Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Wintrack en modules

Gestart door Laenderbahn027 woensdag 09 maart 2011, 12:00:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wintrack en modules
Lid sinds: 2009

offline
Wintrack en modules
Hallo,

Aangezien ik met modules aan de slag wil gaan, vroeg ik me af of het mogelijk is om in wintrack de maten van de module te laten bepalen?

Een vak van 108 cm bij bijv. 40 cm lukt natuurlijk, maar hoe weet je nu zeker dat de rails hierin passen?

Hoe bepaal je hoe groot het oppervlak moet zijn voor bijvoorbeeld een kwart bocht 24330? Is dit in te stellen? Anders wordt het een beetje gokken, waarbij ik weer tal van problemen voorzie bij het op elkaar aansluiten van de modules...

Alvast bedankt!

William
Re:Wintrack en modules
Als je nu eerst de baan tekent en dan de modulekanten invoegt????? Wat je ook doet, je zult wel rails moeten doorzagen.. ...... is maar beter ook, want anders zit je weer met de verbindingslippen van de C-rails die uitsteken. Waar je goed rekening mee moet houden is dat je geen wissles over modulekanten legt :-)

Walter
Re:Wintrack en modules
Hoi Walter,

Dat is een optie, maar als ik rechte segmenten maak van 108 cm, kan ik daar precies uitkomen met de combinatie 24188+24172 (3x). De koppen zaag ik af a la Riny. Alleen, nu weet ik dat dat past, maar ik kan het dus niet door Wintrack precies op die plaatsen laten bepalen?

En dan natuurlijk nog de bochten...
Re:Wintrack en modules
SanderdeGoede
gast

Re:Wintrack en modules
Hoi William,

Je kan wel degelijk aangeven hoe je de baansegmenten wilt indelen.
Je kan gewoon iedere keer een stuk van 108 bij 40 tekenen

Welke WinTrack versie gebruik je?
Ik gebruik v10.0.05

Hier een voorbeeld:


je ziet dat je voor de 24330, = 51,5 cm radius ongeveer 55 centimeter wel goed zit.
De keerlus rechtsboven die kreeg ik helaas niet helemaal strak meer..

Als je weer wilt weten hoor ik het wel, ben nu zelf bezig met m'n nieuwe baan die binnenkort ga maken: 7 bij 4,5 m 8o

Groeten, Sander
Re:Wintrack en modules
Ehhhh, William stelt hier de vraag :-)
Ik heb ook niet gezegd dat dat niet kan, je kunt standaard modules maken en invoegen, maar ik denk dat William bedoeld dat wintrack de rails op de modules uitlijnt, en dat doet het niet. Het is volgens mij ook niet zo relevant, want je moet zowiezo in de rails zagen.
Vwb de bochten, dat is een kwestie van rekenen, en zelfs dan nog niet zoveel. Je weet de straal van de kleinste en grootste radius die je wilt gebruiken. De grootte van het segment wordt bepaald door de staal van de grootste bocht. Aan de binnebocht zul je het segment een schuine kant willen geven.  Voorbeeld: 24230 heeft een straal van 437,5 mm, 24330 heeft een straal van 515 mm. Je plaat wordt dus 515 mm + 25 mm (helft van de breedte van een rails) + 60 mm vrije ruimte naast de rails (mag je zelf kiezen :-)  = 600mm. Nu wil je dit laten aansluiten op een module met een breedte van 40 cm, dan moet je dus één hoek verwijderen van 20 x 20 cm.

ps ik gebruik ook wintrack 10  ;)