Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

licht seinen voor marklin digital

Gestart door zubenubie vrijdag 11 maart 2011, 19:32:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
licht seinen voor marklin digital
Goedendag,

ik ben helemaal nieuw in de wereld van modelspoorbaan, nu ben ik begonnen met marklin digital. de ice 2 met uitbreidings sets en demobile station
ik ben nu bezig met het opzetten van een baan, nu zit ik te kijken met seinen maar ik moet bekennen
dat ik nog niet eens weet hoe ik dit moet aansluiten
zoals wat heb ik nodig een extra trafo en wat nog meer en dan nog welek trafo ik probeer het ook hier te vinden
maar het zijn allemaal nog iets te technische dingen.

ik hoop dat ik mijn antwoord hier vind.

mvg zubenubie
Re:licht seinen voor marklin digital
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:licht seinen voor marklin digital
Beste Zubenubie,

Er zijn, zoals altijd, vele wegen die naar Rome leiden, kijk maar eens naar de volgende zaken:

de Märklin catalogus
de Viessmann catalogus
de Littfinski catalogus
de Wiki

Groet, Anne W
Re:licht seinen voor marklin digital
Hallo.... (Erg leuk als men ook een normale naam heeft)

Hier op het forum hebben ze de 3rail-wiki... daar zou je wel informatie in moeten vinden, bijvoorbeeld op deze pagina: schakeldecoders voor Seinpalen. Of anders op deze pagina

Daarnaast moet je wel een centrale hebben waarmee je de wisseldecoders kan schakelen. Dus een mobile Station 2 of een andere centrale. De mobile station 1 kan geen wissels omzetten, helaas.

Groeten Ronald.
Re:licht seinen voor marklin digital
Hallo zubenubie,

Citaat van: zubenubie op vrijdag 11 maart 2011, 19:32:37
ik ben nu bezig met het opzetten van een baan, nu zit ik te kijken met seinen maar ik moet bekennen
dat ik nog niet eens weet hoe ik dit moet aansluiten
zoals wat heb ik nodig een extra trafo en wat nog meer en dan nog welek trafo ik probeer het ook hier te vinden
maar het zijn allemaal nog iets te technische dingen.
Eerste vraag is wil je de seinen Analoog of Digitaal aansturen.

Mvg,
Peter
Re:licht seinen voor marklin digital
bedankt voor de reacties
ik heb een mobile station 2 want ik heb 2 elektrische wissels geprobeerd en die werkte met die ms.
en ik wil het graag digitaal hebben.
nu heb ik ook al wat schema's bekeken en ik zie het wel met al die draden, maar er staat niet bij
welke trafo's (hoeveel V heb ik nodig?) en hoeveel decoders en waneer heb ik een booster nodig

wederom bedankt
Re:licht seinen voor marklin digital
Seinen van de 76xxx-reeks van Märklin hebben al een decoder ingebouwd.
Die kun je dus zo aansluiten en aansturen met je mobile station.

Anders zul je een K83 tussen moeten plaatsen om bijv. armseinen van Märklin digitaal aan te kunnen sturen. Die K83 heb je trouwens ook nodig als je ontkoppelrails hebt en die ook digitaal wilt bedienen.

Groeten,
Ton.
Re:licht seinen voor marklin digital
oke bedankt voor de info eens zien wat we hier mee kunnen gaan doen, ben eerst nog bezig met de baan te ontwerpen
en dit gaat wel goed. zit nu rond de 30 mtr. maar wil ook graag met bezet melding en terug melding gaan werken maar
kom hier zeker nog niet uit :D, ik probeer een duidelijk beeld te krijgen van wat ik moet doen vanaf de rail tot aan naar de cs2 maar kan het nog
niet duidelijk vinden, ook niet in de wiki.
ik ga van de week maar eerst een CS2 halen weer een leuk stukje techniek
groet Torsten
Re:licht seinen voor marklin digital
Hoi Torsten,

Voor bezetmelding kun je gebruik maken van massadetectie.
Hiervoor heb je een S88 nodig en moet je 1 railstaaf isoleren van de ander.
Over massadetectie kun je wel wat vinden in de Wiki.

Groeten,
Ton.