Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Piko 1216 ÖBB

Gestart door mozzi54 zaterdag 12 maart 2011, 20:43:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piko 1216 ÖBB
Lid sinds: 2007

offline
Piko 1216 ÖBB
Gisteren heb ik op Rail 2011 het Piko model van de ÖBB 1216 (drierailversie) aangeschaft. Het is een lok uit de Expert productlijn van Piko. Een paar maanden geleden had ik al het Talent 2 treinstel uit dezelfde productlijn aangeschaft en ben daar heel erg tevreden over. Echter een lok is toch een beetje een ander verhaal dan een (relatief) kort treinstel. Op mijn baan rijden treinen van 7 à 8 sneltreinrijtuigen en de baan kent verschillende niveau's en daardoor nogal wat hellingen. Een flinke trekkracht is dus een vereiste. Nou is dit Piko model wel voorzien van antislipbanden, maar het zijn er maar twee. Volgens de handelaar waar ik de lok kocht, was de trekkracht echter goed. Voor de prijs (net even meer dan ?100) heb ik dus de gok maar genomen. Thuis gekomen de lok meteen uitgeprobeerd en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was. De lok heeft goede rijeigenschappen, maakt nauwelijks lawaai en de trekkracht blijkt geweldig. Met de zwaarste treinen heeft hij geen enkele moeite op de hellingen. De standaard ingebouwde decoder verstaat zowel MM II als DCC. Net als bij de Talent hoor je een wat zingend geluidje bij lage snelheden. De decoder is evt. gemakkelijk te wisselen. Verder beschikt de lok over met de rijrichting van (warm) wit naar rood wisselende kop/sluitseinen (leds). Ook is de lok uitgerust met kortkoppelingskinematiek. De koppelingen zelf zijn van het traditionele haak/beugeltype. Ik heb ze vervangen door Roco universeelkoppelingen. De detaillering van de lok is zeker voor een lok in deze prijsklasse heel behoorlijk met verschillende losstaande details. Enige puntje van kritiek zijn misschien de (niet functionele) pantografen. Deze zijn alle vier van hetzelfde type en ik denk dat de gelijkstroompantografen op z'n minst andere sleepstukken zouden moeten hebben. Misschien dat ik de panto's nog een keer vervang door Sommerfeldt exemplaren. Zowel Märklin als Roco maken ook een model van deze lok. Die kosten echter bijna 3 maal de prijs van dit Piko model. Ik denk dat Piko met dit model een geweldige prestatie levert, zeker gezien de prijs die men voor deze lok moet betalen. Hierbij nog enkele foto's van de lok.

Met vriendelijke groet,

Aldert







Re:Piko 1216 ÖBB
Spoorman
gast

Re:Piko 1216 ÖBB
Fraaie lok Aldert. En dat voor die prijs. :)

Gr, Ben.
Re:Piko 1216 ÖBB
Aliebengalie
gast

Re:Piko 1216 ÖBB
Schitterend Aldert,mooi exemplaar.

Veel plezier ermee,maar dat gaat met Piko zeker lukken.

Mvg: Alex
Re:Piko 1216 ÖBB
bord
gast

Re:Piko 1216 ÖBB
mooie lok, die wil ik ook nog een keer maar dan niet van de OBB.
veel plezier ermee
Re:Piko 1216 ÖBB
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Piko 1216 ÖBB
Zoveel anderen zijn er niet hoor! SZ en PKP hebben grotere aantallen en voor de rest her en der wat kleine kliekjes.
Re:Piko 1216 ÖBB
bord
gast

Re:Piko 1216 ÖBB
Piko heeft toch ook de railion versie? Of is dat een hele andere lok?



Re:Piko 1216 ÖBB
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Piko 1216 ÖBB
De basis van de locs is in het echt hetzelfde, maar de loc is anders, flink anders! Ten minste, ik neem aan dat je het over de 189 hebt (dat ding in je avatar). Zowel de 189 als de 1216 behoren tot de EuroSprinter 3 familie. Ook de HLE 18 van de NMBS hoort hierbij (ook al is het uiterlijk meer een Vecron), maar dat is dan weer de 2007 variant.
Mocht je meer info willen hebben, moet je me maar even een PB sturen of toevoegen op WLM ofzo. ;)
Re:Piko 1216 ÖBB
Lid sinds: 2007

offline
Re:Piko 1216 ÖBB
Ik denk dat "Bord" de BR 182 bedoelt. Deze DB Taurus heeft Piko inderdaad als Railion lok in het programma. De BR 182 is echter overgenomen door DB Regio. Tussen de "oer" Taurus (DB 182, ÖBB 1016 en 1116) en de  vierstroomlok 1216 zijn nogal wat verschillen (frontseinen, cabinedeuren, dakindeling). Verder is het Piko model van de BR 182 uit de "Hobby" productlijn. D.w.z. dat de loks weliswaar goedkoper zijn, maar ook eenvoudiger uitgevoerd en hebben bijv. geen sluitseinen en geen kortkoppelingskinematiek. Of de rijeigenschappen hetzelfde zijn, durf ik niet te zeggen.

Met vriendelijke groet,

Aldert

Re:Piko 1216 ÖBB
Aliebengalie
gast

Re:Piko 1216 ÖBB
Net weer de nw maandfolder binnen.

Er is er nu nog maar 1 leverbaar buiten het bovenstaande model.

Later dit jaar komen nog 2 modellen leverbaar van dit type locs.

Elektrolok Rh 1216 234 Wechselstromversion OBB
Art.-Nr.: 59800
Lagerstatus:  sofort lieferbar 114,99 ?

Elektrolok Rh 1216 910 LTE Wechselstromversion
Art.-Nr.: 59801
Lagerstatus:  zurzeit nicht lieferbar 114,99 ?

Elektrolok Rh 1216 901 RTS Wechselstromversion
Art.-Nr.: 59802
Lagerstatus:  sofort lieferbar 114,99 ?

Elektrolok BR 183 002 ARRIVA Wechselstromversion
Art.-Nr.: 59804
Lagerstatus:  zurzeit nicht lieferbar 109,99 ?

Die Ariva staat weer op mijn verlanglijstje genoteerd....heb uiteraard al een berg Alex - Ariva ...

Dan mag deze zeker weer niet ontbreken..... :D


Mvg: Alex
Re:Piko 1216 ÖBB
bord
gast

Re:Piko 1216 ÖBB
Citaat van: mozzi54 op dinsdag 15 maart 2011, 17:28:31
Ik denk dat "Bord" de BR 182 bedoelt. Deze DB Taurus heeft Piko inderdaad als Railion lok in het programma. De BR 182 is echter overgenomen door DB Regio. Tussen de "oer" Taurus (DB 182, ÖBB 1016 en 1116) en de  vierstroomlok 1216 zijn nogal wat verschillen (frontseinen, cabinedeuren, dakindeling). Verder is het Piko model van de BR 182 uit de "Hobby" productlijn. D.w.z. dat de loks weliswaar goedkoper zijn, maar ook eenvoudiger uitgevoerd en hebben bijv. geen sluitseinen en geen kortkoppelingskinematiek. Of de rijeigenschappen hetzelfde zijn, durf ik niet te zeggen.

Met vriendelijke groet,

Aldert






dan  heb ik die 2 door elkaar gehaald
Re:Piko 1216 ÖBB
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Piko 1216 ÖBB
Citaat van: mozzi54 op dinsdag 15 maart 2011, 17:28:31Deze DB Taurus heeft Piko inderdaad als Railion lok in het programma. De BR 182 is echter overgenomen door DB Regio. Tussen de "oer" Taurus (DB 182, ÖBB 1016 en 1116) en de  vierstroomlok 1216 zijn nogal wat verschillen (frontseinen, cabinedeuren, dakindeling).
Niet liegen, er zijn pas 16 van de 25 locs door DB Regio overgenomen, de overige 9 rijden nog gewoon voor DB Schenker.
De Br 182 is des tijds aangeschaft omdat de Oostenrijkse autoriteiten weigerden de Br 152 (de langzame broer van de 1016/1116) toelating te verlenen. Het kunnen van de loc wordt bij lange na niet gebruikt, de loc kan immers 230 en is bicourant, maar de maximale snelheid die ze haalden was 140 met Parcel InterCity (PIC) en van het Bicourante kunnen is ook nooit gebruik gemaakt. Technisch gezien zijn de locs identiek aan de 1116 (de 1116 is ook bi courant, de 1016 slechts monocourant!), echter zijn er enkele opties toegevoegd zoals de mogelijkheid tot het rijden met trek/duwtreinen waardoor er een aparte toelating voor de locs nodig was in Oostenrijk. Omdat deze toelating inmiddels vervallen is en DB Schenker van grote locseries houdt (is makkelijker in te zetten met plannen e.d.) gaan de 25 locs over naar DB Regio. De locs worden op dit moment nog niet ingezet met trek/duwtreinen omdat hier nog geen toelating voor is afgegeven.
Behalve de subtiele uiterlijke verschillen tussen de 1016/1116 en de 1216 zijn ze technisch flink anders. De locs zijn al een meter langer, quatrocourant en de aandrijving ligt anders. Ook de kop van de 1216 is minder spits. Ze lijken op elkaar, maar dat is alles.

Laurent
Re:Piko 1216 ÖBB
Lid sinds: 2007

offline
Re:Piko 1216 ÖBB
Op mijn baan doen zowel de 1116 als de 1216 dienst. Ik heb ze vanavond even naast elkaar gerangeerd en een foto gemaakt. De verschillen tussen de beide loks lijken me duidelijk.



Citaat van: Laurent op dinsdag 15 maart 2011, 19:37:50
Niet liegen, er zijn pas 16 van de 25 locs door DB Regio overgenomen, de overige 9 rijden nog gewoon voor DB Schenker.

Liegen? Ik beweer slechts dat de BR 182 is overgenomen door DB Regio. Dat de overdracht nog niet voltooid is, doet daar toch niks aan af.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re:Piko 1216 ÖBB
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Piko 1216 ÖBB
Citaat van: mozzi54 op dinsdag 15 maart 2011, 22:10:30
Liegen? Ik beweer slechts dat de BR 182 is overgenomen door DB Regio. Dat de overdracht nog niet voltooid is, doet daar toch niks aan af.
Dan zal ik het wel verkeerd begrijpen, maar uit de opmerking: "De BR 182 is echter overgenomen door DB Regio." denk ik op te maken dat je het over de gehele serie hebt.
Leuk detail: DB Fernverkehr huurt zwarte ES 64 U2's die eerst BR 117 genummerd waren, maar tegenwoordig ook als Br 182 door het leven gaan, waarbij het volgnummer begint met een 5 en vervolgens het locnummer heeft. Dus bijv. 182 501 voor MRCE loc ES 64 U2 001.
En voor de mensen die het leuk vinden, ook al dwaal ik nu wel af: DB Fernverkehr heeft in 2006 gedurende het WK 25 locs 1116 van de ÖBB gehuurd, Railion heeft ooit eens een/enkele locs 1116 van ÖBB gehuurd en heeft ES 64 U2 van MRCE/Siemens Dispoloc gehuurd. Kortom, genoeg te variëren voor de liefhebbers.

Laurent
Re:Piko 1216 ÖBB
Aliebengalie
gast

Re:Piko 1216 ÖBB
Schitterende foto van de locs en van je prachtig mooie baan Aldert.

Mvg: Alex
Re:Piko 1216 ÖBB
Lid sinds: 2007

offline
Re:Piko 1216 ÖBB
Citaat van: Laurent op dinsdag 15 maart 2011, 23:13:33
Citaat van: mozzi54 op dinsdag 15 maart 2011, 22:10:30
Liegen? Ik beweer slechts dat de BR 182 is overgenomen door DB Regio. Dat de overdracht nog niet voltooid is, doet daar toch niks aan af.
Dan zal ik het wel verkeerd begrijpen, maar uit de opmerking: "De BR 182 is echter overgenomen door DB Regio." denk ik op te maken dat je het over de gehele serie hebt.
Leuk detail: DB Fernverkehr huurt zwarte ES 64 U2's die eerst BR 117 genummerd waren, maar tegenwoordig ook als Br 182 door het leven gaan, waarbij het volgnummer begint met een 5 en vervolgens het locnummer heeft. Dus bijv. 182 501 voor MRCE loc ES 64 U2 001.
En voor de mensen die het leuk vinden, ook al dwaal ik nu wel af: DB Fernverkehr heeft in 2006 gedurende het WK 25 locs 1116 van de ÖBB gehuurd, Railion heeft ooit eens een/enkele locs 1116 van ÖBB gehuurd en heeft ES 64 U2 van MRCE/Siemens Dispoloc gehuurd. Kortom, genoeg te variëren voor de liefhebbers.

Laurent

Nog een leuk (of eigenlijk vreemd) detail: De 230 km snelle BR 182 rijdt straks voor DB Regio, terwijl DB Fernverkehr 27 "slechts" 160 km snelle BR 146 met dubbeldeks composities besteld heeft voor de IC dienst (bron Eisenbahnkurier).

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re:Piko 1216 ÖBB
veldkamp
gast

Re:Piko 1216 ÖBB
Het lijkt wel of ze bij DB "niet sporen" :P :D




Gr Erik
Re:Piko 1216 ÖBB
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Piko 1216 ÖBB
Klopt Aldert. Echter, men is bezig deze op te voeren en zo te proberen ze tot 180 km/h te krijgen. Overigens rijden de 182 van DBRegio nu ook IC diensten en komen de TRAXX met dubbeldekkers op de lijnen te rijden waar een lagere Vmax geldt. Naar verluid zijn deze besteld omdat DB zichzelf overschat heeft en een contract had afgesloten met Bombardier voor de levering van zoveel locs en zoveel rijtuigen, waarbij DB regio een deel zou afnemen wat er niet van gekomen is vanwege verloren concessies. Zou gaan om een totaal van ca. 1000 locs of voertuigen, dat weet ik niet, heb ik wel eens horen zeggen, waarvan er inmiddels bijna 500 locs (470) door DB Schenker zijn afgenomen.
Re:Piko 1216 ÖBB
Lid sinds: 2009

offline
Re:Piko 1216 ÖBB
Ik herinner me Piko nog van vroeger, doen het enorme plastic "prullen" waren vergeleken met de M die ik zelf had. Dat gevoel ebt wel weg als ik zo'n verhaal lees. Nee, het is niet perfect, maar dat is bijvoorbeeld een dik 200 euro kostende BR24 van Roco ook niet (om aan te geven dat de prijs niet alleszeggend is). Komt de loc op jou wel over als degelijk, Aldert?
Re:Piko 1216 ÖBB
Lid sinds: 2007

offline
Re:Piko 1216 ÖBB
Piko van nu heeft weinig te maken met Piko uit de DDR-tijd. Het is stevig rechtoe-rechtaan spul. Bouwwijze als Roco (stevig metalen chassis met een kunststof schaal er omheen), maar vaak wat minder details.
Re:Piko 1216 ÖBB
Lid sinds: 2009

offline
Re:Piko 1216 ÖBB
Ik heb het inderdaad over midden tot eind jaren '80, dus de DDR tijd. Hmm, toch maar eens in de gaten houden. Het zag er allemaal ook al zo verdacht stevig uit ;-)...
Re:Piko 1216 ÖBB
Lid sinds: 2007

offline
Re:Piko 1216 ÖBB
Citaat van: William027 op woensdag 16 maart 2011, 11:21:55
Ik herinner me Piko nog van vroeger, doen het enorme plastic "prullen" waren vergeleken met de M die ik zelf had. Dat gevoel ebt wel weg als ik zo'n verhaal lees. Nee, het is niet perfect, maar dat is bijvoorbeeld een dik 200 euro kostende BR24 van Roco ook niet (om aan te geven dat de prijs niet alleszeggend is). Komt de loc op jou wel over als degelijk, Aldert?

Tja, wat heet degelijk. De kap is van kunststof, maar dat is bij meer merken zo, zelfs bij de meeste M* modellen die ik heb. Ik heb meerdere Piko modellen rijden waaronder de BR 612 (2x), de BR 442 (Talent 2) en een model van de G 1700 van de MWB. Op mijn baan wordt vrijwel dagelijks gereden en de Piko modellen staan nooit op reserve, m.a.w. het zijn (model-)kilometervreters en zijn vrijwel onderhoudsvrij. Alleen bij de G1700 heb ik de decoder vervangen door een lopi, omdat die lok te weinig trekkracht had met de originele decoder. Kortom, ik ben dik tevreden met de Piko modellen in mijn tractiepark.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re:Piko 1216 ÖBB
Lid sinds: 2009

offline
Re:Piko 1216 ÖBB
Duidelijk verhaal, thanks!
Re:Piko 1216 ÖBB
loc6400
gast

Re:Piko 1216 ÖBB
Dat is een mooi lokje voor die prijs. Ik heb zelf op mijn baan 4 roco loccen, 1 mechano loc en 9 Marklin loccen rondrijden. Afgelopen week ben ik bij mijn speciaalzaak geweest en zag de Piko locomotieven ook liggen voor iets meer dan 100 euro en was aan het twijfelen of ik ook de gok zal wagen. De modellen zijn zeer mooi heb alleen een kanttekening en dat is dat de 6400 loc niet het juiste koelerhuif heeft. De 6400 serie heeft namelijk maar een koelventilator en het Piko model heeft er twee daarintegen de ACTS uitvoering is wel weer helemaal zoals in grootbedrijf. Is het trouwens moeilijk om een Piko loc (digitaal) een locadres te geven? Bij de Marklin modellen is het met 10 polige schakelaar bij Roco is het ook weer beetje lastiger vind ik want je baan moet helemaal leeg zijn op die ene loc na en dan heb ik nog de grootste moeite om de Rocoloc een locadres te geven want de beschijvingen zijn in alle talen behalve Nederlands.
Re:Piko 1216 ÖBB
bord
gast

Re:Piko 1216 ÖBB
Hallo

Het adres van piko decoders is niet moeilijk om te veranderen. Ik weet niet wat voor besturingsapparaat je hebt, maar met de marklin 6021 moet je de verlichting aanzetten, dan 5 keer omschakelen totdat de verlichting knippert. Dan moet je 01 intypen (dat is de cv om het adres te veranderen) en dan het nieuwe adres intypen en 1 keer omschakelen en dan op stop drukken en weer op go.

het is wel belangrijk dat alleen de loc die je wilt programmeren op de rails staat

Rob
Re:Piko 1216 ÖBB
loc6400
gast

Re:Piko 1216 ÖBB
Ik heb nu nog de Marklin 6021 waar ik de boel mee aanstuur maar dat zal miss dit jaar veranderen want ik zit er aan te denken om de ECos-50200 aan te schaffen omdat Marklin de Keyboards van het digitaal systeem niet meer maakt en als een zo'n ding defect raakt heb ik een klein probleempje. Maar als ik dus die ECos-50200 aansluit op mijn digitale baan wat moet ik dan doen om al mijn loccen, wissels en seinen digitaal te kunnen aansturen?
Re:Piko 1216 ÖBB
Lid sinds: 2007

offline
Re:Piko 1216 ÖBB
Citaat van: loc6400 op woensdag 16 maart 2011, 19:09:13
Dat is een mooi lokje voor die prijs. Ik heb zelf op mijn baan 4 roco loccen, 1 mechano loc en 9 Marklin loccen rondrijden. Afgelopen week ben ik bij mijn speciaalzaak geweest en zag de Piko locomotieven ook liggen voor iets meer dan 100 euro en was aan het twijfelen of ik ook de gok zal wagen. De modellen zijn zeer mooi heb alleen een kanttekening en dat is dat de 6400 loc niet het juiste koelerhuif heeft. De 6400 serie heeft namelijk maar een koelventilator en het Piko model heeft er twee daarintegen de ACTS uitvoering is wel weer helemaal zoals in grootbedrijf. Is het trouwens moeilijk om een Piko loc (digitaal) een locadres te geven? Bij de Marklin modellen is het met 10 polige schakelaar bij Roco is het ook weer beetje lastiger vind ik want je baan moet helemaal leeg zijn op die ene loc na en dan heb ik nog de grootste moeite om de Rocoloc een locadres te geven want de beschijvingen zijn in alle talen behalve Nederlands.

Op zich is het niet moeilijk om het adres te veranderen met een 6021. Net als bij de Roco loks (en de nieuwere M* loks) moet je de lok "online" programmeren. Als je dat met de 6021 doet moet de rest of van de baan af of stroomloos gezet worden. Tot voor kort reed ik ook met de 6021, maar ben nu overgestapt naar de Tams Master Control. Die heeft een programmeerspooraansluiting waarop je in DCC kan programmeren. Lukt dus ook met multiprotocol decoders, maar niet met pure MM decoders, zoals die bijv. in de M* loks zitten. Ik heb bijna alles multiprotocol dus programmeren is nu een verademing met de Tams. Rijden doe ik nu ook in DCC op een paar M* loks na die nog in MM rijden (maar weer wel met 27 rijstappen,want ook dat ondersteunt de Tams).

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re:Piko 1216 ÖBB
Lid sinds: 2007

offline
Re:Piko 1216 ÖBB
Citaat van: loc6400 op woensdag 16 maart 2011, 19:09:13De modellen zijn zeer mooi heb alleen een kanttekening en dat is dat de 6400 loc niet het juiste koelerhuif heeft. De 6400 serie heeft namelijk maar een koelventilator en het Piko model heeft er twee daarintegen de ACTS uitvoering is wel weer helemaal zoals in grootbedrijf.

Dat klopt allemaal als een bus, want de Piko 6400 is in feite een kleurvariant van de G1206 en geen echt model van een 6400. Dat soort dingen komen wel vaker voor, ook bij andere fabrikanten, maar je ziet niet vaak dat een importeur dat ook gewoon op de site zet.  :thumbup: