Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Br

Gestart door 3rail zondag 20 maart 2011, 08:15:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Br
3rail
gast

Br
Er
Re:Br 38.4 van Brawa.
Nobody
gast

Re:Br 38.4 van Brawa.
Inderdaad een prachtlok. Is pas (naar verwachting) leverbaar in de loop van het volgend jaar (2012).

Bron: www.brawa.de
Re:Br 38.4 van Brawa.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Br 38.4 van Brawa.
Mooie stoomlok Edward.
Maar hoe zit dat met al die sub series van de 38, komen al deze versies dan voort uit een oer 38er of P8?
Op Wikipedia vind ik namelijk vrij veel suversies.

    * Baureihe 38.0: Bayerische P 3/5 N
    * Baureihe 38.2?3: Sächsische XII H2
    * Baureihe 38.4: Bayerische P 3/5 H
    * Baureihe 38.5: JD? 109
    * Baureihe 38.10?40: Preußische P 8
    * Baureihe 38.41: BBÖ 209, JD? 03
    * Baureihe 38.42?44: ČSD-Baureihe 354.4
    * Baureihe 38.45?46: PKP-Baureihe Ok22
    * Baureihe 38.70: Badische IV e
Re:Br 38.4 van Brawa.
Lid sinds: 2008

offline
Re:Br 38.4 van Brawa.
Is inderdaad een geweldig mooie machine!   :O
Ik twijfe daarom al vanaf het eerste moment om hem te bestellen... :help:

Al wordt het dan wel de Bayerische uitvoering:

Opbouw en wielen groen, loc, chassis en tender zwart.


Groeten,
Martijn
Re:Br 38.4 van Brawa.
stefant4
gast

Re:Br 38.4 van Brawa.
is er ook verschil tussen de afstand bij de drijfwielen?
want als ik de märklin versie bekijk vind ik dat het gat tussen de achterste twee drijfwielen groter is als het gat tussen de middelste en het eerste wiel,echter als ik die foto's zie is het verschil niet zichtbaar.
ligt dat aan mij,of is dat omdat we het hier om een andere versie hebben?

mvg stefan
Re:Br 38.4 van Brawa.
Lid sinds: 2008

offline
Re:Br 38.4 van Brawa.
En vandaag dan ''officieel'' besteld: De Brawa Bayerische P3/5 .  :thumbup:

Aangezien de levertermijn pas op begin 2012 staat, heb ik nog even. Maar dan heb je ook wat!  :O    :D



Met vr. groet,
Martijn
Re:Br 38.4 van Brawa.
Nobody
gast

Re:Br 38.4 van Brawa.
Citaat van: stefant4 op maandag 21 maart 2011, 19:09:37
is er ook verschil tussen de afstand bij de drijfwielen?
want als ik de märklin versie bekijk vind ik dat het gat tussen de achterste twee drijfwielen groter is als het gat tussen de middelste en het eerste wiel,echter als ik die foto's zie is het verschil niet zichtbaar.
ligt dat aan mij,of is dat omdat we het hier om een andere versie hebben?
mvg stefan
Dat zie je goed.
I.v.m. plaatsing van de vuurkist was het nodig om bij de Pruisische versie (P8) de afstand tussen de tweede en derde drijfas te vergroten.
Re:Br 38.4 van Brawa.
stefant4
gast

Re:Br 38.4 van Brawa.
Citaat van: Nobody op vrijdag 25 maart 2011, 15:44:17
Citaat van: stefant4 op maandag 21 maart 2011, 19:09:37
is er ook verschil tussen de afstand bij de drijfwielen?
want als ik de märklin versie bekijk vind ik dat het gat tussen de achterste twee drijfwielen groter is als het gat tussen de middelste en het eerste wiel,echter als ik die foto's zie is het verschil niet zichtbaar.
ligt dat aan mij,of is dat omdat we het hier om een andere versie hebben?
mvg stefan
Dat zie je goed.
I.v.m. plaatsing van de vuurkist was het nodig om bij de Pruisische versie (P8) de afstand tussen de tweede en derde drijfas te vergroten.

toch wel dus.
dank je! ik vind op grond hiervan de brawa versie mooier.
Re:Br 38.4 van Brawa.
Lid sinds: 2008

offline
Re:Br 38.4 van Brawa.
Hier even een plaatje van het prototype... (Bayerische uitvoering)


©Osterthun

Martijn
Re:Br 38.4 van Brawa.
Lid sinds: 2009

offline
Re:Br 38.4 van Brawa.
Doekje!!!! :O 8o

Effe sparen denk ik

Groeten Michiel
Re:Br 38.4 van Brawa.
Lid sinds: 2008

offline
Re:Br 38.4 van Brawa.
Dat is inderdaad een stukje duurder als Märklin ja. ?539,00 dacht ik.  En dan heb ik het over bovenstaande loc in 3rail uitvoering met geluid én rookgenerator.

Martijn
Re:Br 38.4 van Brawa.
Citaat van: Kappa op zondag 20 maart 2011, 13:14:22
Mooie stoomlok Edward.
Maar hoe zit dat met al die sub series van de 38, komen al deze versies dan voort uit een oer 38er of P8?
Op Wikipedia vind ik namelijk vrij veel suversies.

Kappa,

De serie aanduiding BR 38 zegt niet zoveel over de machine's die er onder vallen. De enige overeenkomst die ze hebben is dat ze allemaal dezelfde asindeling (2'C) hebben. Bij haar oprichting had de DRG meer dan 200 verschillende loktype's in het actieve bestand. Om enigzins een ordening aan te brengen besloot men overeenkomstige type's in series onder te brengen. Zo werden alle machines met de asindeling 2'C in de serie 38 ondergebracht. Binnen de serie 38 geven de subseries aan welke type lok het feitelijk betreft. De enige overeenkomst tussen de Beierse P3/5 en bijvoorbeeld de Pruisische P8 is dus de asindeling, verder hebben ze niets met elkaar te maken. Iets dergelijks kun je ook zien bij de serie 18 of de serie 93.

Jan

[edit] moet natuurlijk P3/5 zijn
Re:Br 38.4 van Brawa.
Lid sinds: 2010

offline
Re:Br 38.4 van Brawa.
Ik vind de br38 van marklin mooier, de pruise versie dan.
maar dat is mijn mening  ;) die van brawa vind ik tog iets te duf, al dat groen.
Maar een vraagje, deed de serie 38 goederen of passagiers?

MVG Clint
Re:Br 38.4 van Brawa.
Clint,

Passagiers, de P in P3/5 zegt het  :)

Jan
Re:Br 38.4 van Brawa.
Lid sinds: 2010

offline
Re:Br 38.4 van Brawa.
ow, dan denk ik tog dat ik de verkeerde wagons achter heb staan  :D
Bedankt voor je informatie Jan!
Maar wat zegt het? kunt u dat even uitleggen?

MVG Clint
Re:Br 38.4 van Brawa.
Clint,

In Beieren gebruikte men een combi van letters en cijfers om het loktype aan te duiden. Vraag me niet naar de details maar de P in een loktype staat voor "personen", de G voor "goederen" en de S voor "sneltrein" (een en ander vrij vertaald uit het Duits). Vervolgens staat de 3 voor het aantal aangedreven assen, en de 5 voor het totaal aantal assen. Een P 3/5 is dus een 5 assige lok voor personentreinen (P) met 3 aangedreven assen.

Een van mijn eerdere reacties in dit draadje heb ik aangepast omdat ik daar in eerste instantie sprak van de S 3/5 (in plaats van de P 3/5). De aanduiding S 3/5 heeft echter betrekking op een 5 assige SNELtreinlok met 3 aangedreven assen. De lok waar we in dit draadje over praten is echter geen sneltreinlok maar een lok voor gewone passagierstreinen.

Jan
Re:Br 38.4 van Brawa.
Lid sinds: 2010

offline
Re:Br 38.4 van Brawa.
Hallo Jan,

Dankjewel, snap het nu.

MVG Clint
Re:Br 38.4 van Brawa.
Lid sinds: 2010

offline
Re:Br 38.4 van Brawa.
Hallo Edward,

Bedankt voor je informatie, dan hou (of moet ik haar zeggen  ;)) mooi achter de goederen,
en wie weet zet ik haar ook een keer achter mijn rheingold.

MVG Clint
Re:Br 38.4 van Brawa.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Br 38.4 van Brawa.
Citaat van: marklin1995 op woensdag 27 april 2011, 13:18:21
en wie weet zet ik haar ook een keer achter mijn rheingold.
Hoi Clint, ik de lok dan voor jouw Rheingold spannen. ;)
Re:Br 38.4 van Brawa.
Lid sinds: 2010

offline
Re:Br 38.4 van Brawa.
Citaat van: Kappa op woensdag 27 april 2011, 14:37:59
Citaat van: marklin1995 op woensdag 27 april 2011, 13:18:21
en wie weet zet ik haar ook een keer achter mijn rheingold.
Hoi Clint, ik de lok dan voor jouw Rheingold spannen. ;)

Hoi Kappa,

Ja sorry, ik maak gewoon ALTIJD die fout  >:-D ik weet ook niet waarom, want de wagons hangen achter de loc, dus mischien dat ik daarom het zeg.  :?

Maar bij deze dan:
en wie weet zet ik haar ook een keer voor mijn rheingold.

MVG Clint
Re:Br 38.4 van Brawa.
Frits Osterthun
gast

Re:Br 38.4 van Brawa.
Goedenavond,

Met alle respect voor het inmiddels gegeven commentaar hierboven, maar ten aanzien van de Baureihe 38 zijn er (minstens) zes sub-varianten te noemen.

Twee zijn Bay'risch (Naßdampf en  Heißdampf resp. P 3/5 N en  P 3/5 H resp. Baureihe 38.0 en 38.4); één komt uit Württemberg (Baureihe D, BR 38.1), een Badische (IVe 2-6, BR 38.70) en een Sächsische (XII H2, BR 38.2-3).

De meest bekende en langst gebouwde is de P 8 uit Pruissen. Van laatstgenoemde zijn er zoveel geproduceerd dat de DRG ze in 1923 heeft ondergebracht als Baureihe 38.10-40.

Boven gemaakte opmerking over de in Bayern gebruikte loktype-aanduiding aan de hand van het aantal (aangedreven) assen is redelijk juist, maar niet in alle opzichten accuraat, omdat er afwijkende aanduidingen bekend zijn, los van de asindeling, vanwege bijv. een afwijkende cilinderopbouw (2, 3 of 4 cilinder) e.d. of juist vanwege een gelijke asindeling.

Ook de inzet van een BR 38 voor een goederentrein is betrekkelijk.
Normaliter zijn deze lokomotieven ingezet voor snelle Personentreinen (inderdaad met P, zie ook mijn uitleg hier).
Pas toen betere/sterkere loks in de Personenzugdienst kwamen, werden oudere Personenzuglokomotiven uit de Regeldienst genomen en ingezet als goederentreinloks, duwloks, dubbeltractieloks, remloks, rangeerloks, Heizlanlage, enz.

Een bijzondere inzet voor de P8 in Regeldienst was echter de PmG (Personenzug mit Güterbeförderung), waarbij snelle goederenwagens in tweetallen meereden in een personentrein.
De bekendste hiervan zijn aangeduid als LEIG-Einheit, goed voor 100 km/h.

Omgekeerd reden met name in Bayern ook Güterzugloks zoals de G 3/4 of G 4/5 e.a. met korte personentreinen op Nebenbahnen,
niet zelden als GmP (Güterzug mit Personenberförderung).

Frits Osterthun