Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ombouw HAG 098 Re4/4 BT Voralpenexpress

Gestart door Perk woensdag 08 september 2010, 14:11:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw HAG 098 Re4/4 BT Voralpenexpress
Goedenavond,

Na uitgebreid het topic over de ombouw van een aantal HAG locs door madmenno te hebben gelezen, zie: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=10288.0 , heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben begonnen met de ombouw van mijn HAG 098 Re4/4 BT Voralpen Express.



Op marktplaats had ik deze loc voor een zeer gunstige prijs gekocht, echter het betrof hier natuurlijk een analoog wisselstroom model en aangezien ik digitaal rijd heb ik bij de firma Keuterman een permanent magneet gekocht.
Ik ben begonnen met het uitboren van de oorspronkelijke lichtplatine's, om hier in een later stadium led-verlichting te plaatsen. Vervolgens heb ik alle oude bekabeling vervangen door DCC-gecodeerde bekabeling. Ook heb ik de rijrichting schakelaar verwijderd en besefte meteen goed dat hierop de adapterplatine kon worden gemonteerd. Ook heb ik het metalen lipje voor daadwerkelijk met bovenleiding rijden verwijderd, omdat deze naar later zou blijken in de weg zou gaan zitten.



Madmenno heeft gekozen om ook een anti-alzheimer schakeling in te bouwen, echter ik ben nog niet overtuigd van het nut en heb dit dus (nog) niet gedaan.
Hierna ben ik met de decoder en de adapter platine aan de slag gegaan. Ik heb voor een Esu LokPilot v3.0 DCC met MTC21 adapter platine gekozen, enerzijds omdat ik vind dat deze decoder ideale rij-eigenschappen heeft anderzijds vanwege het gemak van de MTC21 adapter platine.
Bij het monteren van de platine met de decoder viel het mij meteen op dat de afstand tussen het draaipunt van het onderstel en de decoder zeer beperkt is. Ik heb dan ook het montage-punt licht verbogen zodat de platine een beetje omhoog staat en geen contact kan maken met de massa!


Op deze foto kun je goed de uitgeboorde gaten van de vroegere verlichting zien

Vervolgens heb ik een stekker gemaakt, van een IC-voetje die ik geknipt heb op 7 gaatjes, en deze verbonden met de platine. Dit omdat het ook mogelijk moet zijn om de kap te verwijderen aangezien alle verlichting in de kap vast wordt gemonteerd.


Hierna ben ik met printplaat, waarop alle verlichting moet worden aangesloten en die in de kap gemonteerd wordt, aan de slag gegaan. Ik heb gekozen voor een stukje printplaat die ik op zeven banen heb uitgezaagd, zodat ik voor de voor en achterverlichting, AUX1, 2, 3, 4 en de 'plus' een baan heeft. Met de in de topic van madmenno genoemde weerstandberekener: zie link,
heb ik uitgerekent welke weerstanden ik voor welke verlichting nodig heb. Hierbij een toelichting:

Ik wilde de volgende verlichtingsmogelijkheden: 3 wit voor, 1 wit rechts-achter en 3 wit voor, 1 rood rechts-achter en alle hiermee te combineren verlichtingsmogelijkheden. Om dit te realiseren heb ik links voor wit en boven voor wit, beiden op de gele voorverlichtingsdraad aangesloten, en de rechts voor wit en rechts voor rood op een respectievelijk AUX 1 en AUX 2. Voor de achterkant hetzelfde alleen dan achterverlichtingsdraad en AUX 3 en AUX 4.
Met deze belichting ben ik op de volgende weerstanden uitgekomen 5K6 voor de gele en witte draad (hier hangen 2 led's aan) en 8K2 voor de AUX draden (hangt altijd maar een led aan)

Voor de LED's heb ik warm-witte SMD 1206 en rode SMD 1206 gekozen: http://www.leds-buy.nl/losseledssmdleds-c-102_22.html
Op een afstand van 5 gaatjes het koper doorgesneden van de printplaat, helaas ook bij de gemeenschappelijke plus, terwijl dit niet hoeft, en vervolgens de weerstanden over de doorgesneden baan gesoldeerd. Aan deze printplaat de andere kant van de stekker gemonteerd.


Nu kwam voor mij het moeilijkste gedeelte. De led's lijmen aan de lichtgeleiders.......wat een ongelofelijk rot karwei..... Eerst heb ik de lichtgeleider van midden voor, net onder de klip van de cabine en de lichtgeleider, met een dun proxxon zaagblad afgezaagd. De lichtgeleiders voor links en recht heb na vele weken proberen en mislukkingen, op 5mm afstand, aan de binnenkant van de kap, afgezaagd. Dit zodat de led's geen verbinding maken met de metalen kap (hierdoor ben ik 6 led's verloren) en montage geen probleem is.
Eerst de draden aan de led's gesoldeerd en vervolgens met seconden-lijm op de lichtgeleiders gemonteerd.


Op deze foto zijn de lichtgeleiders links en rechts nog NIET op 5mm afstand van de kap afgezaagd

Alle draden aan de printplaat gesoldeerd en vervolgens gekeken naar het eerste resultaat. Hieruit bleek dat de lichtgeleider boven veel te veel licht in de cabine schijnt, waarna ik deze met een marker pen zwart heb gemaakt. Ook bleek er door het gaatje van de machinist licht te schijnen, dit door middel van een zwart stukje tape opgelost. Als laatste laat de middelste led ook de binnenkant van de kap oplichten, hiertegen heb ik stukje karton geknipt en tussen de middelste lichtgeleider en de deur geplaatst. Hierna leek het resultaat zeer mooi.


Let op de kartonnen afscheiding en de metalen strook voor de bovenleiding die is verwijderd

Bij het bestuderen van de binnenkap was al de metalen strook voor de bovenleiding opgevallen. Deze heb doorgeknipt en, met een stukje tape ter voorkoming van kortsluiting, terug geplaatst. Het printplaatje heb ik met dubbelzijdig tape op de kap gemonteerd.
Tot nu toe had ik de kap niet daadwerkelijk geplaats, echter nadat de draden aan de kap waren getaped, was de loc na vele weken weer compleet!

Met mijn LokProgrammer de waarden voor de HAG motor en de verschillende functie-uitgangen correct gemapped.....en rijden maar!

Als je goed kijkt zie je lichtgeleider door de cabine oplichten



Het resultaat vind ik heel mooi al waren/zijn nog wel een aantal verbeter punten.
- De middelste lichtgeleider schijnt tegen de cabine aan door. Dit is makkelijk op te lossen door een zwart stukje tape.
- Ik heb te zwaar draad gebruikt voor de montage van de stekker, hierdoor kost het nogal wat kracht om de kap te monteren.
- Met de LokProgrammer heb ik alle lichtuitgangen gedimd, aangezien ik ze te vel vond. De weerstanden zouden dus wat zwaarder kunnen zijn.

Al met al ben ik zeer tevreden, al heeft het heel wat zweet en tranen gekost.
Mijn dank gaat speciaal uit naar madmenno zonder wie ik niet aan het avontuur was begonnen, maar natuurlijk ook aan alle mede-forum leden die met zoveel goede adviezen in zijn topic kwamen, dat het voor mij allemaal wat makkelijker was.

Ernst Perk

Re:Ombouw HAG 098 Re4/4 BT Voralpenexpress
Ernst,

Goed geslaagd project!

Je bewijst weer eens dat je, na je goed te hebben geïnformeerd, gewoon moet durven.
Goeie beschrijving van hoe jet het allemaal hebt opgelost.
Ik denk hiervan in  de toekomst wel te kunnen profiteren.

dankjewel voor je bijdrage.
Re:Ombouw HAG 098 Re4/4 BT Voralpenexpress
Citaat van: ArjanM op woensdag 08 september 2010, 20:50:41
Ernst,

Goed geslaagd project!

Je bewijst weer eens dat je, na je goed te hebben geïnformeerd, gewoon moet durven.
Goeie beschrijving van hoe jet het allemaal hebt opgelost.
Ik denk hiervan in  de toekomst wel te kunnen profiteren.

dankjewel voor je bijdrage.
Bedankt voor het compliment! Inderdaad moet je gewoon durven en ook accepteren dat je fouten maakt (6 kapotte leds), je leert er elke keer toch weer heel erg veel van.
Gelukkig denk ik in de toekomst ook veel van het topic over je prachtige baan te kunnen opsteken  :D
Re:Ombouw HAG 098 Re4/4 BT Voralpenexpress
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Ombouw HAG 098 Re4/4 BT Voralpenexpress
Hoi Ernst,

Goed werk! Mijn complimenten voor de ombouw :D

De LED's bevestigen aan de lichtgeleiders vind ik ook altijd het rotste werk. Vaak blijven ze niet plakken of zitten ze net verkeerd. Zeker door alle bekabeling is het vaak lastig werken in een kleine ruimte.

Tja het gebruiken van een anti-alzheimer schakeling is puur persoonlijk. Mijn oude baan was vaak erg vies, vandaar dat ze erin zitten.
Bij toekomstige ombouwen zit ik te overwegen om het er maar uit te laten. Ik merk soms overigens wel dat zonder condensator de LED de neiging hebben een beetje te 'flikkeren' bij stroomonderbrekingen. Een kleine condensator lost dit dan wel op.

Het doorschijnen van de verlichting is bij mij ook een bekend probleem. Een rol tape en wat zwart karton lost gelukkig veel van deze problemen op.

Ga zo door zou ik zeggen! Ik ben benieuwd naar eventuele volgende ombouwplannen :D

Groetjes,
Menno
Re:Ombouw HAG 098 Re4/4 BT Voralpenexpress
Menno dankjewel voor de complimenten, leuk om de 'aanstichter' op dit topic te zien  :wink:
Citaat van: madmenno op zondag 12 september 2010, 15:48:34
Tja het gebruiken van een anti-alzheimer schakeling is puur persoonlijk. Mijn oude baan was vaak erg vies, vandaar dat ze erin zitten.
Bij toekomstige ombouwen zit ik te overwegen om het er maar uit te laten. Ik merk soms overigens wel dat zonder condensator de LED de neiging hebben een beetje te 'flikkeren' bij stroomonderbrekingen. Een kleine condensator lost dit dan wel op.
Zou je mij kunnen uitleggen hoe je die condensator aansluit, heb wel een link op het HAG-forum gevonden, maar dat is in het duits.

Mvgr,
Ernst
Re:Ombouw HAG 098 Re4/4 BT Voralpenexpress
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Ombouw HAG 098 Re4/4 BT Voralpenexpress
Hoi Ernst,

Deze kleine condensator sluit je op dezelfde manier aan als de grote. In de handleiding van de Lokpilot staat volgens mij een 2200 uF 25v aangegeven + een 470 uF voor de decoder zelfs. Ik heb de 2200 uF gewoon vervangen voor 2x 100uF. Nu moet ik daarbij zeggen dat dit op een Lokpilot Fx (functie) decoder was. Hier zit dus geen motor aan die alle energie opslurpt :)

Misschien is er nog wel een manier om het op te lossen, maar ik ben ook maar een electronica amateur :P

Groetjes,
Menno
Re:Ombouw HAG 098 Re4/4 BT Voralpenexpress
Goedemiddag,

Ik ben al een tijdje bezig met de tweede Re4/4 ombouw, echter ik loop vast. Hopelijk kan ik met jullie hulp weer verder.

Tot nu toe heb ik voor de ombouw altijd de Esu 51968 adapter platine gebruikt:


Echter voor de laatste ombouw ben ik overgestapt op de Esu 51967:


Ten eerste vanwege het kleinere formaat, ten tweede zijn de draden makkelijker en beter te solderen op deze platine. Het nadeel is echter dat de 51967 niet over versterkte uitgangen AUX 3 & 4 beschikt, echter dit dacht ik te ondervangen door een transistor schakeling.
Nu het probleem: Na vele uren te hebben gesoldeerd krijg ik de schakeling niet voor elkaar.
Voor de transistor heb ik een BC 327-40 gebruikt van het type PNP. Ik ben op deze transistor gekomen aangezien 'madmenno' deze, na het bestuderen van het HAG-forum, toepast in zijn HAG ombouw en ik zal maar zeggen beter goed gejat dan slecht bedacht.
Vervolgens heb ik basis met een weerstand van 4K7 aangesloten op de onversterkte AUX uitgang, de collector op de grond (na onderzoek op het HAG-forum blijkt dat dit pin 19 is op de adapterplatine) en de emitter is dan de versterkte uitgang. Na het geheel te testen op de baan met de multimeter, krijg ik de meeste rare metingen. Over de versterkte uitgang staat continue 17V en als ik de functie schakel dan verspringt hij naar 14V.
Vervolgens ben ik zelf op het HAG-forum gaan zoeken en daardoor werd de verwarring alleen maar groter. Hieronder een quote:
CiteerHallo Patrik

AUX 3 liegt auf Pin 12, AUX 4 auf Pin 4. Dann benötigst Du auch noch den Decoder-Minus, der ist auf Pin 19.

Anfänglich verwendete ich den Transistor BC 548C; für eine LED kann ich Dir diesen Transistor sehr empfehlen, da er im "TO92"-Gehäuse praktisch im Handling ist. Diesen Typ habe ich in meiner Historic und auch im NPZ verwendet (Eduard hat den Thread über die Historic oben verlinkt, und vom NPZ habe ich Dir ja kürzlich andernorts Bilder verlinkt).

Nachteil des BC 548 ist seine etwas eingeschränkte Stromlieferfähigkeit (ca. 50 mA). Wenn dies ein wichtiges Kriterium ist, dann empfehle ich Dir den smd-Transistor BC 817-40, den Du bei Conrad erhälst. Mit diesem Transistor erhälst Du einen vollwertigen Ausgang, allerdings ist er durch die Kleinheit etwas schwieriger beim Löten und Befestigen als der BC 548C. Dafür kann der BC 817-40 ggf. auch direkt in den Decoder (unter den Schrumpfschlauch) eingebaut werden, wenn die Platzverhältnisse den Einbau einer mtc-Platine nicht zulassen.

Hier noch ein Bild und das Verdrahtungsschema einer HAG-Platine mit smd-Transistoren BC 817-40:



Volgens mij wordt hier gebruik gemaakt van NPN-transistor  en misschien dat daar het probleem ligt.
Hopelijk kunnen jullie er je licht op schijnen.
Groeten,
Ernst
Re:Ombouw HAG 098 Re4/4 BT Voralpenexpress
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Ombouw HAG 098 Re4/4 BT Voralpenexpress
Hoi Ernst,

Ik moet je eerlijk toegeven dat ik met precies hetzelfde probleem zit!  :oops:
Ik krijg het ook niet voor elkaar om de transistorschakeling met die BC327's aan de praat te krijgen.....
Ik heb het uiteindelijk maar opgegeven en heb de benodigde Aux uitgangen van de aanwezige extra Lopi Fx gehaald.
Ik heb dat verhaal op het Hag forum ook gelezen en het is me ook niet duidelijk wat er nu precies mis gaat.

Misschien kun je het beste Peter (FREAK) hier op het forum een PB-tje sturen. Hij helpt mij altijd uitstekend als ik in de problemen zit met electronica!

Laat vooral ook maar weten als je een oplossing hebt. Ik ben ook erg benieuwd! :)

Groetjes en succes,
Menno
Re:Ombouw HAG 098 Re4/4 BT Voralpenexpress
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw HAG 098 Re4/4 BT Voralpenexpress
Op de printjes die ik bij X-train heb gekocht, zit een MOSFET 2N-CH 50V 3A IC.

Hiermee kun je zonder extra componenten zowel AUX 3 als AUX 4 versterken.
Simpelweg de gate1 (pin2) en gate 2 (pin4) aansluiten op resp. aux3 en4 en de beide sourepinnen (1 en 3) aansluiten op decodermassa.
Vervolgens kun je de drain (pin 5+6 en 7+8) als versterkte AUX3 en4 gebruiken.
Deze schakelen dus naar massa.

PS hetzelfde IC past Marklin ook toe op sommige hobbydecoders.
Re:Ombouw HAG 098 Re4/4 BT Voralpenexpress
Ad en Menno,

Bedankt voor jullie reactie. Fijn en spijtig om te horen dat ik nog een medestander heb menno, hopelijk kunnen we het probleem toch tackelen. Mijn gevoel zegt dat het aan het soort transistor ligt, PNP waar het NPN moet zijn, echter mijn kennis is te beperkt. Ik heb Peter 'Freak' een pb-tje gestuurd, met de vraag of hij zijn licht er op kan schijnen.
Het printje vind ik een hele goede tweede keuze Ad, echter ik vroeg me nog af of pin 5-6 en 7-8 in werkelijkheid 1 pin zijn en niet 2 zoals op het schema lijkt?

Groeten,
Ernst
Re:Ombouw HAG 098 Re4/4 BT Voralpenexpress
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw HAG 098 Re4/4 BT Voralpenexpress
Hoi Ernst,

De (denk)fout die je maakt is dat de onversterkte AUX3 en 4 uitgangen TTL uitgangen zijn.
Dit betekent dat deze 5 Volt zijn in actieve toestand.
Je kunt hiermee dan ook geen PNP aansturen (althans niet zonder inverter).
Met een NPN zou het wel moeten lukken en de load in de collector opnemen.

Citaat van: Perk op maandag 20 december 2010, 23:21:53
echter ik vroeg me nog af of pin 5-6 en 7-8 in werkelijkheid 1 pin zijn en niet 2 zoals op het schema lijkt?
Ernst, lees even de datasheet waarnaar ik heb gelinkt.
Re:Ombouw HAG 098 Re4/4 BT Voralpenexpress
Ad bedankt voor je reactie, ik heb het idee dat je het probleem correct voor stelt. Echter nu heb ik van Peter 'freak' het volgend pb'tje gekregen:
(mocht het niet gebruikelijk zijn om een pb te posten, dan verwijder ik hem  meteen)
CiteerJe gebuikt een BC327-40 NPN transistor.
Bij een NPN wordt de verlichting aangesloten tussen de + van de decoder en de Emitter van de transistor.
De Collector wordt aangesloten op de GND van de decoder en de Basis via een weerstand op de functie uitgang.

Vaak is het beter om een PNP te gebruiken.
Aansluiting:
Verlichting tussen + (decoder) en collector.
Emitter aan GND (decoder).
Basis via een weerstand aan de functie-uitgang.
Erg fijn dat jullie meedenken, helaas is het toch niet helemaal eenduidig  :?

Citaat van: Kappa op dinsdag 21 december 2010, 10:30:15
Citaat van: Perk op maandag 20 december 2010, 23:21:53
echter ik vroeg me nog af of pin 5-6 en 7-8 in werkelijkheid 1 pin zijn en niet 2 zoals op het schema lijkt?
Ernst, lees even de datasheet waarnaar ik heb gelinkt.
Ik heb de datasheet doorgelezen en ben nog steeds gecharmeerd van deze oplossing, al wil ik het liefst de schakeling zelf kunnen realiseren.

Groeten,
Ernst
Re:Ombouw HAG 098 Re4/4 BT Voralpenexpress
Volgens mij is een BC327 toch echt een PNP (de NPN-versie is de BC337)
Maar dat staat er niet, lees ik ?
Re:Ombouw HAG 098 Re4/4 BT Voralpenexpress
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw HAG 098 Re4/4 BT Voralpenexpress
Ernst, volgens mij gooit Peter even NPN en PNP door elkaar.
De BC327-40 is namelijk een PNP en geen NPN transistor en in z'n tweede relaas bedoelt hij juist NPN.
Maar dat zal wel een typefout van Peter zijn, want hij heeft hierin veel meer ervaring dan ik, maar dat terzijde.

Als je zelf een schakeling wilt realiseren dan zul je een schakeling zoals hieonder moeten maken, maar dat is wel iets meer werk.
De schakelingen kunnen tot 100mA aansturen.
In de tweeede schakeling kun je T2A vervangen door een zwaarder type om meer stroom te sturen.
Je moet dan wel de weerstanden opnieuw dimensioneren.

EDIT: Zoekend naar een schema was Huub me al voor. :wink:
Re:Ombouw HAG 098 Re4/4 BT Voralpenexpress
Sorry voor het typefoutje, bij BC327-40 moet staan PNP. En bij ?Vaak is het beter om een PNP te gebruiken: moet staan NPN.
Krijg je al je druk met het werk bezig bent.

Zie de schema?s van Ad, zelf zou ik nog een weerstandje van ong. 100K plaatsen tussen de basis en GND. Bij Ledverlichting kan het wel eens voorkomen dat de led(s) iets oplicht(en) doordat er toch nog een lekstroompje loopt.

Mvg,
Peter
Re:Ombouw HAG 098 Re4/4 BT Voralpenexpress
Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken en voor het schema, in een later stadium ga ik hier absoluut mee aan de slag.
Aangezien ik de NPN-transistoren nog moet bestellen, ga ik dit project afmaken met de adapter-platine met voorversterkte AUX 3 & 4. Hierover na de feestdagen een uitgebreid verslag.
Rest mij nog iedereen hele fijne kerstdagen te wensen!

Groeten,
Ernst
Re:Ombouw HAG 098 Re4/4 BT Voralpenexpress
Na een tijd minder actief bezig te zijn geweest met de ombouw, heb ik vandaag weer wat ondernomen.
Zoals besproken in dit topic, ben ik bezig geweest om met PNP-transistor schakeling, de onversterkte uitgangen AUX 3 & 4, op de adapterplatine te versterken. Dit mislukte aangezien het, na alle goede adviezen van de forumleden,  geen PNP transistor maar een NPN transistor had moeten zijn. Ik heb al een maand of twee de NPN-transistors in huis en kon vanavond eindelijk wat tijd vrij maken om de nieuwe schakeling te proberen. En met succes! Na het voorbeeld van het HAG-forum werkte de schakeling meteen, heel erg fijn om weer eens iets meteen aan de praat te krijgen  ;) . Wel zijn de transistors dusdanig klein, dat een geoefende hand en een soldeerbout met een kleine soldeerkop vereist zijn. Ik heb een foto gemaakt van het resultaat.


Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken en binnenkort plaats ik een uitgebreid verslag van de tweede Re 4/4 ombouw.
Mvgr,
Ernst