Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Welke modelbaanbesturing ?

Gestart door Trainman zaterdag 19 maart 2011, 14:08:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke modelbaanbesturing ?
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Welke modelbaanbesturing ?
Beste modelspoorders,  :)

Ik ben met de opbouw van mijn nieuwe baan nu zo ver dat ik kan gaan nadenken over de aansturing
daarvan via de PC. Nu kan ik voor ? 30,00 inlcusief porto de Märklin software 60512 Modelspoorsoftware "Regelen en schakelen" aanschaffen.
En aangezien ik erg trouw ben aan Märklin lijkt dit voor mij de juiste keuze. Ik heb op een eerdere baan met Koploper gereden, maar vond dat erg omslachtig. Ook al aan iTrain geproefd.  :lol:

Wie heeft ervaring met Märklin software in combinatie met de "oude regelaars" zoals de Control 6021,
keyboard 6040, enz.
Wat ik vooral belangrijk vind is dat ik de juiste seinen (NS) kan laten zien en dat de mogelijkheid bestaat
om plaatjes van NS loks in te voeren indien nodig.

groeten,

Guus 
Re:Welke modelbaanbesturing ?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Welke modelbaanbesturing ?
Beste Guus,

Het antwoord hangt erg samen met de vraag: "hoe goed, mooi en flexibel wil je je baan automatiseren?"

Groet, Anne W
Re:Welke modelbaanbesturing ?
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re:Welke modelbaanbesturing ?
Hallo Anne W,

allereerst wil ik je complimenteren met je baan ! In een woord > GEWELDIG  :thumbup:
Met recht een baan waar je trots op kunt zijn.

Om op je reactie terug te komen. Ik wil automatisch gaan rijden. Maar in het industrie deel ook
handmatig, voornamelijk rangeren. Ben niet van plan om nu of in de toekomst over te stappen naar
een Märklin CS 1of 2.
Ben tevreden met de "oude" digitale besturing van Märklin. (6021,6040,6002, enz.)  8)

De prijs voor aanschaf van de Märklin software is laag en voldoet aan mijn eisen. Maar er is
geen enkele ondersteuning meer, niet van Abbink, niet van Märklin. :(  :(
Dus beter eerst goed geinformeerd dan duur gekocht !

Ik wil nu een goede keuze maken, iTrain zou ook een optie kunnen zijn.

met vr. groet,

Guus (a.k.a. Trainman)
Re:Welke modelbaanbesturing ?
Hallo Guus,

Ik wil ook niet overstappen op de nieuwe centrales. Ik heb een 6021 en een interface wil die gewoon houden.
Ik zou nooit investeren, al is het maar ? 30,00 in een programma wat al jaren niet meer wordt onderhouden, ook al is het Märklin. Op dit forum zijn er al enkele draadjes over te vinden,
zie o.a http://forum.3rail.nl/index.php?topic=22802.msg385372#msg385372

Ik heb gekeken naar koploper, maar dat vind ik momenteel nog iets te ingewikkeld.
Het hoeft persé van mij ook niet voor niks.
Ik heb een demo van Itrain gedownload en dat lijkt me wel wat, alhoewel ik er nog niet echt ingedoken ben.
Overigens ben ik op Houten ook een andere tegengekomen voor ? 49,00 , daar kun je ook een demo downloaden en een handboek, http://www.modellstw.eu

Alphons
Re:Welke modelbaanbesturing ?
Lid sinds: 2010

offline
Re:Welke modelbaanbesturing ?
dag guus,

los van allerlei andere argumenten, bij 60512 heb je in ieder geval een par. poort nodig voor de hasp-stekker,
maar die par. poort zit tegenwoordig nauwelijks meer op de computers.
succes!!!
vr.gr. niek
Re:Welke modelbaanbesturing ?
Lid sinds: 2010

offline
Re:Welke modelbaanbesturing ?
goedenavond,

nog even ter aanvulling, ik rijd ook met 6021 en interface en sinds een aantal maanden met Itrain met windows 7 op 2  compterschermen, een met baanplan en een met locgrid!!! EEN ECHTE AANRADER!!!
succes!
vr.gr. niek
Re:Welke modelbaanbesturing ?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Welke modelbaanbesturing ?
Beste Guus,

Ik heb op mijn baan 3 rangeerterreinen, 1 werkplaats en 3 kopstations, die worden natuurlijk ook niet geautomatiseerd, behalve de kopstations in het geval van keertreinen, waarom niet: simpel, het belangrijkste argument tegen automatiseren is "dan zit ik in mijn stoel te kijken wat de treinen doen, ik wil dat zelf doen".

Wat ik wil is dat het doorgaande verkeer rustig en veilig, dus automatisch, doorgaat zonder mijn bemoeienis en dat ik het rangeerwerk doe en zo nu en dan een trein in- of uitvoeg in het doorgaande verkeer.

Denk niet dat je met een CS of een Ecos een mooi automatisch bedrijf krijgt, je zult altijd een computer nodig hebben, de enige centrales die een redelijke of goede automatisering "in zich" hebben zijn de Viessmann Commander en de Raptor.

Als je tijd hebt en de afstand er voor over hebt, kom dan a.s. zaterdag of zondag naar de MSG in den Bosch, dan kun je diverse systemen bestuderen.

Groet, Anne W