Hallo mede forummers,
Ik heb op dit forum reeds twee eerdere baanplannen voorgesteld. Met het laatste bouwplan was ik reeds aan het bouwen begonnen. Door een verandering van plannen en het bijbehorend gebruik van ruimte in ons huis heb ik de mij toegeëigende kamer weer verlaten en de boel weer afgebroken.
Omdat ik Wintrack inmiddels naar een nieuwe (Vista) PC heb verhuisd en daarop problemen had om met dit programma fatsoenlijk te werken heeft het even geduurd voordat ik weer zin had een nieuw ontwerp te maken. Inmiddels heb ik het probleem opgelost en werkt Wintrack weer naar behoren.
In de afgelopen weken heb ik twee varianten van een baanplan uitgewerkt.
Alvorens de varianten te tonen eerst enige achtergrond informatie. Mijn baanplan is losjes gebaseerd op mijn woonomgeving. Ik woon dicht bij de Duitse grens, bij Didam.
Net over de grens ligt het dorpje Elten, dit ligt aan de spoorlijn tussen Zevenaar en Emmerich. Ooit heeft hier een station gestaan. Kort na de 2e Wereldoorlog is Elten zelfs even Nederlands grondgebied geweest, daarmee was Station Elten een NS station geworden. Later is Elten weer Duits geworden. Het station is inmiddels gesloten en geheel verdwenen.
In mijn fantasie bestaat station,pardon Bahnhof Elten anno nu nog steeds. Het heeft de functie van het werkelijk bestaande station Emmerich: overgave van treinen van Duitsland naar Nederland en omgekeerd, met locwissel in geval van monocourante locomotieven.
Vanuit Elten verloopt het spoor enerzijds dieper Duitsland in, anderzijds gaat het spoor kort na Elten over op Nederlands grondgebied.
Het locwisselen levert voldoende rangeerbewegingen op om een interessant modelspoorbedrijf te krijgen. Daarnaast zijn enkele spooraansluitingen gemaakt om enig goederenvervoer te realiseren.
De eerste variant ziet er als volgt uit:
In meer detail:
Rechts is het schaduwstation te zien, bij mij echter niet als "schaduw" doch volledig in zicht (als een verzameling opstelsporen behorend bij een groot station). Dit gedeelte behoeft nog verdere uitwerking, het is slechts een indicatie.
Vanuit dit schaduwstation, dat als kopstation is uitgevoerd, kunnen treinen linksom of rechtsom rijden. Rechtsom rijdend wordt elke trein bepaald als een uit Duitsland komende trein. In Elten kan al dan niet een locwisseling plaatsvinden (de benodigde opstelsporen voor locs zijn nog niet aangegeven, daar kom ik later op terug). Na de locwisseling kan de trein verder rijden naar Nederland, alwaar nog een halte wordt aangedaan of gepasseerd alvorens de trein verder Nederland in verdwijnt (terug naar het schaduwstation). Bij linksom rijden gebeurt uiteraard het omgekeerde.
Aangezien ik het station wat statisch vond overkomen heb ik een tweede versie gemaakt, waarbij ik de stationssporen in een boog heb gelegd. Afgezien van het feit dat dit langere stationssporen oplevert vind ik het een mooier beeld opleveren.
Daarbij valt op, dat ik inmiddels de opstelsporen voor locs heb ingebracht. De donkergrijs gekleurde sporen zijn sporen die op NS en DB stroomsystemen kunnen omschakelen (zoals nu in Elten gebeurt).
Ook weer in meer detail:
Ik heb bewust geen (grote) hoogteverschillen aangebracht in het plan, aangezien ik in hoogte zeer beperkt ben. De baan zal worden opgesteld onder een schuin dak, waarbij het hoogste punt zich boven het loopgedeelte bevindt. Naar boven en onder (op het bovenaanzicht) loopt de hoogte af. Gelukkig is de zolder wel heel lang (ca.9 meter), waardoor het gebrek aan hoogte niet onoverkomelijk is. Overigens is in de tweede variant een ongelijkvloerse kruising van sporen opgenomen.
Vanwege de aanwezigheid van een CV ketel op zolder heb ik het plan niet geheel laten rondlopen.
Het zal overigens nog wel enige maanden duren alvorens ik ga beginnen. Eerst wil ik de omgeving uitgebreid op foto's vastleggen, om zoveel mogelijk na te bootsen zaken goed te kunnen bestuderen.
Ik lees graag jullie reacties.
Groet,
Ronald