Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

NS Perron met behulp van Auhagen plaat.

Gestart door Romar woensdag 09 maart 2011, 22:32:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NS Perron met behulp van Auhagen plaat.
Goede avond,

net een ideetje uitgewerkt, en ik moet zeggen dat het resultaat tot dus ver mij niet tegen valt.


Wat heb ik gedaan?
Met een mes heb ik een Auhagen plaatje versneden en vervolgens weer in een andere volgorde aan elkaar geplakt.
Zie hier de foto's:


Achter aanzicht hier is goed te zien dat het plaatje redelijk versneden is geweest. :P


Alleen nog de blinde geleide tegels in krassen, en dan begint het er wel op te lijken denk ik.

Wat vinden jullie er van?


Mvg,

Romar



Re:NS Perron met behulp van Auhagen plaat.
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:NS Perron met behulp van Auhagen plaat.
Hoi, Leuk draadje weet je ook hoe hoog een NS station moet zijn?

Groeten Ruud
Re:NS Perron met behulp van Auhagen plaat.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:NS Perron met behulp van Auhagen plaat.
Citaat van: nkeer3 op woensdag 09 maart 2011, 22:53:20
Hoi, Leuk draadje weet je ook hoe hoog een NS station moet zijn?

Groeten Ruud


Ik heb ooit uitgevogeld dat NS een perronhoogte hanteert van 84 cm boven de bovenkant van de spoorstaaf. In H0 is dat ongeveer 9,7 mm. Omdat C-rails inclusief spoorstaaf 10.3 mm hoog zou je NS-perron bij gebruik van C-rails 9,7 + 10,3 = precies 20 mm hoog moeten worden, ten opzichte van het oppervlak waar de C-rails op ligt.
Re:NS Perron met behulp van Auhagen plaat.
Ziet er leuk uit! Ik heb de platen gewoon direkt opgeplakt als perron. Ben benieuwd hoe je de ribbels gaat maken. Misschien ga ik dat dan ook doen als dit niet moeilijk is.

Ben benieuwd.
Re:NS Perron met behulp van Auhagen plaat.
Citaat van: nkeer3 op woensdag 09 maart 2011, 22:53:20
Hoi, Leuk draadje weet je ook hoe hoog een NS station moet zijn? Groeten Ruud
Ik ben ooit eens dit bestand tegen gekomen, maar dat is volgens mij alleen voor DE.

groeten, Corné
Re:NS Perron met behulp van Auhagen plaat.
@Romar:
Een goed idee... Mooi dat inkrassen van het perron. Je kent het draadje van Remco op het buurforum? Dat is ook een heel mooi perron: Bouw van Amerpoort. Pas op het maar "151"pagina's groot....

Citaat van: nkeer3 op woensdag 09 maart 2011, 22:53:20
Hoi, Leuk draadje weet je ook hoe hoog een NS station moet zijn?

@ruud: Dat ligt aan het gebouw... je bedoelt natuurlijk hoe hoog het perron moet zijn... Kijk eens bij Encyclopedie Het Perron

Re:NS Perron met behulp van Auhagen plaat.
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:NS Perron met behulp van Auhagen plaat.
Oke, dan hou ik 20mm aan, bedankt jongens...
Re:NS Perron met behulp van Auhagen plaat.
Hallo Romar,

Netjes gedaan het maken van het perron. Hoe heb je het zo netjes recht gekregen met een mes?

Groet, Eric
Re:NS Perron met behulp van Auhagen plaat.
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:NS Perron met behulp van Auhagen plaat.
Citaat van: nkeer3 op donderdag 10 maart 2011, 12:48:37
Oke, dan hou ik 20mm aan, bedankt jongens...

Doe mdf plaat van 18 mm, daar bovenop bijvb de aughagen plaat zit je al bijna op 20 (of meer)
Re:NS Perron met behulp van Auhagen plaat.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:NS Perron met behulp van Auhagen plaat.
Citaat van: wijbe op donderdag 10 maart 2011, 15:25:54
Citaat van: nkeer3 op donderdag 10 maart 2011, 12:48:37
Oke, dan hou ik 20mm aan, bedankt jongens...

Doe mdf plaat van 18 mm, daar bovenop bijvb de aughagen plaat zit je al bijna op 20 (of meer)

12 mm MDF + 8 mm MDF = 20 mm MDF :wink:
Re:NS Perron met behulp van Auhagen plaat.
Citaat van: ronaldk op donderdag 10 maart 2011, 08:16:41
@Romar:
Een goed idee... Mooi dat inkrassen van het perron. Je kent het draadje van Remco op het buurforum? Dat is ook een heel mooi perron: Bouw van Amerpoort. Pas op het maar "151"pagina's groot....

Ja die ken ik ja, dat perron is d.m.v. de oude plotter van G. van Beelen gemaakt, ook een mooi exemplaar.
Ik zou eerst ook voor die optie gaan, maar heb besloten om het toch maar zelf te gaan maken, dat is toch leuker.

Citaat van: Eric op donderdag 10 maart 2011, 13:32:34
Netjes gedaan het maken van het perron. Hoe heb je het zo netjes recht gekregen met een mes?

Hoi Eric,

ik heb het tegel patroon niet zelf ingekrast.
Heb een standaard stoep plaat van Auhagen versneden in verschillende reepjes en deze weer aan elkaar geplakt.

Op de foto's ligt het originele plaatje er onder/naast.

Citaat van: Remie op woensdag 09 maart 2011, 23:55:27
Ben benieuwd hoe je de ribbels gaat maken. Misschien ga ik dat dan ook doen als dit niet moeilijk is.
Dat moet ik nog even bekijken, ik zit er zelf aan te denken om gewoon met een mes een lijn er in te snijden, zodat je de illusie van blinde geleide tegels krijgt.

Mvg,

Romar
Re:NS Perron met behulp van Auhagen plaat.
Hallo Romar,

Mijn vraag was hoe je het zo mooi recht hebt gesneden. Ik heb deze plaat ook gebruikt bij het maken van een perron, maar krijg het niet goed en strak gesneden.

groet, Eric
Re:NS Perron met behulp van Auhagen plaat.
Waarschijnlijk met een hobby mes langs een ijzere lineaal.
Re:NS Perron met behulp van Auhagen plaat.
Hangt er vanaf wat ik snij.

Als ik de plaat over de volle lengte door snij, om de ruimte te maken voor de blinde geleide tegels, dan gebruik ik een ijzere liniaal.
Maar als ik de stoep in de breedte door snij, dus om de blinde geleide tegels te 'maken' dan laat ik het mes gewoon door de 'voeg' lopen.

En als ik de reepjes aan de rest van de plaat ga lijmen pas ik eerste even en vijl/schraap of schuur ik wat materiaal weg om een mooie passing te krijgen.

Als je alleen maar snijd en dan de boel weer verlijmd wordt het lang niet zo strak als nu het geval is.
Mvg,

Romar
Re:NS Perron met behulp van Auhagen plaat.
Goedendag Romar,

Bedankt voor de uitleg. Hoop dat je project net zo goed verloopt als alle andere projecten die ik van je voorbij zie komen.

Met vriendelijke groet,
Eric