Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Analoge wisselaansturing K-rail alternatief

Gestart door Jan22 donderdag 03 maart 2011, 14:26:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Analoge wisselaansturing K-rail alternatief
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Analoge wisselaansturing K-rail alternatief
Op een Duits forum trof ik een experiment aan uit 2005. Dat  ging om een bistabiel relais dat werd gebruikt  om wissels  om te zetten. Het waren vooral N-spoorders die dit gebruikten, en enkele M* K-rail rijders.

Toevallig zag ik er iemand mee op de beurs in Houten staan. Grappig. Ik heb er de volgende vijf foto's van gemaakt. Het gaat om een Gruner 703 12 VDC relais. Tot vorig jaar kon je die dingen kopen voor  93 eurocent per stuk. En je kunt ze alleen nog vinden in oude voorraden, want ze worden niet meer gemaakt. Definitief vervangen door flip-flops, denk ik.

Het is een relais met een spoel, die twee palletjes laat kantelen om twee asjes.
Er zit een rood schuifje op; dat verbindt de stand van het relais met een apart stroomcircuit voor bij voorbeeld hartstuk-polarisatie of terugmelding:


Hier een foto van de andere kant:


In dat rode schuifje is een speld (of naald) gesmolten.


Die draadveer (0,8 mm doorsnede) steek je door het wissel:


Detail van de situatie (lima wissel).
 

Bij de kraam stonden mensen dit te bediscussieren.
Voor- en nadelen alom.

Tegen:
Het maakt herrie: het relais klikt hoorbaar.
Het gaat onnatuurlijk snel.
Als je een wissel zo aansluit, dan kan de wisseltong niet worden open gereden vanaf de andere kant

Voor: het is compact, stofvrij, simpel, toereikend en goedkoop.

Als je dit gebruikt in een schaduwstation, dan wil je niet eens dat een wissel open gereden kan worden, dat geeft meer kans op storing en ontsporing. Dat nadeel telt dan niet.

Het enige echte bezwaar is dus herrie, en snelheid. Het ding gaat gewoon klak om.
Kosten per wissel 1-2 euro maximaal.

Uit de bespreking op dat forum bleek dat deze oplossing zich niet zo goed leent op digitale treinbanen. Waarom, dat stond er niet bij.

Er zijn nog Gruner relais te koop, maar je moet ernaar zoeken, tweedehands, op de bekende internet markten. Ze doen daar nog steeds 1, maximaal 2 euro per stuk.

De Gruner 703 is een gelijkstroom relais. Daarom moet je als je 'm met wisselstroom voedt, een diode (1N4001) stoppen tussen je aanvoerdraad en het middelste dunne pootje. Met de andere twee dunne pootjes (blauwe draad) laat je het relais omschakelen.
De drie dikke platte pootjes: de middelste is je stroomaanvoer. Afhankelijk van de stand van het relais krijgt een van de twee buitenste platte pootjes die stroom (deze stroom blijft lopen tot je het relais weer omschakelt). De brede platte pootjes gebruik je voor een lampje of voor bijvoorbeeld het polariseren van een slanke kruising.

Re:Analoge wisselaansturing K-rail alternatief
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Analoge wisselaansturing K-rail alternatief
@ Jan22,

Dit principe kun je toepassen met veel van dit soort relais,die je eigenlijk officieel terug vind op printplaten.

De getoonde foto van zo'n dergelijk relais,hoeft niet de ultieme versie te zijn,maar kan ook van een ander type,of fabrikaat zijn.

Dus voorlopig is de voorraad nog niet uitgeput ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Analoge wisselaansturing K-rail alternatief
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:Analoge wisselaansturing K-rail alternatief
Voor mij,  als herintreder, was dit nieuw, maar wel een oud idee uit 2005.
Dit wiel hoeft dus niet iedere keer opnieuw uitgevonden te worden.

Het gaat dus om het idee, om hoe het werkt, en dan zijn er andere relais te vinden waarmee het ook kan .....


Re: Analoge wisselaansturing K-rail alternatief
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge wisselaansturing K-rail alternatief


Wat me opvalt aan de datasheet is dat het amperage van het omschakelen van het relais er niet in genoemd staat. Vaak is dat bijvoorbeeld. 100, 200 of 400 mA per stroomkring bij een bistabiel relais (en dat bepaalt dan, samen met de schakelsnelheid, de prijs zo'n beetje, en deze kosten maar een euro, dus het zal wel veel zijn).

Dit relais schakelt b.v. op 12 vDC en verbruikt 1,25 W, dus zou ik denken dat het relais bij 12 volt 104 mA verbruikt.
Of staat de komma verkeerd, en moet het zijn 1,04 Ampere ? Dat lijkt me op zich waarschijnlijker.
Re: Analoge wisselaansturing K-rail alternatief
Er staat toch in de titel wisselaansturing en niet wisseltongaansturing :-)
Re: Analoge wisselaansturing K-rail alternatief
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge wisselaansturing K-rail alternatief
 B)
wisseltongaansturing, mooi woord voor scrabble

Citaat van: bouan op zondag 25 januari 2015, 21:42:44
wel in het goede gaatje doen
Dat is niet het grootste probleem; het gaatje in het rode handvat van het relais is dat wel.
Hoe boor je een gaatje van pak hem beet 0.3 of 0,8 mm met beveritis (bibberende oude handjes)?
Re: Analoge wisselaansturing K-rail alternatief
Met een (mini) boorstandaard? Proxxon bijvoorbeeld. Ik heb zo al duizenden gaatjes in printen geboord, rails zijn toch niet moeilijker te boren dan epoxy printplaten overtrokken met koper?