEN wieltjes op code 75 soms de bielsjes raken.
Trouwens op de website van Peco zijn code 75 wissels de minst hoge wissels. Ik zag geen code 55.
En wachten op Märklin dat doe ik nu al jaaaren. Komen ze eindelijk uit met een nieuw rails...Zijn het twee aan elkaar geplakte standaard rechte rails..... Ja daar zat iedereen op te wachten...
Het "ompolen" is niet de juiste term, maar ik weet geen betere. Wat ik wil doen is de stukken rails waar de sleper overgaat (en de wielen dus niet raken) gelijke spanning geven als de puko's. Dat heeft twee voordelen. De puko's hoeven niet zo hoog, wat optisch mooier is, en de puko's hoeven niet zo dicht bij de rails te staan want de sleper kan dan de rails raken zonder kortsluiting te maken. Nadeel is als een trein een andere route neemt over de kruiswissel dat je ander stukjes rails massa moet maken en ook weer een ander stuk rails onder spanning brengen. Het klinkt ingewikkeld, maar ik zal kijken of ik wat duidelijke plaatjes kan maken van het weekeinde. Ik had deze tip gekregen van Weiche Walter.
En laat me duidelijk zijn Walter maakt zeer mooie wissels en ze zijn elke cent waard die hij vraagt, echter het blijft te duur voor mij. Als ik veel geld had kocht ik ze gewoon bij hem.
Tja en of ik gelijkstroom rij weet ik niet. Ik rij digitaal, dus is het in iedergeval niet 100% wisselstroom, eerder gelijkstroom wat aan en uit gaat (digitaal signaal). DCC, MM (oud nieuw, MFX) alles door elkaar. Het gaat tegenwoordig alleen nog maar of je de stroom van de rails haalt (via de wielen) of via een sleper (midden rail/puko's).
@Rutger
De slanke k-rails wissel is de verkeerde hoek 14,43 graden ipv 12,1 graden en dan nog eens de verkeerde lengte (225mm ipv 236,1mm). Ik heb deze wissel wel geprobeerd, maar de SL-90 van Peko past veel beter. Alleen die middenpuntjes nu nog
@jan22
Bedankt voor de links. Er zaten er weer wat nieuwe links bij voor mij.
Groeten Louis