Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

verouderde Belgische BR 52

Gestart door vandorpe marc dinsdag 01 maart 2011, 08:44:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
verouderde Belgische BR 52
vandorpe marc
gast

verouderde Belgische BR 52
Het is de bedoeling om van deze trein een afgeleefde vervallen trein op rust te bouwen,lekker oud en uiteen aan het vallen ergens in een locdepot aan het wachten op restauratie.
Hoe ik het een en ander moet aanpakken weet ik nog niet zekers,maar het idee is er toch al.
Het zal een zeer oude vervallen trein van de Belgische spoorwegen worden,met misschien hier en daar nog een beetje groene kleur?
Ik zal geen gebruik maken van pe,wel hier en daar waar nodig zelf details trachten aan te brengen,dat zal opzoekwerk worden
Als eerste zal ik de aanhangwagen voor de kolen bouwen,daar moet ook wel het een en ander aan veranderen,nog beetje verder uitzoeken.Die ga ik veranderen naar een pruisisch model die vaak gebruikt word in het buitenland en ook Belgie



De bovenbouw verschilt erg veel,langere kolenschuif,verhoogde randen,afgeronde hoeken,kolenlader(zijn meer mogelijkheden),ander watervulgaten enz.
Dus mogelijkheden zat.Eerst ga ik het onderstel van deze kolentender aanpakken,die verschilt niet erg veel met die van de bijgeleverde kolentender.
Heb echter wel al ondervonden dat de kwaliteit van deze kit niet zal kunnen tippen aan de WR360,minder stevig plastiek,slechtere pasvorm,en redelijk veel plamuurwerk eraan.

Re:verouderde Belgische BR 52
vandorpe marc
gast

Re:verouderde Belgische BR 52












Eerst ga ik nu beginnen aan de totaal gewijzigde bovenbouw van de tender,zoals ik het nu bezie zal er niet veel van de kit overblijven.
Opmerkingen en tips meer dan welkom!
Re:verouderde Belgische BR 52
vandorpe marc
gast

Re:verouderde Belgische BR 52
En dan was het tijd om met de bovenbouw van de tender aan de slag te gaan.
Daar is redelijk veel werk aan; de randen moeten verhoogd worden,de hoeken afgerond,de kolenbak moet iets verlaagd en verlengd worden.
De watervulgaten moeten gedicht worden deze komt nu achteraan de tender.De opening waar ze de kolen uitscheppen ben ik nog niet echt uit,je kan hem laten zoals in de doos,
maar hij bestaat ook gewoon open langs achter.
En niet te vergeten,de tender is oud en vervallen,dus moet hij ook met een lege binnenkant kolenbak uitgewerkt worden.
Eerst ben ik begonnen met de originele tender te bouwen,waarna de hoeken afgerond werden en alle verzonken klinknagels uitgeplamuurd.
Deze worden vervangen door opliggende klinknagels.



Re:verouderde Belgische BR 52
vandorpe marc
gast

Re:verouderde Belgische BR 52








Re:verouderde Belgische BR 52
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:verouderde Belgische BR 52
Leuk, dit is een wat aparte tak van sport die je niet zoveel ziet hier op het forum. Welke schaal is dit?

Het belooft een mooi gedetailleerd model te worden, als ik kijk naar hoe alleen al het frame van de tender met het remwerk e.d. is uitgevoerd.

Ik zou zeggen: hou ons op de hoogte :wink:

Martijn
Re:verouderde Belgische BR 52
Zo'n grote kit is erg spannend maar ik begrijp dat er nogal wat aan gewijzigd gaat worden. Welk merk kit is het?
Keep us posted!
Re:verouderde Belgische BR 52
vandorpe marc
gast

Re:verouderde Belgische BR 52
Bedankt voor de antwoorden!
Het is een kit van Trumpeter op schaal 1/35.
Er zal erg veel veranderd worden,hij krijgt een open kabine zoals gebruikelijk bij Belgische BR52
Re:verouderde Belgische BR 52
leukprojectje hoor!
wel jammer dat het niet in 1/87 is natuurlijk,maar zo is het wel mooier qua detaillering
Re:verouderde Belgische BR 52
vandorpe marc
gast

Re:verouderde Belgische BR 52
En dan eindelijk opnieuw verder met de tender van de BR52.
Eerst werd de kolenbak verlengd en verlaagd.
En dan was het tijd om de hoeken te dichten,dit doe ik door dunne streepjes plastic te verlijmen.Na het verlijmen,grondig rond schuren,plamuren en nog eens opschuren.Normaal zijn ze dan perfekt rond.Een beetje werk aan,maar leuk om te doen.







Re:verouderde Belgische BR 52
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:verouderde Belgische BR 52
Hoi Marc,

heb gelezen op een ander forum, dat je daar de nodige achtergrondinformatie hebt verkregen.
Het ziet er super uit, ben benieuwd naar het eindresultaat.

groeten

Wim
Re:verouderde Belgische BR 52
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:verouderde Belgische BR 52
Waarom plaats je een foto van een Oostenrijkse 38 als je een belgische 52 gaat bouwen?
Verder lijkt het me wel een leuk project, ik zal geregeld eens kijken hoe de vorderingen zijn. :)
Re:verouderde Belgische BR 52
vandorpe marc
gast

Re:verouderde Belgische BR 52
Toen pas zag ik in mijn documentatie dat de vloer recht moest lopen.
Dus maar weer begonnen met een kader te maken,en nadien de hoeken weer rond uit te werken.
Ook de steunen voor de bekleding zijn geplaatst.





Re:verouderde Belgische BR 52
vandorpe marc
gast

Re:verouderde Belgische BR 52
Intussen zijn we flink opgeschoten met de bekleding en verdere uitbouw van de tender.






Re:verouderde Belgische BR 52
Citaat van: stefant4 op zondag 20 maart 2011, 14:24:30
wel jammer dat het niet in 1/87 is natuurlijk
Zo 'natuurlijk' is dat niet volgens mij.
Ik vind het persoonlijk niet jammer, vind het juist wel gaaf om weer eens zo'n kit voorbij te zien komen.

De grotere schalen vind ik ook wel interessant, maar ja, als ik daar aan ga beginnen komt er helemaaal niks maar af. :P
Ik ga dit draadje in ieder geval volgen.

Mvg,

Romar
Re:verouderde Belgische BR 52
vandorpe marc
gast

Re:verouderde Belgische BR 52
En dan maar geschuurd en verder afgewerkt en in de grondverf geplaatst,de rode kleur dient omdat hij later volledig in roestige tinten zal worden afgewerkt.











Re:verouderde Belgische BR 52
Ziet er toppie uit. :thumbup:

Gr, Ben.
Re:verouderde Belgische BR 52
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:verouderde Belgische BR 52
Heel mooi gemaakt, daar zit heel wat zaag, lijm, vijl en schuurwerk in.  :)
Ik begrijp alleen nog niet achter welk loc de tender komt want de belgische 52 had toch een kuiptender, of ben ik abuis?
Re:verouderde Belgische BR 52
vandorpe marc
gast

Re:verouderde Belgische BR 52

Bedankt voor de reakties mannen!

Voorlopg komt hij achter de BR52.
Ze hebben volgens wat ik vernam een tijdje zo'n tender gebruikt toen ze de kuiptender nog niet hadden.

Na de bouw van de BR52 ,wil ik nog een kuiptender bouwen vanaf plan om achter de BR 52 te hangen.
Re:verouderde Belgische BR 52
mooi gedaan. :thumbup:

groet
rico
Re:verouderde Belgische BR 52
vandorpe marc
gast

Re:verouderde Belgische BR 52
Vanaf vandaag ben ik begonnen aan de loco zelf.Eerst heb ik alle onderdelen uitgezocht voor het onderstel zelf.Daar ben je toch makkelijk anderhalf uur mee bezig.
Ben van plan om de loco in 3 onderdelen te bouwen,het onderstel,de ketel,en het open stuurhuis.
Wat ben ik nu van plan met;
Het onderstel; blijfd redelijk standaard met enkele wijzigingen zoals aanbrengen van enkele zichtbare details die trumpeter vergeten was,voornamelijk extra profieltjes en bekabeling.

De ketel;
Deze wil ik bouwen met enkele huidplaten verwijderd,zo komt de details van de echte ketel naar boven.
Het voorluik van de ketel komt open te staan,dus daar ga je een stuk van de echte ketel en buizen zien.

Het open stuurhuis;
Dit zal grotendeels zelfbouw worden,er zijn gewoon teveel verschillen aan,eigenlijk is het de kabine van een bR50 die de Belgen monteerden.

Nadien komt alle beschadigingen en verdwenen onderdelen aan de beurt,met als einde natuurlijk de beschildering in veel roest tinten.





Re:verouderde Belgische BR 52
vandorpe marc
gast

Re:verouderde Belgische BR 52
Ondertussen beetje begonnen aan het onderstel.
Wat vooral aan dit model opvalt is het redelijk veel opkuisen van de onderdelen.
Ze hebben met de wr360 veel bijgeleerd,de BR52 zal niet als een sneltrein bouwen.
Ondertussen ben ik ook begonnen uit overgebleven onderdelen 2 nieuwe ondergrondjes te bouwen voor de wr360 en gondola.Voor de 2Ă© waren de kopstukken te weinig,dus die ga ik zelf moeten fabriceren.









Re:verouderde Belgische BR 52
vandorpe marc
gast

Re:verouderde Belgische BR 52
En terug een beetje verder,het is vooral een kwestie van goed opkuisen en plamuren.Kga binnenkort er beginnen van houden.
De drukvaten zijn aangepast,daar gaat trumpeter in de fout,ook een extra opening in het chassis gemaakt.
En natuurlijk een spant moeten veranderen,daar kruipt nogal tijd in.







Re:verouderde Belgische BR 52
vandorpe marc
gast

Re:verouderde Belgische BR 52
Ondertussen de reeds klaar gemaakte onderdelen verlijmd.
De druktanks verder uitgewerkt en geplaatst.
Ook nog enkele drukleidingen gemonteerd.







Re:verouderde Belgische BR 52
Interessant project en weer eens wat anders dan de H0 projecten die in de meerderheid zijn op dit forum.  Toch valt hier voor de kleinere schalen ook wat van te leren.

Succes met het vervolg.

Groet,
Ronald
Re:verouderde Belgische BR 52
Wat ik me wel af vraag: Ga je de gehele trein eerst bouwen en dan spuiten/schilderen? Of ga je tussendoor ook delen van een kleurtje voorzien? Het lijkt mij namelijk erg moeilijk de verschillende kleuren achteraf aan te brengen.

mvg, Corné
Re:verouderde Belgische BR 52
vandorpe marc
gast

Re:verouderde Belgische BR 52
Dat is inderdaad het grootste probleem,dacht van eerst de grote delen zoals chassis,stoomketel en stuurhuis grotendeels te bouwen zonder bv de leidingen en ander klein pruts,en deze grotendeels te schilderen voor ze tesamen gemonteerd worden.

Nadien alle kleine onderdelen en leidingen erop en verder afschilderen en verweren.

Het zal in ieder geval een gans karwei worden dat schilderwerk.

Ideeen zijn steeds meer dan welkom!
Re:verouderde Belgische BR 52
vandorpe marc
gast

Re:verouderde Belgische BR 52
Ondertussen heb ik me verder bezig gehouden met enkele onderdelen voor te bereiden en een beetje extra details toe te brengen.Het is niet de bedoeling om dit wrak volledig te detaileren,maar enkele dingetjes een beetje hier en daar uit te werken zoals de ketel,en open stuurhuis.









Re:verouderde Belgische BR 52
vandorpe marc
gast

Re:verouderde Belgische BR 52
En dan was het tijd om het onderstel een beetje tesamen te bouwen.
Het is de bedoeling om hem eerst in grondverf te schilderen voor de wielen en de ophanging/aandrijving te monteren.Anders zal het waarschijnlijk een beetje moeilijk worden om de grondverf er goed op te krijgen.
Tevens de lichten geplaatst,heb gekozen om de 3 lichten te plaatsen,met een beetje puzelwerk kun je met de onderdelen van de kit ze korrekt nabouwen.







Re:verouderde Belgische BR 52
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:verouderde Belgische BR 52
Hoi Marc,

Prachtig project ben je begonnen en een hele uitdaging om het model zo aan te passen. Ben al benieuwd naar het eindresultaat.

Ik blijf je vorderingen met belangstelling volgen.

Groet

Ronald
Re:verouderde Belgische BR 52
vandorpe marc
gast

Re:verouderde Belgische BR 52
Bedankt voor uw positieve reaktie Ronald.   :thumbup:
Re:verouderde Belgische BR 52
vandorpe marc
gast

Re:verouderde Belgische BR 52
Eerst eens iets maken wat ik graag doe;de wielen.
Veel moeilijkheden zijn er niet aan,enkel veel opkuiswerk.
Ik gebruik de wielen van de kit,ze komen erg dicht bij de originele wielen.
Op mijn model speelt het in ieder geval geen rol.
Ook terwijl ik ermee bezig was de wielen direkt in de grondverf gezet,en de lijmpunten terug gekuist.







Re:verouderde Belgische BR 52
vandorpe marc
gast

Re:verouderde Belgische BR 52
Tijd om het chassis in de grondverf te zetten,wielen gemonteerd en remmen beginnen plaatsen.







Re:verouderde Belgische BR 52
vandorpe marc
gast

Re:verouderde Belgische BR 52
Beetje verder gewerkt aan de remmen en onderdelen van de aandrijving,al bij al is het model zo slecht niet,je kan er eigenlijk veel verschillende uitvoeringen mee maken,maar het is soms een ganse zoektocht in het bouwplan.
Ook het opkuisen van de vele onderdelen(alles is bijna dubbel,linkse en rechtse kant  v d loco) is erg veel werk.Maar je krijgt wel na het nodige opkuiswerk redelijk goede onderdelen  van trumpeter.







Re:verouderde Belgische BR 52
vandorpe marc
gast

Re:verouderde Belgische BR 52
En nu de aandrijving grotendeels aangepakt,wat zit er daar veel opkuiswerk in ;-)
Het is de bedoeling om het chassis zo ver mogelijk te bouwen ivm het schilderwerk.
Ben van plan om het chassis en de ketel/kabine zolang mogelijk gescheiden te houden.





Re:verouderde Belgische BR 52
vandorpe marc
gast

Re:verouderde Belgische BR 52
Nu is het tijd om een start te nemen aan de stoomketel.De bedoeling is om enkele huidplaten weg te nemen,en alles eronder uit te bouwen,vooral plaatwerk en klinknagels.Betekend ook dat de buitenkant van de stoomketel aanzienlijk moet omgebouwd worden,bv vele kabels en leidingen moeten aangepast worden.In de upgrade set die ik aankocht zitten er veel korrektere onderdelen zoals vetpompen ed om op de ketel te bouwen,de rest van de upgrade set dient voor de binnenkant van de kabine.
De stoomketel wil ik open bouwen,dus moet er langs voor een indruk van de stoommachine zelf gebouwd worden,ook de binnenkant van die buis moet nu langs binnen afgewerkt worden.
Efkens de onderdelen erbij genomen en tesamen gekleefd met kleefband,geefd een betere indruk over wat er allemaal moet gebeuren.
Er zal zo te zien niet veel origineel kunnen blijven,alles moet aangepast worden,maar daarom doen we modelbouw he.





Re:verouderde Belgische BR 52
vandorpe marc
gast

Re:verouderde Belgische BR 52
Tijd om eens te zien hoe die stoomketel past op het onderstel.Vreesde er erg voor,als alles leest wat het op het www staat over die passing,dan zou je Uw hart vasthouden.
Moet eerlijk zeggen,het paste beter dan ik verwachte,zie er niet teveel problemen in.Enkel hier en daar iets aanpassen,maar dat komt grotendeels door mijn eigen toekomstige ombouwwerken.







Re:verouderde Belgische BR 52
vandorpe marc
gast

Re:verouderde Belgische BR 52
Daar ik besloten heb om de stoomketel met open deur te bouwen,kan ik de bijgeleverde deur van trumpeter niet gebruiken.
Deze ga ik echter proberen aan te passen.
Er moet een nieuwe ring voor de ketel met sluitring komen,een bodemplaat voor de deur zelf,sluitingen,reflektieplaat deur ,andere schanieren enz gemaakt worden.

De eerste stapjes;











Re:verouderde Belgische BR 52
vandorpe marc
gast

Re:verouderde Belgische BR 52
Was eens tijd om de stoomketel aan te pakken,daar hij enkele huidplaten zal missen moet hij in delen gecutterd worden.
Nog niet zo simpel,het is een dikke buis,dus moeten de zijkanten van de snijvlakken aangepakt/afgeschuind worden.
Op dit moment moet de frontplaat van de inwendige stoommachine ook reeds zeer passend gesneden worden,nog niet zo echt simpel om dit precies te krijgen.







Re:verouderde Belgische BR 52
vandorpe marc
gast

Re:verouderde Belgische BR 52
Tijd om enkele onderdelen te plaatsen om zo te zien in hoever alles klopt tot nu toe.
Met enkele wijzigingen klopt het eigenlijk allemaal wel redelijk.









Re:verouderde Belgische BR 52
vandorpe marc
gast

Re:verouderde Belgische BR 52
Nu efkens zien hoe we gemakkelijk de huidplaten kunnen verwijderen en de onderliggende ketel zichtbaar krijgen.
Ik heb gekozen om de uitgesneden onderdelen van de kit te hervormen en te verlengen/verbreden,en mits afstandhouders ze op hun plaats te monteren.
Het achterste stuk was veel meer werk dan eerst gedacht.Maar met de nodige krachttermen enz ,is het begin er.









Re:verouderde Belgische BR 52
Ziet er netjes uit.
Wel een vraagje over de zelf gemaakte klinknagels? Zijn deze niet erg groot? Zeker in vergelijking met de "originele" klinknagels van de kit?

mvg, Corné
Re:verouderde Belgische BR 52
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:verouderde Belgische BR 52
Ik vind dat je al een aardig kunstwerk hebt gemaakt Marc, chapeau hoor. ;)
Vooral die grondverf, het lijkt net menie, wat men vaak op het staal smeerde tegen de roest.
Waarvan ga je de vlampijpen maken, want komen ook in het zicht zeker?
Re:verouderde Belgische BR 52
vandorpe marc
gast

Re:verouderde Belgische BR 52
De klinknagels zijn redelijk in formaat,de klinknagels van de kit zijn die van de beplating,en deze zijn veel kleiner,hoeven ook niet veel te houden.

De vlampijpen? daar zie je niet erg veel van,enkel een beetje op de kopplaat,maar die kopplaat zit redelijk diep in de buis,en daarvoor heb je nog een ganse toestand van andere onderdelen die een beetje het zicht onttrekken op die kopplaat.

Het is de bedoeling van alles te maken,zoals het al een beetje gedemonteerd/leeggeroofd is.
Re:verouderde Belgische BR 52
vandorpe marc
gast

Re:verouderde Belgische BR 52
De grondverf die ik hier gebruikte,is dan ook een echte antiroest laag bovenop een plastiekkleeflaag.
Wil een harde goed hechtende onderlaag hebben,dan kun je meer spelen met de verdere afwerkngslagen.
Re:verouderde Belgische BR 52
vandorpe marc
gast

Re:verouderde Belgische BR 52
Een voorbeeldje van de verschillende soorten klinknagels;

Re:verouderde Belgische BR 52
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:verouderde Belgische BR 52
Dag Marc.
Erg leuk om zo'n bijzondere en mooie bouw te kunnen volgen.
Natuurlijk is het bij deze schaal natuurgetrouwer ombouwen beter mogelijk dan bij H0 of kleiner, maar zeker een prachtig voorbeeld om zelf wat wijzigingen of weatheringen in model aan te brengen! B)

Veel succes en plezier met deze prachtige bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:verouderde Belgische BR 52
Marc, als ik zo die foto zie dan snap ik gelijk de afmetingen van je klinknagels. :D
Succes verder met de bouw, ik blijf dit draadje volgen.

mvg, Corné
Re:verouderde Belgische BR 52
vandorpe marc
gast

Re:verouderde Belgische BR 52
   

:D

Bedankt!

:-)
Re:verouderde Belgische BR 52
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:verouderde Belgische BR 52
Hallo Marc,

Je gaat aardig door met de bouw. Ziet er prima uit en vooral nu een deel in de primer staat.

Het wordt nogal een flinke loc. Wat wordt de totale lengte?

Het lijkt nu al ruim 2 meter

Groet

Ronald
Re:verouderde Belgische BR 52
vandorpe marc
gast

Re:verouderde Belgische BR 52
Bedankt Ronald!

De lengte valt eigenlijk nogal mee,de loco is iets van 40 cm en de tender nog eens iets van 20 cm.
Het moet voor mij niet groter zijn.   :)