Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Rheingoldbaan van herintreder

Gestart door Der Rheingold zaterdag 12 maart 2011, 15:32:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rheingoldbaan van herintreder
Der Rheingold
gast

Rheingoldbaan van herintreder
Dag allemaal,

In het voorstelhoekje staan een paar gegevens van mij. Het begint altijd met een plan. In februari 2005 begonnen met een startset en deze in drie jaar uitgebouwd tot de huidige testbaan. Daarna drie jaar lang met Wintrack mijn te verwerkelijken ambities uitgedokterd, bijgeschaafd en voor de zoveelste keer veranderd. In de bijlagen de min of meer definitieve versie. De laatste wijziging waren de bochten. Alles is K-rails en de bochten zijn nu uitgevoerd met R4 en R5. In beide wordt een verkanting aangelegd van 1 of 1,5mm.

Uitleg tekeningen:
- niveau 2 is de hoofdbaan op 0-niveau
- niveau 3 is de dubbele toegang tot het schaduwstation (22cm onder 0-niveau)
- niveau 4 + 5 is het schaduwstation
- niveau 7 is het bergtraject (25 cm boven 0-niveau)
Alle stijgingen zijn maximaal 3%.
Eventueel commentaar zie ik wel tegemoet.

Met vriendelijke groet
Henk
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Wow wat een spoor zeg!
Ziet er naar mijn inzien te druk uit, omdat ik meer van de scenery eromheen houd.

Desondanks een prima plan, ben zeer benieuwd naar de uitvoering.
Veel plezier en succes!

Groet Elden
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Hoi Henk,

mooi plan heb je getekent maar ik begrijp het middengedeelte niet helemaal :? Jammer vind ik ook dat je heel veel sporen evenwijdig aan de achtwand of plaatrand hebt lopen. Kun je niet meer gebruik maken van flexrails?

Groetjes, John
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Hoi Henk,

ik zou de laatste opmerking van John hierboven ter harte nemen, want het ziet er nu wel heel strak uit. Dat kan voor een plat polderlandschap misschien wel, maar ik denk dat het natuurgetrouwer is om die strakke rechte lijnen, die in het zicht liggen, hier en daar te voorzien van een flauwe kromming.
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Dank u wel voor uw berichten. Ik heb het 0-niveau (niveau 2 dus) nog een keer in een wat grotere resolutie bijgevoegd. Reacties op het gevraagde commentaar:
- Ik houd zelf van veel rijden, daarom is de scenery wat beperkter als "normaal".
- In alle plannen die ik tot dusverre gezien heb, kom je na een rondje rijden weer terug in het station. Dit is nu mijn truc: door een evenwijdig spoor (onder het bergspoor!) aan te leggen kunnen je een paar rondjes rijden alvorens je weer naar het station teruggaat. Dit simuleert dat de trein onderweg is. Is mijns inziens wat realistischer.
- De vierkante tafel rechtsonder is een echt dorp en als eerste gebouwd om te fungeren als een proefopstelling. Experimenteren met allerlei soorten bouwtechnische zaken.
- Het sporenplan van het grote station bevat twee zgn. bretels. Hiermee kun je bij binnenkomst en weggaan van elk spoor naar elk spoor zonder een enorme wisselstraat. De twee sporen boven het bruine goederenspoor zijn elk 2,72m.
De ruimte waarin het treingebeuren plaatsvindt is 5,88m lang, links ca. 2,75m en rechts 3,75m. Voor je hobby moet je wat over hebben: de reden dat de tussenwand speciaal hiervoor gesloopt is (waren vroeger twee kamers).
Ik zou toch ook wel prettig vinden om te horen of dit sporenplan zo nodig nog ergens verbetering behoeft.

mvg  Henk
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Met excuus voor de onduidelijkheid. Een aanvulling op mijn vorige bericht. Alleen de tafel rechtsonder is opgebouwd (maar nog niet klaar :mrgreen:!). Al het overige staat nu voor de komende jaren op stapel om te verwerkelijken.
Indien er belangstelling is voor foto's van het reeds gebouwde gedeelte dan hoor ik dat graag.

mvg  Henk
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Hoi Henk,

foto's zijn altijd welkom :)

Groetjes, John
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Hier alvast enkele foto's van het laatst bijgevoegde grotere onderdeel.
Ik hoop in mijn laatste berichten de vragen van Tilly en Vince voldoende beantwoordt te hebben. Voor de duidelijkheid: de achterste twee sporen aan de tafelrand zijn inderdaad kaarsrecht maar bevinden zich onder het bergspoor (zie tekening niveau 7). Het is dus geen polderlandschap. Als er belangstelling voor is kan ook nog wel een totaalplaatje laten zien. Hiermee kan ik misschien nog een en ander verduidelijken aan chopper.
Vraag: de R4- en R5-bochten in het eerste plaatje (niveau 2) wil ik met een verkanting aanbrengen. De grootste verkanting in werkelijkheid in Nederland ligt bij Harderwijk en is 17cm. In schaal komt dat neer op bijna 2mm. Wat adviseren c.q. wat voor ervaring hebben jullie?
Moet ik overigens uit de weinige reacties afleiden dat dit plan zo goed opgezet is dat het geen suggesties behoeft (van Vince en Tilly is al uitgelegd)?

mvg  Henk
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Voor Tilly en Vince,

Jullie opmerking heeft me toch nog aan het denken gezet. In de bijlage (die van het bergspoor) is de rechte lijn veranderd in kleine slingers met flauwe bochten. In deze bochten komen kleine bergjes met bebossing.
Ook heb ik nu een totaaloverzicht MET scenery toegevoegd.
Ik laat dit topic nu ongeveer een maandje rusten. Tijd voor alle forumleden om nog eens te reageren op het plan zelf.
Heb ik dan geen commentaar en/of suggesties ontvangen, dan begin ik met het bouwen en wordt er een nieuw topic geopend bij baanbouw. Hierin zal dan de progressie in de komende jaren te zien zijn (naast wat al klaar is: zie de foto's hiervoor).

Henk
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Dag forumleden,

Toch nog een (kleine) opwaardering van het laatst getoonde baanplan. Het betreft het hoekje linksonder. Er iseen spoor verdwenen, het stationnetje is op een correctere plaats gesitueerd en er is een aanpassing in de infrastructuur.
Ik neem aan dat vooral Elden (Chopper) dit wel leuk zal vinden: er is meer scenery in de vorm van groenvoorzieningen (zeg maar bos met wandelpaden).

Commentaar zie ik graag tegemoet.

mvg  Henk
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Dag allemaal,

Toch nog een kleine aanpassing. Zoek de twee verschillen in beide tekeningen. De toelichting staat hieronder.
Een trein van A naar D kan zo doorrijden
Een trein van A naar C moet via B.
Een trein van A naar A moet via B.
Een trein van D naar A kan zo doorrijden.
Een trein van D naar C kan zo doorrijden.
Een trein van D naar D moet de loc in het grote station omlopen.
Een trein van C naar D kan zo doorrijden.
Een trein van C naar A moet de loc in het grote station omlopen OF de trein gaat via het vrijspoor en B.

Ik zie dat veel forumleden onderin een trein of andersoortige "banier" hebben. Erg leuk  :thumbup:, maar hoe doe je zoiets?

mvg  Henk
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Dag beste herintreder Henk,
Als je zo'n mooi oppervlak heb zou ik meer met hoogteverschillen gaan werken.
Je kan ook een mooi schaduwstation onder de tafel maken voor meer afwisselend rijverkeer.
Het is wel een indrukwekkende ruimte en baan!
Groeten Jake
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Citaat van: jakeman op dinsdag 26 april 2011, 19:24:52
Dag beste herintreder Henk,
Als je zo'n mooi oppervlak heb zou ik meer met hoogteverschillen gaan werken.
Je kan ook een mooi schaduwstation onder de tafel maken voor meer afwisselend rijverkeer.
Het is wel een indrukwekkende ruimte en baan!
Groeten Jake
Dank u wel voor uw reactie! Ik mijn allereerste bericht heb ik vier plaatjes geplaatst.
Het onderste plaatje is het bergtraject: deze gaat van het 0-niveau naar een hoogte van 25cm.
Het derde plaatje (boven de vorige dus) geeft het geplande schaduwstation weer: 25 sporen van 103 tot 350cm.
Meteen even een vraag. Het schaduwstation ligt op 22cm onder het 0-niveau. Is deze afstand voldoende? Ik heb wat meer als een handbreedte ruimte boven een trein in het schaduwstation.


mvg  Henk
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Mooie baan Henk, daar ben je wel even zoet mee! :D

Je schaduwstation heeft in principe genoeg ruimte met 22cm, maar bedenk wel dat als het heel diep is en er staan veel treinen naast elkaar, je er misschien toch lastig bij kan. De voorste treintjes zullen het probleem niet zijn, maar als je daar overheen moet (om iets een zetje te geven of zo) heb je het risico dat je de voorste rijtjes omtikt met je arm. Ik heb bij mijn baan een beetje het zelfde probleem. Als je meer ruimte kan maken zonder dat je hellingen te steil worden dan zou ik dat doen.

Groetjes,

Rutger
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Hallo Henk,

Een treinplaatje in je onderschrift?

Treinplaatje

Plaats de code van je favoriete plaatje in je profiel,en net als je avatar zal je onderschrift zichtbaar zijn.

Tot zover deze huishoudelijke mededeling,nu over naar het schaduw station :D

Zoveel sporen (25) naast elkaar?

Dan hoop ik ergens wel dat je er aan beide kanten bij kan,want van èèn kant benaderen zal een hele toer worden.

Zeker als het de achterste sporen betreft,en of je het wilt of niet,er zal natuurlijk uitgerekend daar wel iets ontsporen.

Is er geen mogelijkheid het schaduwstation kleiner te maken,en ter compensatie wel een tweede bouwen van ongeveer dezelfde grootte?

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Hallo Henk.
Net als je introductie heb ik blijkbaar ook het ontwerp van jouw nieuwe baan gemist! 8o
Je hebt een mooie ruimte ter beschikking en al een aardig ontwerp gemaakt.
Wel wat opmerkingen over het "vol" bouwen van je ruimte.
Zorg er voor dat je tijdens de bouw overal zo makkelijk mogelijk bij kan, dit geeft meer plezier tijdens de bouw en komt "lijf en leden" zeker ten goede! ;)
Na de bouw moet je "kritische" delen makkelijk kunnen bereiken, een ontsporing is jammer maar nog vervelender wanneer je deze niet goed kunt bereiken.

Het ontwerp biedt uitstekende rij mogelijkheden, natuurlijk zijn er altijd op- en aanmerkingen maar deze zijn vaak persoonlijk en ja, over smaak valt nu éénmaal niet te twisten, maar de opmerking om niet (bijna) alle sporen evenwijdig aan de randen te leggen deel ik wel, het is véél mooier om sporen in een andere positie te plaatsen maar dit kost wel extra ruimte.

Veel succes en plezier met ontwerpen en bouwen van je baan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Citaat van: Der Rheingold op woensdag 27 april 2011, 17:08:56
Meteen even een vraag. Het schaduwstation ligt op 22cm onder het 0-niveau. Is deze afstand voldoende? Ik heb wat meer als een handbreedte ruimte boven een trein in het schaduwstation.

Hoi Henk,
Je arm reikt ongeveer 85 cm ver maximaal dus ik zou goed meten of je overal bij kan als er iets mis gaat. Mijn ervaring is dat wagons soms lelijk aan elkaar blijven zitten en dan heb je wel 2 handen nodig om ze ergens los te halen. Ik zou dus overal luiken maken zodat je overal goed bij kan.
Succes!
Groeten Jake
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Citaat van: jakeman op donderdag 28 april 2011, 13:48:22
Citaat van: Der Rheingold op woensdag 27 april 2011, 17:08:56
Meteen even een vraag. Het schaduwstation ligt op 22cm onder het 0-niveau. Is deze afstand voldoende? Ik heb wat meer als een handbreedte ruimte boven een trein in het schaduwstation.

Hoi Henk,
Je arm reikt ongeveer 85 cm ver maximaal dus ik zou goed meten of je overal bij kan als er iets mis gaat. Mijn ervaring is dat wagons soms lelijk aan elkaar blijven zitten en dan heb je wel 2 handen nodig om ze ergens los te halen. Ik zou dus overal luiken maken zodat je overal goed bij kan.
Succes!
Groeten Jake

Iedereen alvast bedankt voor alle verbetersuggesties :thumbup:! Ik vind het toch wel prettig dat zo'n baantje van een voorzichtig beginnende herintreder zoveel reacties losmaakt  :D :D!

Hans V200.0
In mijn eerste bericht is een plaatje te zien van mijn schaduwstation. In alle open plekken kan ik erbij en uiteraard aan de voorkant (looppad). Volgens mij is het voldoende, maar ik kan het mis hebben. Het is nl. het eerste ontwerp (en eerste bouw wanneer het definitieve ontwerp daar is!) van een schaduwstation. Indien er geluiden zijn dat het toch (echt) niet zou kunnen, dan moet ik inderdaad dit gedeelte (grondig) aanpassen.

AlbertJan en jakeman
Ik heb er nog geen JPG-plaatje van gemaakt, maar bij het ontwerpen van de baan zijn er op diverse plaatsen al luiken gepland. Dit ontwerp zal ik komend weekend op dit draadje (waar komt een dergelijke naam eigenlijk vandaan) plaatsen.
Nu een onderdeel wat toch blijkbaar bij de medeforummers sterk speelt: lange stukken rechte rails langs de kanten. Nu ben ik vrij conventioneel, maar dat betekent niet dat mijn plan perse doorgezet zou moeten worden. Welke drie zaken wel absoluut blijven staan is het sporenplan van het grote station (misschien schuin??) omdat er twee mooie lange sporen van 270cm in zitten. Het traject hierachter (verborgen onder het bergtraject) omdat dit zoals ik al eerder heb gezegd dit als een "bezigheidsspoor" gebruikt wordt (de trein is onderweg voordat deze weer in het (grote) station komt). En de tafel rechtonder. Deze is als compleet met sporen en al gebouwd inclusief het dorp.
Op grond van een eerder geplaatste opmerking heb ik het rechte stuk van het bergtraject bijvoorbeeld al veranderd in een licht slingerend geheel (zie plaatje). Het enig wat ik mij nog kan voorstellen is om het gehele bergstation niet recht maar schuin aan te leggen.

Ik ben me bewust dat dit ingrijpend in het ontwerp zou kunnen doorwerken, maar daar is dit forum voor en dus de hoofdreden waarom ik mij enige tijd geleden heb geregistreerd.

Ik vraag daarom allen die zich "storen" aan de rechte rails langs de kanten om met alternatieven te komen, maar ook andere zijn natuurlijk welkom in hun opmerkingen.

mvg  Henk
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 27 april 2011, 23:36:36
Hallo Henk,

Een treinplaatje in je onderschrift?

Treinplaatje

Plaats de code van je favoriete plaatje in je profiel,en net als je avatar zal je onderschrift zichtbaar zijn.

M.v.g.

Hans V200.0

Heel hartelijk voor uw aanwijzing. Er zitten fantastische plaatjes tussen, MAAR ik mis een echte onvervalst Rheingoldmodel  :( :(. Omdat ik zelf hier een groot liefhebben van ben (2 Märklinmodellen en een van Liliput) vraag ik mij af of er een formulid is die mij hieraan kan helpen. Dit is dan ook meteen een fraaie uitbreiding van toch wel m ooie treinplaatjescollectie  :D :D!

Alvast bedankt!

mvg  Henk
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Als ik zo'n ruimte had zou ik zelf een mooie flauwe bocht van K-flexrail maken ergens door het midden als paradebaan, en wat minder recht toe recht aan langs de zijkanten inderdaad, maar kijk, elke baan is voor iedereen iets persoonlijks naar ieders smaak.
Groeten Jake
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Citaat van: jakeman op donderdag 28 april 2011, 18:35:02
Als ik zo'n ruimte had zou ik zelf een mooie flauwe bocht van K-flexrail maken ergens door het midden als paradebaan, en wat minder recht toe recht aan langs de zijkanten inderdaad, maar kijk, elke baan is voor iedereen iets persoonlijks naar ieders smaak.
Groeten Jake

Heel goed! Het paradetraject is al aanwezig: op het 0-niveau helemaal onderin. Het komt van rechts uit de berg, gaat onderlangs het dorp en met een "flauwe" bocht (2x R4 en R5) naar links onder het kleine halteplaatsje en verdwijnt dan in een hoekbergje in de bocht naar boven.

mvg  Henk
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Oeps, I forgot ...........! Het grote station is er niet voor niets. In het totale overzichtsplaatje is een groot rood vlak zichtbaar. Dit is dus het hoofdstation (model Pola H0 genaamd Schönbrunn en 130cm lang). Moet dit nog in elkaar zetten (Oef!). Vond het wel passen bij dit stationsontwerp!

mvg  Henk
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Hallo Henk,

Graag gedaan,en ik heb ook even naar de eerste plaatjes gekeken.

Het is wel een heel leuk schaduwstation,maar ook meteen eentje die voor hoofdbrekens gaat zorgen.

Als je aan de beveiliging van het geheel denkt,begrijp je misschien welke richting ik op wil.

Het is jouw baan,en je moet doen wat je leuk vind.

Zelf zou ik het schaduwstation eenvoudiger uitvoeren,en eventueel de rij-richting niet door elkaar heen laten lopen,maar eerder langs elkaar.

Het station past wel in het ontwerp,maar je kijkt alleen tegen de spoorzijde aan.

Bij schuine plaatsing zou je misschien,ook een stukje van de achterkant van dit schitterende station zien.

Dit zijn slechts voorstellen,en je hoeft je er zeker niet aan te houden.

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Hoi Henk,

ik zou de opmerking van Hans betreffende het schaduwstation ook ter harte nemen. Door het zo complex te maken loop je ook meer risico op problemen. Begin eens met het schrappen van al die kruiswissels ;)

Groetjes, John
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Hallo Henk,

Ik heb je draadje net pas ontdenkt en doorgelezen, man wat ben jij een prachtige baan aan het bouwen.
Je hebt veel ruimte en rijlengte, ben benieuwd hoe het een en ander er straks uit gaat zien.

Blijf je zeker volgen, hopelijk plaats je veel foto's dat maakt veel duidelijk.

Gr.
Piwie
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Alle forumleden die recentelijk gereageerd hebben,

Ik voel me gevleid dat in het algemeen de baan groots gevonden wordt met enkele nuttige overdenkingen (lees: tips).
Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 28 april 2011, 22:13:47
Hallo Henk,

Graag gedaan,en ik heb ook even naar de eerste plaatjes gekeken.

Het is wel een heel leuk schaduwstation,maar ook meteen eentje die voor hoofdbrekens gaat zorgen.

Als je aan de beveiliging van het geheel denkt,begrijp je misschien welke richting ik op wil.

Het is jouw baan,en je moet doen wat je leuk vind.

Zelf zou ik het schaduwstation eenvoudiger uitvoeren,en eventueel de rij-richting niet door elkaar heen laten lopen,maar eerder langs elkaar.

Het station past wel in het ontwerp,maar je kijkt alleen tegen de spoorzijde aan.

Bij schuine plaatsing zou je misschien,ook een stukje van de achterkant van dit schitterende station zien.

Dit zijn slechts voorstellen,en je hoeft je er zeker niet aan te houden.

M.v.g.

Hans V200.0

Na uitvoerige bestudering zal ik de eerder gememoreerde rechte rails langs de kanten van de baan moeten laten voor wat ze zijn (hoe goed bedoeld uiteraard!).
Het schaduwstation is een andere zaak. Hier kan ik nog wel wat veranderen, maar ik heb de volgende argumenten op een rij gezet:
1. Wanneer een trein naar een bepaald spoor gestuurd wordt, kan dit via een voorgeprogrammeerde wisselstraat.
2. Met een bezetmelder weet je of het spoor leeg of niet leeg is.
3. Alle wissels zijn zodanig ingepland, dat alleen diegene die moeten sturen ook daadwerkelijk owrden voorzien van een electrische aandrijving. (de gele wissels bv. hebben er helemaal geen). Dat is ook het voordeel van de slanke Engelse kruiswissels: je kunt beide of een van de twee kanten voorzien van een aandrijving.
Bedenk nogmaals: het is echt niet de bedoeling om alle tips zomaar terzijde te schuiven: wat ik uitgelgd heb is de filosofie achter dit ontwerp.
Voor Hans V200.0 nog een opmerking> Het hele schaduwstation owrdt voorzien van minicamara's. Uw idee van de stadskant van het schitterende station heeft mij op het idee gebracht miniatuurcamer's in de scenery te verwerken zodat ik er via een monitor toch een (mooi) kijkje op kan hebben (en tevens dan de treinen er achterlangs kan zien rijden :D :D!)
Verder in de plaatjes ook de toezegging voor de eerder gevraagde toegangen.

Heel erg fijn dan zo'n droombaantje bij de forummers leeft :thumbup:!

mvg  Henk
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Hallo Henk,

Wat een prachtige achtergrond is dat, ziet er gelikt uit ;).

Gr.
Piwie.
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Citaat van: Piwie op zaterdag 30 april 2011, 14:15:11
Hallo Henk,

Wat een prachtige achtergrond is dat, ziet er gelikt uit ;).

Gr.
Piwie.

Ja fijn dank u wel Piwie. De twee bovenste zijn op een hoogte van 90cm boven de vloer geplakt (voor de kenners: Karwendelgebirge van Faller). Het derde plaatje is een gedeelte van Neuschwanstein van Faller. De andere gedeelten worden erbij geplakt als ik met het bouwen de tafels begin.
Vraag: ik heb na lang zoeken en wikken en wegen besloten om het 0-niveau op 90cm boven de vloer aan te brengen. Dit zal niet veranderen, maar ik ben toch benieuwd hoe hoog de tafels van de forummers in het algemeen is.
Het plannen is nog gaande in afwachting van mijn argumentatie betreft het schaduwstation.
Over niet al te lange tijd begin ik bij het topic Baanopbouw een nieuw draadje (waar komt deze naam toch vandaag?). Dit zal naar alle waarschijnlijkheid de aanduiding Baan van HESSM (Henks Eigen StoomSpoorwegMaatschappij) krijgen. Met deze aankondiging weten jullie alvast waar je naar uit kunt kijken  :biggrin: :biggrin:!

mvg  Henk
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Goedemiddag Henk,

De sporen in het schaduwstation van mijn modulebaan bevinden zich op 73 cm boven de grond. Het onderste zichtbare spoor is vervolgens op 93 cm boven de grond. Het Stationsspoor zit op 103cm, het hoogste gedeelte van de hoofdbaan zit op 123 cm en het hoogste spoor van de zijlijn zit op 133 cm boven de grond. Ik vind het een erg prettige hoogte om vanaf een normale stoel naar je baan te kunnen kijken. Maar ook als je staat ziet het er goed uit, plus het is een fijne werkhoogte, je kunt overal goed bij en makkelijk onder de baan door.
Groeten en succes met bouwen.
Jake
Re:Rheingoldbaan van herintreder


Vraag: ik heb na lang zoeken en wikken en wegen besloten om het 0-niveau op 90cm boven de vloer aan te brengen. Dit zal niet veranderen, maar ik ben toch benieuwd hoe hoog de tafels van de forummers in het algemeen is.

mvg  Henk
____________________
Hallo Henk,

Zij bijgevoegde tekening v.a.b. de hoogtes waarop ik mijn baan maak.

Gr.
Rutger
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Hallo Henk,

Mijn schaduwstation staat op 1meter, de zichtbare sporen zitten op 1,10 meter.

Ik zal zeker je baan volgen in je nieuw draadje.

Gr.
Piwie.
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Citaat van: Tilly op zaterdag 30 april 2011, 00:19:59
Hoi Henk,

ik zou de opmerking van Hans betreffende het schaduwstation ook ter harte nemen. Door het zo complex te maken loop je ook meer risico op problemen. Begin eens met het schrappen van al die kruiswissels ;)

Groetjes, John

Ook voor Hans V200.0.
Hier alvast een reactie (zie het plaatje). Het aantal sporen is van 25 teruggegaan naar 21. De gemiddelde sporenlengte is echter toegenomen van 200cm naar 224,8cm. Het is wel jammer op toch maar weer vier sporen te moeten missen, maar ik weet ook niet of 21 opstelsporen in een schaduwstation veel is.
Ik vraag me af hoeveel sporen in een schaduwstation andere forummers hebben voor een baan van vergelijkbare grootte.
Het lastigste wordt nu een zoektocht naar een goede (en toch eenvoudige aan te leggen??) servobesturing voor de moeilijk bereikbare wissels. Ik heb begrepen dat de electrische aandrijvingen ook die voor K-rails flut zijn. Nu ben ik in dit opzicht eigenlijk wel geïnteresseerd in de Viessmann aandrijving. Heeft deze zijn betrouwbaarheid bewezen t.o.v. van die van Märklin?
En is het inderdaad zo dat servobesturing, mits goed aangelegd c.q. aangesloten (Schwitchpilot?), bij normaal gebruik minstens vijftien jaar zonder problemen functioneren?

Iedereen alvast bedankt voor de suggesties :D :D!

mvg  Henk
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Hallo Henk,

Het aantal sporen in een schaduwstation is een indicatie van wat er ongeveer rijdt,want eigenlijk zet je een schaduwstation nooit helemaal vol.

Wel ben ik blij je toch op een idee te hebben gebracht aangaande het stationsgebouw,en ik vind het nog origineel ook :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Citaat van: Der Rheingold op dinsdag 26 april 2011, 17:54:36

Ik zie dat veel forumleden onderin een trein of andersoortige "banier" hebben. Erg leuk  :thumbup:, maar hoe doe je zoiets?


Hallo Henk,



Ik zie dat het ondertussen is gelukt met de Rheingold in je onderschrift :thumbup:
Succes met de bouw van je baan :important:

                                                                                     Mvg. Bernard

                                               
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Dag allemaal,

Naar aanleiding van de diverse reacties toch nog een laatste aanpassing van het schaduwstation (zie plaatje). Ik heb nu 24 sporen met een gemiddelde opstellengte van 214,7cm. Voor alle treinsoorten is er voldoende keus.
Ik heb voor de aardigheid eens het gehele baanplan nagemeten (via Wintrack). Het heeft een totale lengte 233m rails inclusief 68 normale en 69 slanke wissels plus nog een vijftal kruisingen.
Het laatste plaatje geeft mijn nieuwste aanwinst weer :D!!

mvg   Henk
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Rheingoldbaan van herintreder
mijn schaduwstation hangt nu op 55 cm.Bovenplaat op 95 cm.Er was eerst maar 30 cm verschil maar dat was veel te weinig om makkelijk aan de achterste sporen te geraken.De plaat was maar 60 cm diep maar vond ik toch te weinig.Nu is er 40 cm tussen en kan ik er mooi overhangen indien nodig om de laatste rails te bereiken.
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Dat wordt een enorme grote mooie baan!
Succes met de bouw ervan!
Groeten Jake
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Hoi Henk,

dat schaduwstation ziet er al een stuk beter en overzichtelijker uit.

En wat een aparte prachtige lok :thumbup: Nog nooit gezien, is deze van Brawa?

Groetjes, John
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Citaat van: Tilly op zaterdag 07 mei 2011, 12:02:55
Hoi Henk,

dat schaduwstation ziet er al een stuk beter en overzichtelijker uit.

En wat een aparte prachtige lok :thumbup: Nog nooit gezien, is deze van Brawa?

Groetjes, John

Dank u wel voor uw reactie! Na een paar stevige uurtjes werken (n.a.v. de reacties op het hoogteverschil 0-niveau en schaduwstation) heb ik de toegangssporen wat langer gemaakt. De diverse stukken hebben een stijgingspercentage van 2,85-2,87 en 2,92. Omdat net netjes beneden het cruciale 3% is, neem ik aan dat dit geen probleem oplevert bij een sleepje van 9 D-wagons achter een BR 01 of een NS 1200. De tussenruimte is toegenomen van 22cm naar 32 cm  :D :D! De bijgevoegde plaatjes geven in principe de definiteve versie van de verschillende onderdelen van het baanplan weer (met alle nuttige en toepasbare reacties verwerkt :thumbup:).
Een antwoord op uw vraag John: nee het is geen locomotief van Brawa. Het is de BR 05 003 tijdperk II van Liliput en gebouwd volgens het Amerikaanse cab-forwardsysteem. Er zit een Esu-decoder is met helaas maar vier functies. Een rookgenerator is al ingebouwd en de aandrijving zit in de behoorlijk zware tender. De eerste proefrit verliep prima, maar ik ga hem nog verder uittesten. Dit model is net ruim een week op de markt uitgebracht.

mvg  Henk
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Dag Henk.
Met verbazing en bewondering naar het verdere ontwerp van je baan gekeken.
Niet alleen het rijden maar ook de scenery krijgt hier de nodige ruimte en aandacht.
Weliswaar wordt het landschaps element niet vergeten maar de scenery zal het nodige kijk plezier alleen maar vergroten. 
In beide (uiterste) hoeken een BW met draaischijf zal zeker veel vergen van automatisering en maken van rij schema's.

Het aantal opstelsporen in je schaduwstation, opstelsporen "bovengronds" + het aantal treinen die je maximaal gelijktijdig kunt laten rijden, bepalen hoeveel treinen je maximaal op je baan kunt plaatsen maar of je er zoveel ook wilt plaatsen?

Geweldig ontwerp met enorme rij mogelijkheden en veel scenery plezier!

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Citaat van: AlbertJan op maandag 09 mei 2011, 09:00:03
Dag Henk.
Met verbazing en bewondering naar het verdere ontwerp van je baan gekeken.
Niet alleen het rijden maar ook de scenery krijgt hier de nodige ruimte en aandacht.
Weliswaar wordt het landschaps element niet vergeten maar de scenery zal het nodige kijk plezier alleen maar vergroten. 
In beide (uiterste) hoeken een BW met draaischijf zal zeker veel vergen van automatisering en maken van rij schema's.

Het aantal opstelsporen in je schaduwstation, opstelsporen "bovengronds" + het aantal treinen die je maximaal gelijktijdig kunt laten rijden, bepalen hoeveel treinen je maximaal op je baan kunt plaatsen maar of je er zoveel ook wilt plaatsen?

Geweldig ontwerp met enorme rij mogelijkheden en veel scenery plezier!

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Heel hartelijk dank voor uw prettig luidende compliment AlbertJan:thumbup: :thumbup:! Het bewijst maar weer: er goed over nadenken en gedurende drie(!) jaar er aan werken (Wintrack) loont. Dat het dan toch niet optimaal was blijkt uit de diverse reacties van de verschillende forumleden. En inderdaad: het zijn goedbedoelde tips, maar het blijft toch je eigen baan(-ontwerp) zoals sommige forummers heel fijntjes opmerkten. Dat is een van de reden dat de meermalen geuitte opmerking over rails langs de kanten blijft staan.
Resumerend toch enkele veranderingen o.g.v. diverse suggesties: een licht kronkelende bergbaan, een vereenvoudiging van het schaduwstation en een vergroting van 22cm naar 32 cm tussen 0-niveau en het schaduwstation met voldoende ruimte om er van alle kanten bij te kunnen bij optredende calamiteiten. Een prettige bijkomstigheid is dat aanwijzingen soms kunnen leiden tot iets innovatiefs: minuscule pinholecamera"s verwerken in de scenery om bijvoorbeeld het schitterende station Schönbrunn vanaf de straatzijde te kunnen bekijken. Met de hartelijke dank aan Hans V200.0  :D :D! Er wordt zelfs overwogen om dit geintje op meerdere plaatsen aan te brengen. Dan nog een groot plasmascherm aan de wand en mijn cameratrein rond laten rijden op alle plekjes en er kan geen televisie tegenop!
Blijven voorshands nog drie vragen openstaan:
1. Hoe zijn de ervaringen van de electrische Viessmannaandrijving in relatie tot het flutgedoe van Märklin?
2. De in een eerder bericht van mij genoemde vraag bij een stijging van minder dan 3% (2,85-2,87 en 2,92) vanuit het schaduwstation naar 0-niveau: kan hier een sleepje van een BR 01 of een NS 1200/1100 met een stammetje van 9 overheen?
3. Zijn er meer mensen die ervaring hebben met de BR 05 003 Epoche II van Liliput?

Over niet al te lange tijd open ik een nieuw draadje (waar komt deze naam toch vandaan??) met wat foto's bij baanbouw. Het betreft dan ondermeer wat ik heb en het verfraaien c.q. verouderen van gebouwen. Het verder opbouwen van de baan ligt nu even stil. Zodra ik hiermee verder ga zullen er (op veler verzoek  :D :D!) foto's geplaatst worden gelardeerd met de nodige opmerkingen. En voor de moeilijkheden zie ik graag oplossingen van medeforummers!

mvg  Henk
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Dag medeforumleden,

Maak je een plan, pas je indien van toepassing zaken aan en gaat het toch nog fout  :( :(!
Hebben jullie dat ook? Het schaduwstation in het eerste plaatje blokkeerd een toegangsluik. Alle sporen zijn nu verplaatst naar links. De breedste van dit 8-sporge geheel is iets meer dan 55cm. In het derde plaatje is te zien dat het ene toegangsluik nu geen gebruiksprobleem meer heeft.
Tot slot nog een finetuning toegepast op het toegangsspoor tot het schaduwstation: de afstand is vergroot van 32cm naar 24 cm. Het stijgingspercentage is opgelopen tot max. 2,98%.
Blijven over de drie vragen die ik mijn vorige stukje heb gedeponeerd.
Mag ik daar nog een reactie/antwoord op?

mvg  Henk
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Hallo Henk,

Wat een prachtige loc heb je daar, ik heb hem al gezien, ik zat er zelf bij toen je de uitleg gaf hoe die werkte,
Nogmaals bedankt daar voor!
Veel plezier ermee.

MVG Clint
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Hoi Henk,

een BR01 met 9 personenwagens (zonder verlichting!) is geen probleem :) Op de andere 2 vragen kan ik je helaas geen antwoord geven.

Groetjes, John
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Hallo Henk,

Dank je wel voor de eer,je ziet wat brainstormen kan betekenen :D

Je project vordert,en als je bezig bent,zie je ook wel zelf dingen in.

Inclusief foutjes in het eigen ontwerp ;)

De Viessmann aandrijving heb ik wat over gelezen hier op het forum,en zal even kijken of ik het draadje nog vind.

Volgens mij was het deze:     Klik

De Lilliput BR 05 is een plaatje om te zien!!

Zo'n cabforwardAmerikaansis toch heel apart.

Veel plezier met deze loc,en bij behorende wagons.

M.v.g.

Hans V200.0

Re:Rheingoldbaan van herintreder
Citaat van: Tilly op vrijdag 13 mei 2011, 18:29:27
Hoi Henk,

een BR01 met 9 personenwagens (zonder verlichting!) is geen probleem :) Op de andere 2 vragen kan ik je helaas geen antwoord geven.

Groetjes, John

Ohlala 8o! Dus dat betekent met verlichting kan het niet?

Voor zover ik weet is er maar één sleper nodig, stroomvoerende koppelingen en heeft elke wagong een massaveer die tegen de wielassen van één draaistel drukt. Als ik het goed begrijp is deze laatste contraptie, die zoveel weerstand veroorzaakt dat de in de giciteerde sleep niet gaat lukken. Kan ik in dat geval de stroomvoerende koppelingen van Märklin vervangen door een tweepolige van Viessmann? Ik heb ze in de winkel zien liggen met twee aansluitsnoertjes. Dat betekent dat de massaveer niet meer nodig is.
Optie: een stam van vier en een stam van vijf maken gescheiden door kortkoppelingen. Elke stam heeft een sleoer (twee op de gehele trein dus) en binnen elke stam bestaat de verbinding uit de voornoemde Viessmannkoppelingen. En dat houdt m.i. weer in dat de stam simpel gesplitst kan worden en aan elke Märklinloc kan koppelen. Ook is het de bedoeling om elke substam te voorzien van een eigen decoder waarmee de verlichting aan- en uitgeschakeld kan worden.
Uiteindelijke vraag: kan ik dan met drie slepers (loc + twee D-wagons) een stam van 9 met een BR 01 of een NS 1200 zonder problemen tegen een helling van max. 2,98% op rijden?

Graag uw reactie John!

Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 14 mei 2011, 00:16:16
Hallo Henk,

Dank je wel voor de eer,je ziet wat brainstormen kan betekenen :D

Je project vordert,en als je bezig bent,zie je ook wel zelf dingen in.

Inclusief foutjes in het eigen ontwerp ;)

De Viessmann aandrijving heb ik wat over gelezen hier op het forum,en zal even kijken of ik het draadje nog vind.

Volgens mij was het deze:     Klik

De Lilliput BR 05 is een plaatje om te zien!!

Zo'n cabforwardAmerikaansis toch heel apart.

Veel plezier met deze loc,en bij behorende wagons.

M.v.g.

Hans V200.0



Hartelijk voor uw prettige reactie. Kijk, nu weet ik weer waarom ik mij bij dit forum heb aangesloten  :thumbup:!

mvg  Henk
Re:Rheingoldbaan van herintreder
 8o 8o In de vorige reactie vergeten wat foto's te plaatsen. Het betreft het seinhuis Rheinbek en is wat verouderd en verfraaid (door een beginneling!).

Veel kijkplezier!

mvg  Henk
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Henk wat een mooi  plaatje , ja je foto maar ook het seinhuis geweldig  wat een gaaf ding :)


Gr Erik
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Citaat van: Der Rheingold op zondag 15 mei 2011, 16:02:56

Ohlala 8o! Dus dat betekent met verlichting kan het niet?


Hoi Henk,

nee, dat zeg ik niet maar ik denk dat 9 rijtuigen met 9 slepers en 9 massa contacten teveel van het goede is. Met één of twee slepers zal het wel geen probleem zijn.

Groetjes, John

PS: mooi en apart seinhuis B)
Re:Rheingoldbaan van herintreder
Citaat van: Tilly op zaterdag 21 mei 2011, 16:39:02
Citaat van: Der Rheingold op zondag 15 mei 2011, 16:02:56

Ohlala 8o! Dus dat betekent met verlichting kan het niet?


Hoi Henk,

nee, dat zeg ik niet maar ik denk dat 9 rijtuigen met 9 slepers en 9 massa contacten teveel van het goede is. Met één of twee slepers zal het wel geen probleem zijn.

Groetjes, John

PS: mooi en apart seinhuis B)

Dank u wel voor uw reactie John.

Ik heb op 15 mei 2011 (de reactie boven het seinhuis) een alternatief gesuggereerd met maximaal drie slepers en twee massacontacten. Maar ik begrijp uit uw reactie dat het naar alle waarschijnlijkheid wel kan. Dan is het dus een kwestie van uitproberen. Zou het inderdaad niet gaan voor zulke lange treinen, dan is een voorspan noodzakelijk (dubbeltractie).

Gezien de leuke reacties van forummers op het aparte seinhuis heb ik nog wat plaatjes uit de werkelijkheid toegevoegd. Zoals blijkt uit de laatste foto is hij helaas gesloopt.

Tot slot nog de definitieve versie van het schaduwstation. De aansluiting is verplaatst, zodat de (langere) wagons zo min mogelijk kronkelen over de wissels en de kans op ontsporing daardoor minimaal.

mvg  Henk