Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Montferland versie 3 van Rorail: Update met bovenleiding en seinen

Gestart door rorail donderdag 17 maart 2011, 23:29:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Montferland versie 3 van Rorail: Update met bovenleiding en seinen
Hallo mede forummers,

Ik heb op dit forum reeds twee eerdere baanplannen voorgesteld. Met het laatste bouwplan was ik reeds aan het bouwen begonnen. Door een verandering van plannen en het bijbehorend gebruik van ruimte in ons huis heb ik de mij toegeëigende kamer weer verlaten en de boel weer afgebroken.
Omdat ik Wintrack inmiddels naar een nieuwe (Vista) PC heb verhuisd en daarop problemen had om met dit programma fatsoenlijk te werken heeft het even geduurd voordat ik weer zin had een nieuw ontwerp te maken. Inmiddels heb ik het probleem opgelost en werkt Wintrack weer naar behoren.

In de afgelopen weken heb ik twee varianten van een baanplan uitgewerkt.
Alvorens de varianten te tonen eerst enige achtergrond informatie. Mijn baanplan is losjes gebaseerd op mijn woonomgeving. Ik woon dicht bij de Duitse grens, bij Didam.

Net over de grens ligt het dorpje Elten, dit ligt aan de spoorlijn tussen Zevenaar en Emmerich. Ooit heeft hier een station gestaan. Kort na de 2e Wereldoorlog is Elten zelfs even Nederlands grondgebied geweest, daarmee was Station Elten een NS station geworden. Later is Elten weer Duits geworden. Het station is inmiddels gesloten en geheel verdwenen.

In mijn fantasie bestaat station,pardon Bahnhof Elten anno nu nog steeds. Het heeft de functie van het werkelijk bestaande station Emmerich: overgave van treinen van Duitsland naar Nederland en omgekeerd, met locwissel in geval van monocourante locomotieven.

Vanuit Elten verloopt het spoor enerzijds dieper Duitsland in, anderzijds gaat het spoor kort na Elten over op Nederlands grondgebied.

Het locwisselen levert voldoende rangeerbewegingen op om een interessant modelspoorbedrijf te krijgen. Daarnaast zijn enkele spooraansluitingen gemaakt om enig goederenvervoer te realiseren.

De eerste variant ziet er als volgt uit:


In meer detail:


Rechts is het schaduwstation te zien, bij mij echter niet als "schaduw" doch volledig in zicht (als een verzameling opstelsporen behorend bij een groot station). Dit gedeelte behoeft nog verdere uitwerking, het is slechts een indicatie.
Vanuit dit schaduwstation, dat als kopstation is uitgevoerd, kunnen treinen linksom of rechtsom rijden. Rechtsom rijdend wordt elke trein bepaald als een uit Duitsland komende trein. In Elten kan al dan niet een locwisseling plaatsvinden (de benodigde opstelsporen voor locs zijn nog niet aangegeven, daar kom ik later op terug). Na de locwisseling kan de trein verder rijden naar Nederland, alwaar nog een halte wordt aangedaan of gepasseerd alvorens de trein verder Nederland in verdwijnt (terug naar het schaduwstation). Bij linksom rijden gebeurt uiteraard het omgekeerde.

Aangezien ik het station wat statisch vond overkomen heb ik een tweede versie gemaakt, waarbij ik de stationssporen in een boog heb gelegd. Afgezien van het feit dat dit langere stationssporen oplevert vind ik het een mooier beeld opleveren.
Daarbij valt op, dat ik inmiddels de opstelsporen voor locs heb ingebracht. De donkergrijs gekleurde sporen zijn sporen die op NS en DB stroomsystemen kunnen omschakelen (zoals nu in Elten gebeurt).


Ook weer in meer detail:


Ik heb bewust geen (grote) hoogteverschillen aangebracht in het plan, aangezien ik in hoogte zeer beperkt ben. De baan zal worden opgesteld onder een schuin dak, waarbij het hoogste punt zich boven het loopgedeelte bevindt. Naar boven en onder (op het bovenaanzicht) loopt de hoogte af. Gelukkig is de zolder wel heel lang (ca.9 meter), waardoor het gebrek aan hoogte niet onoverkomelijk is. Overigens is in de tweede variant een ongelijkvloerse kruising van sporen opgenomen.

Vanwege de aanwezigheid van een CV ketel op zolder heb ik het plan niet geheel laten rondlopen.

Het zal overigens nog wel enige maanden duren alvorens ik ga beginnen. Eerst wil ik de omgeving uitgebreid op foto's vastleggen, om zoveel mogelijk na te bootsen zaken goed te kunnen bestuderen.

Ik lees graag jullie reacties.

Groet,
Ronald
Re:Montferland versie 3 van Rorail
Als ik dit zo zie, dan mag de Eltenberg niet ontbreken hé ;) ?

Ik vind het er goed uit zien, ben zeker benieuwd hoe je het gaat maken.

Vriendelijke Groet,
Elden.
Re:Montferland versie 3 van Rorail
Hallo Elden,

Vanwege de geringe hoogte past zelfs deze relatief lage berg niet volledig op de baan. De helling ervan wil ik wel opnemen als element, zoals te zien in dit draadje van fasca waarin het tracé aan de orde komt.

Het ontwerp wil ik nog vervolmaken met gebouwen, treinen en bovenleiding om een goed beeld te krijgen van de mogelijkheden van dit ontwerp.

Groet,
Ronald
Re:Montferland versie 3 van Rorail
Van foto's maken van het grote voorbeeld is in het weekeinde niets gekomen. Wel heb ik (via een omweg) een 3D aanzicht gemaakt van de variant met de gebogen stationsporen. Daar gaat mijn voorkeur wel naar uit.


Overigens kan ik vanuit Wintrack op mijn Vista PC geen 3D beelden produceren. De bestanden worden wel aangemaakt maar blijken alle leeg te zijn. Onder XT werkte dit altijd vlekkeloos. Nu moet ik eerst een screenshot maken (via One Note), vervolgens een PNG bestand hieruit halen, waaruit ik weer via Paint een JPEG bestand maak. Lekker handig. :?
Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Ik hoor het graag.

Groet,
Ronald
Re:Montferland versie 3 van Rorail
Zoals eerder aangegeven wil ik de omgeving van Elten op foto vast gaan leggen. Aangezien Elten geen station meer heeft ben ik voor sfeerimpressies maar even in Emmerich gaan kijken. Ik had niet veel tijd, maar de treinen losten elkaar zo snel af, dat er toch nog wat te beleven viel.
Nabij het station gebeurde het al, de slagbomen gingen dicht en van beide kanten kwamen kort na elkaar Railion treinen langs. Ik had nog net de gelegenheid mijn camera te pakken en door de voorruit van de auto te fotograferen (vandaar de vlekken op de foto's, die Photoshoppen we er nog eens uit).


De 1602 als losse loc.


Railion BR189 met containertrein, met o.a. Van Dieren container.


Eenmaal bij het station vertrekt er net weer een trein richting Zevenaar.


Terwijl de volgende alweer staat te wachten.


En vertrekt.




Ook staan nog enkele locs geparkeerd, zoals van de Rurtalbahn.


En Northrail (ex ÖBB-er).


Ik kwam eigenlijk voor de details, zoals bovenleiding (twee stroomsystemen).




Ook bij Elten zelf bevindt zich een aardig detail om na te bootsen, een bruggetje over de weg.

Dit is een leuk motief voor mijn baan. Dat geldt ook voor al die elkaar kort na elkaar opvolgende goederentreinen.

Volgende keer maak ik meer foto's.

Groet,
Ronald
Re:Montferland versie 3 van Rorail
als ik heel eerlijk ben vind ik het maar saai. Nu kan ik de afmetingen niet zien maar op die oppervlakte moet toch zeker wat te doen zijn. Misschien opstelsporen in de bocht. Waar de goederentreinen kunnen wachten. Tevens zou ik rects kijken voor toch een mogelijkheid om te keren

mvg
Reinder
Re:Montferland versie 3 van Rorail
Hallo Reinder,

Deels moet ik je helaas gelijk geven; ook ik vind het plan niet top, zeker niet vergeleken met mijn vorige plan, bedacht voor een andere ruimte:
Citeer





De realiteit is, dat ik nog maar over een beperkte ruimte beschik, waarin ik niet eens rechtop kan staan. De breedte van mijn zolder is 1,5 m op 60 cm hoogte. Dat vind ik een absolute minimale hoogte om nog fatsoenlijk onder de baan te kunnen werken. Lager wordt ook lastig, omdat horizontale dakbalken de breedte alleen maar doen afnemen.
De hoogte in kan ook nauwelijks; per 10 cm hoogte-stijging wordt de baan 20 cm minder breed.

De lengte heb ik wel (ca. 9 m), doch slechts aan de linkerkant heb ik de 1,5 m breedte beschikbaar. In het midden van de zolder zit een trapgat, rechts zit een cv ketel met allerlei leidingwerk. Een boog maken zal hierdoor niet haalbaar zijn (dat had ik graag gewild).

Waar ik nog wel aan zit te denken, is een paradebaan aan de voorzijde erbij maken. Die moet ik nog in het plan zien te verwerken.

Tenslotte vind ik naast het baanplan ook de scenery van belang. Er mag dus wat ruimte over blijven voor landschap en bebouwing.

Overigens heb ik definitief gekozen voor de variant met het gebogen stationspoor, dat levert ruimtelijk een beter beeld op.

Groet,
Ronald
Re:Montferland versie 3 van Rorail
plaats anders is een plategrond van de ruimte die je kan gebruiken dan kunnen we met zen allen je helpen in te delen

mvg
Reinder
Re:Montferland versie 3 van Rorail
Dit is de grondplaat, althans het linkerdeel.
Daar waar het gat is aangegeven bevindt zich het hoogste punt van de zolder.

Aan de bovenzijde rechts sluit een plaat aan van 6 m lang en 60 cm breed.

Ik wil vanwege het gebruik van lange rijtuigen alleen de ruimste boogstralen benutten, althans in zicht. Verder wil ik in het hoofdspoor zelfs op niet zichtbare plaatsen geen 360 mm boogstraal gebruiken.
Ook gebruik ik het liefst slanke wissels.

In de afgelopen 30 jaar heb ik honderden baanplannen ontworpen (alle met k-rail), in het begin met het schabloon, later met AutoCAD en  tenslotte met Winrail en Wintrack. Een dergelijk lastig oppervlak heb ik echter niet eerder voorhanden gehad.  :(

Groet,
Ronald
Re:Montferland versie 3 van Rorail
Hoi,

Ik zou als het kan de baan in modules maken. Dan kan je per module ergens werken waar je goed terecht kan en goed kan werken, vervolgens een gereedzijnde module aankoppelen.

Olaf
Re:Montferland versie 3 van Rorail
Hallo Olaf,

Dit is een mogelijkheid die ik zeker in overweging neem. Door de geringe hoeveelheid ruimte zal het ook lastig zijn de baan te bouwen. Wel zal ik rekening moeten houden met de beperkte mogelijkheid om grote voorwerpen via de vlizotrap naar boven te brengen. De modules moeten dus relatief kort en smal zijn en niet te zwaar. De basis is in elk geval zo goed te maken, ter plaatse aangevuld met afbouwdetails.
Bij een eventuele verhuizing naar een ander huis (of een andere ruimte in mijn huidige huis) hoef ik de boel niet helemaal af te breken.

Ik ga eens nadenken over een optimale module indeling.

Groet,
Ronald
Re:Montferland versie 3 van Rorail
als je modules gaat gebruiken probeer die dan aan je rail geomatrie aan te passen. Dan hoef je weinig te zagen en zo

mvg
Reinder
Re:Montferland versie 3 van Rorail
@Rorail, kijk eens naar Xnview, er gaat een wereld voor je open !.  :)
Re:Montferland versie 3 van Rorail
Het is geweldig.

In enkele muisklikken klaar.






Bedankt! Dat is wat je noemt een handig programmaatje.

Groet,
Ronald
Re:Montferland versie 3 van Rorail
Eerst gebruikte ik ACDSee, maar dta is een betaald programma.
XNView is hetzelfde, maar dan gratis.
Verkleinen, croppen, converteren, hernoemen, bijna alles is er mee mogelijk.


Verder kan ik je Lightscreen aanraden, zit in je tray rechts en met enkele toets en muisklikken maak je een screenshot in het formaat wat jij wilt.  :)
Re:Montferland versie 3 van Rorail
Bedankt voor de info, ik zal het vanavond eens gaan uitproberen.

Ik vond het zo ook al behoorlijk gemakkelijk gaan. Screenshot maken, croppen om het juiste deel van het plaatje te behouden, opslaan als .jpg en uploaden naar Photobucket (alleen dat laatste ging keer op keer fout, normaal loopt dat als een zonnetje).

Groet,
Ronald
Re:Montferland versie 3 van Rorail
Als ik ctrl-printscreen druk, kan ik een deel van mijn scherm selecteren.
Dit wordt dan opgeslagen als jpg, png, of wat jij wilt.

Je hoeft het dan alleen nog te uploaden.

Ivm met allerlei restricties, voorwaarden en ander geneuzel heb ik zelf een uploadroutine geschreven en op mijn
eigen webhosting geplaatst. Geen enkele beperkingen meer en de plaatjes blijven net zolang staan als IK dat wil.  :D
Mocht je ergens webhosting hebben, kan ik je het script zo geven.  :)
Re:Montferland versie 3 van Rorail: Update met bovenleiding en seinen
Geachte mede forummers,

Ik heb de gelegenheid eens te baat genomen om de bovenleidingsfunctie van Wintrack uit te zoeken. In een eerder baanontwerp had ik ook reeds bovenleiding toegepast, doch daarbij lukte het me alleen om lijnmasten te plaatsen. Afspanmasten, portalen etc. kreeg ik niet voor elkaar. Dit blijkt ook net iets minder intuïtief dan verwacht, maar wel oplosbaar. Zelfs de overgang van DB portalen naar NS portalen blijkt realiseerbaar.
Zie onderstaand overzicht waarop beide bovenleidingsystemen duidelijk te herkennen zijn.



Het volgend plaatje toont aan de rechterzijde een Nederlandse halte, met een Burger King erbij in de buurt.



De weg vanaf de halte die nog juist boven de witte huizen is te zien gaat naar het tunneltje, dat ik wil uitvoeren als onderstaand tunneltje oostelijk van Elten.


Voor het volgend beeld draaien we de blik verder naar links en zien we de oostzijde van het station Elten. Duidelijk is te zien dat Wintrack treinen op een helling niet correct weergeeft (althans ik zou niet weten hoe dat zou moeten).


We draaien de camera nog verder naar links en zien dan de zuidzijde van het station.


Lopen we vervolgens met de klok mee rondom het station dan zien we eerst de westelijke zijde van het station. We zien hier een woud van bovenleidingmasten, inclusief de overgang naar het Nederlandse traject. Een NS loc staat reeds op een kopspoortje klaar om een goederentrein vanuit Duitsland over te nemen.


Deze goederentrein komt zojuist binnen op het meest noordelijke spoor, met ervoor een Duitse goederenloc.


Vervolgens komen we uit bij de noordzijde van het station.


We draaien nog verder oostwaarts en gaan ook omhoog, om vandaar vanuit vogelperspectief het volgende plaatje te schieten.


Tenslotte nog een plaatje van het "schaduw"station dat volledig in zicht wordt aangebracht.
Ik stel me hierbij voor dat het de westzijde van station Emmerich betreft.


Grote wijzigingen heb ik verder niet meer aangebracht. Ik heb nog wel enkele alternatieven uitgeprobeerd, zoals een paradebaan voorlangs het station, doch dit liet zich slechts oplossen door andere onderdelen te wijzigen, zoals de goederenopstelsporen bij de halte die zouden moeten vervallen. Deze goederenopstelsporen zijn wel enigzins gewijzigd, door het toepassen van een meegebogen wissel. Hierdoor komen de sporen dichter bij elkaar te liggen, wat ik voor de betreffende situatie leuker vind.

Helaas kent Wintrack geen Nederlandse seinen, anders had ik die ook nog kunnen toepassen.

Ik krijg zin om te gaan bouwen, doch eerst moet er buiten nog het een en ander gebeuren. Dat zal wel na de zomer worden...

Groet,
Ronald
Re:Montferland versie 3 van Rorail: Update met bovenleiding en seinen
Ben benieuwd!

groeten minitreintje/Dylan
Re:Montferland versie 3 van Rorail: Update met bovenleiding en seinen
Erg mooi, lange trajecten  :)

Je plannen zijn ook erg mooi,
grote boogstralen, slanke wissels

Succes!

Groeten,
Martijn
Re:Montferland versie 3 van Rorail: Update met bovenleiding en seinen
Hallo Martijn,

De slanke wissels en de ruime bogen waren vooraf een voorwaarde die ik mezelf had gesteld. Ik heb de TEE Ram van Roco, die niet door bogen van 360 mm wil, tenzij ik het model ga aanpassen. Dat wil ik niet, dus moet ik de bogen ruim houden. Bovendien vind ik het geen gezicht om een onverkort rijtuig in een krappe boog te zien. Eventueel zou een krappere boog in een tunnel of anderszins verdekt nog kunnen.

Groet,
Ronald
Re:Montferland versie 3 van Rorail: Update met bovenleiding en seinen
Citaat van: rorail op dinsdag 26 april 2011, 00:37:22
Hallo Martijn,

Ik heb de TEE Ram van Roco, die niet door bogen van 360 mm wil, tenzij ik het model ga aanpassen. Dat wil ik niet, dus moet ik de bogen ruim houden. Bovendien vind ik het geen gezicht om een onverkort rijtuig in een krappe boog te zien. Eventueel zou een krappere boog in een tunnel of anderszins verdekt nog kunnen.



Vreemd, mijn roco v11,5 gaat wel zonder problemen door 360-bochten (5100 M-rails).
Re:Montferland versie 3 van Rorail: Update met bovenleiding en seinen
Is het niet zo dat de vt11,5 korte wagens heeft en de ram op schaal lange wagens?
Re:Montferland versie 3 van Rorail: Update met bovenleiding en seinen
Hallo Imtar,

Een VT11,5 va Roco heb ik ook, die heeft veel kortre rijtuigen en gaat daardoor moeiteloos door deze krappe bogen. De TEE RAM is echter op schaal qua rijtuiglengte en door de constructie van het treinstel (met prachtige overgangen tussen de rijtuigen) drukt de trein zich uit de rails bij een 360 mm boog, zelfs al is het maar een kort stukje.

Overigens ben ik al weer bezig met een nieuw baanplan, mede door opmerkingen vanuit dit forum heb ik lang nagedacht hoe een en ander te verbeteren valt. Komt er binnenkort aan.

Groet,
Ronald

Hee, Chief was me net voor.
Re:Montferland versie 3 van Rorail: Update met bovenleiding en seinen
Nu ik het toch al heb aangekondigd, hierbij alvast de eerste versie, waaraan ik nog aan het schaven ben. De versie met het zichtbare schaduwstation waaraan de baan met een keerlus is verbonden is vervangen door een "rondloopbaan" met verborgen schaduwstation.

Het station heeft aan de rechterzijde een aftakking, waaraan enkele los/laadsporen voor goederen zijn verbonden. Tevens kan ik hierbij alsnog een tweede, zichtbaar schaduwstation maken, zodat treinen vanuit twee plaatsen kunnen opduiken.

Het plan.

Rechts in het midden zijn 3 verwijderbare panelen opgenomen, zodat er vanaf die zijde in kan.

De ruimte waarin de baan nu is voorzien is 3,2 m lang en 1,5 m breed (en dat nog onder een schuine kap).

In 3D:



Het concept wordt nu wel wat anders, dat zal ik een volgende keer omschrijven. In elk geval is het de bedoeling dat de scherpe bogen aan de onderzijde van het plan aan het oog worden onttrokken door de snelweg (A12) gecombineerd met een dicht bos. De aftakking naar het schaduwstation moet door een huizenrij o.i.d. worden gecamoufleerd.

Nu wordt het tijd om naar het werk te gaan.

Groet,
Ronald
Re:Montferland versie 3 van Rorail: Update met bovenleiding en seinen
Hoi Ronald,

je hebt het tekenen al goed onder de knie, knap gedaan :thumbup:

De twee grijze stroken moeten een autobaan gaan voorstellen? Ondanks dat het maar twee stukken zijn is dit volgens mij veel te overheersend aanwezig en staat dit niet in verhouding met de rest :?

Groetjes, John
Re:Montferland versie 3 van Rorail: Update met bovenleiding en seinen
Citaat van: rorail op vrijdag 02 september 2011, 06:38:38
Een VT11,5 va Roco heb ik ook, die heeft veel kortre rijtuigen en gaat daardoor moeiteloos door deze krappe bogen. De TEE RAM is echter op schaal qua rijtuiglengte en door de constructie van het treinstel (met prachtige overgangen tussen de rijtuigen) drukt de trein zich uit de rails bij een 360 mm boog, zelfs al is het maar een kort stukje.

Da's jammer! de RAM die ik heb (van Marklin zelf) geeft ook geen problemen, maar heeft inderdaad ook maar relatief korte wagons. Jammer dat de RAM van roco dit probleem heeft.
Re:Montferland versie 3 van Rorail: Update met bovenleiding en seinen
Citaat van: rorail op vrijdag 02 september 2011, 06:38:38
Een VT11,5 va Roco heb ik ook, die heeft veel kortre rijtuigen en gaat daardoor moeiteloos door deze krappe bogen. De TEE RAM is echter op schaal qua rijtuiglengte en door de constructie van het treinstel (met prachtige overgangen tussen de rijtuigen) drukt de trein zich uit de rails bij een 360 mm boog, zelfs al is het maar een kort stukje.

Ronald,

Na een heel kleine aanpassing aan het 3 assige draaistel van het motorrijtuig gaat hij gewoon door R1.
Ik heb ergens een foto zitten van de aanpassing die ik heb gedaan maar kan het zo gauw niet vinden.  :?
Vanavond even voor je zoeken als je intresse hebt.

Gr.

Ron

Re:Montferland versie 3 van Rorail: Update met bovenleiding en seinen
Zou dat de enig benodigde aanpassing zijn? Dan valt het me mee. Ergens stuit het me tegen de borst dat ik in een model moet snijden om het te kunnen laten rijden. Volgens de bijbehorende documentatie zou het model geschikt moeten zijn voor het berijden van R1 bogen (bij Roco is R1 358 mm, dus zelfs nog 2 mm "krapper" dan mijn 2121 bogen van M*).

In mijn huidige plan kan het treinstel zonder aanpassing alleen in de buitenbaan rondjes rijden, hetgeen natuurlijk erg beperkt is. Daarmee wordt ook het schaduwstation onbereikbaar. :(

Een foto is derhalve toch welkom. :)

Groet,
Ronald
Re:Montferland versie 3 van Rorail: Update met bovenleiding en seinen
Hallo Ron,

Overigens heb ik het model uit jouw avatar, de VT11.5 (van Roco), ook op de baan rondrijden, die heeft dergelijke problemen niet (maar wel weer gemakkelijk losschietende koppelingen bij een trekkende 8 delige trein).

Groet,
Ronald
Re:Montferland versie 3 van Rorail: Update met bovenleiding en seinen
Citaat van: rorail op maandag 03 oktober 2011, 15:27:36
Hallo Ron,
Overigens heb ik het model uit jouw avatar, de VT11.5 (van Roco), ook op de baan rondrijden, die heeft dergelijke problemen niet (maar wel weer gemakkelijk losschietende koppelingen bij een trekkende 8 delige trein).
Groet,
Ronald

Ronald,

De 7 delige vt11.5 is hier ook probleemloos heb er laatst wel binnen verlichting ingezet en wisselende sluitverlichting.
De Tee Ram kocht ik zonder dat ik zist dat hij niet door r1 ging en aangezien dat ik een R1 keerlus in de baan heb ziitten moest er een oplossing komen.

Je moet van de wagen achter de motorwagen het draaistel aanpassen. Je moet de hoeken een beetje "ronder"maken zodat hij net 1-2 mm verder kan draaien.
Het viel mij op dat hij altijd uitsluitend op dat punt ontspoorde. Het driedelige draaistel van de motorwagen zorgt ervoor dat deze net even verder uitzwenkt dan het draaistel van de volgende wagen aan kan en daarom uit de rail gedrukt word.......en nu die $#@% foto zoeken.

Gr.

Ron

Re:Montferland versie 3 van Rorail: Update met bovenleiding en seinen
fotoooo gevonden  :D
Re:Montferland versie 3 van Rorail: Update met bovenleiding en seinen
Met belangstelling, de priekkelen rond om de bouw en ombouw van het treinstel gevolgd.
Wat ik dan weer niet begrijp is dat een fabrikant niet de moeite neemt om zo'n relatief duur treinstel even onder handen te nemen.
Waardoor het o zo mooie treinstel wel toegangkelijk is op een groter assortiment bochten.
Ik zie dit als desinteresse van je vak M* heeft daar ook zo'n handje van.
Want zeg nu eens eerlijk als er een mannetje bij R* even de moeite had genomen dan was dit probleem toch zo verholpen geweest!
Daarnaast bestond dan de mogelijkheid dat dit treinstel door een grotere groep klanten was aangeschaft.
Daar er veel mensen zijn met beperkte ruimte  en dus geen grote bogen
kunnen leggen.
Echt een gemiste kans van R* die ik niet begrijp.

succes beide en spoor ze

gr erik
Re:Montferland versie 3 van Rorail: Update met bovenleiding en seinen
Volgens de documentatie van het treinstel zou het geschikt moeten zijn voor de R1 (van Roco wel te verstaan). Als ik het goed heb bedraagt de radius R1 zelfs 359 mm, dus nog een mm krapper dan de R1 van M*.

Het vervelende is, dat zelfs een klein stukje R1 (bijvoorbeeld vanwege een boogwissel in een R2 boog) al genoeg is om het treinstel te laten ontsporen.

Desondanks blijf ik blij met het model, het ziet er prachtig uit en "brult" ook nog eens lekker.

Groet,
Ronald
Re:Montferland versie 3 van Rorail: Update met bovenleiding en seinen
Citaat van: rorail op zaterdag 26 november 2011, 15:44:41
Het vervelende is, dat zelfs een klein stukje R1 (bijvoorbeeld vanwege een boogwissel in een R2 boog) al genoeg is om het treinstel te laten ontsporen.

Met de aanpassing niet.....volgas door R1  ;)
Re: Montferland versie 3 van Rorail: Update met bovenleiding en seinen
Dat ik je draadje niet eerder heb gezien. Leuk baanplan en mooie lengte. Jammer dat je niet veel hoogte hebt.

Wat me verbaast is dat je TEE Ram door de 2121 bocht kan. Ik heb de 2221 bochten (zijn dezelfde maar dan geen holle rail) en dat geeft problemen met vooral lange locs. Die willen in de bocht makkelijk ontsporen.

Ik zie dat je al een tijdje niet meer actief bent geweest op dit topic. Betekent dit dan ook dat je nog niet met de bouw bent begonnen?

Groet, Ronald
Re: Montferland versie 3 van Rorail: Update met bovenleiding en seinen
Hallo Ronald,

Ik heb het laatste jaar weinig tijd gehad om aan mijn mooie hobby te besteden, zelfs op dit forum ben ik weinig actief geweest.
Wel ben ik begonnen om weer eens na te denken over mijn baanplan en ben weer aan het schaven gegaan, wel weer op basis van het plan waarmee ik dit draadje ben begonnen.

Mijn 2121/2221 bogen zijn geschikt voor zelfs mijn langste rijtuigen, alleen die TEE RAM loopt eruit. Ik ben niet zo'n fan van prutsen aan mijn mooie modellen, dus probeer ik deze bogen maar te voorkomen.

Groet,
Ronald
Re: Montferland versie 3 van Rorail: Update met bovenleiding en seinen
Citaat van: rorail op vrijdag 28 september 2012, 20:42:09
dus probeer ik deze bogen maar te voorkomen.

Dan zul je de meegebogen wissels moeten schrappen want daar is nu juist de binnen boog net een fractie scherper van dan R1.

Mvg, Johan
Re: Montferland versie 3 van Rorail: Update met bovenleiding en seinen
Datnheb ik gemerkt Johan, want dat was een vast punt waar mijn BR01 uit de rails liep.

Groet, Ronald
Re: Montferland versie 3 van Rorail: Update met bovenleiding en seinen
Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 28 september 2012, 20:46:38
Citaat van: rorail op vrijdag 28 september 2012, 20:42:09
dus probeer ik deze bogen maar te voorkomen.

Dan zul je de meegebogen wissels moeten schrappen want daar is nu juist de binnen boog net een fractie scherper van dan R1.

Mvg, Johan
Die komen hooguit in industriespoortjes. Ik vind ze ook niet zo mooi om te zien.

Groet,
Ronald
Re: Montferland versie 3 van Rorail: Update met bovenleiding en seinen
Hoi Ronald,

Na jouw laatste reactie op mijn topic lijkt het erop dat jij dus ook te druk bezig bent om iets op het topic te plaatsen ;) toch ben ik benieuwd of er inmiddels al een begin is gemaakt en of je al foto's hebt.

Ik heb een tijdje terug ergens een filmpje gezien van een modelspoorbaan in de UK die was onder de vloer van het huis gebouwd. Deze man moest door een klein luikje in de vloer van de keuken onder de vloer  kruipen om zo bij zijn baan te komen. Hij kon niet staan onder de vloer zo laag was het er maar desondanks had hij in de loop van de jaren een prachtigd sporbaan gebouwd.

Ik denk dat jij meer hoogte op je zolder hebt dus er zijn echt mogelijlheden zat.

Groet,

Ronald
Re: Montferland versie 3 van Rorail: Update met bovenleiding en seinen
Hallo Ronald,

Je moest zeker eerst veel stof afblazen voordat je dit draadje kon openen?  :D
Dit sporenplan is voor mij een doodlopende weg. Bij dit plan moet ik het direct groot aanpakken.

Ik ben inmiddels opnieuw begonnen met meer eenvoud. In het kader van less is more ben ik zelfs daarop nog vereenvoudigingen aan het bedenken. Als ik daar enigszins uit ben (dat kan dagen of nog enkele weken duren) zal ik mijn nieuwe plan op het forum plaatsen. Ik ben eindelijk ook met de voorbereidingen begonnen om te kunnen gaan bouwen. Het voordeel van een eenvoudig plan is dat er ook snel resultaat kan worden geboekt, maar ook dat ik klein kan beginnen en later kan uitbreiden.

Groet,
Ronald