Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

C-sinus of hoogvermogen?

Gestart door WvdW zondag 19 maart 2006, 18:10:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
C-sinus of hoogvermogen?
In de diverse foldes van Marklin, treffen we divese loks aan. Ik ben gewezen op de Hobby's. Zelf kwam ik met name veel C-sinus geregelde aandrijvingen en hoog-vermogen aandrijvingen tegen.

Dat er verschil in zit is logisch. Maar waar let ik op bij aanschaf? Zoals wellicht bekend, wil ik loks aanschaffen die NIET verminderen van snelheid zodra ik een 2e lok tegelijk laat rijden. Daarnaast vroeg ik me af wat het icoontje fx inhoudt. Er saat een omschrijving van over digitaal schakelbare functies, maar wat houdt dat precies in?
C-sinus of hoogvermogen?
WvdW, Het fx icoontje duid op een decoder met verschillende functies meestal 4 + 1. Het MFX logo duid op een loc van de nieuwste generatie, deze meld zich onder andere zelf aan bij gebruik van een mobile station en ook bij het central station. Een loc met c sinus motor verbruikt aanzienlijk minder dan een andere loc. Johnny
C-sinus of hoogvermogen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
C-sinus of hoogvermogen?
Volgens mij gebruiken ze de C-sinus motor voornamelijk in de duurdere loks.

De nieuwste versie sinus motor, die weer een stuk kleiner schijnt te zijn dan de C-sinus motor, is sinds vorig jaar gebruikt in bijvoorbeeld de Insider-set Henschel Wegmann Zug (HWZ). Nu is hij toegepast in de nieuwe rode 'Schienenbus'.

We hebben het hier wel over de nieuwste techniek, waar een aardig prijskaartje aanhangt en waar nog al wat kinderziektes in (kunnen) zitten. De HWZ was daar een prima voorbeeld van.

Groetjes,
Brigitte
C-sinus of hoogvermogen?
En wat voor soort functies moet ik dan aan denken?
C-sinus zijn idd veelal erg prijzig. Hoogvermogen is ook niet echt goedkoop. Maar wat is dan het verschil met Hobby? Voor zover ik nu begrijp hebben dig. loks minder stroom nodig en kan er dus met meer loks gereden worden zonder dat de rijsnelheid minder wordt als er meer loks rijden.
C-sinus of hoogvermogen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
C-sinus of hoogvermogen?
Met de MFX decoders kunnen maximaal 16 functies aangestuurd worden.
Met de FX decoders maximaal 4.
Het ligt er per model aan, wat ze er in hebben geprogrammeerd. Niet elke MFX lok wordt voorzien van al mogelijke schakelbare functies.

Je kunt denken aan een Rookgenerator aan/uit, verschillende geluiden (lokfluit, kolenscheppen, piepen van deremmen etc.) op- en afremvertraging uit/aan, licht aan/uit, schijnwerper aan/uit etc. als de lok een aantal van deze fucnties heeft kun je dit op je MS aan een icoontje zien. Met de Mobile Station kun je niet meer dan 8 functies schakelen en de max. 16 functies met de Central Station.

In de nieuwe catalogussen, staat er bij de MFX loks vaak een tabel met welke fucnties waarmee te schakelen zijn.

Bij de wat oudere stoomloks, vaak een lokfluit of bel, rookgenerator, op-en afremvertraging en het licht. Bij een e-lok zetten ze op de plaats van de rookgenerator een lage lokfluit. Op de oudere digitale centrale is dit dan te schakelen met F1, F2, F3 en F4 en op de MS zie je 4 verschillende icoontjes.

De hobby loks hebben een simpeler decoder, zijn dezelfde als die ze aanbieden in het aanbiedingsombouwsetje van 35 euro, en een goedkopere hoogvermogen motor met een wat simpelere techniek die natuurlijk goedkoper is geworden, omdat het al een tijdje beschikbaar is.

Ook het productieproces van de hobby lok hebben ze goedkoper kunnen houden door loks te kiezen die je in veel (kleur)varianten kunt uitbrengen, omdat het moderne loks zijn die in heel europa rondrijden. Dus je kunt voor alle landen wel een paar modellen maken met dezelfde mal. Dus je verdient makkelijker het in een mal geïnvesteerde geld terug. Ook door bepaalde ingewikkelde details weg te laten te werken volgens het 'less = more' principe zeg maar kun je beparen op je productiekosten. Zonder dat het een niets zeggende lok is geworden.
Want ze zijn allemaal mooi zwaar en volledig van metaal.

Groetjes,
Brigitte

Groetjes,
Brigitte

De hobby loks hebben 2 functies om te schakelen licht aan/uit en op- en afremvertraging aan/uit.
C-sinus of hoogvermogen?
Dus hobby loks hebben ook geen optrek/afremvetraging? Ik dacht dat je mbv bloksecties en seinen ook zelf optrek/afrem vertraging kun regelen....??
C-sinus of hoogvermogen?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
C-sinus of hoogvermogen?
Hallo Wally,

de locs met Fx, MFX of C90 (6090,60901t/m60904) decoder hebben wel optrek en afremvertraging. Delta locs of oudere digitale locs met C80(6080) of C81(6081) decoder hebben dit niet.

Het is dus afhankelijk aan de gebruikte decoder.

met vriendelijke groet,

Walter
C-sinus of hoogvermogen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
C-sinus of hoogvermogen?
Sorry was blijkbaar niet helemaal duidelijk.

De hobby loks hebben wel schakelbare op- en afremvertraging. Je kunt dit dan met de MS zelf programmeren en op de MS zie je een icoon staan waardoor je het aan en/of uit kunt zetten.

Groetjes,
Brigitte
C-sinus of hoogvermogen?
Mijn oog is "gevallen" op het volgende model van Hobby voor mij goederenvervoer:

36856 DB-AG V 185 Hobby Metallgehäuse

Op de site van modeltreinexpress trof ik helaas geen specificatie aan. Het lijkt me een digitale lok en hij behoort tot het 5de tijdperk. Maar wat zijn verder de specificaties van de lok, weet iemand die toevallig? Ben erg benieuwd of er schakelbare functies op zitten (fx) zoals bijv licht aan/uit. Ik neem aan na het bovengenoemde dat deze lok ook optrek/afremvertraging heeft.

Groeten,
Wally

Edit: Ik trof dit zelf al aan "The locomotive has a digital decoder and a special can motor. 4 axles powered through cardan shafts. 2 traction tires. The headlights are LED?s and they will work in conventional operation and can be controlled digitally. The acceleration and braking delay can be controlled digitally with a Control Unit or with Märklin Systems. 4 pantographs that can be raised and lowered manually (they are not wired to take power from the catenary). Length over the buffers 21.7 cm / 8-1/2"

Mag ik er vanuit gaan dat de lok verder geen snelheid verminderd zodra een 2e (digitale) lok gaat rijden?? Hij heeft nl. geen c-sinus of hoogvermogen. Ik zag wel als icoontje de grote I staan die duidt op digitaal (zo uit m'n hoofd)
C-sinus of hoogvermogen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
C-sinus of hoogvermogen?
Hoe kun je 'm uit kiezen  :)  Hij is nog niet leverbaar :!:  Het is een 2006 nieuwtje en komt pas ergens in juni/juli.


De tekst gekopieerd van de Marklin website.....
Tijdeperk V
Voorbeeld: Multifunctionele tweesysteemlocomotief BR 185 van de Deutsche Bahn AG (DB AG). Asindeling Bo?Bo?.
Model: Metalen uitvoering met veel geïntegreerde details. Totaalopbouw geschikt voor bedrijf. Digital-decoder en speciale motor. 4 assen over cardan aangedreven. 2 antislipbanden. Verlichting met LED?s, traditioneel in bedrijf, digitaal schakelbaar. Optrekversnelling/remvertraging met Control Unit of Systems schakelbaar. 4 mechanisch functionerende dakpantografen. Lengte over buffers 21,7 cm.
Highlights:

Model in metalen uitvoering.
Ingebouwde Digital-decoder.
Verlichting met onderhoudsarme LED?s.
Digitaal schakelbare rijeigenschappen.



http://www.marklin.nl/nieuws/producten.html
Is erg handig voor de nieuwere modellen in op te zoeken en te kijken wat de specificaties ed. zijn.

Groetjes,
Brigitte
C-sinus of hoogvermogen?
"Digital-decoder en speciale motor. 4 assen over cardan aangedreven"

en

"traditioneel in bedrijf, digitaal schakelbaar"

Dit zijn termen die me dus helemaal niks zeggen. Met name de dikgedrukte. Kun je me hier wat meer over vertellen?

Voor mij is het uiteindelijk het belangrijkste datt de lok niet terugvalt in rijsnelheid zodra een 2e lok gaat rijden. Daarnaast ben ik erg benieuwd naar de diverse omschrijving en deze termen komen heel vaak terug. Nu valt deze lok niet onder c-sinus of hoogvermogen, maar zit er wel een icoontje bij van de grote I die ook bij de c-sinus en hoogvermogen modellen staan.
C-sinus of hoogvermogen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
C-sinus of hoogvermogen?
Traditoneel in bedrijf betekent ANALOOG rijden. De decoder in de lok herkent een analoog systeem en past zich zelf gewoon aan. Met analoog kun je niets schakelen. De verlichting brand, wisselt wel mee met de rijrichting en thats it.

Digitaal schakelbaar betekent DIGITAAL rijden. Dus met een oudere control unit, een Mobile Station etc. Dan kun je wel alle genoemde schakelbare functies gebruiken.

Sorry hele technische details weet ik ook niet. Het is een echt een hoogvermogen motortje, vandaar dat er wel een I teken bij staat.

4-assen cardan aangedreven, geen idee. Misschien kan Walter hier iets over zeggen.

Het is jammer dat ik je niet kan overtuigen dat je echt probleemloos 2 digitale loks kunt laten rijden. Het is dat Vlissingen niet naast de deur is anders mag je bij me komen kijken en testen. Wat dat is je probleem je kunt je het eigenlijk niet voorstellen en wilt niet weer een miskoop doen.

Groetjes,
Brigitte
C-sinus of hoogvermogen?
Hoi Brigitte,

bedankt zover. Ik ben nu zeker overtuigd dat bij 2 digitale loks ze dezelfde snelheid aanhouden als ze beiden rijden. Wat de andere (technische) termen inhouden, hoop ik van iemand anders te horen.
Houd trouwens het motortje van de bedoelde lok in dat de lok constant blijft rijden als hij een heuvel op/af rijdt?
C-sinus of hoogvermogen?
Cardan as aangedreven, hoe dit nu eens makkelijk uit te leggen ???

Voorbeeld: Er zijn auto welke voorwielaandrijving hebben en je hebt auto's die achterwielaandrijving hebben.
Bij de laatst genoemde loopt vanaf de voorkant (lees motor) een as onder de auto door welke d.m.v. "kroonwielen" de achteras aandrijven.
Kroonwielen ? wat zijn dat ??? nee dat ga ik niet uit leggen.

Een cardans-as is dus een overbrenging van de motor naar de wielen via de as van/naar de wielen.
Het hele systeems leg je niet zo maar even uit.

Ik hoop dat je iets aan deze bijdrage hebt.
C-sinus of hoogvermogen?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
C-sinus of hoogvermogen?
Hallo Wally,

de hobby locs die door Brigitte zijn aangegeven hebben lastregeling, deze zullen dus de helling net zo hard op rijden als afrijden.

Cardan aandrijving, is door Riny al keurig uitgelegd.

Het betekend dat je geen draaistel motor meer hebt, maar dat de motor zich in het midden van de loc bevind, de draaistellen worden vanaf de motor met assen aangedreven. (dit zijn de zogenaamde cardanassen)

Anders kan je ook is kijken bij achterwiel aangedreven auto's hoe een cardanas er uit ziet,

Deze loopt van de versnellingsbak naar het differentieel.

Succes met de studie,

Groet,

Walter
C-sinus of hoogvermogen?
Wissels,

Dit is ook weer meer goed uitgelegd.
En inderdaad is het vanuit de versnellingsbak, je hebt helemaal gelijk.

Bedankt voor de correctie.
C-sinus of hoogvermogen?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
C-sinus of hoogvermogen?
Citaat van: brigberVolgens mij gebruiken ze de C-sinus motor voornamelijk in de duurdere loks.

De nieuwste versie sinus motor, die weer een stuk kleiner schijnt te zijn dan de C-sinus motor, is sinds vorig jaar gebruikt in bijvoorbeeld de Insider-set Henschel Wegmann Zug (HWZ). Nu is hij toegepast in de nieuwe rode 'Schienenbus'.

We hebben het hier wel over de nieuwste techniek, waar een aardig prijskaartje aanhangt en waar nog al wat kinderziektes in (kunnen) zitten. De HWZ was daar een prima voorbeeld van.

Groetjes,
Brigitte

Hallo Wally,

C-sinus motoren komen inderdaad alleen maar voor in de duurste topmodellen, dat ook locs met C-sinus motoren kuren hebben, geeft Brigitte hier een perfect voorbeeld.

Doe ook is je best om de antwoorden die op je vragen gegeven worden, goed door te lezen. En echt waar kloppen antwoorden niet dan krijgt diegene het echt van de anderen om zijn oren op een forum,

In ieder geval succes met zoeken naar een nieuwe loc, en laat hem ook is proeflopen in een winkel.

met vriendelijke groet,

Walter
C-sinus of hoogvermogen?
Helemaal mee ens.

Geef iedereen die verkeerde antwoorden geeft maar flinke klop.
Want van verkeerde antwoorden leert de vraagsteller niet veel en word dan alleen maar op het verkeerde been gezet.
Ook ik krijg graag klop want daar leer ik van.

Dus rammel maar flink aan de bel als er foute antwoorden worden doorgegeven.

Ik ben voor.
C-sinus of hoogvermogen?
Citaat van: wissels
Hallo Wally,

...

Doe ook is je best om de antwoorden die op je vragen gegeven worden, goed door te lezen. En echt waar kloppen antwoorden niet dan krijgt diegene het echt van de anderen om zijn oren op een forum,


Dat doe ik dan ook. Alleen er worden nogal eens termen gebruikt die ik simpelweg niet snap. Dan vraag ik het liever 2 keer dan straks een miskoop of iets dergelijks te begaan.

Groeten,
Wally
C-sinus of hoogvermogen?
Wally,

Het blijkt dat wij bij elkaar in de buurt wonen dus ik zou zeggen, kom gerust langs voor informatie.
Je kunt dit dan zonder meer van mij mee krijgen.
C-sinus of hoogvermogen?
Kan iemand mij nog vertellen hoe een digitale hobby lok omgaat met de snelheid op en af een heuvel? Er zijn loks die daar geen rekening mee houden en mbv cruise-sontrol dezelfde snelheid behouden.

Net zag ik in de winkel in Goes de 36880 staan (diesellok). Het is een digitale voor 99 euro. Voor m'n goederenvervoer lijkt me dat ook een leuk/mooi model, aangezien de verlichting in digitaal bedrijf schakelbaar is. Helaas was "de man van het modelspoor" net aan het eten, dus kon ik niks vragen.
C-sinus of hoogvermogen?
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
C-sinus of hoogvermogen?
Citaat van: wisselsHallo Wally,

de hobby locs die door Brigitte zijn aangegeven hebben lastregeling, deze zullen dus de helling net zo hard op rijden als afrijden.

Hoi Wally,

Zoals Walter al eerder aangaf, houden deze hobby locs de ingestelde snelheid vast, zowel bergop als bergaf.
C-sinus of hoogvermogen?
Dat klopt, alleen in het lijstje van brigitte staan alleen modellen 2006. De 36880 komt uit 2005. Er staat op de site van marklin ook niet bij dat het een Hobby is, maar gelet op de prijs denk ik van wel. Vandaar de vraag.   :wink:
C-sinus of hoogvermogen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
C-sinus of hoogvermogen?
Wally, dan heb je mijn lijstje, die ik je privé toegestuurd hebt niet goed bekeken, want er staan 4 nieuwe Hobby modelnummers van 2006, dat heb ik er nog speciaal achter gezet! De andere 6 Hobby modelnummers zijn van 2005 en zijn in de winkels verkrijgbaar.

Het modelnummer wat je nu noemt is geen Hobby-serie model, maar een 'gewoon' digitaal model, die door zijn formaat een bepaalde prijs heeft.

Groetjes,
Brigitte
C-sinus of hoogvermogen?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
C-sinus of hoogvermogen?
Citaat van: WvdWDat klopt, alleen in het lijstje van brigitte staan alleen modellen 2006. De 36880 komt uit 2005. Er staat op de site van marklin ook niet bij dat het een Hobby is, maar gelet op de prijs denk ik van wel. Vandaar de vraag.   :wink:

Hallo Wally,

in een eerder bericht op dit forum had Brigitte al keurig de Hobby modellen opgegeven, welke met hoogvermogensaandrijving en decoder zijn uitgerust. Ondertussen zijn wij alleen maar aan het herhalen wat al geschreven is.

Doe je best om even terug te lezen,

Succes,

Walter