Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Zeewolde centraal snapt er niets van!!

Gestart door chrisg zondag 13 maart 2011, 15:47:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zeewolde centraal snapt er niets van!!
Na vele dagen op het forum te bivakkeren geef ik het nu echt op, ik heb alles vele malen doorgelezen en
zie door de bomen het bos niet meer.
Het zal voor velen een simpele vraag zijn.

Ik wil op mijn baan 4 treinen geheel zelfstandig laten rijden dmv Koploper op de computer.
Nou heb ik een hoop gelezen over terugmelders, bezetmelders, decoders etc etc.
Er zitten voorlopig 14 wissels in het schaduwstation (in de toekomst zal dit vermeerderen).
Ik ben nu in het bezit van een ms2, dit zal niet voldoende zijn. Graag zou ik advies willen hebben
wat voor besturing ik het beste aan kan schaffen?
Wat heb ik nodig voor terugmelding en bezetmelding en kabels etc.

Misschien kan iemand voor mij een boodschappenlijstje maken :-)
En nog een niet onbelangrijke vraag, waar sluit ik de melders aan, waar moet ik de railsen doorhalen.

Bij mijn zoektocht kwam ik een aantal besturingsystemen tegen die toch aardig duur zijn (tussen de 500 en 700 euro)
Bijvoorbeeld ecos of intellibox, heb ik die echt nodig of kan het ook goedkoper?

Ik hoop dat er mensen zijn die mij hiermee willen helpen
Groten van Chris uit Zeewolde


Re:Zeewolde centraal snapt er niets van!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Zeewolde centraal snapt er niets van!!
Hallo Chris


Al eens in de gekeken

bijvoorbeeld


Re:Zeewolde centraal snapt er niets van!!
Hallo Chris,

Citaat van: chrisg op zondag 13 maart 2011, 15:47:42
Ik wil op mijn baan 4 treinen geheel zelfstandig laten rijden dmv Koploper op de computer.
Nou heb ik een hoop gelezen over terugmelders, bezetmelders, decoders etc etc.
Neem aan dat je locomotieven al voorzien zijn van digitaal decoders zo niet zul je deze moeten ombouwen.
Voor het aansturen van wissels heb je wisseldecoders nodig. Meest gangbare wisseldecoders kunnen 4 wissels aansturen.
Voor terugmelding heb je terugmeld modules nodig. Hier zijn twee typen n.l. massadetectie en stroomdetectie.

Voor het aansturen van locomotieven en wissels decoders en het uitlezen van terugmeld modules heb je een centrale nodig die ook met Koploper kan communiceren.

Voor een goedkope manier van aansturen zou je ook eens kunnen kijken naar DDW en Koploper.
DDW staat voor Digital Direct voor Windows en is een softwareprogramma dat samen met Koploper op 1 PC kan draaien.

Meer informatie over DDW zie: http://home.snafu.de/mgrafe/


Mvg,
Peter
Re:Zeewolde centraal snapt er niets van!!
Hallo,

@John, ik heb de hele wiki doorgelezen maar word er niet wijzer van( sorry ) :-(
Op computergebied ben ik echt een leek.

@Peter, de locomotieven zijn allen digitaal en een aantal wissels hebben inmiddels een digitaal decoder.

Als ik het goed begrijp dan word er tussen de wissels een baanvak gemaakt door aan twee kanten de rails door te halen
en hier een bezetmelder op aangesloten zodat koploper deze kan zien.

Groeten Chris.
Re:Zeewolde centraal snapt er niets van!!
Hallo Chris,

Citaat van: chrisg op zondag 13 maart 2011, 16:22:32
Als ik het goed begrijp dan word er tussen de wissels een baanvak gemaakt door aan twee kanten de rails door te halen.
Een baanvak (blok) licht tussen twee wissels in. Een baanvak kan ook weer bestaand uit meerdere blokken. Een blok bestaat uit meerdere secties en iedere sectie heeft zijn eigen melder.
Blok bestaat uit een binnenkomst en tevens afremsectie en een stopsectie (2 secties).
Blok bestaat uit een binnenkomstsectie, afremsectie en stopsectie (3 secties).
Laatstgenoemde wordt gebruikt bij langere blokken.

Op de site van Paul Haagsma is een beginners handleiding te downloaden (Chris Burger). Neem deze eens rustig door
http://www.xs4all.nl/~pahasoft/startkopl72.zip


Mvg,
Peter
Re:Zeewolde centraal snapt er niets van!!
Chris,

Het beste is om stapsgewijs te werk te gaan. Eerst je loks, wissels en seinen digitaliseren en een centrale aanschaffen (of DDW en (minimaal) één booster). Als je vervolgens alles digitaal met de hand via de centrale kan bedienen, ga je verder met het installeren van bezetmelders. Pas als dat klaar is, kun je het e.e.a.gaan invoeren in Koploper. Bedenk daarbij wel dat Koploper een schitterend programma is dat oneindig veel mogelijkheden biedt, maar wel enige studie vraagt hoe je het e.e.a. moet realiseren. Als je even de tijd neemt om het programma goed te doorgronden, krijg je daar enorm veel modelspoorplezier voor terug. Zelf heb ik een redelijk grote digitale baan aangestuurd door Koploper. Ik woon in Harderwijk en ben evt. wel bereid om een keer goed uit te leggen hoe je e.e.a. moet doen.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re:Zeewolde centraal snapt er niets van!!
Hallo,

De kwartjes beginnen een klein beetje te vallen, iedereen vreselijk bedankt tot zover.

@Aldert, Ik zou heel graag met je in contact willen komen, als ik zie hoe het moet word het allemaal een stuk duidelijker denk ik.

Groeten uit Zeewolde, Chris.
Re:Zeewolde centraal snapt er niets van!!
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Zeewolde centraal snapt er niets van!!
Chris,
kijkend naar foto 2165 is he 4de spoor, van links naar rechts gerekend, niet erg kort?
Kun je eventueel oplossen door in de verder gelegen bocht het eerst wissel te leggen(1ste foto) links leidend.
Op een spoor zitten 2 bezetmelders, 1ste zodra het spoor ingereden wordt. 2de waar de stopactie gaat plaatsvinden (voor koploper) Dit kan ingesteld worden op direct stoppen of netjes afremmen.
Het 2de punt zit globaal 3 lengtes voor het einde vna een baanvak.
m vr gr Cees
Re:Zeewolde centraal snapt er niets van!!
Citaat van: chrisg op zondag 13 maart 2011, 17:02:45

@Aldert, Ik zou heel graag met je in contact willen komen, als ik zie hoe het moet word het allemaal een stuk duidelijker denk ik.


Chris, je hebt een PB.

Met vriendelijke groet,

Aldert