Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

probleem compoort (heropend)

Gestart door RoCoMaDu donderdag 03 maart 2011, 21:34:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
probleem compoort (heropend)
Hallo allemaal,

Bij het openen van koploper (groene spiegelei) krijg ik de volgende melding:
Fout bij het openen van compoort (HSI-88 interface)! (com2) [ok]

Communicatie kan niet worden gestart! [ok]

Gisteren ging het nog goed, ik kon de treinen handmatig laten rijden.
Nu heb ik "lijnstukken toekennen aan de blokken" gedaan en nu krijg ik deze foutmelding???
Wie kan mij helpen?

Groet Ron.
Re:probleem compoort
DegroHHW
gast

Re:probleem compoort
hallo Ron

Dit probleem had ik ook wel eens ,meestal opnieuw opstarten van koploper daarna deed hij het weer ,soms 2 tot 3 maal opstarten .

Mvg Peter
Re:probleem compoort
Lid sinds: 2006

offline
Re:probleem compoort
Hoi Ron,

Heb je toevallig een Anti-virusprogramma op je PC aktief? Dit is vaak de boosdoener.

Mvg.
Gerard
Re:probleem compoort
Op welke poorten heb je DDW en de HSI88 aangesloten ?.

Mvg,
Peter
Re:probleem compoort
RoCoMaDu
gast

Re:probleem compoort
Hallo Peter,

Op Com 1 zit de delta booster, op com 2 zit de hsi88.

Groet Ron.
Re:probleem compoort
Hallo Ron,

In Koploper geeft je bij Digitale onderdelen de keuze HSI-88 en adres 2 (compoort 2) op.
Bij DDW geef je bij verbindingen op dat de booster is aangesloten op Com1.
Verder geef je daar ook op dat je geen gebruik maakt van de HSI-88, dus HSI-88-Interface active op Nee omdat Koploper deze uitleest.

Mvg,
Peter
Re:probleem compoort
RoCoMaDu
gast

Re:probleem compoort
Hallo Peter,

dat was inderdaad wat ik had.
In DDW nu uitgeschakeld.
Alleen nu krijg ik een andere foutmelding:
"HSI-88: Geen communicatie met HSI-88 module mogelijk!"
Wat kan ik doen? :help:

Groet Ron.
Re:probleem compoort
Hallo Ron,

Wat heb je bij Koploper bij Digitale onderdelen opgegeven ?.

Vraag, heb je een HSI-88 met RS232 of een HSI-88 met USB. Laatse wordt door Koploper niet ondersteunt.

Zie ook:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg245183#msg245183


Mvg,
Peter
Re:probleem compoort
RoCoMaDu
gast

Re:probleem compoort
Hallo Peter,

Ik heb een HSI-88 met RS232 aansluiting. (op com 2)
In koploper heb ik 1x HSI-88
                              1X s88 (middelste aansluiting HSI-88)
                              1X k83

Groet Ron.
Re:probleem compoort
Hallo Ron,

Zie ook even de link, plaatje 2 (Portsettings)
CiteerIn koploper heb ik 1x HSI-88
                              1X s88 (middelste aansluiting HSI-88)
en 13, adres van poort en HSI S88 links aantal.

Mvg,
Peter
Re:probleem compoort
RoCoMaDu
gast

Re:probleem compoort
Hallo Peter,

Ik heb alles zo gedaan als John (Tilly) dat ook ingesteld heeft, maar hij blijft met de foutmelding "HSI-88: Geen communicatie met HSI-88 module mogelijk!"  :-(
Ik heb dat programma wat boven al die foto's staat (HERCULES) ook geprobeerd maar ik krijg er geen gegevens uit. Ik kan alleen de poort openen en sluiten.

Vul ik bij digitale onderdelen nu geen HSI-88 in dan worden de lijnen Blauw en kan ik wel met de hand rijden.

Mijn PC heeft twee com Poorten (RS232), ik heb met een schakelingetje van Huub (twee ledjes en een weerstand) getest of com 2 uberhaupt het wel deed en bijde ledje gingen branden.

Groet Ron.
Re:probleem compoort
Hallo Ron,

Staat er op de aansluiting KL1 een spanning van 14 - 18V ~ ?.
Brandt de Led op de HSI ?.
E.e.a. staat in de gebruiksaanwijzing.


Mvg,
Peter
Re:probleem compoort
RoCoMaDu
gast

Re:probleem compoort
Hallo Peter,

Op KL1 meet ik een spanning van +/- 18V en de rode led op de HSI brand.

Groet Ron.
Re:probleem compoort
Dan komt de volgende vraag.
Na de start van Koploper knipperd de LED ?.
Juiste kabel gebruikt tussen HSI88 en PC ?.
Ja maar is toch geen verbinding, verander de FIFO van de Compoort.
En wat gebeurdt er indien je een S88 module probeert uit te lezen in het testprogramma van Koploper ?.

Mvg,
Peter
Re:probleem compoort
RoCoMaDu
gast

Re:probleem compoort
Hallo Peter,

Na de start van koploper gaat de rode led niet kniperen.
Ik heb de kabel gebruikt die bij de HSI-88 module geleverd werd. (RS232)
ik heb verschillende standen van de FIFO geprobeerd maar geen resultaat.
Het uitlezen gaat niet omdat er geen verbinding is.
"Dit programma kan alleen worden gestart als de centrale eenheid aan staat, geen noodstop actief is en er geen treinen rijden!"

Groet Ron.
Re:probleem compoort
Citaat van: RoCoMaDu op zondag 06 maart 2011, 12:34:25
"Dit programma kan alleen worden gestart als de centrale eenheid aan staat, geen noodstop actief is en er geen treinen rijden!"
Deze melding krijg je ook indien de centrale (DDW) niet aan staat of opgestart is.
Neem verder aan dat je ook een S88 module hebt aangesloten en dat er een ingang van de S88 op de module-massa is aangesloten.

Mvg,
Peter
Re:probleem compoort
RoCoMaDu
gast

Re:probleem compoort
DDW is opgestart en com is verbonden.
Ook is er een AJ s88 aangesloten.

Groet Ron.


Re:probleem compoort
Hallo Ron,

Ik zie dat je de elders ook de vraag stelt. Prima, vraag even of daar ook een HSI-88 gebruikt wordt.
Succes op het andere forum.

Mvg,
Peter
Re:probleem compoort
RoCoMaDu
gast

Re:probleem compoort
Hallo Peter,

Op het andere forum krijg ik een ander andwoord dan dat jij geeft.
Daar geeft Wim aan dat ik in DDW de HSI-88 moet opgeven en op dit forum is dat juist in koploper.
Ik probeer uit te vinden wat het beste werkt.
Ik hoop dat je me wil blijven helpen.

Groet Ron.
Re:probleem compoort
RoCoMaDu
gast

Re:probleem compoort
Ik heb nu een gecontroleerde database in koploper, maar hij blijft met een fout komen:  HSI-88: Geen communicatie met HSI-88 module mogelijk!

Ik heb met het Terminalprogramma HERCULES (gevonden bij John/Tilly (van Peter/Freak))de com poort getest maar ik krijg geen terugmelding.
Ook niet als ik de HSI-88 op com 1 zet. Normaal zit op com 1 de delta booster en dat werkt gewoon. Als ik de HSI-88 module uit koploper verwijder kan ik de treinen handmatig laten rijden.

Met vr gr Ron (die het niet meer ziet zitten)
Re:probleem compoort
Lid sinds: 2008

offline
Re:probleem compoort
Ik wil me nergens mee bemoeien, maar is er een (of twee ?) seriƫle poort misschien defect geraakt ?
Re:probleem compoort
RoCoMaDu
gast

Re:probleem compoort
Hallo Huub,

Natuurlijk mag jij je er ook mee bemoeien.
Is er een manier om dat te testen?

Zou ik bijvoorbeeld de delta booster op com 2 kunnen zetten en de HSI op com 1 :help:
Is er ook een manier om te kijken of de HSI wel goed werkt?

Groet Ron.
Re:probleem compoort
Lid sinds: 2008

offline
Re:probleem compoort
De booster mag niet op com2; het betreffende programma om de compoort los te koppelen van windows (NTdriver) werkt alleen op com1.

Verder zou het handig zijn een artikel te nemen dat op een compoort aangesloten moet worden.
Werkt het op com1 dan moet het ook op com2 werken enz. enz.

De schakeling met 2 leds antiparallel en weerstand kan je ook gebruiken op de andere lijnen van de compoort. Dit in geval de status van de handshake-lijnen belangrijk is.

Re:probleem compoort
Hallo Ron,

Ik las net je bericht op het Koploperforum. Indien nodig zal ik daar een account aanvragen en ook daar antwoorden. Dit om te voorkomen dat je daar antwoorden krijgt van iemand die alleen over een handleiding beschikt.
Daar wordt, zoals ook in een ander draadje hier, aangegeven hoe je de HSI-88 kunt testen.
Is het resultaat negatief probeer zoals je al aangeeft de HSI-88 even uit op een andere PC. Enige wat je nodig hebt is een Hyperterminal programma.

Mvg,
Peter
Re:probleem compoort
RoCoMaDu
gast

Re:probleem compoort
Hallo Peter,

Om de HSI te testen op een andere PC, moet deze dan op de baan aangesloten blijven of kan ik hem los koppelen en naar de PC brengen?
Ik zat het programma HERCULES op deze PC zetten en de HSI testen.
Op het andere forum kreeg ik het comando v door gevolgt door <CR>, wat bedoeld Robby daarmee?
Moet ik soms dit in de balk typen en op send drukken "v <CR>" ?

Alvast bedank voor de hulp en je heb een PB.

groet en prettig weekend.
Ron.
Re:probleem compoort
Hallo Ron,

Citaat van: RoCoMaDu op zaterdag 12 maart 2011, 09:19:26
Om de HSI te testen op een andere PC, moet deze dan op de baan aangesloten blijven of kan ik hem los koppelen en naar de PC brengen?
De HSI hoeft niet op de baan aangesloten te zijn.

CiteerOp het andere forum kreeg ik het comando v door gevolgt door <CR>, wat bedoeld Robby daarmee?
Heb het gelezen, met het commando "v" gevolgd door Enter krijg je als antwoord ?Ver. x.xx / dd.mm.jj / HSI-88 / (c) LDT? <CR> van de HSI terug

Hier een voorbeeld met een terminal programma. Zie hier de opdrachten in de onderste 3 regels.



Heb je PB gelezen.

Mvg,
Peter
Re:probleem compoort
RoCoMaDu
gast

Re:probleem compoort
Hallo Peter (en alle anderen die dit draadje volgen),

Ik heb de HSI-88 met het programma hercules getest op 2 computers met bijde 2 compoorten, op bijde computers geen reactie.
Ik heb verschillende baut waardes geprobeerd en dus 4 compoorten gehad maar geen reactie.
Ik heb op com 1 van mijn pc de delta booster zitten en kan daarmee de baan handmatig mee aansturen, kan ik hiermee zeggen dat com 1 zo wie zo werkt?
Dat zou betekenen dat de HSI-88 defect is.
Is er iemand in de buurt van purmerend waar ik mijn HSI kan testen? (voordat ik hem terug stuur naar conrad).

Met vr gr Ron.
Re:probleem compoort
Hallo Ron,

Citaat van: RoCoMaDu op zaterdag 12 maart 2011, 16:46:04
Ik heb de HSI-88 met het programma hercules getest op 2 computers met bijde 2 compoorten, op bijde computers geen reactie.

Ik heb op com 1 van mijn pc de delta booster zitten en kan daarmee de baan handmatig mee aansturen, kan ik hiermee zeggen dat com 1 zo wie zo werkt?
Dan mag je aannemen dat de compoort(en) goed werkt/werken.

CiteerDat zou betekenen dat de HSI-88 defect is.
Is er iemand in de buurt van purmerend waar ik mijn HSI kan testen? (voordat ik hem terug stuur naar conrad).
Ik vrees dat je toch hetzelfde resultaat te zien krijgt. Neem gewoon even contact op met Conrad om deze om te ruilen.

Mvg,
Peter
Re:probleem compoort
RoCoMaDu
gast

Re:probleem compoort
Hallo,

De HSI-88 is retour naar conrad :(, nu is het wachten tot dat ik een ander terug heb. :confused:

Groet Ron.
Re:probleem compoort (heropend)
Hallo Allemaal,

Het is een tijdje stil geweest maar ik wil toch de hobby weer oppakken.
Ik heb inmiddels de HSI-88 retour gestuurd en een nieuwe terug gehad, maar helaas geeft dit het zefde resultaat.
met hercules getest maar er komt geen reactie terug.
Misschien is dit het zelfde probleem waar John (Tilly) mee te maken had??????
Twee nieuwe compoorten instaleren? (Heeft iemand die nog liggen?)

In afwachting van jullie antwoord.

Groet Ron.