Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?

Gestart door patrick.degroot zondag 11 mei 2014, 10:51:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Beste Forumleden!


Graag zou ik mijn modelbaan even willen laten zien, wat vinden jullie ervan. Wat kan ik nog verbeteren?

Ik was 8 dat ik met deze modelbaan begon (samen met m'n vader natuurlijk :P), nu ben ik 16 en ik vind dat er al aardig mee op weg ben, maar omdat ik steeds verder wil bouwen, heb ik ook steeds nieuwe ideeën nodig. Dus tips zijn welkom!

P.s. Vooraan komt nog een rangeerterrein van 3 banen breed waar ik in de zomervakantie aan het werk mee ga.

Ene, let niet op de achtergrond, die moet nog gedaan worden...  :P

Groeten!
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Nu de foto's nog  :D
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Ik krijg de foto's er niet op, bestand te groot  :|
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Hoi Patrick

Nog even oefenen misschien met het plaatsen van fotos etc.

Je intiatief is prima! Ga door zo. Vergeet school echter niet.

mvg teunis
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Een te groot bestand kan je verkleinen met oa Paint

succes

teunis
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Dag Patrick,

Misschien ligt het aan deze geleende laptop, maar ik zie geen foto's, filmpje of link.
Wordt lastig om commentaar te leveren :).

met vriendelijke groet

Wil Tweeendrie
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Maar ik blijf proberen de foto's erop te plaatsen...

Ene, school gaat voor, maar ik doe het prima met school (al zeg ik het zelf  :P)
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Nouja, dan de foto's in mindere kwaliteit...  :?

Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Hallo Patrick !

Wat meer (overzicht) foto's zou handig zijn. Bij wat ik nu zie, denk ik ; goed bezig die jongen :thumbup:

Grtz Tony
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
't Is dat 'k een kantelbare monitor heb...
Anders had 'k m'n nek verrekt... ;) :)
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?

Hahahaha!

Edit Fred, citaat verwijderd, copie van vorige bericht
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
van m'n kermis...
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Nou, hier komen ze dan!
De beloofde, scherpe, rechte, overzichtelijke foto's...

Op de weg rijdt trouwens Car System rond, en zoals jullie misschien zien ben ik ook kermisgek  :P
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
En niet te vergeten, nog een paar nachtfoto's  ;)
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Hi Patrick,

Da's beter zo ! Ik neem aan dat al die mensen bij het station naar de kermis gaan ? Dan zou ik er op de kermis (vooral de eettafels) en de voorgrond ook flink bevolken. Een tip is ook, om groepjes bomen (3,5 of 7) en struiken neer te zetten . Als je zelf geen bomen maakt, loont het zich om de wat duurdere, maar ook veel echtere te kopen. Je leest het al, ik ben er eentje van de groenvoorziening :-)

Grtz Tony
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Bedankt voor de tip! Als ik volgende keer naar de modelbouwwinkel ga, ga ik zeker poppetjes en bomen kopen!

Verder zijn al die mensen naar Barack Obama aan het kijken die voor het station met zijn vrouw op de trap staat, misschien kan je het zien op een van de foto's, daarom de drukte en daarom de kermis. Er moet natuurlijk wat te vieren zijn als Barack Obama op bezoek komt! :P

grtz Patrick
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Nu je het zegt, verklaart het de drukte bij het station helemaal, Patrick !

Grtz Tony
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Tja... wat kan er verbeterd worden... Ik zie een aparte achtergrond :) maar dat had je al aangegeven... Verlichting boven de baan? Meer straatverlichting? De huisjes zijn al wel verlicht en sommige straten maar de rest van de stad is erg donker ;)

Citaat van: patrick.degroot op zondag 11 mei 2014, 12:28:42
Bedankt voor de tip! Als ik volgende keer naar de modelbouwwinkel ga, ga ik zeker poppetjes en bomen kopen!

Een keertje niet hard naar de modelbouwwinkel rennen :) Maar ren eens langs de bloemistenwinkel, Action en dan wat grasvezels bij de modelspoorwinkel.... Dan kan je het ook zelf proberen aan de hand van deze handleiding(en) Martins geknoei met groen... . Wil je dan alsnog bomen kopen... Kijk dan eens naar het werk van deze jonge fabrikant: SceneryScrapers Loofbomen. Mooi spul voor een redelijke prijs :)

Groet Ronald.
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Bedankt voor de tip Ronaldk

Ja over de straatverlichting, zelf vind ik het bij de nachtfoto's ook altijd tegenvallen, want als je het in het echt ziet is het een expolsie van verlichting  :D, maar meer straat verlichting kan er altijd nog wel bij inderdaad!
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
 :) het doet me altijd deugd dat ik iemand van de jeugd interesse heeft in modelspoor . En dat in de wereld van playstation en andere spelconsoles. Mijn beide zonen hebben totaal geen interesse in mijn baan en dat doet soms pijn .

Onze hobby kan minstens zo boeien als een spel op tv of computer. Doe vooral verder met wat je bezig bent . Ik denk dat als je student bent vooral financieel het moeilijk is .... het is tenslotte geen goedkope hobby .

Groeten Freddy
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Citaat van: Fredje op zondag 11 mei 2014, 14:13:54
Ik denk dat als je student bent vooral financieel het moeilijk is .... het is tenslotte geen goedkope hobby .

Dat kan 100% meevallen Freddy. Als je alles kant en klaar koopt is het een dure hobby. Maar een beetje knutselen met wat eenvoudige zaken kan je heelver komen. Dat laten diverse mensen wel hier en op de buurfora wel zien.

Citaat van: patrick.degroot op zondag 11 mei 2014, 13:02:04
Ja over de straatverlichting, zelf vind ik het bij de nachtfoto's ook altijd tegenvallen, want als je het in het echt ziet is het een expolsie van verlichting

Meestal is het bij mij andersom... Vind het licht op de foto's altijd zo tegenvallen ;) Teveel en te fel. :) Ik zag dat je planken gebruikt op schragen. Is dat niet een beetje onstabiel? Mogelijk een andere tip voor een verbetering: Je woont nu thuis... Je gaat ooit het huis uit... Dan moet de baan mee :D Maar gaat dat lukken? Is het niet iets om iets met modulebakken te gaan doen?

Groet Ronald.
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
De tafel zelf is echt heel stevig, je kan er (als je wil) op lopen, niet dat ik dat doe hoor  :P. Er staan namelijk wel 5 schragen onder, en de ''tafel'' is uit twee lagen opgebouwd, hij staat er al 8 jaar, tot nu toe is er nog niks gebeurt. Als ik het huis uit ga, tsja, ik laat hem toch staan. Afbreken ga ik niet doen, er staat nu zoveel op, dat zou zonde zijn, misschien dat mijn vader nadat ik het huis uit ben gegaan er nog iets mee doen.

P.S. we zouden inderdaad wel een tafel maken die eenvoudig is te vervoeren, als ik bijvoorbeeld het huis uit ga. Maarja, beetje uit de hand gelopen hobby, dus nu is dat (bijna) onmogenlijk geworden.  :P Opnieuw beginnen in het volgende huis is ook nog niet zo erg niet  B)
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Citaat van: Fredje op zondag 11 mei 2014, 14:13:54
:) het doet me altijd deugd dat ik iemand van de jeugd interesse heeft in modelspoor . En dat in de wereld van playstation en andere spelconsoles.

Tsa, ik kreeg op mijn 4de mijn eerste marklin-treintje, ik ben er mee opgegroeid. Ik ben inderdaad wel de enige in mijn klas die deze hobby heeft. Verder ken ik nog 1 iemand (een vriend), maarja, niet zo veel dus. Sommige zegen dat ik op mijn 18 waarscheinlijk wel uitgekeken zal zijn naar deze hobby.... Ik denk het niet! :D
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Hoi Patrick,
Leuke baan hoor. Hij doet mij denken aan mijn eerste baan, ook op schragen en ook zo'n beetje af, maar geniet daar ook maar lekker van, want de meesten hebben vaak een baan die noit af komt.

En Obama op je baan is leuk, maar wat ik dan weer mis is de beveiliging.   ;)

Verder kan je misschien wat meer aandacht geven aan de groenvoorziening inderdaad.
Wat meer boompjes in groepjes plaatsen maakt het al wat rustiger en verder lekker door bouwen op de details. Struiken,  bloemen,  figuurtjes etc.
Tot slot doet een leuke achtergrond het natuurlijk ook altijd goed.

Veel plezier!
Tim
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Citaat van: Timdh op zondag 11 mei 2014, 15:27:10

En Obama op je baan is leuk, maar wat ik dan weer mis is de beveiliging.   ;)

Nu je het zo zegt, was ik nooit opgekomen, leuk idee! Bedankt voor de tips weer!  :thumbup:
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Hallo Patrick,

Leuke baan en bent al aardig gevorderd met de afwerking. Toch zijn er dingen waar je eens goed naar zou kunnen kijken.
- Zo zie je op de eerste foto een overweg. Eenmaal over deze overweg kom je een tweede spoor tegen zonder een mogelijkheid het te kruisen.
- Langs het kermisterrein loopt een weg die zonder enige begrenzing aansluit op dat kermisterrein. Normaal is er wel iets van berm, troitoir, hek of andere afscheiding tussen een weg en hetgeen ernaast ligt.
- Ook het ballastbed ligt zichtbaat bovenop het grasveld. Naast een spoor kun je best gras hebben, maar er zit wel iets van een overgangsgebied tussen, met grind, plukjes onkruid etc.

Voor de rest lekker bezig, dus ga gewoon rustig door.
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Citaat van: Chimeara op zondag 11 mei 2014, 21:46:53

- Zo zie je op de eerste foto een overweg. Eenmaal over deze overweg kom je een tweede spoor tegen zonder een mogelijkheid het te kruisen.
- Langs het kermisterrein loopt een weg die zonder enige begrenzing aansluit op dat kermisterrein. Normaal is er wel iets van berm, troitoir, hek of andere afscheiding tussen een weg en hetgeen ernaast ligt.
- Ook het ballastbed ligt zichtbaat bovenop het grasveld. Naast een spoor kun je best gras hebben, maar er zit wel iets van een overgangsgebied tussen, met grind, plukjes onkruid etc.

Bedankt voor de tips!

- Zoals ik al zei aan het begin ga ik een rangeerterrein maken aan de voorkant van mijn modelbaan, het tweede spoor wordt hierbij naar achteren gehaald, en na de overweg komt een tunnel  :thumbup:

- Een hek tussen de weg en het kermisterrein is een heel goed idee, daar ga ik mee aan de slag!  :thumbup:

- Volgende project wordt inderdaad afwerking van het spoor, daar wordt dus aan gewerkt!  ;)

Bedankt Chimeara  :thumbup:

Groeten Patrick
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Nog een keer Patrick,

Je zou de schakelkastjes van de baan kunnen halen en naast je trafo en station plaatsen.
Zelf maak ik de zijkant van mijn baan groen in de zelfde kleur van het gras en bij straten doe ik het zelfde met grijs. Kun je zien op de foto's van mijn baan.
De boten op de achtergrond kun je bijvoorbeeld met stof (voering bijv.) of iets anders bedekken. Of verven natuurlijk, maar dat is nogal ingrijpend.

Grtz Tony
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Schakelkastjes (voor de wissels) kan ik er inderdaad afhalen en op het plakje met de regelaars zetten. Toevallig had ik het gister met mijn ouders nog over de boten op de achtergrond, die kunnen nu wel eens weg inderdaad, dus dat wordt dan toch waarscheinlijk geschilderd... wolken aan de bovenkant behouw ik wel  ;)

Bedankt weer Tony  :)

Grtz!
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Nadat een paar forumleden mij vertelde dat er te weinig 'groen' op mijn tafel stond, ben ik dat maar eens gasn verbeteren :D, hierbij de foto's.

Thanks, hij is al een stuk beter! Ohja, en ik heb het schakelkastje voor de wissels ook een nieuwe plek gegeven Tony  ;)

P.S. ik heb de boompjes zelf gemaakt doormiddel van zeeschuim en groene vlokken  B), ben wel veel minder aan geld kwijt zo, vind de boompjes niet minder dan dat ze modelboowwinkel kant-en-klaar staan  :)

Foto's komen er zo aan  ;)
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
De foto's  :P

Er zijn er ong. 20 van dit soort bomen bij gekomen, maar ik heb er nog 20 te maken, dus het wordt nog verdubbeld!  :D 8)
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Heej Patrick !!

Dat scheelt een stuk zeg :thumbup:
Ik had je de zeeschuim ook willen aanraden, maar had (verkeerd dus !) ingeschat dat je nog niet toe was aan zelf maken.
Heerlijk om te zien dat je zo enthousiast bezig bent .

Ik heb nog wel wat tips; kijk buiten goed rond, ik doe het vooral met bosjes en dergelijke
                                 proberen kost bijna niks , alleen wat tijd en mislukt iets,weggooien en weer wat geleerd
                                 bedenk goed wat je wel en vooral wat je niet wil

Grtz Tony
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Hey Tony!  :)

Ja het scheelt inderdaad, stukke beter zo! Het zelf maken had ik inderdaad nog nooit gedaan, maar toen ik achter het 'zeeschuim' kwam, wilde ik zelf bomen maken.  8)
Verder kan ik natuurlijk met het overgebleven zeeschuim prima bosjes maken, dat ga ik dan ook doen.  :D

Bedankt weer!  ;)

Grtz Patrick
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Ik heb nog een paar foto's gemaakt  ;)
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Ben vandaag weer bezig geweest met wat bomen maken, het maakt m'n baan zo wel beter!  :D
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Heej Patrick !

Steigers zijn altijd leuk :thumbup:
Je tennisveld vind ik ook gaaf, maarre kun je het net nog wat strakker krijgen ?
Het forum stimuleert wel om verder te bouwen, dat heb ik tenminste.
Ben weer benieuwd naar het volgende...

Grtz Tony
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Het forum stimuleerd me inderdaad om verder te bouwen, of nouja, ik ben er nog meer mee bezig dan ik al was  8)
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Wat een gave baan! Ben er jaloers op!
Enige tip die mij zo te binnen schiet is: de huisjes e.d. Zijn nog erg van plastic. Een bertje weatheren kan geen kwaad.
Nogmaals...leuke baan!
Jan
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Citaat van: zofman op zondag 18 mei 2014, 11:10:31
Wat een gave baan! Ben er jaloers op!

Bedankt, leuk om te horen!  ;)

Citaat van: zofman op zondag 18 mei 2014, 11:10:31
Enige tip die mij zo te binnen schiet is: de huisjes e.d. Zijn nog erg van plastic. Een bertje weatheren kan geen kwaad.

Weatheren lijkt mij inderdaad leuk, maar ik heb niet zo'n weather machine (of zoiets), is er nog een andere mogenlijkheid om huisjes te weatheren?  :help:

Bedankt Jan!  :D

Groeten,
Patrick
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Ach, ik heb nog wat foto's gemaakt voor de liefhebbers... :P Waarom niet  ;)
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
 :)
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Hallo Patrick,
Ben op je draadje gestoten en heb het eens op mijn gemak doorgenomen.
Je bent heel goed bezig, vooral de kermis vind ik erg leuk (zelf helaas geen plaats voor :( )
Succes met de bouw, ik blijf je volgen.  :arrow: :thumbup:
Re: Mijn modelbaan, wat kan er aan verbeterd worden?
Hoi Patrick,

Met de bomen ziet er goed uit. Beter die bomen dan de standaard bomen vanuit de winkel. Je kan nog eens wat doen met verschillende kleuren groen. :)

Citaat van: patrick.degroot op zondag 18 mei 2014, 14:19:41
Weatheren lijkt mij inderdaad leuk, maar ik heb niet zo'n weather machine (of zoiets), is er nog een andere mogenlijkheid om huisjes te weatheren?  :help:

Niet te moeilijk doen :) Je hebt ook van de poeders om te verweren.... Dat is net zo makkelijk dan een Luchtkwast (airbrush). Met poeders ben je ook heel snel van de "plastic look" af.

Ik gebruik de poeders van Noch. Je hebt ze ook van Artitec en veel andere merken hebben ze ook wel. Even na de tijd behandelen met een matte lak (heel vlug even spuiten) dan zit het vast. Of na het verweren met poeders niet aankomen ;) Dat kan ook. Ik moet mijn lokloods nog voorzien van een matte laag.

Groet ROnald.