Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Inrijsein overdenking / probleem

Gestart door Marklinbaan.nl donderdag 03 maart 2011, 09:51:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Inrijsein overdenking / probleem
Hallo allemaal,

Ik heb het volgende: Door plaatsgebrek (wie heeft dat niet) moet ik mijn inrijsein vlak voor de eerste wissel plaatsen van het station.
Normaal gesproken zou je daar ruimte laten voor rangeren. Dan hoef je het sein niet voorbij te rijden.
Dan plaats je nog een bordje rangeren tot hier.

In mijn geval trek je de trein voorbij het inrijsein.
Dat kan ik dan weer oplossen door een spersein voor het inrijsein te zetten.
En dan moet er eigenlijk ook nog een voorsein bij.

Heeeft iemand hier ideeen over of voorbeelden van?
Graag jullie gedachten meningen?

Groeten Martin
Re:Inrijsein overdenking / probleem
Daarvoor moet er dan ook gerangeerd worden via het uitrij spoor, zodoende de controle volledig bij de Fdl van het station blijft....
Dus om te rangeren ga je het uitritsein voorbei en dan weer terug om tegen je trein te komen, maar nooit het inritsein.
Maar dat is hoe het er in het echte bedrijf aan toe gaat,ik weet natuurlijk niet of dat ook op jou baan gaat
Re:Inrijsein overdenking / probleem
Citaat van: Jet op donderdag 03 maart 2011, 11:01:22
Daarvoor moet er dan ook gerangeerd worden via het uitrij spoor, zodoende de controle volledig bij de Fdl van het station blijft....
Dus om te rangeren ga je het uitritsein voorbei en dan weer terug om tegen je trein te komen, maar nooit het inritsein.
Maar dat is hoe het er in het echte bedrijf aan toe gaat,ik weet natuurlijk niet of dat ook op jou baan gaat

Hoi Jet,

Je hebt gelijk dat zou ik normaal ook doen.
Echter het spoor waar de Br01.10 op staat en het spoor wat er naast komt hebben geen mogelijkheid om op het uitrijspoor te komen. Ik heb voorbeelden genoeg gezien dat er voldoende ruimte zit tussen het inrijsein en de eerste wissel
zodat daartussen nog een rangeerbeweging plaats kan vinden. Die ruimte kan ik niet maken. Ik krijg dan op een belangrijk punt van de spoorbaan file problemen door de laatste wagens.

Hieronder de foto het inrijsein komt onder net buiten beeld.



Groeten Martin
Re:Inrijsein overdenking / probleem
Mooie splitsing  B)

Mvg, Johan
Re:Inrijsein overdenking / probleem
Welke rangeringen bedoel je eigenlijk om te maken, anders kan je nog een Z-beweging maken om aan de uitrit te geraken
en anders meerdere sperrseinen om de wissels af te dekken en dan gewoon tussen de wissels rangeren....
Re:Inrijsein overdenking / probleem
Hallo Martin,

Citaat van: Marklinbaan.nl op donderdag 03 maart 2011, 09:51:07
Ik heb het volgende: Door plaatsgebrek (wie heeft dat niet) moet ik mijn inrijsein vlak voor de eerste wissel plaatsen van het station.
Is goed, ondanks dat je weinig ruimte hebt.

CiteerNormaal gesproken zou je daar ruimte laten voor rangeren. Dan hoef je het sein niet voorbij te rijden.
Rangeren voor een inrijsein ?. Rangeren is toegestaan met een spersein.

CiteerEn dan moet er eigenlijk ook nog een voorsein bij.
Waar behoort dat voorsein bij ?. Bij het volgende sein ?.

Mvg,
Peter
Re:Inrijsein overdenking / probleem
Citaat van: Jet op donderdag 03 maart 2011, 17:12:30
Welke rangeringen bedoel je eigenlijk om te maken, anders kan je nog een Z-beweging maken om aan de uitrit te geraken
en anders meerdere sperrseinen om de wissels af te dekken en dan gewoon tussen de wissels rangeren....

Hoi Jet,

Dat zou allemaal heel omslachtig worden. Ik ben eigenlijk benieuwd naar of het mogelijk is om het inrijspoor te gebruiken
voor het rangeren doormiddel van een spersein. Ik ben er inmiddels wel uit dat ik daar voldoende ruimte moet laten.
Ik ben wat gaan passen met wagens en eigenlijk heb ik bij 2 lange treinen er maar last van dat de baan wordt geblokkeerd.

Citaat van: Freak op donderdag 03 maart 2011, 17:28:10
Hallo Martin,

Citaat van: Marklinbaan.nl op donderdag 03 maart 2011, 09:51:07
Ik heb het volgende: Door plaatsgebrek (wie heeft dat niet) moet ik mijn inrijsein vlak voor de eerste wissel plaatsen van het station.
Is goed, ondanks dat je weinig ruimte hebt.

CiteerNormaal gesproken zou je daar ruimte laten voor rangeren. Dan hoef je het sein niet voorbij te rijden.
Rangeren voor een inrijsein ?. Rangeren is toegestaan met een spersein.

CiteerEn dan moet er eigenlijk ook nog een voorsein bij.
Waar behoort dat voorsein bij ?. Bij het volgende sein ?.

Mvg,
Peter

Hoi Peter,

Volgens de regels mag je met rangeerbewegingen het inrijsein niet passeren tenzij je daar schriftelijk toestemming voor hebt.
De blokwachter van het vorige blok kan niet zien wat jij daar aan het doen bent.
En om voor elke rangeerbeweging dat blok te blokkeren is veel te lastig.
Daarom houden ze in de werkelijkheid daar ruimte voor het rangeren.
Als je het echt goed wil doen komt er na het inrijsein een leeg stuk spoor om een noodstop uit te kunnen voeren.
Dan krijg je een bordje halt vor rangierfahrten en dan tot de eerste wissel een stuk om te rangeren.
Met rangeren mag je het bordje absoluut niet voorbij.

Dit is wat ik ervan begrijp met mijn beste duits.

Het voorsein is voor het volgende sein (het uitrijsein van het station).

Groeten Martin
Re:Inrijsein overdenking / probleem
Als je het dan toch over het echte bedrijf hebt, moet je eigenlijk zelfs geen sperrseinen zetten, want met een gesproken bevel van Fdl over de radio (GSMR) kan je ook rangeringen doen.
Telkens wij in Köln Gremberg tegen onze trein willen komen gebeurt het zo,ook om het uitritsein voorbij te rijden tijdens het rangeren of als er geen sperrseinen staan, of gewoon om het rangeren vlotter te laten verlopen  ;)