Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

digitale toekomst

Gestart door niek donderdag 17 maart 2011, 14:26:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
digitale toekomst
Lid sinds: 2010

offline
digitale toekomst
goedemiddag,

Er wordt steeds veel geschreven over de vergrijzing van onze hobby modelspoor en hoe kunnen we de jeugd  steeds weer opnieuw enthousiast maken voor onze mooie hobby.
De jeugd beschikt al over veel digitale apparaten van playstations tot IPad aan toe, Marklin geeft nu de eerste aanzet door ook een applicatie beschikbaar te stellen, echter je moet dan nog steeds wel de duurdere apparaten daarbij aanschaffen.
Ik zie dat  nog steeds als een drempel om dan ook  met modelspoor te beginnen, ik weet dat dit een technische probleem is , maar wie heeft daar ook bepaalde gedachten over?????
Meer samenwerking tussen biiv. Microsoft, Marklin , Apple, Sony, IBM enz.enz. ????
Wie heeft bepaalde oplossingen????
Ik ben benieuwd
Met vr.gr. Niek
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2006

offline
Re:digitale toekomst
Niek,

Ik sluit me voledig bij je aan. Ik heb vroeger al in enkele draadjes hier op het forum aangegeven dat Marklin de boom van het computertijdperk gemist heeft. Ze waren nochtans goed gestart destijds met de 6051 interface. Maar dan zijn ze gaan overschakelen op (veel te dure) digitale centrales waarmee je de jeugd totaal niet aanspreekt. Ook nu lees ik dat je voor de ipod toepassing eerst een centrale moet aanschaffen van ... hoeveel euro ?
Wij willen toch treinen zien rijden ipv zo'n centrale ?
Dus waarom geen interface op de markt brengen van pakweg max 100 euro waarmee je op gelijk welke moderne pc kunt aansluiten ?

Guy
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2010

offline
Re:digitale toekomst
Hoezo dure apparaat daarbij aanschaffen? Dat hoeft helemaal niet!

RocRail is een Open Source-programma waarmee je via de pc je modelbaan kan aansturen: Website RocRail

Dus... een goedkope computerface aan de computer koppelen. Die kan bestaan uit een aangepaste kabel, een trafo + versterker en wat software op de PC je hebt een centrale op de computer, zie daarvoor de baan en het draadje van Tilly/John .

Dan kan je ook nog op je Ipad / Iphone een applicatie IRoc voor Iphone en AndROC voor Android-toestellen dan stuur je via RocRail je modelbaan aan. Net als bij de  applicatie van Märklin alleen zonder dure centrale.... Alleen er zit geen merknaam "Märklin" op maar is dat noodzakelijk?

Groeten Ronald.
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2010

offline
Re:digitale toekomst
Hallo Bas,

Wat heeft jouw antwoord met de gevraagde oplossingen van Niek te maken?

Groet Ronald.
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2008

Selfie

offline
Re:digitale toekomst
Tja Ronald,
We zijn ook niet allemaal computernerd dat we met Rocrail aan de slag kunnen.
Ik vond het geen plug en play oplossing.

:thumbdown:

Hugo
Re:digitale toekomst
Hallo Niek,

Citaat van: niek op donderdag 17 maart 2011, 14:26:02
De jeugd beschikt al over veel digitale apparaten van playstations tot IPad aan toe, Marklin geeft nu de eerste aanzet door ook een applicatie beschikbaar te stellen, echter je moet dan nog steeds wel de duurdere apparaten daarbij aanschaffen.
Toegegeven Marklin (digitaal) is niet goedkoop maar de andere fabrikanten zijn niet veel goedkoper. Vraag is of de jeugd zich wel ineens voor modeltreinen gaan interesseren indien je het goedkoper maakt. Ben bang van niet.

Mvg,
Peter
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2010

offline
Re:digitale toekomst
Citaat van: Hugy op donderdag 17 maart 2011, 20:13:30
We zijn ook niet allemaal computernerd dat we met Rocrail aan de slag kunnen.
Ik vond het geen plug en play oplossing.

Dat wordt ook niet beweerd.... En geen een computer-oplossing is "plug & Play"... Je moet altijd instellingen, je baan voorbereiden op computergestuurd rijden en je baan in de software ingeven... Alleen het ene programma is wat gebruikersvriendelijker dan de andere...

Niek vroeg of er bepaalde oplossingen zijn die goedkoper zijn dan de huidige "nieuwe" oplossing van Märklin.... Die zijn er... Alleen nu net niet van Märklin ...

Citaat van: niek op donderdag 17 maart 2011, 14:26:02
Marklin geeft nu de eerste aanzet door ook een applicatie beschikbaar te stellen, echter je moet dan nog steeds wel de duurdere apparaten daarbij aanschaffen.

Helaas is Märklin niet de eerste.... Märklin volgt gewoon de makers van TouchCab. Deze applicatie is dus al een hele tijd beschikbaar ver voordat Märklin zijn Iphone-app heeft uitgebracht....

Maar het is wat Peter aangeeft: Interesseert het de jeugd meer als ze die mogelijkheden zien? Denk het niet... Voor de buitenwereld is het imago is nog steeds: "spelen met treintjes". Daar kom je niet zo snel vanaf...


Groeten Ronald.
Re:digitale toekomst
Casper
gast

Re:digitale toekomst
Misschien ligt het aan mij, maar ikzelf heb niet het idee dat het de jongeren niet aanspreekt. Als je op de gemiddelde modelbouw beurs/evenement kijkt zie je toch veel jongere kinderen rondlopen die het prachtig vinden. Ook heb ik nog nooit cijfers gezien die daadwerkelijk een dalende trend aangeven, nu heb ik hier ook nooit echt naar gezocht. Ik denk ook dat je hierbij moet optellen dat er meer oudere bijkomen en dat dit sneller gaat dan dat er jongere bijkomen door de krimping van de samenleving.

Ook zijn andere modelbouw disciplines zoals het vliegen en varen goedkoper/makkelijker geworden door de gigantisch snelle opmars van de hoge capaciteit accu's die nauwelijks ruimte/gewicht vragen.

In het kort, ik denk dat modeltreinen niet zijn uitgesloten van de leeftijdstrend die zich overal in de samenleving voordoet.

Ik ben niet bekend genoeg om uitspraken te doen over de digitale apparatuur behalve dat ik het inderdaad vrij duur vindt.
Re:digitale toekomst
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:digitale toekomst
Wat ik helemaal niet begrijp waarom de electronica voor het modelspoor zo ontzettend duur blijft! 8o
Waar verder de prijzen voor electronica alleen maar goedkoper worden, wordt dit voor het modelspoor iedere keer nóg iets duurder.

En juist de bijzondere toepassingen spreekt de jeugd (en meestal ook de ouderen hoor!) geweldig aan, misschien niet gelijk voor lange tijd maar zeker voor de directe interesse.

Zo'n loc met geweldig mooie rij eigenschappen, (dynamic) rook, geluid en andere mogelijkheden wordt echt wel door de jeugd geweldig gevonden, maar ja, de bedragen die je daarvoor neer moet leggen! :-(

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:digitale toekomst
Casper
gast

Re:digitale toekomst
Albert Jan, ik snap dat ook niet helemaal. Ik ben tegenwoordig veel met microchips en aanverwanten bezig, zo ben ik ook een cockpit aan het bouwen voor vliegsimulatoren. En als ik dan zelf kijk naar de hardware kosten valt het mij op dat ik meestal een fractie kwijt van de prijs van een winkel product. Uiteraard is het wel zo dat ik ook de software zelf moet ontwikkelen. Misschien zit hier een groot deel van de kosten in voor digitale hardware? Hoe is de support voor de hardware van O.A. marklin met updates en aanverwanten?
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2023

offline
Re:digitale toekomst
Citaat van: AlbertJan op zaterdag 02 april 2011, 12:33:38
Wat ik helemaal niet begrijp waarom de electronica voor het modelspoor zo ontzettend duur blijft! 8o
Waar verder de prijzen voor electronica alleen maar goedkoper worden, wordt dit voor het modelspoor iedere keer nóg iets duurder.

De ontwikkelingskosten van iets worden omgeslagen over het aantal te verkopen producten. Schijnbaar werkt dat bij consumenten electronica wel en voor modelspoor niet. Misschien is de markt voor modelspoor wel zo klein, dat de ontwikkelingskosten de productprijs hoog houden.

Alphons
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2006

offline
Re:digitale toekomst
Citaat van: fonzo999 op zaterdag 02 april 2011, 13:30:10


De ontwikkelingskosten van iets worden omgeslagen over het aantal te verkopen producten. Schijnbaar werkt dat bij consumenten electronica wel en voor modelspoor niet. Misschien is de markt voor modelspoor wel zo klein, dat de ontwikkelingskosten de productprijs hoog houden.

Alphons

zou de markt van cockpits en vliegtuig simulatoren dan groter zijn dan die van modelbouw??

Dirk
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2023

offline
Re:digitale toekomst
Citaat van: Dirk op zaterdag 02 april 2011, 19:41:12
Citaat van: fonzo999 op zaterdag 02 april 2011, 13:30:10
De ontwikkelingskosten van iets worden omgeslagen over het aantal te verkopen producten. Schijnbaar werkt dat bij consumenten electronica wel en voor modelspoor niet. Misschien is de markt voor modelspoor wel zo klein, dat de ontwikkelingskosten de productprijs hoog houden.
Alphons

zou de markt van cockpits en vliegtuig simulatoren dan groter zijn dan die van modelbouw??
Dirk

Ik kan dit eerlijk gezegd niet helemaal plaatsen
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:digitale toekomst
Het is inderdaad heel simpel, de modelspoormarkt is gewoon te klein om net als de consumentenelektronica steeds goedkoper of uitgebreider te worden.

Groet, Anne W
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2023

offline
Re:digitale toekomst
Er zijn veel mensen bij die denk ik liever een kant en klaar product kopen en dat kunnen gebruiken en wat vele toepassingen heeft ipv. een startset waarin als je er een echte baan van wil maken continue in investeren moet.Ruimte en tijd is vaak ook een probleem.Dat velen als ze nu zonder het materiaal wat ze nu hebben opnieuw zouden moeten beginnen zich misschien ook wel twee keer zouden bedenken.Het gaat er net als zoveel hobbys ook nooit meer uitkomen.

Veel mensen vinden de beginkosten gewoon te hoog.Ik sta ook wel eens in de modelspoorwinkel en zie al dat moois maar om zo even de beurs te trekken en het dan maar mee te nemen doe ik ook niet omdat de normale kosten ook doorgaan die we allemaal hebben.

Dan komt het technische aspect nog om de hoek kijken.Zolang de treinen hun rondjes rijden en je bent tevreden dan is het goed.Wil je dan echt digitaliseren en zoals wij nu met koploper aan het stoeien bent durf ik wel toe te geven dat plezier in de hobby best wel eens omslaat in frustratie.Niemand vindt het leuk als je weet dat iets gerealiseerd moet kunnen worden maar je het niet voor elkaar krijgt omdat je de kennis mist.Wij zetten wel door hoor.We hebben hier op het forum Robin leren kennen en die is de rust zelve en weet overal wel een oplossing voor.Ik ben net andersom.Meer een bouwer dan een denker.Zo heeft iedereen zijn beperkingen?

Wij zijn in de overtuiging dat om het een succes te maken je dus geld kennis geduld en passie voor een hobby moet hebben.En vooral ergens aan moet kunnen kloppen als je er mee vast loopt.Daarom zijn forums ook zo mooi.

Als je echter een tijdverdrijf wil hebben maar je niet zo in de hele materie wil verdiepen en dus plug and play wil dan is modelspoor inderdaad maar voor kleine kring weg gelegd.Marklin die dan inderdaad de prijzen alleen maar laat stijgen en daar zullen best wel legitieme redenen voor zijn werkt dus ook niet mee in het verbreden van de hobby.Er wordt dan ook geen tot weinig reclame gemaakt naar het grote publiek om de klantenkring explosief te vergroten.

Jammer toch voor een hobby wat je op vele niveaus kan uitoefenen.........

Harald & Alex
Re:digitale toekomst
Thorfinn
gast

Re:digitale toekomst
Inderdaad,

maar zouden jullie het leuk vinden moest iedereen plots met Märklin beginnen,
en vele jongeren met Märklin spelen ipv van playstation etc.?

Het zou toch niet meer zo exclusief zijn

Ik weet nog toen ik klein was en in de lagere school zat,
er zat een jongen in mijn klas die ook met treinen speelde en we praatten daar vaak over samen in de speeltijd,
op den duur werden een hoop klasgenootjes nieuwsgierig en wilden dat ook hebben,
toen hebben waarschijnlijk 2 kinderen een startset gekocht,

toen besloten ik en mijn treinvriend om er niet meer over te praten zodat het niet te populair zou worden en we een beetje exclusief zouden blijven :) We wilden gewoon niet zijn zoals al de rest,

achteraf toen ik hoorde dat marklin in financiele problemen kwam had ik er spijt van dat we het niet populair hadden gemaakt op school...

Zo zie je maar
Re:digitale toekomst
Ik zo het niet erg vinden als het niet zo exclusief is, misschien komen er dan alleen maar meer nieuwe modellen en meer concurrentie.

Rob
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2010

offline
Re:digitale toekomst
Märklin exclusief? denk het niet.... Er zijn nog tientallen andere goede modeltreinen merken en vooral schalen.... Ook merken die exclusiever zijn dan Märklin... (denk maar eens aan Philotrain). Meer modellen en meer concurrentie? Er zijn minimaal een 3-tal "grote" fabrikanten / eigenaren... Märklin met onder andere de merken "märklin", "trix", "LGB", Modeleisenbahn Gmbh met onder andere de merken "Roco" en "Fleischmann" en Hornby met onder andere de merken: "Rivarossi", "Lima", "Arnold", "Hornby" zelf.

Goed, nu weer over de digitale toekomst? Zie mijn eerdere opmerkingen: Je kan nu al met de ipad / iphone / android-toestellen je modelbaan besturen.... Plug en play zal het nooit worden... Je moet altijd iets met terugmelding / bezetmelding gaan doen, altijd iets met software en/of centrale gaan doen... altijd loks met electronica zoals een decoder gaan doen... Helaas werkt niet altijd alles vanzelf...

Groeten Ronald.

Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2008

offline
Re:digitale toekomst
Hoi,

Als je via de computer gaat rijden vraag ik me af of je zo'n dure centrale van Ecos of Marklin nodig hebt. Een eenvoudige Tams voldoet ook. Eventueel een IB met Loconet adapter. Bespaart al honderden euro's. Koploper is gratis en een beetje redelijke 2e hands computer op marktplaats hoeft ook niet veel te kosten.

Olaf
Re:digitale toekomst
Hallo Olaf,

Citaat van: Falcon op vrijdag 08 april 2011, 09:45:38
Eventueel een IB met Loconet adapter. Bespaart al honderden euro's.
Tel de bedragen van een IB (II), trafo en een loconetadapter eens bij elkaar op. Dan zit je toch al gauw met een totaal bedrag dat niet veel minder is dan een ECoS.

Mvg,
Peter
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2023

offline
Re:digitale toekomst
Nu zijn wij een paar leken als het op digitaal computer gestuurd rijden aankomt maar dit heb ik me wel afgevraagd waarom je zo een dure centrale nodig hebt.We hebben een edits pro van Robin overgenomen en met koploper draait het perfect.Met mogelijkheden tot 5 stroomkringen dus verder geen boosters of trafos meer nodig.Met die 5 stroomkringen kan onze baan van 7 meter bij 5 meter toch goed functioneren.Is het dan vooral visueel wat we dan met de edits niet hebben?

Let wel dit is geen kritiek of eigenwijs zijn.Ik vraag me gewoon af wat de winst is om met zo een duur systeem te werken als op het eind een programma als koploper de baan aanstuurt.

Harald & Alex
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2011

offline
Re:digitale toekomst
Citaat van: Freak op vrijdag 08 april 2011, 17:29:42
Tel de bedragen van een IB (II), trafo en een loconetadapter eens bij elkaar op. Dan zit je toch al gauw met een totaal bedrag dat niet veel minder is dan een ECoS.

Mvg,
Peter

Klopt, zelfs mijn IB Basic usb (249,-) is met adapter en trafo fors boven de ? 300,- uitgekomen en achteraf gezien wellicht een onverstandige keuze. Ik zocht een goedkope weg naar de PC. De faciliteiten van de centrale eenheid deden er minder toe maar had er wel goed naar moeten kijken. bijv. Volgens mij blijft de IB basic bij 14 stappen zitten (mfx) terwijl Koploper er meer wil toebedelen.

Citaat van: harald en alex op vrijdag 08 april 2011, 20:45:51
Nu zijn wij een paar leken als het op digitaal computer gestuurd rijden aankomt maar dit heb ik me wel afgevraagd waarom je zo een dure centrale nodig hebt......
Let wel dit is geen kritiek of eigenwijs zijn.Ik vraag me gewoon af wat de winst is om met zo een duur systeem te werken als op het eind een programma als koploper de baan aanstuurt.

Harald & Alex

Begrijp jullie volkomen. Als je iets verder bent zoek je een goedkope weg naar de PC besturingssoftware.

Wil je starters trekken moet M* eigenlijk een interface leveren op een MS of MS2. Verder horen de startsets in de supermarkten te liggen. Lees: daar waar het grote publiek rondloopt.

groet,
Michiel
Re:digitale toekomst
Hallo Michel,

Citaat van: Golfer op woensdag 25 mei 2011, 14:08:23
Klopt, zelfs mijn IB Basic usb (249,-) is met adapter en trafo fors boven de ? 300,- uitgekomen en achteraf gezien wellicht een onverstandige keuze. Ik zocht een goedkope weg naar de PC. De faciliteiten van de centrale eenheid deden er minder toe maar had er wel goed naar moeten kijken. bijv. Volgens mij blijft de IB basic bij 14 stappen zitten (mfx) terwijl Koploper er meer wil toebedelen.
Geldt niet alleen voor de IB Basic maar ook voor de IB II. De IB II is eigenlijk niet meer dan de oude IB 1 maar dan in een moderner jasje. Het totale bedrag van een IB II met trafo is ook niet veel minder dan een ECoS die overigens veel meer mogelijkheden heeft dan de IB II. Voor de ECoS en CS1R komt binnen afzienbare tijd ook nog L.net Adapter. Ook dan behoort LocoNet tot de mogelijkheden.

CiteerWil je starters trekken moet M* eigenlijk een interface leveren op een MS of MS2.
Er is een USB-CAN-Interface voor de MS2. Vraag is weer of het totale bedrag weer niet te hoog wordt voor beginnende starters.

Mvg,
Peter
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:digitale toekomst
Ik geloof niet dat Märklin echt geïnteresseerd is in treinbaan automatisering, vergt heel veel ontwikkelarbeid, levert geen hardware verkoop op en creëert een grote behoeft aan een helpdesk.

Groet, Anne W
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2010

offline
Re:digitale toekomst
goedemiddag,

ook leuk om straks te werken met een acer of dell duo, waarbij je het scherm eruit kan halen en dus draadloos kan gebruiken, alleen er zit geen vga-uitgang op, zodat je met een extra groot scherm alleen bijv. via hdmi  deze kan gebruiken.
maar nu nog even de hamvraag: wat is nu het beste en het goedkoopste om in de toekomst de interface te vervangen en niet dus door een dure centrale?
ik ben benieuwd!!!!
met vr.gr.
niek
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2010

offline
Re:digitale toekomst
een seriële / Usb-kabel, DDW-software, een delta-booster en DCC gaan rijden... dat is de goedkoopste oplossing.

Groeten Ronald.
Re:digitale toekomst
Citaat van: ronaldk op zaterdag 28 mei 2011, 16:07:18
een seriële / Usb-kabel, DDW-software, een delta-booster en DCC gaan rijden... dat is de goedkoopste oplossing.
De praktijk (en is ook te lezen op de site van DDW) heeft uitgewezen dat DDW in combinatie met een USB <> RS232 converter niet (goed) werkt. DDW werkt alleen goed met rechtstreeks RS232.

Mvg,
Peter
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2010

offline
Re:digitale toekomst
Dat zie ik nu ook ;) Goed nog wel een van de goedkopere oplossingen. Een wat oudere PC of een oudere laptop heeft nog wel zo'n poort.

Groeten Ronald.
Re:digitale toekomst
Citaat van: ronaldk op zaterdag 28 mei 2011, 21:11:07
Dat zie ik nu ook ;) Goed nog wel een van de goedkopere oplossingen. Een wat oudere PC of een oudere laptop heeft nog wel zo'n poort.
En dan zijn er nog een aantal punten rekening mee houden moet worden. O.a. Littfinski decoders volgens MM-protocol kunnen moeilijk/niet aangestuurd worden. Voor terumelding dien je een HSI-88 met RS232 te gebruiken, voor het programmeren dien je weer een centrale te hebben waarmee dat mogelijk is, enz enz.
Kortom men kan dan beter uitkijken naar een TAMS centrale.

Mvg,
Peter
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2010

offline
Re:digitale toekomst
goedemiddag,

dus wat zou de oplossing moeten zijn als de interface het op den duur begeeft?
ik rijd nu met Itrain, kabeltje serieel/usb naar interface en marklin S88 en diverse marklin-apparaten.
met vr.gr.
niek
Re:digitale toekomst
Hallo niek,
Citaat van: niek op zondag 29 mei 2011, 16:54:09
dus wat zou de oplossing moeten zijn als de interface het op den duur begeeft?
ik rijd nu met Itrain, kabeltje serieel/usb naar interface en marklin S88 en diverse marklin-apparaten.
met vr.gr.
Goedkoop. TAMS met booster of IB Basic + LocoNet-s88-Adapter (UH63880).
Duurdere prijsklasse: ECoS2, CS2.

Mvg,
Peter
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2008

offline
Re:digitale toekomst
Citaat van: Freak op zondag 29 mei 2011, 17:32:01
Hallo niek,
Citaat van: niek op zondag 29 mei 2011, 16:54:09
dus wat zou de oplossing moeten zijn als de interface het op den duur begeeft?
ik rijd nu met Itrain, kabeltje serieel/usb naar interface en marklin S88 en diverse marklin-apparaten.
met vr.gr.
Goedkoop. TAMS met booster of IB Basic + LocoNet-s88-Adapter (UH63880).
Duurdere prijsklasse: ECoS2, CS2.

Mvg,
Peter

Spreek je jezelf niet een beetje tegen t.o.v. je reaktie eerder op mijn opmerking dat IB of Tams de goedkopere oplossing was (Zie onder)? Volgens mij is een Ecos al gauw rond de 550,- , idem voor een MS2.


Hallo Olaf,


Citaat van: Falcon op Vrijdag 08 April 2011, 09:45:38
Eventueel een IB met Loconet adapter. Bespaart al honderden euro's.
Tel de bedragen van een IB (II), trafo en een loconetadapter eens bij elkaar op. Dan zit je toch al gauw met een totaal bedrag dat niet veel minder is dan een ECoS.

Mvg,
Peter
Re:digitale toekomst
Citaat van: Falcon op dinsdag 07 juni 2011, 10:12:48
Hallo Olaf,


Citaat van: Falcon op Vrijdag 08 April 2011, 09:45:38
Eventueel een IB met Loconet adapter. Bespaart al honderden euro's.
Tel de bedragen van een IB (II), trafo en een loconetadapter eens bij elkaar op. Dan zit je toch al gauw met een totaal bedrag dat niet veel minder is dan een ECoS.
Nee, want een IB-basic is een heel stuk goedkoper dan een IB II.

Mvg,
Peter
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2008

offline
Re:digitale toekomst
Hoi,

Ik bedoelde ook IB I of IB Basic. IB II is rond 150,- euro goedkoper maar daar moet inderdaad nog een trafo bij en is het vermogen iets minder.

Mvg.

Olaf
Re:digitale toekomst
Hallo Olaf,

Citaat van: Falcon op dinsdag 07 juni 2011, 16:56:03
Ik bedoelde ook IB I of IB Basic. IB II is rond 150,- euro goedkoper maar daar moet inderdaad nog een trafo bij en is het vermogen iets minder.
De IB I wordt niet meer door Uhlenbrock geleverd. de IB II is niets anders dan de IB 1 in een moderner jasje. Verder levert de IB II niet alleen iets minder vermogen maar kan ook veel minder dan een ECoS.

Mvg,
Peter
Re:digitale toekomst
Spoorman
gast

Re:digitale toekomst
Citaat van: Freak op zondag 29 mei 2011, 17:32:01
Hallo niek,
Citaat van: niek op zondag 29 mei 2011, 16:54:09
dus wat zou de oplossing moeten zijn als de interface het op den duur begeeft?
ik rijd nu met Itrain, kabeltje serieel/usb naar interface en marklin S88 en diverse marklin-apparaten.
met vr.gr.
Goedkoop. TAMS met booster of IB Basic + LocoNet-s88-Adapter (UH63880).

Of nog goedkoper: de IB-Com als je toch via de computer rijdt.

Gr, Ben.
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2010

offline
Re:digitale toekomst
goedemiddag,

wie heeft er al ervaring met bijv. acer duo-tablet ( met uitneembaar scherm) met een 2e groot scherm via windows 7 en Itrain????
ik ben benieuwd!!!!
vr.gr. niek
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2008

Selfie

offline
Re:digitale toekomst
Er komt een speciale iPad App in september. Je iPad ziet er dan zo'n beetje uit als een CS2. Meer mogelijkheden dan de huidige iPhone App (die het overigens ook prima doet op mijn iPad)

Groet,
Hugo
Re:digitale toekomst
Hallo niek,

Citaat van: niek op vrijdag 05 augustus 2011, 16:20:21
wie heeft er al ervaring met bijv. acer duo-tablet ( met uitneembaar scherm) met een 2e groot scherm via windows 7 en Itrain????
ik ben benieuwd!!!!
Wedervraag, het maakt verder niets uit welke centrale je gebruikt en gebruiken wil ?.

Mvg,
Peter
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2010

offline
Re:digitale toekomst
goedenavond,

tot op heden gebruik ik nog geen centrale, alleen Itrain met marklininterface!!!
met vr.gr. niek
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:digitale toekomst
Beste Niek,

En je hebt dus geen baan ook?

Overigens: iedereen moet zijn hobby invullen zoals hij/zij het leuk vindt.

Groet, Anne W
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2010

offline
Re:digitale toekomst
dag anne,

alles rijdt hier als een speer!!!!!!!!!
vr.gr. niek
Re:digitale toekomst
mathijs-spoor3
gast

Re:digitale toekomst
ik zit me af te vragen wat je precies nodig hebt om handmatig met rocrail te kunnen rijden?

gr
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re:digitale toekomst
Citaat van: niek op donderdag 17 maart 2011, 14:26:02
goedemiddag,

Er wordt steeds veel geschreven over de vergrijzing van onze hobby modelspoor en hoe kunnen we de jeugd  steeds weer opnieuw enthousiast maken voor onze mooie hobby.
De jeugd beschikt al over veel digitale apparaten van playstations tot IPad aan toe, Marklin geeft nu de eerste aanzet door ook een applicatie beschikbaar te stellen, echter je moet dan nog steeds wel de duurdere apparaten daarbij aanschaffen.
Ik zie dat  nog steeds als een drempel om dan ook  met modelspoor te beginnen, ik weet dat dit een technische probleem is , maar wie heeft daar ook bepaalde gedachten over?????
Meer samenwerking tussen biiv. Microsoft, Marklin , Apple, Sony, IBM enz.enz. ????
Wie heeft bepaalde oplossingen????
Ik ben benieuwd
Met vr.gr. Niek

Hoi Niek,

Als je het in deze combi zoekt,blijf je duur uit.

Van samenwerken hebben deze bedrijven wat minder kaas gegeten,en hun producten zijn niet echt goedkoop te noemen.

Peter (Freak) refereerde al naar een artikel die ik ook ken,en verder is daar niets van bekend.

Natuurlijk zit daar ook een kostenplaatje aan,maar je hoeft het niet in 1 keer aan te schaffen.

Voor dat bewuste artikel,heb ik wat aandacht voor geprobeerd te krijgen in dit draadje:        Can-bus

M.v.g.

Hans V200.0
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:digitale toekomst
Citaat van: mathijs-spoor3 op zaterdag 06 augustus 2011, 14:40:56
ik zit me af te vragen wat je precies nodig hebt om handmatig met rocrail te kunnen rijden?

gr
Dat kan, zowel met als zonder beveiliging, als je dat wilt.

Groet,
Bert
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:digitale toekomst
Beste Niek,

Vergeef me, ik ben al wat "minder jong", maar ik snap niets van wat je roept op de diverse vragen, leg eens uit, vooral hoe en welke digitale signalen op je baan komen.

Groet, Anne W
Re:digitale toekomst
mathijs-spoor3
gast

Re:digitale toekomst
Citaat van: treinbert op zaterdag 06 augustus 2011, 21:51:53
Citaat van: mathijs-spoor3 op zaterdag 06 augustus 2011, 14:40:56
ik zit me af te vragen wat je precies nodig hebt om handmatig met rocrail te kunnen rijden?

gr
Dat kan, zowel met als zonder beveiliging, als je dat wilt.

Groet,
Bert

ik bedoel meer de apparatuur. heb je dan een trafo een pc....? nodig
Re:digitale toekomst
Citaat van: mathijs-spoor3 op zondag 07 augustus 2011, 09:43:50
Citaat van: treinbert op zaterdag 06 augustus 2011, 21:51:53
Citaat van: mathijs-spoor3 op zaterdag 06 augustus 2011, 14:40:56
ik zit me af te vragen wat je precies nodig hebt om handmatig met rocrail te kunnen rijden?

gr
Dat kan, zowel met als zonder beveiliging, als je dat wilt.

Groet,
Bert

ik bedoel meer de apparatuur. heb je dan een trafo een pc....? nodig
Rocrail is een besturingsprogramma voor op de PC . De PC stuurt commando?s? naar een centrale die ze op zijn beurt deze commando's verwerkt en versterkt op de rail plaatst.
Dus je hebt naast Rocrail een PC, centrale met (interne) booster en trafo nodig. Voor handmatig heb je verder nodig locomotieven met decoder en wissel/schakeldecoders voor wissels- en seinen te bedienen.

Mvg,
Peter
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2010

offline
Re:digitale toekomst
dag anne,

hier even antwoord op je vragen:
ik rijd met control unit, control 80f, control 80, marklin interface, diverse boosters en transformatoren, 64 contactrails met 4x s88 en 3x k83, oude laptop met windows 7, met 2e grote scherm met Itrain, 44 digitale locs op de baan, circa 9 tegelijk rijden.
ik wil graag op den duur, bij mankementen de interface zo goedkoop mogelijk vervangen, geen dure centrale aanschaffen en t.z.t. de oude laptop vervangen door tablet ( bijv. acer of dell) met uitneembaar scherm en gebruikmakende van 2e grote scherm, zodat je langs de baan op elke plek met de tablet de baan kan bedienen.
dat is alles in een notedop.
met vr.gr. niek
Re:digitale toekomst
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:digitale toekomst
Beste Niek,

Dan heb je op de vraag van Freak op 5 augustus, een "vals" antwoord gegeven, je hebt wel degelijk een centrale, zij het wel een iets minder jonge.

Nu is het me duidelijk, groet, Anne W