Citaat van: AlbertJan op maandag 09 mei 2011, 09:00:03
Dag Henk.
Met verbazing en bewondering naar het verdere ontwerp van je baan gekeken.
Niet alleen het rijden maar ook de scenery krijgt hier de nodige ruimte en aandacht.
Weliswaar wordt het landschaps element niet vergeten maar de scenery zal het nodige kijk plezier alleen maar vergroten.
In beide (uiterste) hoeken een BW met draaischijf zal zeker veel vergen van automatisering en maken van rij schema's.
Het aantal opstelsporen in je schaduwstation, opstelsporen "bovengronds" + het aantal treinen die je maximaal gelijktijdig kunt laten rijden, bepalen hoeveel treinen je maximaal op je baan kunt plaatsen maar of je er zoveel ook wilt plaatsen?
Geweldig ontwerp met enorme rij mogelijkheden en veel scenery plezier!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Heel hartelijk dank voor uw prettig luidende compliment AlbertJan:thumbup:
! Het bewijst maar weer: er goed over nadenken en gedurende drie(!) jaar er aan werken (Wintrack) loont. Dat het dan toch niet optimaal was blijkt uit de diverse reacties van de verschillende forumleden. En inderdaad: het zijn goedbedoelde tips, maar het blijft toch je eigen baan(-ontwerp) zoals sommige forummers heel fijntjes opmerkten. Dat is een van de reden dat de meermalen geuitte opmerking over rails langs de kanten blijft staan.
Resumerend toch enkele veranderingen o.g.v. diverse suggesties: een licht kronkelende bergbaan, een vereenvoudiging van het schaduwstation en een vergroting van 22cm naar 32 cm tussen 0-niveau en het schaduwstation met voldoende ruimte om er van alle kanten bij te kunnen bij optredende calamiteiten. Een prettige bijkomstigheid is dat aanwijzingen soms kunnen leiden tot iets innovatiefs: minuscule pinholecamera"s verwerken in de scenery om bijvoorbeeld het schitterende station Schönbrunn vanaf de straatzijde te kunnen bekijken. Met de hartelijke dank aan
Hans V200.0 ! Er wordt zelfs overwogen om dit geintje op meerdere plaatsen aan te brengen. Dan nog een groot plasmascherm aan de wand en mijn cameratrein rond laten rijden op alle plekjes en er kan geen televisie tegenop!
Blijven voorshands nog drie vragen openstaan:
1. Hoe zijn de ervaringen van de electrische Viessmannaandrijving in relatie tot het flutgedoe van Märklin?
2. De in een eerder bericht van mij genoemde vraag bij een stijging van minder dan 3% (2,85-2,87 en 2,92) vanuit het schaduwstation naar 0-niveau: kan hier een sleepje van een BR 01 of een NS 1200/1100 met een stammetje van 9 overheen?
3. Zijn er meer mensen die ervaring hebben met de BR 05 003 Epoche II van Liliput?
Over niet al te lange tijd open ik een nieuw draadje (waar komt deze naam toch vandaan??) met wat foto's bij baanbouw. Het betreft dan ondermeer wat ik heb en het verfraaien c.q. verouderen van gebouwen. Het verder opbouwen van de baan ligt nu even stil. Zodra ik hiermee verder ga zullen er (op veler verzoek
!) foto's geplaatst worden gelardeerd met de nodige opmerkingen. En voor de moeilijkheden zie ik graag oplossingen van medeforummers!
mvg Henk