Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Vraag ervaringen gebruik K-wissel handsteller

Gestart door Jan22 maandag 21 maart 2011, 23:56:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraag ervaringen gebruik K-wissel handsteller
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Vraag ervaringen gebruik K-wissel handsteller
Vraag over het gebruik van het handwissel hendeltje bij K-rail wissels voor servo-aansturing, tortoise, of andere onder tafel aandrijvingen.

Ik ben nog niet zo heel lang actief op het forum.  Over het gebruik maken van de handsteller (hendeltje) van K-rail wissels trof ik vooral berichten aan uit 2008.

Als ik het goed begrijp dan wordt het op verschillende manieren gebruikt:

Conrad handleiding:


en

Johan de Reuver:



Hoe wordt dit aangepakt? Met een mes, dremelschijfje, of anders ?
En waar moet je dan op letten? Wat moet je beslist niet doen?

Zijn er ook mensen met een andere aanpak?

Ik kwam bijvoorbeeld bij Menno tegen dat hij de wisseltong zelf aanboort. Dat heb ik ook geprobeerd, maar dat vind ik voor mezelf een stap te ver.

Bij oude slanke wissels (die met het beweegbaar hartstuk)  kan ik me ook voorstellen dat je de plastic overbrenging benut (die is in het midden breed genoeg).
Re:Vraag ervaringen gebruik K-wissel handsteller
hoi,
ik heb al mijn wissels verbouwt zoals ome conrad het aanbeveelt. het werkt bij ons tot volle tevredenheid
Re:Vraag ervaringen gebruik K-wissel handsteller
Beste Jan,

Ik heb er de zondag nog een workshop over gegeven (ombouwen van K wissels naar servo bediening).
Voor het maken van de opening in de bodem gebruik ik eerst een handboor.
Daarna verder wegsnijden met een heel scherp mes (oppassen voor de vingers).
Afwerken met een kleine vijl.
Het plastic lipje binnen moet je er eerst uithalen met een kleine punttang, voorzichting naar boven trekken en zachtjes
uit laten schuiven.
Gaatje voor de stang met handboor.
Het plastic bolletjes in de steller zelf moet je ook wegsnijden, schuren.
Dan schuift het lipje veel zachter heen en weer.

Mvg

Olivier
Re:Vraag ervaringen gebruik K-wissel handsteller
Hallo Allen,

ook ik worstelde met dit probleem. Laatst zag ik hoe iemand dit deed. Ik heb dit bij mijn eerste wissel nagedaan, zie onderstaande, en eigenlijk al weer spijt van. Naar mijn idee te weinig "vlees" daar dus ik vrees voor de toekomst. Ik had, en ga in het vervolg, gewoon de wijze les van Johan / Conrad zoals de poster liet zien moeten volgen. Het lijkt mij de allerbeste en veiligste weg. Mijn proto neem ik weg en ga het alsnog "goed" doen.



Re:Vraag ervaringen gebruik K-wissel handsteller
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:Vraag ervaringen gebruik K-wissel handsteller
Ik trof zelf onder http://www.stayathome.ch/weichenantriebe.htm een mooie uiteenzetting. Wat me aantrekt in deze methode (Johan/Conrad), is de universele oplossing voor alle M* wissels, ongeacht het type. Het kan alleen niet als in een wisselstraat wissels te dicht op elkaar liggen. Dan kan zo'n haakje van onderaf een oplossing bieden.
Re: Vraag ervaringen gebruik K-wissel handsteller
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Vraag ervaringen gebruik K-wissel handsteller
Ik kom nog 5 handstellertjes tekort. Weet iemand het artikel nummer, en een website om eraan te komen?