Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Deutsche Bundesbahn - So war die Dampflok

Gestart door marklin1995 zaterdag 12 maart 2011, 22:37:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Deutsche Bundesbahn - So war die Dampflok
Hallo allemaal,

Ik had op youtube een filmpje gezien, al een beetje oud maar nog steeds heel interressant,
Ik zat al eerder te twijfelen om op het forum het filmpje te zetten, maar wist niet zeker of dat wel goed zat  ;)
Dus net aan gerard de moderator het filmpje laten zien en die zij ook dat het een mooi filmpje was en het zeker waard was om het hier op het forum te zetten,

Het gaat dus over: Waarom is die dampfloc weg?
Je ziet waarom de stoomlocomotief dus eigenlijk weg is gegaan en de diesel/electrisiteit treinen er gekomen zijn,
er word vrijwel weinig tot niets gesproken, allemaal musicaal, dus ik vind om te genieten  :D

Ga lekker achter over leunen en bekijk deze prachtige 3delige video!  8) :D

Part 1


Part 2


Part 3


Dankjewel voor het kijken, ik hoop dat jullie ervan genoten hebben,

MVG Clint
Re:Deutsche Bundesbahn - So war die Dampflok
Clint had mij de filmpjes al laten zien voordat hij ze hier plaatste en vroeg zich af of ze de moeite waard waren om op het forum te plaatsen.
Ik ben blij dat Clint ze hier toch neergezet heeft, ze zijn echt de moeite van het bekijken waard.
Re:Deutsche Bundesbahn - So war die Dampflok
De stoomloc die wordt getoond, de Baureihe 01 147, is het Märklin model 39010  :)

Goeten,
Martijn
Re:Deutsche Bundesbahn - So war die Dampflok
Jammer dat Bahn-TV niet meer bestaat opgedoekt per 31-12-2010 Ik keek er regelmatig naar.

Mvg, Johan
Re:Deutsche Bundesbahn - So war die Dampflok
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Deutsche Bundesbahn - So war die Dampflok
Hallo Clint,

Dit is zeker genieten,en een toevallig mooi tijdsdocument voor deze märklinloc.
Ook komt mooi in beeld ,waarom de stoomloc nog lang niet uitgediend was,nl. het ontbreken van vele kilometers bovenleiding.

Maar ook hier was de opkomst van de diesel niet meer te stoppen,immers een stoomloc is heel arbeidsintensief in onderhoud,maar ook in bedrijf.
Bij een E- of D-loc kon men de tweede man (lees stoker/bijrijder)achterwege laten,dit kwam ook weer de exploitatiekosten ten goede.

Bedankt voor het plaatsen van deze filmpjes :thumbup:

@ Johan,

Het is zeker te betreuren dat dit (Bahn TV) niet meer bestaat :-(

M.v.g.

Hans V200.0





Re:Deutsche Bundesbahn - So war die Dampflok
Graag gedaan  :)


MVG Clint
Re:Deutsche Bundesbahn - So war die Dampflok
Dit past wel bij de andere mooie filmpjes  B)

Re:Deutsche Bundesbahn - So war die Dampflok
Citaat van: Joost_B op maandag 14 maart 2011, 14:38:46
Dit past wel bij de andere mooie filmpjes  B)

Inderdaad!
Re:Deutsche Bundesbahn - So war die Dampflok
Ik heb met open mond naar de beelden zitten te kijken, Wat een schitterende beelden.

En wat een mooie muziek bij de Italiaanse beelden.

GR Mike
Re:Deutsche Bundesbahn - So war die Dampflok
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 12 maart 2011, 22:56:32
Jammer dat Bahn-TV niet meer bestaat opgedoekt per 31-12-2010 Ik keek er regelmatig naar.

Mvg, Johan

Kijk de afleveringen regelmatig terug op dvd , inderdaad jammer dat het niet meer bestaat.

Mvg: Alex
Re:Deutsche Bundesbahn - So war die Dampflok
@Clint,
Nu heb jij de stoomloc die in dit filmpje wordt getoont in 1:87! (oftewel de 39010) >:-D

Martijn

btw: Wellicht kunnen hier meer van zulk soort oude videos geplaatst worden? Erg interessant...  :)
Re:Deutsche Bundesbahn - So war die Dampflok
Citaat van: M. Lankhaar op zaterdag 02 april 2011, 16:16:38
@Clint,
Nu heb jij de stoomloc die in dit filmpje wordt getoont in 1:87! (oftewel de 39010) >:-D

Martijn

btw: Wellicht kunnen hier meer van zulk soort oude videos geplaatst worden? Erg interessant...  :)

haha klopt, ik ben er ook erg tevreden mee ! hij is echt prachtig,
Goed idee dat hier meerdere oudere video's kunnen geplaats worden.

Iemand suggesties?

MVG Clint
Re:Deutsche Bundesbahn - So war die Dampflok
op you tube staan heel veel van deze filmpjes/serie
wat ik/ieder zich af mag vragen
is het werkelijk beter mooier goedkoper nu met E locs
alles is natuurlijk een berekening in stukjes
maar stoom blijft voor mij mooier sterker en het leeft
als ik nu in japan kijk met alle problemen
dan kunnen ze toch beter een stoomloc hebben
die rijd met wat kolen water en zand altijd
en is ook minder vervuilend en veiliger
dus voor mij blijf maar van deze filmpjes neerzetten
Re:Deutsche Bundesbahn - So war die Dampflok
Hallo Nero,

Dat is waar, je bent nergens adhankelijk van (behalve kolen  ;))
Maar, een stoomloc vergt gewoon te veel onderhoud, een E lok bijna helemaal niet,
De ''stank'' volgens sommige is niet goed uit een stoomloc,
En een stoomloc duurt veel langer voordat die is opgetrokken dan een E loc, EN kan natuurlijk minder snel..

Maar het blijft natuurlijk een prachtige machine, waar geen elke sprake is van electronica, alles is gewoon met de hand te besturen!

MVG Clint
Re:Deutsche Bundesbahn - So war die Dampflok
Citaat van: nero op zondag 03 april 2011, 11:57:06
dan kunnen ze toch beter een stoomloc hebben
die rijd met wat kolen water en zand altijd
Maar je moet wel uren van te voren beginnen met stoken. Een grote loc die koud opgestookt moet worden heeft +/- 8 uur nodig voordat die bedrijfsklaar is.
Citeeren is ook minder vervuilend
Dat betwijfel ik.

Re:Deutsche Bundesbahn - So war die Dampflok
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:Deutsche Bundesbahn - So war die Dampflok
Citaat van: nero op zondag 03 april 2011, 11:57:06
op you tube staan heel veel van deze filmpjes/serie
wat ik/ieder zich af mag vragen
is het werkelijk beter mooier goedkoper nu met E locs
alles is natuurlijk een berekening in stukjes
maar stoom blijft voor mij mooier sterker en het leeft
als ik nu in japan kijk met alle problemen
dan kunnen ze toch beter een stoomloc hebben
die rijd met wat kolen water en zand altijd
en is ook minder vervuilend en veiliger
dus voor mij blijf maar van deze filmpjes neerzetten

Uiteraard zijn E-locs beter, schoner, veiliger en goedkoper dan stoomlocs, anders zou men nu nog wel steeds met stoomlocs rondrijden. Een moderne, snelle, punctuele en hoogfrequente dienstregeling zoals die normaal in Japan wordt gehandhaafd, zou met stoom ook niet meer te realiseren zijn.

Of stoom mooier is.... Tsja, dat is een kwestie van smaak. Ik heb zelf niet zo veel met stoomlocs en ben blij dat het huidige elektrische en dieselmateriaal stukken stiller en schoner is. Hoewel ik me absoluut kan voorstellen dat iemand valt voor de charme van een stoomloc, vind ik E-locs en diesels toch echt veel mooier. Maar ik gok dat ik hiermee onder de treinliefhebbers wel tot een minderheid behoor. :) 
Re:Deutsche Bundesbahn - So war die Dampflok
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Deutsche Bundesbahn - So war die Dampflok
Nog een 8mm opname uit 1970; Letzter Dampf in Rheine - Lingen
Alleen geen geluid. :(
Re:Deutsche Bundesbahn - So war die Dampflok
 :(

Re:Deutsche Bundesbahn - So war die Dampflok
Hoewel ik niet echt een fan van stoomloc's ben, doet het toch wel een beetje pijn om die loc's zo aan hun eind te zien komen. Voor hun tijd waren het toch wel stukken "top-techniek".

Overigens had de ARBO-wetgeving bij het slopen nog niet toegeslagen als ik het filmpje zo bekijk :lol:.
Re:Deutsche Bundesbahn - So war die Dampflok
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Deutsche Bundesbahn - So war die Dampflok
Grappig details is hoe men de geluiden van de vallende brokstukken heeft nagesynchroniseerd.
Re:Deutsche Bundesbahn - So war die Dampflok
alles heeft een einde
ook een stoomloc of e loc
maar wat je ook mooi vind
in onze hobby kunnen we laten rijden wat in ons opkomt
en dan maakt tijdperk niks uit
ik heb eeb paar hele oude uit de bigintijd van de Elocs
wel met kopelstangen en een paar E 10 locs