Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

dkm 2400 ombouwen naar wisselstroom

Gestart door mathijs-spoor3 zaterdag 19 maart 2011, 10:11:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
dkm 2400 ombouwen naar wisselstroom
Hoi,

Ik heb laatst in Deventer voor 20!! euro een dkm 2400 gekocht. De lok moet een beetje opgeknapt worden, maar ik zou hem voor wisselstroom willen ombouwen. Heeft iemand daar ervaring mee of tips ik hoor het graag.
Foto's komen nog. Ik ben tijdelijk mijn camera kwijt.
Re:dkm 2400 ombouwen naar wisselstroom
Gaat je niet lukken, je kunt de sleper niet kwijt. Het beste is weer verkopen, een Roco 2400 aanschaffen of de lok leegplukken en er een dummy van maken.

Gr, Ben.
Re:dkm 2400 ombouwen naar wisselstroom
Ben geeft het enige juiste antwoord.

Mvg, Johan
Re:dkm 2400 ombouwen naar wisselstroom
DKM verkocht intertijd zelf een drierailvariant. Ik heb er wel eens eentje teruggebouwd naar tweerail. Volgens mij was van één draaistel de aandrijving verwijderd. Zonder tandwielen in de weg was er dan ruimte voor de montage van een sleper. Het overgebleven aangedreven draaistel zat vol asb. Een of ander omschakelgeval zat op de plek van de verdwenen cardan.

Het kan dus waarschijnlijk wel, maar of het de moeite en de kosten waard is gezien de dumpprijzen van een Roco 2400 is aan jou.
Re:dkm 2400 ombouwen naar wisselstroom
Bij mij is een draaistel niet aan gedreven. en de sleper past wel. Maar hoe zet je wisselstroom om in gelijkstroom.

hoeveel kost een roco 2400 nu dan? Mijn lok koste 20!! euro
Re:dkm 2400 ombouwen naar wisselstroom
De Roco doet momenteel een kleine 100 euro. Die pak je uit en zet je zo op de baan.
Jouw DKM 2400 gaat 20 plus sleper plus decoder oftewel ongeveer 50 euro kosten schat ik zo in.

Daarmee gelijk je andere vraag beantwoordend.  :)
De gemakkelijkste manier om het model geschikt te maken voor Märklin analoog is een geschikte decoder plaatsen. Een decoder reageert niet alleen op digitale signalen, maar kan ook de loc goed op een gewone rijtrafo laten rijden. Het gaat om meer dan alleen wisselstroom omzetten in gelijkstroom. De loc moet ook nog adequaat reageren op de 24 volt omschakelpuls.
Neem dan een goede decoder, bijvoorbeeld een ESU LokPilot.

Overigens klinkt het of dit model al een drierailversie is geweest of misschien nog wel is met dan ene aangedreven draaistel. Op welke wielen zitten antislipbandjes?
Re:dkm 2400 ombouwen naar wisselstroom
Op de aangedreven draaistel zitten 4 anti-slip bandjes. is het mogelijk om direct na de stroom afname de stroom naar een 3 rail decoder te leiden en vanuit de decoder omzetten in gelijkstroom voor de motor?
Of kan je ook eerst de stroom omzetten in gelijkspanning maar dat je dat tijdelijk niet kan schakelen. Tot ik wat geld heb voor een decoder.
Re:dkm 2400 ombouwen naar wisselstroom
In een decoder zit altijd een gelijkrichter. Die maakt van de wisselspanning een gelijkspanning die naar je motor gaat. Er is dus geen probleem. :)

Gr, Ben.
Re:dkm 2400 ombouwen naar wisselstroom
OOOOO Dat maakt het allemaal een stuk makkelijker!! 

Bedankt GR. Matthijs
Re:dkm 2400 ombouwen naar wisselstroom
Zat die sleper er soms ook bij of al aan? Het klinkt heel erg alsof het als een drierailversie is (geweest). Dan zou ik ook maar even kijken of er soms een omschakelbouwsteentje in zit. Heb je de loc al gewoon geprobeerd?

Als er geen omschakelbouwsteentje in zit, dan moet er alsnog iets in om de wisselspanning gelijk te richten en om van rijrichting te kunnen veranderen. Dat kan met een bouwsteentje van bijvoorbeeld Uhlenbrock, maar een decoder kan het dus ook. In prijs maakt het weinig uit.

Als je nog geen decoder wil kopen, dan kun je voorlopig een eenvoudige gelijkrichter tussen stroomafneme en motor/print schakelen. Dan rijdt het model, maar kan hij niet van rijrichting veranderen.

Re:dkm 2400 ombouwen naar wisselstroom
De sleper had ik zelf nog. Hoe ziet zoiets er dan uit? Als die er niet in zit wil ik voorlopig alleen een gelijkrichter plaatsen tot ik wat meer geld heb.
Re:dkm 2400 ombouwen naar wisselstroom
Aangezien je geen leeftijd in je profiel hebt staan... maar ombouwen met een gelijkrichter / brug is geld weggooien... Qua geld (al is dat maar 1 euro) en qua ombouw-tijd...

Koop gewoon een leuke decoder: een Lok pilot v3 zijn er al vanaf 20 - 22 euro... anders een Uhlenbrock die zijn ook niet zo duur... dan heb je een multiprotocol decoder geschikt voor zowel DCC als Motorola. En bouw deze in....

Groeten Ronald.
Re:dkm 2400 ombouwen naar wisselstroom
Ik ben 13 jaar oud. Ik heb momenteel geen 20 euro meer beschikbaar want ik spaar ook voor dingen. En dat geld maak ik nu niet op.
Mijn doel is de lok (analoog voorlopig ) in te zetten het liefstvanaf zaterdag.
Re:dkm 2400 ombouwen naar wisselstroom
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:dkm 2400 ombouwen naar wisselstroom
Met welke trafo's bestuur je je baan? De oude blauwen geven namelijk een te hoge omschakelpuls waardoor een decoder zo kapot is.
Re:dkm 2400 ombouwen naar wisselstroom
Eigenlijk rijd ik digitaal op mijn (in aanbouw zijnde ) baan.  Maar mijn opa en broertjes rijden analoog.
Re:dkm 2400 ombouwen naar wisselstroom
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:dkm 2400 ombouwen naar wisselstroom
Ok, dan zou ik een decoder inbouwen. Maar pas op met de 'oude' blauwe transformators. Zolang er ruimte voor de sleper is valt de ombouw te doen. Misschien moeten de wielen ook aangepast worden.
Re:dkm 2400 ombouwen naar wisselstroom
Ik denk dat ik voor het aankoment weekend hm voor analoog heb en later ook digitaal
Re:dkm 2400 ombouwen naar wisselstroom
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:dkm 2400 ombouwen naar wisselstroom
Wat ga je inbouwen voor analoog? Lijkt me verspild geld.
Re:dkm 2400 ombouwen naar wisselstroom
Een gelijkrichter (als die niet te duur zijn)
Re:dkm 2400 ombouwen naar wisselstroom
Koop een 1N4001 diode (dubbeltjeswerk), zet die in de leiding naar de sleper en kijk wat er gebeurt. Het model zal dan rijden, maar mogelijk niet met de gewenste rijeigenschappen. Valt dat tegen, dan heb je een zogenaamde brugcel nodig die 1 ampère kan leveren. Kost een eurootje of zo en dan moet je ook de massa losmaken van het printje en de brugcel tussen stroomafname en printje plaatsen. Maar ik denk dat die diode goed genoeg is.
Ik zou je best zo'n diode willen toesturen, maar de postzegel is duurder dan het ding zelf.  :D