Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

nieuwe baan

Gestart door zubenubie maandag 14 maart 2011, 17:10:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
nieuwe baan
zubenubie
gast

nieuwe baan
goedendag

nadat ik hier hele mooie banen heb gezien wil ik de opzet van mijn baan ook plaatsen en horen wat jullie er van vinden
het gaat hier om een industrie(er zullen nog meer fabrieken enzo bijkomen), en de rails die rechts in het midden
zit zal dan later verlengd worden naar een dorp

groet Torsten
Re:nieuwe baan
Lee
gast

Re:nieuwe baan
De opzet is goed, Torsten.
Ben benieuwd naar de verdere uitwerking.
Veel sukses,

groet Leo
Re:nieuwe baan
Günther
gast

Re:nieuwe baan
Hallo Torsten,

Hallo welkom op de site.
Ben benieuwd naar de eerste fotos.
Van je werkzaamheden aan de baan.

vr.gr. Günther
Re:nieuwe baan
Lid sinds: 2010

offline
Re:nieuwe baan
Hoe groot is de baan? De afmetingen wel te verstaan?

Want houd er rekening mee dat je niet meer dan 60 - 80 cm ver kan reiken... Dat betekend dus als je van twee kanten bij de tafel kan komen: maximaal 160cm breed kan zijn....

Groeten Ronald.
Re:nieuwe baan
Günther
gast

Re:nieuwe baan
Of je moet een luik in het midden maken.
Re:nieuwe baan
stefant4
gast

Re:nieuwe baan
Citaat van: ronaldk op donderdag 17 maart 2011, 19:28:19
Hoe groot is de baan? De afmetingen wel te verstaan?

Want houd er rekening mee dat je niet meer dan 60 - 80 cm ver kan reiken... Dat betekend dus als je van twee kanten bij de tafel kan komen: maximaal 160cm breed kan zijn....

Groeten Ronald.

nou,dat ligt er een beetje aan hoeveel scenery er aanwezig is,en hoeveel hoogteverschillen...

Ik vind het wel een mooi baanplan,zoiets heb ik volgens mij nog niet eerder gezien.
Re:nieuwe baan
zubenubie
gast

Re:nieuwe baan
bedankt voor de reacties

baan voor op de eerste hoogte 180 cm diep en 340 cm breed en de rail op de 2e hoogte aan de achterkant
ja dat wordt een probleem maar ik hou aan de zijkanten wat ruimte open aan de achterkant. en ik denk dat ik er
dan wel bij kan aan alle kanten Ik heb morgen alle materialen hoop ik en dan kan ik aan de slag.
nu probeer ik me te verdiepen in bezetmelding en terug melding maar is nog ietwat te technisch, ik probeer een goede
duidelijke uitleg en schema te vinden van de rail tot aan de central station
foto's volgen binnenkort
Re:nieuwe baan
Lid sinds: 2011

offline
Re:nieuwe baan
Citaat van: zubenubie op donderdag 17 maart 2011, 20:02:35
.... baan voor op de eerste hoogte 180 cm diep en 340 cm breed en de rail op de 2e hoogte aan de achterkant
ja dat wordt een probleem maar ik hou aan de zijkanten wat ruimte open aan de achterkant. en ik denk dat ik er
dan wel bij kan aan alle kanten ....

In de ruwbouwfase lijkt dat altijd wel te doen maar als je weken tot in detail bezig bent, heb je het gevoel dat je als een olifant door de porseleinkast gaat. Ik ben erg benieuwd naar je vorderingen want je begint goed met een echt ontwerp en die basis heb je nodig.
Veel plezier met de zoektocht!

vriendelijke groet,
Michiel
Re:nieuwe baan
Günther
gast

Re:nieuwe baan
Hallo zubenubie,

Wil je wat weten over terugmelding en bezetmelding.
Kijk dan even bij John/Tilly in zijn draadje.
Dat is beter en uitgebreider dan menig boekwerk.
Daar staat echt alles in met foto's en beschrijvingen.

vr.gr. Günther.
Re:nieuwe baan
zubenubie
gast

Re:nieuwe baan
bedankt voor de tip gunther
ik heb nu net 27 pagina's spoor pagina's bekeken maar nog niks tegen gekomen
ook met de zoek functie vind ik niks.
heb je mischien een link naar die uitleg?
groet Torsten
Re:nieuwe baan
Lid sinds: 2011

offline
Re:nieuwe baan
Denk dat Günther deze bedoeld:

bekabeling schaduwstation

of deze

spookmeldingen

Soms een beetje lastig vinden omdat het ook wel eens terloops wordt aangehaald.
Re:nieuwe baan
zubenubie
gast

Re:nieuwe baan
Ja, dat is inderdaad zo. Ik zal deze topics eens doorlezen
Bedankt en groet Torsten
Re:nieuwe baan
zubenubie
gast

Re:nieuwe baan
ben nu dus aan de gang gegaan met contactrails en nu wilde ik het via massa detectie doen. nu heb ik 1 rail van 188 mm als een contactrail gemaakt(volgens de wiki hier) voor deze rail heb ik ook 1 railstaaf geisoleerd maar nu als mijn loc in zijn geheel op de rail van 188 komt dan stopt deze ermee.
wie kan mij hiermee verder helpen aub.

alvast bedankt
groet torsten
Re:nieuwe baan
Lid sinds: 2010

offline
Re:nieuwe baan
dat is volgens mij het probleem van een slechte massa... De diode-truuk moet daarvoor een oplossing bieden. In de wiki staat het uitgelegd: Diode truc terugmelding en ook in het draadje van tilly/john staat het omschreven.

Groeten Ronald.
Re:nieuwe baan
Freak
gast

Re:nieuwe baan
Hallo Torsten,

Citaat van: zubenubie op zondag 20 maart 2011, 21:04:47
ben nu dus aan de gang gegaan met contactrails en nu wilde ik het via massa detectie doen. nu heb ik 1 rail van 188 mm als een contactrail gemaakt(volgens de wiki hier) voor deze rail heb ik ook 1 railstaaf geisoleerd maar nu als mijn loc in zijn geheel op de rail van 188 komt dan stopt deze ermee.
wie kan mij hiermee verder helpen aub.
Niet per ongeluk beide spoorstaven geisoleerd ?.

Mvg,
Peter
Re:nieuwe baan
zubenubie
gast

Re:nieuwe baan
Nee want als ik met de voorste wielen op de rail komt loopt ie nog door tot dat ie er helemaal op staat dus dat is het niet.
of moet ik nu de rail die massa geisoleerd is toch nog voorzien van elektriciteit en zo ja moet ik dat dan voor alle rails doen die geisoleerd zijn
doen. Ik ben echt nog een leek met dit maar wil het heel erg graag leren. ik ben nu gewoon maar vanalles aan het proberen totdat ik het goed doe
maar dit is een lange weg zo haha.
Gr. Torsten
Re:nieuwe baan
Lid sinds: 2010

offline
Re:nieuwe baan
Heb je dan het verhaal over de diode-truuk door gelezen? Of niet? Daar staat precies hetzelfde probleem beschreven als jij hebt... Probeer dat eens....

Groeten Ronald.
Re:nieuwe baan
Lid sinds: 2011

offline
Re:nieuwe baan
Citaat van: Freak op zondag 20 maart 2011, 23:45:43
Niet per ongeluk beide spoorstaven geisoleerd ?.

Dat denk ik ook, of de PuCo's

Citaat van: zubenubie op maandag 21 maart 2011, 13:45:06
Nee want als ik met de voorste wielen op de rail komt loopt ie nog door tot dat ie er helemaal op staat dus dat is het niet.
of moet ik nu de rail die massa geisoleerd is toch nog voorzien van elektriciteit en zo ja moet ik dat dan voor alle rails doen die geisoleerd zijn
doen.

Hallo Torsten,
Jouw stelling sluit volgens mij niet uit dat je toch ook de puntcontacten geïsoleerd hebt. En ja, iedere afgezonderde sectie moet voeding hebben maar bij massadetectie (en dat ben je volgens mij aan het aanleggen) isoleer je alleen één spoorstaaf en niet je middenleider. Zonder aanleg van "elektriciteit" wil het niet hè

Citaat van: ronaldk op zondag 20 maart 2011, 21:51:11
dat is volgens mij het probleem van een slechte massa... De diode-truuk moet daarvoor een oplossing bieden. In de wiki staat het uitgelegd:

Maar hij weet niet zeker of er voeding is
Re:nieuwe baan
zubenubie
gast

Re:nieuwe baan
ik heb de diode truuk gelezen maar wil eerst al het andere uitsluiten voordat ik dat ga doen, ik zal ook maar kijken of ik het wel goed geisoleerd heb
iedereen in eider geval bedankt voor het meedenken, dat is de mooie kracht van dit forum

gr.Torsten
Re:nieuwe baan
zubenubie
gast

Re:nieuwe baan
jullie hadden gelijk ik had de verkeerde geisoleerd dom, dom, dom, en daarnaast maakte de rail ook nog eens kortsluiting(slordig). treintje rijd er nu heel smooth over heen, nu maar eens stoeien met die s88 en kijken wat dat wordt

groet Torsten
Re:nieuwe baan
zubenubie
gast

Re:nieuwe baan
heb gisteren op mijn baan met 1 terugmelder via de s88 mooi gespeeld en dat werkt hardstikke mooi, wissels schakelen heel mooi. nu wilde ik het zo maken dat (zie baanplan) als er een trein bij de groene streep aan komt, en er beneden op de baan een trein aakomt dat ie daar stopt nu heb ik alleen de cs2 en s88 terugmelding module. kan ik dat dan ook voor elkaar krijgen. ik begrijp dat ik een stuk rail in zijn geheel moet isoleren maar hoe krijg ik het dan voor elkaar dat als de van boven af komende trein als die voorbij is dat de tegemoetkomende trein dan weer verder rijdt. aangezien dat de debetreffende rail geheel stroomloos is? heb ik dan hier weer een K84 nodig?of kan ik de geisoleerde rails mischien doorlussen met een rail waar wel stroom op staat?

wederom bedankt voor de tips
groet Torsten
Re:nieuwe baan
zubenubie
gast

Re:nieuwe baan
hier een keer wat foto's van de baan opbouw weinig ruimte en overal heen kruipen
Re:nieuwe baan
Günther
gast

Re:nieuwe baan
Hallo torsten,

Wat jij wil kan wel, kan je niet helpen want ik heb K-rails.
Maar ik weet dat het kan.
Kijk even bij het draadje van tilly, die heeft op zijn 1 pagina een uitgebreide beschrijven waar je het kan vinden.
Want hij werkt net als jij ook met C-rails.

grt Günther.
Mooi banenplan :thumbup:
Re:nieuwe baan
Lid sinds: 2011

offline
Re:nieuwe baan
Volgens mij dien je voor je probleem een afremmodule te hebben maar op dat gebied ben ik ook nog leek. Wellicht even daarop verder zoeken.

Verder adviseer ik je graag doch dringend om isolatieplaten onder je dakbeschot te monteren. Houd even een kleine spouw aan zodat het er niet direct tegenaan zit. Er komt giga veel stof tussen de planken van het dakbeschot uit. Zo'n dak werkt, uitlaatgassen e.d. Je wilt het vast noiet op je baan  :

groet,
Michiel
Re:nieuwe baan
zubenubie
gast

Re:nieuwe baan
Nadat ik de baan neergelegd had en er wat op gereden heb was het toch niet echt practisch en te klein met het het wegzetten van wagons e.d. nu dus maar een nieuw plan gemaakt eens zien hoe dit gaat werken
Re:nieuwe baan
zubenubie
gast

Re:nieuwe baan
Goedendag,

ik heb een hele set terugmelders geplaatst en wil graag jullie ening weten of dit zo goed is, de tekening is alleen schematisch en zeker niet op schaal
alvast bedankt
groet torsten