Wat is slank ?
Ik speel al een tijdje met het idee om sporen op 4,5 cm hartsafstand te leggen in plaats van op 5,7 of 6,4 cm. Hier een voorbeeld daarvan. Pas na 36 cm vanaf het begin van de wissel is een hartafstand bereikt van 3 cm. Iets te veel gecorrigeerd dus want 4,5 cm is echt wel mooi genoeg. De wissel zelf is ongeveer 30 cm lang geworden, in plaats van 22 cm nog wat.
Normafstand is 50 mm hartsafstand. Bij 45 mm kun je met 1:87 wagens met een slanke wissel nog passeren als je vanaf de bocht komt. Bij 40 mm ook nog net, maar dan geldt ook voor Preiser figuren:
Bitte nicht hinauslehnen!.
De wissel kocht ik tweedehands en deze was al geweatherd. Aan de glimmende delen kun je zien wat ik vervangen heb.
De boog heeft 30 bielzen. Van de wissel (nieuwe slanke wissel) kun je 7 bielzen vrij makkelijk verwijderen. Die heb ik vervangen door 8 bielzen met rail van zo'n boograil (ongeveer 1/4 deel), als tegenboog.
Omdat het resultaat van die ingreep nihil was, heb ik me daarna bezig gehouden met het stukje plastic in het verlengde van het hartstuk. Dat houdt de spoorstaven uit elkaar in een vaste hoek. Met de dremel heb ik die hoek kleiner gemaakt.
Dat was een ingreep met gewenst resultaat.
Dat driehoekje is 3 spoorbielzen lang, en de spoorstaaf steunt daarop in plaats van op de bielzen. Dus heb ik het inzetstukje (de tegenboog) zo bewerkt dat dit ook het geval is.
Ik had mijn multifocaal bril op. En weet dus nu dat ik dat niet moet doen bij dremelen. Daarvoor moet ik een leesbril opzetten.
Ik schoot iets uit bij het bewerken van het driehoekje, en nam een stukje van het hartstuk weg. Dat heb ik opgelost door de spoorstaaf iets verder door te trekken.
Ik denk dat het een volgende keer beter is om beide spoorstaven door te trekken tot een nieuw hartpunt. Maar dit werkt ook al goed. En eigenlijk blijkt bij het testen dat dit er helemaal niet toe doet.
Toen ik dat afhad, bleek het veel simpeler te kunnen. Als je de tegenboog rail neemt, de eerste biels eraf haalt, en de map onder de drie volgende bielzen stript, net zoals ik hier heb gedaan, dan wordt de afstand exact gelijk aan 4,5 cm, en heeft het rechte spoor van de wissel precies een 2200-rail van 18 cm nodig om gelijk te liggen met de tegenboog.
Het gestripte spoor over drie bielzen:
De verlengde spoorstaaf waarop het stukje geschoven wordt:
Aanrijgen:
Opschuiven, binnenste spoorstaaf iets aantrekken, omlaag duwen, en vastklikken:
Daarna zit het als een huis, zelfs zonder lijm.
Simpeler aanpak: volledige tegenboog, op het zelfde punt bevestigd,
eerst een biels verwijderen, de mat onder de spoorstaaf onder de drie volgende bielzen strippen:
Met een aantal rijtuigen en locs heb ik getest wat er fout kon gaan:
Ik begon met wat toevallig uitgepakte zaken:
en met verder 2 Lima Bm 4/4's, en een Eaos wagen van Marklin, Lima en Lilliput.
Het begon met botte pech:
Het Kleinbahn stuurstand rijtuig blijkt (plastic) wielen te hebben met speling op de assen. Die speling is net groot genoeg om tegen de strijkregel op te rijden, in plaats van er tussen door. Dat geldt voor alle drie de richtingen, dus deze moeten langer worden. Getest: klopt. Twee bielzen extra lengte (tot aan het schroefgat) is genoeg.
De Eaos Marklin had nergens last van, maar die heeft een meer moderne koppeling dan de andere rijtuigen hebben.
De Eaos Lima raakte 5 puko's met de koppeling haak, en net als bij Kleinbahn nam deze wagon met regelmaat de verkeerde kant van de strijkregel, en botstte dan recht op het hartstuk.
De Eoas Lilliput had nergens last van. Een Lilliput wagen bleef wel achter een puko hangen met de koppeling, maar deze koppeling bleek defect te zijn.
Een 1:87 Leichtstahlklasse rijtuig van Lilliput had nergens last van.
De ene Lima Bm 4/4 bleef met de koppeling haken achter de hoogste puko, de andere loc raakte niets. Die koppeling haak valt 1 mm lager uit dan bij de andere:
Het zijn tot dusverre dus met name laaghangende koppelinghaken (van de oudere types) en speling op de assen die de troublemakers zijn.
Ik zal binnenkort de Hag locs eens testen. En dan ook eens kijken naar kortsluiting door slepers. Eerlijk gezegd, ik verwacht dat de slepers die er tot zoverre allemaal feilloos overheen gaan, geheid ergens toch kortsluiting gaan maken.
Bij het doormeten van de wissel viel me op dat er geen kortsluiting optreedt in de constructie, maar ook dat deze wissel in de huidige toestand niet geschikt is voor tweerail-gebruik. Alle railstaven voeren stroom, als je er ergens eentje aan sluit.
Menno had dat stroomprobleem in zijn draadje ook al aangegeven, zie
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=14728.msg326868#msg326868;
daarin toont hij hoe hij met twee zaagsneden de bewuste staven isoleert.
Dat is ook nodig om ze te kunnen "polariseren", afwisselend van stroom te voorzien, afhankelijk van de stand van de wissel. Als je dat doet, dan heb je geen hogere puko's nodig, en hoef je ook niets af te tapen tegen kortsluiting ...
Mijn oplossing: koppelingen nalopen en repareren, en iets langere strijkregels plaatsen. Misschien de wissel polariseren.
Ik ben nu wantrouwend geworden naar de staat van de overige wissels, ten opzichte van de staat van het rollend materieel.