Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

verlichting auto aansluiting

Gestart door Ad48 dinsdag 15 maart 2011, 15:39:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
verlichting auto aansluiting
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
verlichting auto aansluiting
Hallo spoorders,

Afgelopen zondag heb ik in Houten een ambulance auto'tje gekocht met verlichting voor op mijn baan hierbij kreeg ik een viesmann zweifach-blinkgerat nr 5037 n. De verkoper (een jongeman) probeerde mij in het duits uit te leggen hoe ik deze auto moest aansluiten. Helaas (een gebrek) ik versta geen duits. Als ik het goed begrepen heb moest ik de blauwe zwaailichten in L1 en L2 doen. De andere draden, van de verlichting voor en achter, met weerstanden moest ik bij elkaar doen en in de min doen. Dan was er nog een draad met een overspanningsbeveiliging en een gewone draad, die moest ik aansluiten op de plus. Als ik de uitleg goed begrepen heb tenminste. Wie kan mij hier raad in geven of dit klopt en wat is de plus en wat de min van het viesmann apparaat? Is de plus de zwarte punt of bij het zgn aarde teken? Er zat namelijk geen schema bij.
Wacht met spanning jullie reactie af.

Met vriendelijke spoorgroet, Ad
Re:verlichting auto aansluiting
Lid sinds: 2006

offline
Re:verlichting auto aansluiting
Hallo Ad,
klopt het dat het deze module is,


Als ik het goed heb,
bn= bruin transformator
ge= geel transformator
aan L1 1 lampje aansluiten en aan L2 een lampje
de twee draadjes die je overhoud aansluiten aan bruin die van de trafo komt.

zie http://www.rocousa.com/pdffiles/5025.pdf

Hoop dat het je verder helpt.

groet, Eric
Re:verlichting auto aansluiting
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re:verlichting auto aansluiting
Hallo Eric,

Klopt dat is hem, bedankt voor de uitleg.

Groetjes, Ad
Re:verlichting auto aansluiting
Hoi Ad,

heb even gekeken en uit de link van Eric haal ik het zelfde als dat hij al aangeeft.

bn = bruine draad van de trafo.
ge = gele draad van de trafo
L1 en L2 zijn geschakelde uitgangen, dus per uit gang een lampje en ze zullen knipperen. (om en om denk ik dan?).

Alleen iets op de plus aansluiten zal lastig worden denk ik.
Aangezien er wisselspanning als voeding dient worden aangeleverd.

Bij wisselspanning wisselen de + en de - per seconden 50 keer van positie. (  + -  |  - +  |  + -  |  - +  |  enz.  )

Ik denk dat als je het aansluit zoals Eric zegt dat het waarschijnlijk moet gaan lukken.
Zou het anders ook niet zo 1, 2, 3 weten. Heb namelijk geen ervaring met Viessmann producten.

Hoop dat je hier toch iets mee kan.

EDIT:
Het gekochte autootje, is dat een door iemand zelf gemaakt exemplaar of is het een Viessmann product?

Mvg,

Romar
Re:verlichting auto aansluiting
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re:verlichting auto aansluiting
Hallo Romar,

Het auto'tje is van het merk Rietze en daar is zelf door de verkoper verlichting in gemaakt. Bedankt voor je reactie.

Gr, Ad