Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Welke Loksound decoder zou ik het best kunnen gebruiken?

Gestart door VincentKloeg donderdag 10 maart 2011, 12:58:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke Loksound decoder zou ik het best kunnen gebruiken?
Hallo allemaal,

Omdat mijn kennis tekortschiet op dit gebied wil ik graag de vraag die ik heb aan jullie voorleggen!

Welke decoder van ESU Loksound is een goede vervanger voor de decoder die in mijn Marklin 39010 zit?

Het moet een 21-polige mfx decoder zijn met goed stoomlok-geluid die zich op alle CV's laat instellen. Helaas is de decoder in de 39010 beperkt. Een groot aantal waardes laten zich helaas niet instellen waardoor ik de locomotief niet naar mijn wens kan afregelen.

Ik hoor graag van jullie! Alvast bedankt!

Groeten,
Vincent
Re:Welke Loksound decoder zou ik het best kunnen gebruiken?
Citaat van: VincentKloeg op donderdag 10 maart 2011, 12:58:03
Het moet een 21-polige mfx decoder zijn
MFX is een Märklin decoder formaat. Dus niet gemaakt door andere fabrikanten.

Het dichtst in de buurt van je wens: ESU - Art. nr. 62499 LokSound M4 "Universalgeräusch zum Selbstprogrammieren mit 21MTC-Schnittstelle"
Dan heb je dus de ESU Lokprogrammer nodig.



Edit Nobody: ESU toegevoegd.


Re:Welke Loksound decoder zou ik het best kunnen gebruiken?
Ik zou voor een Loksound 3.5 gaan. Verkrijgbaar met 21 polige Mtc stekker, of met 8 polige NEM stekker.

Geluid kun je zelf inprogrammeren met een ESU Lokprogrammer, of je vraagt het even aan je winkelier. Geluidsbestanden van bijna alle stoomloc-series zijn te downloaden via deze link: http://www.esu.eu/download/geraeuschdateien/generation-3/loksound-v35/dampf/
Geluiden zijn top, en de decoders zijn goed te programmeren d.m.v CV's.
Verder zou je kunnen overwegen om een Mfx/M4 versie te pakken, verschilt verder qua techniek e.d niet. Is alleen ietsje duurder en bevat dus Mfx technologie.

Dit jaar kom ESU ook met de Loksund versie 4.0 op de markt, http://www.esu.eu/produkte/loksound/loksound-v40/
Enkele ''verbeteringen'' zijn daar aan toegevoed, zo ook bijvoorbeeld 8 Sound kanalen en lastregeling 5e generatie.

Echter gebruiken deze wel iets andere hardware, meen ik, én het is beter om een andere speaker (Neuheit 2011) met een impedantie van 4 Ohm te gebruiken, ipv de gebruikelijke 100 Ohm luidsprekers.

Maar in jouw geval zou ik dus voor de Loksound V3.0 gaan, keuze met of zonder Mfx/M4.

Hoop dat je wat wijzer bent geworden  :P

Groeten, Martijn



Re:Welke Loksound decoder zou ik het best kunnen gebruiken?
Martijn,
Je hebt veel woorden nodig om te beweren wat ik reeds schreef in #1. :-)
Re:Welke Loksound decoder zou ik het best kunnen gebruiken?
Inderdaad  >:-D.  Alleen jij was wat sneller..... :D
Re:Welke Loksound decoder zou ik het best kunnen gebruiken?
@Vincent,

ik heb een CS1R, Lokprogrammer, 6021 en een MS1, als je wilt kunnen we kijken wat we kunnen doen ?

Mvg Gert
Re:Welke Loksound decoder zou ik het best kunnen gebruiken?
Vincent

gewoon die ESU decoder (die Martijn zo uitvoerig beschreef) erin stoppen.
Ik heb er nu 2 ingebouwd en het geluid zelf erin gegooid veranderd en dat soort dingen
ééntje ken je al die zit in mijn BR64 de andere zit in mijn BR38.

Ik wil je er wel bij helpen als je dat wilt

Groeten Martin
Re:Welke Loksound decoder zou ik het best kunnen gebruiken?
Martijn beschreef een aantal decoders. Blijft vaag welke hij aanbeveelt.
Ik gaf al eerder aan:
"Het dichtst in de buurt van je wens: ESU - Art. nr. 62499 LokSound M4 "Universalgeräusch zum Selbstprogrammieren mit 21MTC-Schnittstelle"
Dan heb je dus de ESU Lokprogrammer nodig."
Dat is wél duidelijk.
Re:Welke Loksound decoder zou ik het best kunnen gebruiken?
Bedankt voor jullie reacties!

Er bestaat geen standaard decoder van ESU die al voorzien is van rijgeluid van een stoomloc (geluid van dezelfde kwaliteit als dat de 01 nu al heeft) met een 21-polige stekker en die je instelt via de CV's?

Ik zit eigelijk niet te wachten op een lok die voorzien is van geluid dat bestaat uit digitaal opgenomen geluidsfragmenten van eenzelfde locomotief uit het grootbedrijf, omdat dat dan de werkelijkheid meer zou benaderen... Mijn voorkeur gaat uit naar het digitale gemanipuleerde geluid waar de lok nu al van voorzien is.

Als dat geluid ook over te zetten is van de ene op de andere decoder (het geluid dat mijn 01 nu al heeft) hoor ik dat ook graag!
Re:Welke Loksound decoder zou ik het best kunnen gebruiken?
Die ESU decoders bestaan wél. Maar niet in M4 (mfx) formaat.
Re:Welke Loksound decoder zou ik het best kunnen gebruiken?
Ok, duidelijk.

Is de ESU 62499 wel in te stellen via de CV's, of moet die helemaal ingesteld worden via de ESU lokprogrammer?
Re:Welke Loksound decoder zou ik het best kunnen gebruiken?
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Welke Loksound decoder zou ik het best kunnen gebruiken?
Hoi Vincent,

Vanaf heden worden er geen voorgeprogrammeerde decoders meer verkocht, want het is eenvoudig om het juiste geluid er in te zetten. Als je zelf een ESU-programmer hebt, kun je het zelf doe, maar veel handelaren willen het ook wel voor je doen.

Ik zet zelf ook wel geluid erop tijdens de beurs, want het duurt ongeveer 15 minuten.

Als type kun je dan kiezen uit een oude LokSound 3.5 (52499), de nieuwe LokSound 4.0 (54499) of uit een M4 (62499, vergelijkbaar met MFX).

Het geluid van de 01 is heel goed mogelijk. Je kunt kiezen uit BR 01.10 Olie (xx424), BR 01.10 Kolen (xx414) of BR 01, algemeen (xx406), waarbij xx 52 is voor 3.5, 54 voor 4.0 of 62 voor M4.

Het geluid, wat nu in de lok zit is ook van het grootbedrijf opgenomen, maar ik heel veel kleine delen gehakt, om het op diverse tijden en soorten af te spelen. Dit is allemaal geregeld in de decoder en kan ook nog worden aangepast. Dit is ook zoi met de ESU-geluiden. Het is dus niet 1 WAV-file. Het is helaas niet mogelijk om het geluid uit een bestaande decoder te halen. Je kan het er alleen in zetten.

Groet,
Bert
Re:Welke Loksound decoder zou ik het best kunnen gebruiken?
Je hebt de programmer nodig om de geluiden erop te kunnen zetten.
Dat zijn overigens alle geluiden die bij b.v. de BR 01 behoren. Dat zijn dus dezelfde geluiden die de fabriek op de voorgeprogrammeerde decoders zet.

Re:Welke Loksound decoder zou ik het best kunnen gebruiken?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Welke Loksound decoder zou ik het best kunnen gebruiken?
Vincent, welke parameters kun je dan niet instellen :help:
Waarschijnlijk heb je geen CS of ECOS, want met deze apparaten kun je alle parameters wijzigen.
Het klopt wel dat je van een mfx decoder niet alle parameters via CV's kunt wijzigen.
Maar als je dit kunstje bij meerdere loks met sound gaat doen, dan heb je al snel het bedrag van een CS of ECOS uitgegeven. 8o

Je kunt wel de geluiden bij ESU downloaden, die zijn volgens mij nagenoeg gelijk aan de geluiden die Marklin in haar decoders stopt.
Re:Welke Loksound decoder zou ik het best kunnen gebruiken?
Kappa,

Leuk dat je er naar vraagt!

De reden dat ik kijk naar een andere decoder is dat ik van m'n altbau 01 CV#6 (middelsnelheid) niet kan wijzigen met de Control Unit 6021, waardoor de lok op 10 van de 14 rijstappen té langzaam rijdt. Als je het uittekent in een grafiek dan loopt de lijn hol terwijl ik deze graag lineair wil hebben.

En dan telt ook mee dat de stoomslagen per wielomwenteling voor geen meter kloppen. Als de lok plus/minus 25-30km/u rijdt, dan klinkt de exhaust alsof de lok al 130 kilometer per uur voorbij snelt! En helaas is het niet mogelijk om dat te wijzigen zoals het in de handleiding van ECU staat (CV 53 en 54 ofzo?).

Ik heb voor de gijn de decoder uit mijn 64 250 (39640) in m'n 01 geplaatst, en hoewel de lok reageerde op de instellingen van de kleinere 64'er, reed de lok veel prettiger!!

Ga je nu zeggen dat deze problemen gewoon op te lossen zijn met een Central Station of Ecos?? :P :P :P Want daar heb ik *perongeluk* óók wel oren naar! Ik was in de veronderstelling dat een CS of CU wat betreft mogelijkheden in instellingen gelijk waren, omdat beide apparaten de CV's aanspreken??

'k Hoor graag van je! Thanks!

Vincent

Re:Welke Loksound decoder zou ik het best kunnen gebruiken?
Citaat van: Nobody op donderdag 10 maart 2011, 13:15:44
MFX is een Märklin decoder formaat. Dus niet gemaakt door andere fabrikanten.
MFX is een protocol  dat ontwikkeld is door ESU in opdracht van Marklin. De eerste, en tot voor enige tijd, werden alle ?Marklin? MFX-decoders door ESU geproduceerd.

Mvg,
Peter
Re:Welke Loksound decoder zou ik het best kunnen gebruiken?
En na de breuk M* met ESU noemt ESU MFX nu M4 ;)

Mvg Gert
Re:Welke Loksound decoder zou ik het best kunnen gebruiken?
Citaat van: VincentKloeg op donderdag 10 maart 2011, 21:31:48
En dan telt ook mee dat de stoomslagen per wielomwenteling voor geen meter kloppen. Als de lok plus/minus 25-30km/u rijdt, dan klinkt de exhaust alsof de lok al 130 kilometer per uur voorbij snelt! En helaas is het niet mogelijk om dat te wijzigen zoals het in de handleiding van ECU staat (CV 53 en 54 ofzo?).
Hier mijn ervaring ===> Klik
Re:Welke Loksound decoder zou ik het best kunnen gebruiken?
Ik heb meerdere keren een poging ondernomen zoals in de SU handleiding staat. Bij rijstap 1 maakt het wiel in 8,3 seconde een omwenteling. Dat getal voer je in in een berekening zoals deze in de handleiding staat, en het getal wat daar uitkomt is het getal dat je moet programmeren in de juiste CV. Maar de decoder laat deze CV niet instellen, dus dan houdt het volgens mij op...

Nu ben ik wel benieuwd of er met een Central Station of Exos meer mogelijk is dan met een 6021? Of mag dat, wat betreft het 'aanspreken' van bepaalde CV's, niet uitmaken?

Ik keek wel even op van de prijs van een Loksound decoder. Die gaan toch voor een eurootje of 140 waar ik dacht dat het tussen de 70 of 80 zou zijn. Als de loonstrook weer in m'n postvak ligt ga ik het wel overwegen, want een 01 die naar mijn tevredenheid rijdt is een mooie aanvulling op de verzameling!

Groeten,
Vincent
Re:Welke Loksound decoder zou ik het best kunnen gebruiken?
Hallo Vincent,
Ik heb geen ervaring met de Central Stations of de ECOSsen.
Ik gebruik (naar tevredenheid) een ESU Lokprogrammer.
Re:Welke Loksound decoder zou ik het best kunnen gebruiken?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Welke Loksound decoder zou ik het best kunnen gebruiken?
Citaat van: VincentKloeg op donderdag 10 maart 2011, 21:31:48
Ga je nu zeggen dat deze problemen gewoon op te lossen zijn met een Central Station of Ecos?? :P :P :P
Ja, via het menu "lok wijzigen" krijg je toegang tot een soort grafisch configuratie menu, waarin je met schuifbalkjes alle parameters kunt instellen.
Alleen staan de corresponderende CV nummers er niet bij vermeld.
Zoiets als op onderstaand plaatje, van de oude CS zonder ESU update.

Je stelt eerst de stoomslagen in bij rijstap 1 en daarna de stijlheid door bij rijstap 2 het aantal stoomslagen in te stellen.
Dit gaat het best met een rollenbank, maar die heb ik niet.
Re:Welke Loksound decoder zou ik het best kunnen gebruiken?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re:Welke Loksound decoder zou ik het best kunnen gebruiken?
Hi
Ik gebruik al een hele tijd ook een ESU programmer met zowel ESU V3 als V4 decoders.
Prachtig geluid en erg veel aan te passen. Kom maar langs.
groet
Harald