Goedenavond,
Na uitgebreid het topic over de ombouw van een aantal HAG locs door madmenno te hebben gelezen, zie:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=10288.0 , heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben begonnen met de ombouw van mijn HAG 098 Re4/4 BT Voralpen Express.
Op marktplaats had ik deze loc voor een zeer gunstige prijs gekocht, echter het betrof hier natuurlijk een analoog wisselstroom model en aangezien ik digitaal rijd heb ik bij de firma Keuterman een permanent magneet gekocht.
Ik ben begonnen met het uitboren van de oorspronkelijke lichtplatine's, om hier in een later stadium led-verlichting te plaatsen. Vervolgens heb ik alle oude bekabeling vervangen door DCC-gecodeerde bekabeling. Ook heb ik de rijrichting schakelaar verwijderd en besefte meteen goed dat hierop de adapterplatine kon worden gemonteerd. Ook heb ik het metalen lipje voor daadwerkelijk met bovenleiding rijden verwijderd, omdat deze naar later zou blijken in de weg zou gaan zitten.
Madmenno heeft gekozen om ook een anti-alzheimer schakeling in te bouwen, echter ik ben nog niet overtuigd van het nut en heb dit dus (nog) niet gedaan.
Hierna ben ik met de decoder en de adapter platine aan de slag gegaan. Ik heb voor een Esu LokPilot v3.0 DCC met MTC21 adapter platine gekozen, enerzijds omdat ik vind dat deze decoder ideale rij-eigenschappen heeft anderzijds vanwege het gemak van de MTC21 adapter platine.
Bij het monteren van de platine met de decoder viel het mij meteen op dat de afstand tussen het draaipunt van het onderstel en de decoder zeer beperkt is. Ik heb dan ook het montage-punt licht verbogen zodat de platine een beetje omhoog staat en geen contact kan maken met de massa!
Op deze foto kun je goed de uitgeboorde gaten van de vroegere verlichting zienVervolgens heb ik een stekker gemaakt, van een IC-voetje die ik geknipt heb op 7 gaatjes, en deze verbonden met de platine. Dit omdat het ook mogelijk moet zijn om de kap te verwijderen aangezien alle verlichting in de kap vast wordt gemonteerd.
Hierna ben ik met printplaat, waarop alle verlichting moet worden aangesloten en die in de kap gemonteerd wordt, aan de slag gegaan. Ik heb gekozen voor een stukje printplaat die ik op zeven banen heb uitgezaagd, zodat ik voor de voor en achterverlichting, AUX1, 2, 3, 4 en de 'plus' een baan heeft. Met de in de topic van madmenno genoemde weerstandberekener:
zie link,
heb ik uitgerekent welke weerstanden ik voor welke verlichting nodig heb. Hierbij een toelichting:
Ik wilde de volgende verlichtingsmogelijkheden: 3 wit voor, 1 wit rechts-achter en 3 wit voor, 1 rood rechts-achter en alle hiermee te combineren verlichtingsmogelijkheden. Om dit te realiseren heb ik links voor wit en boven voor wit, beiden op de gele voorverlichtingsdraad aangesloten, en de rechts voor wit en rechts voor rood op een respectievelijk AUX 1 en AUX 2. Voor de achterkant hetzelfde alleen dan achterverlichtingsdraad en AUX 3 en AUX 4.
Met deze belichting ben ik op de volgende weerstanden uitgekomen 5K6 voor de gele en witte draad (hier hangen 2 led's aan) en 8K2 voor de AUX draden (hangt altijd maar een led aan)
Voor de LED's heb ik warm-witte SMD 1206 en rode SMD 1206 gekozen:
http://www.leds-buy.nl/losseledssmdleds-c-102_22.htmlOp een afstand van 5 gaatjes het koper doorgesneden van de printplaat, helaas ook bij de gemeenschappelijke plus, terwijl dit niet hoeft, en vervolgens de weerstanden over de doorgesneden baan gesoldeerd. Aan deze printplaat de andere kant van de stekker gemonteerd.
Nu kwam voor mij het moeilijkste gedeelte. De led's lijmen aan de lichtgeleiders.......wat een ongelofelijk rot karwei..... Eerst heb ik de lichtgeleider van midden voor, net onder de klip van de cabine en de lichtgeleider, met een dun proxxon zaagblad afgezaagd. De lichtgeleiders voor links en recht heb na vele weken proberen en mislukkingen, op 5mm afstand, aan de binnenkant van de kap, afgezaagd. Dit zodat de led's geen verbinding maken met de metalen kap (hierdoor ben ik 6 led's verloren) en montage geen probleem is.
Eerst de draden aan de led's gesoldeerd en vervolgens met seconden-lijm op de lichtgeleiders gemonteerd.
Op deze foto zijn de lichtgeleiders links en rechts nog NIET op 5mm afstand van de kap afgezaagdAlle draden aan de printplaat gesoldeerd en vervolgens gekeken naar het eerste resultaat. Hieruit bleek dat de lichtgeleider boven veel te veel licht in de cabine schijnt, waarna ik deze met een marker pen zwart heb gemaakt. Ook bleek er door het gaatje van de machinist licht te schijnen, dit door middel van een zwart stukje tape opgelost. Als laatste laat de middelste led ook de binnenkant van de kap oplichten, hiertegen heb ik stukje karton geknipt en tussen de middelste lichtgeleider en de deur geplaatst. Hierna leek het resultaat zeer mooi.
Let op de kartonnen afscheiding en de metalen strook voor de bovenleiding die is verwijderdBij het bestuderen van de binnenkap was al de metalen strook voor de bovenleiding opgevallen. Deze heb doorgeknipt en, met een stukje tape ter voorkoming van kortsluiting, terug geplaatst. Het printplaatje heb ik met dubbelzijdig tape op de kap gemonteerd.
Tot nu toe had ik de kap niet daadwerkelijk geplaats, echter nadat de draden aan de kap waren getaped, was de loc na vele weken weer compleet!
Met mijn LokProgrammer de waarden voor de HAG motor en de verschillende functie-uitgangen correct gemapped.....en rijden maar!
Als je goed kijkt zie je lichtgeleider door de cabine oplichtenHet resultaat vind ik heel mooi al waren/zijn nog wel een aantal verbeter punten.
- De middelste lichtgeleider schijnt tegen de cabine aan door. Dit is makkelijk op te lossen door een zwart stukje tape.
- Ik heb te zwaar draad gebruikt voor de montage van de stekker, hierdoor kost het nogal wat kracht om de kap te monteren.
- Met de LokProgrammer heb ik alle lichtuitgangen gedimd, aangezien ik ze te vel vond. De weerstanden zouden dus wat zwaarder kunnen zijn.
Al met al ben ik zeer tevreden, al heeft het heel wat zweet en tranen gekost.
Mijn dank gaat speciaal uit naar madmenno zonder wie ik niet aan het avontuur was begonnen, maar natuurlijk ook aan alle mede-forum leden die met zoveel goede adviezen in zijn topic kwamen, dat het voor mij allemaal wat makkelijker was.
Ernst Perk