Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

(H0) Baanplan Beginner

Gestart door JohnKet dinsdag 22 februari 2011, 21:11:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
(H0) Baanplan Beginner
JohnKet
gast

(H0) Baanplan Beginner
Hallo allemaal,

Ik ben tot nu toe vooral lezer geweest hier op het forum. Maar nu ben ik ook een doener geworden.
Deze week heb ik vakantie en heb ik mijn kelder ( vochtvrij en temp. vast) opgeruimd en plaats gemaakt voor een modelbaan.
Ik ben ook in wintrack aan het tekenen. Ik Heb beschikking over een ruimte die 290 op 220 is. Er is echter in de linkerhoek een trap. Onder deze trap heb ik tussen de muur en de trap nog 90cm over.
http://img11.imageshack.us/i/ruimtey.jpg
Hierin heb ik dus de mogelijkheid om een vaste baan te ontwerpen.
http://img255.imageshack.us/i/treinplan.jpg
Dit is een ontwerp dat ik heb gemaakt. Ik ben er zelf niet zo tevreden over maar dit is momenteel het beste dat ik heb.
Ik ben vooral niet tevreden van het opzet van de baan. Je krijgt hier nogal snel het gevoel dat je de treinen vaak zit.
Wat is de bedoeling van de baan.
Eerst en vooral is het voor een plezierbaan. Er zal veel verschillend materiaal rijden ( ICE3,Belgisch passagier, Stoomtrein, Goederen, ...) Mijn idee van baan waar ik uiteindelijk naar wil evolueren. Ik zal de situatie even voorstellen.
Een groen boerderij landschap. Her en der een beekje.
Wat is er zichtbaar ?
Een dubbele spoorlijn die het landschap doorkruist. Een stuk of 2  kleine stations waar de treinen door rijden en eventueel kunnen stoppen (buiten ICE3) In het kleine station is er ook een goederen station waar er in beperkte maten rangeer mogelijkheden zijn.
Wat is er niet zichtbaar?
Ik weet nog niet hoe ik het onzichtbaar ga maken maar de bedoeling is om aan weerzijde een soort schaduwstation te maken. Dit zou zonder niveau verschil zijn. Ik heb al uitgemeten dat een keerlus onder de trap zou moeten gaan. Ultieme droom is om aan beide kanten een keerlus te hebben. Zoals je kan zien heeft mijn baandroom totaal geen gelijkenis met mijn huidig baanplan. Ik kan je echter honderden baanontwerpen geven die ik al gemaakt heb.

Ik denk persoonlijk dat het voor mij leuker gaat zijn als ik aan beide kanten een "schaduwstation" maak. Zo kan een trein het station binnen rijden en lijkt het of hij lang weg is. Wat dan weer het realisme ten goede komt.

Ik hoop van jullie wat feedback te krijgen en te verbeteren waar mogelijk.
Ik gebruik marklin C-RAILS en rij met een mobile station.

Groeten John
Re:(H0) Baanplan Beginner
Beste John.

Leuke baan, maar waarschijnlijk gaat hij snel vervelen.
Wat wil je? Ben je een rijder of een bouwer met landschappen?

Misschien is het wel leuk om in de rechterbovenhoek een berg te maken en aan de rechterzijde tot rechts beneden een schaduwstation met een lange berg en een mooie plaat met een uitzicht erachter te maken.

Groet Micha
Re:(H0) Baanplan Beginner
Erik Marklin
gast

Re:(H0) Baanplan Beginner
Ha John,

Heb ook naar je baan gekeken en ben het er wel mee eens dat hij wel gaat vervelen. Ik ben erg benieuwd naar dat plan met die schaduwstations, kun je dat niet online zetten? Ook die keerlus onder de trap zou ik wel zien zitten, dan kun je echt gelijk veel meer met je baan doen! Het is in ieder geval een uitdaging! Veel succes en hou ons op de hoogte,

groeten,

Erik