Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Dennis en Monique's baan. Nieuwe baan staat.

Gestart door Dennis maandag 28 februari 2011, 22:00:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Middag zitten solderen
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Middag zitten solderen
Hoi Gunther,

Ik wilde eigenlijk in dit topic verder gaan zodat iedereen kan zien hoe we begonnen zijn, en waar we nu zijn.

Groetjes Dennis
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Start baanbouw begonnen. 1 probleem
Vandaag zijn we eindelijk begonnen aan de nieuwe baan. Helaas zijn nog niet alle onderdelen binnen, maar het begin is er nu.
Eerst hebben we mdf platen gehaald waar de baan op komt te liggen. Aangezien de platen die in de bouwmarkt te koop zijn te klein zijn hebben we platen op maar laten zagen.
Bij de Formido betaal je alleen het hout wat je meeneemt, dus dat is mazzel hebben.
Als er 4 meter plaat voor je ligt is dat echt groot.
we hebben van de week de platen aan elkaar gelijmd zodat er 1 grote plaat ligt. Dit is makkelijk te doen en het werkt makkelijker vind ik.

We hebben vandaag alle rails die al binnen is gelegd zover dat dat mogelijk is. We liepen tegen het probleem aan dat de kruising niet past. Het betreft 2x de 24711 en de 24712 slanke wissels in combinatie met de 24640 kruising. Dat past op zich goed, maar volgens het baanplan moet er tussen de wissels 24071 dan 24172 en dan weer een 24071.
Het probleem is dat de 24172 net iets te kort is. Wat ik kan doen is 2x een 24188 pakken en inkorten, maar er zou toch ook een makkelijkere manier moeten zijn.
iemand tips??

In ieder geval de foto's van vandaag en hoe de stand van zaken nu is. de onderste foto laat het probleem duidelijk zien met de te korte 24272.

Groetjes Dennis

Hier ben ik het gat aan het uitsnijden voor de draaischijf


Dit is de status van de rails op dit moment




Probleem met de kruising:










Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Bouw nieuwe baan begonnen. Wel 1 probleem !!
Hallo Monique en Dennis,

het begin is er en de ontbrekende stukje dat komt bij jou ook wel goed.
Hou ons op de hoogte.

vr.gr. Günther.
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Bouw nieuwe baan begonnen. Wel 1 probleem !!
hallo dennis&monique,

je gaat ook supper seg,vandaag al het gat gezaagd voor je draaischijf sporen leggen.jammer dat je kruising niet past mss een kruiswissel gebruiken dat gaat wel lukken,of inderdaad proberen het aan te passen.


groeten en succes verder;

peter(ke33)
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Bouw nieuwe baan begonnen. Wel 1 probleem !!
Hallo Dennis,

Wat is de tussen ruimte tussen de wissels.
Je kan ook de drie railzen weg halen en de tussen ruimte opmeten.
Misschien past er wel een 24236 of een 24229 tussen niet gemeten is altijd mis.
Ik ga dat straks ook op mijn nieuwe baan doen 24071 weglaten en een schuinstukje uit de beding snijden.

vr.gr. Günther.
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Bouw nieuwe baan begonnen. Wel 1 probleem !!
Iedereen bedankt voor de reacties.

Gunther,
Als ik de 71 weg laat kom ik niet mooi uit met de slanke wissels. Nu wel.
Het zal gaan eindigen met het inkorten van de 188's. Dinsdag maar even naar Willem in Eindhoven. Kijken of hij nog een idee heeft.

Groetjes uit Valkenswaard
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Bouw nieuwe baan begonnen. Wel 1 probleem !!
Kan je een 071 niet vervangen voor een 077 ?
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Bouw nieuwe baan begonnen. Wel 1 probleem !!
Helaas niet. Bij de 71 kan je een stukje bedding weghalen zodat de bedding mooi aansluit vanaf de slanke wissel.
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Bouw nieuwe baan begonnen. Wel 1 probleem !!
Dat is met een mes of dremel zo op te lossen.(makkelijker als een rail inkorten)
Gaat om de maat.
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Bouw nieuwe baan begonnen. Wel 1 probleem !!
dat is wel waar. ga ik morgen proberen. ben er nu niet meer nuchter genoeg voor haha.

groetjes Dennis
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Bouw nieuwe baan begonnen. Wel 1 probleem !!
Zoek je wel de aspirientjes op voor je je bed in duikt. :D

Ik ga ook maar snel een borrel inschenken.

Proost, ;)
Robin
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Bouw nieuwe baan begonnen. Wel 1 probleem !!
Hallo Dennis,

Leest jij wel wat ik schrijf.
Ik schrijf snij een stukje weg, nee zeg jij en dan ga je het toch proberen omdat een ander het zegt wat ben jij er nou voor een.

vr.gr. Günther.
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Bouw nieuwe baan begonnen. Wel 1 probleem !!
Van mij heeft hij het ook niet gelezen  denk ik 8) 8) 8),anders had hij al lang mij  een pb gestuurd. :D :D

gr erik
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Bouw nieuwe baan begonnen. Wel 1 probleem !!
Günther en Erik, uiteraard lees ik wel wat jullie schrijven. Alleen had ik gehoopt dat Marklin hier een standaard oplossing voor zou hebben. Ik ga ook nog niet snijden, maar kijken of het past. Vanavond lat ik het weten.

Groetjes Dennis.
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Bouw nieuwe baan begonnen. Wel 1 probleem !!
Gunther,

ik heb net gekeken met de 077. Die is net te lang. Het wordt dus toch een 188 korter maken.

Erik, kan je die link even doorgeven zodat ik even kan kijken naar de oplossing van Noch.

Groetjes Dennis
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Bouw nieuwe baan begonnen. Wel 1 probleem !!
ik heet dan wel geen Erik, maar ik denk dat je deze bedoelt:

http://www.noch.de/pictures/PDFs/Kuerzen_von_Maerklin_C_Gleis.pdf

succes
Albert
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Bouw nieuwe baan begonnen. Wel 1 probleem !!
Columbus bedankt,  het was het beoogde artikel.

gr erik
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Bouw nieuwe baan begonnen. Wel 1 probleem !!
Vandaag bij Willies geweest, een Roco rail zaagstuk meegekregen, en 2x een 188 op maat gemaakt.
Zoals altijd is het babyzaagje bot, dus weer naar de karwei om een blaadje te halen, en zagen maar.
De onderste rails is de 1e, en vind ik niet zo heel mooi. Past wel goed.
De bovenste past heel mooi inelkaar en past ook goed. De 1e ga ik dus achteraan gebruiken.
Het roco ding mag ik houden, en is dus handig voor de volgende keer als iets niet past.
Op de foto staat het ding.

groetjes Dennis

Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Bouw nieuwe baan begonnen. Wel 1 probleem !!
hallo dennis,

het is toch mooi gedaan,en ben blij dat het nu wel past.ik kijk uit naar verdere vorderingen van je baan.


groeten en succes verder;

peter(ke33)
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Bouw nieuwe baan begonnen. Wel 1 probleem !!
Dennis is dit op manier zoals Noch het beschreef? Ik was gisteren nog bij Willy,ben wel met andere ogen gaan kijken na aanleiding wat jij eerder schreef en het klopt wel :D :D :D
gr erik
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Bouw nieuwe baan begonnen. Wel 1 probleem !!
Eric,

Dit is de manier zoals het kan met de Roco 61192. Oud nummer. Nu zijn het isolatiestukjes tussen de rails.
Op mijn foto zie je bovenaan een grijs ding liggen. Daaronder kan ik de rails leggen en recht afzagen. Dit is altijd recht omdat de zaag geleid wordt door de houder.
Dan is het een kwestie van meten en klaar ben ik. Echt heel simpel.

Groetjes Dennis
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Bouw nieuwe baan begonnen. Wel 1 probleem !!
Handige tool, die rail-verstekbak. Het is ook best wel goed gelukt zo te zien. :thumbup:
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Bouw nieuwe baan begonnen. Wel 1 probleem !!
de 2e is wel veel mooier dan de 1e.
Maar inderdaad heel handig.

Groetjes Dennis
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Probleem opgelost!!
Het is erg handig maar kan dat ding even los op de foto, want ik snap er niks van.

gr erik
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Probleem opgelost!!
Kost zo een bestek stuk veel?
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Probleem opgelost!!
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Probleem opgelost!!
Weet ik niet. IK heb hem gekregen.

Groetjes Dennis
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Probleem opgelost!!
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Probleem opgelost!!
Hoi erik,

voor jou 2 foto's gemaakt van de rail mal / verstekbak,
Ik moet nog aan de onderkant de vebindingstukken doorsolderen en dan is het klaar.
Zal morgen of overmorgen worden. Net 7 uur file gereden dus de zin is redelijk op.
Het ding is van Roco. Het nummer is: 61192

Groetjes Dennis



Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Probleem opgelost!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Probleem opgelost!!
Ik heb wel eens ergens een lijst, weet even niet waar, waarin diverse lengte's samengesteld kunnen worden tot een bepaalde maat. Misschien, ik weet dat het te laat is, daar wat aan gehad.

Ik heb deze lijst ook voor K en M-rail. Moet toch wel even zoeken.
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Foto's van de oplossing
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Foto's van de oplossing
Zo, het is nu helemaal opgelost.
De rails stukken zijn tussen de wissels geplaatst en het past perfect.
uiteraard heb ik wat foto's gemaakt.

groetjes Dennis





Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Foto's van de oplossing
Dat heb je weer netjes opgelost Dennis! We zijn niet anders van je gewend  :)
Btw, die museumwagen 1989 is wel een érg fraaie aanwinst!  :thumbup:  Mooi rood is niet lelijk zullen we maar zeggen.

Groet,
Martin
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Foto's van de oplossing
Hallo Dennis en Monique,

Dat heb je weer prefect opgelost en alles pas weer.
Hoop dat de rest ook zo gaat verlopen voor je.

vr.gr. Günther.
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Foto's van de oplossing
hallo dennis,

dat ziet er supper mooi opgelost uit,en hoop dat alles verder naar wens gaat op je baan.


groeten en succes verder;

peter(ke33)
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Foto's van de oplossing
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Foto's van de oplossing
iedereen bedankt voor de reacties.
Ik ben zelf ook erg blij met het resultaat. Net even wat loks over de aangepaste stukken laten rijden en geen problemen geconstateerd.
wel merk ik dat ik de stroomtoevoer goed moet maken. Nu heb ik 1 aansluitrail gebruikt, maar dat is echt te weinig.
Zelf zit ik dan te denken aan een ringleiding die ik onder de baan ga maken.
Als jullie nog tips hebben hoor ik het graag.

Groetjes Dennis
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Probleem opgelost!!
Citaat van: Johnnytrein op donderdag 02 februari 2012, 07:50:14
Kost zo een bestek stuk veel?

Volgens MTE 3,60 euro. Dan krijg je er ook nog isoleringen voor de spoorstaaf bij.

Groeten,
Fred
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Foto's van de oplossing
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Foto's van de oplossing
Hallo Dennis,

Die kruising is erg goed gelukt, een Roco zaagje ken ik wel maar een soort verstekbak is nieuw voor mij.

Wat betreft de ringleiding, zelf gebruik ik onder de baan 2,5 mm2 kabel en vanaf deze kabel maak ik ongeveer iedere meter een aftakking naar de rails met 0.5mm2 draad.

Het lijkt misschien overdreven maar geloof me deze dikte is echt aan te bevelen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Foto's van de oplossing
Dank u Fred. :thumbup:
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Foto's van de oplossing
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Foto's van de oplossing
Als je niet weet dat die snede er zit valt 'ie zo te zien niet op. Super mooi gedaan dus! :thumbup:
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Foto's van de oplossing
Inderdaad een zeer handige tool en in dit geval geld beter een treinenvriend vlakbij dan een goede buur.  :D :D :D :D  Tzt kom ik wel even langs met de rails.Is net zo vlug gedaan dan naar Willie en nog gezelliger ook dacht ik zo.

gr erik
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Foto's van de oplossing
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Foto's van de oplossing
Hoi Peter,

heb je dan voor de plus en min leiding een aparte draad liggen?
Lijkt mij van wel.

Groetjes Dennis
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Foto's van de oplossing
Ziet er goed uit
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Foto's van de oplossing
Hallo Dennis,

Je hebt die ringleiding bij mij toch wel gezien.
Zoek het anders even op in mijn draadje, zo groot is mijn draadje niet??

vr.gr. Günther.
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Foto's van de oplossing
2.5 mm2 schijnt inderdaad wel het meest gebruikt te worden. Ik heb zelf gebruik gemaakt van luidsprekerkabel met deze diameter.

+
Omdat het om allemaal dunne draadjes gaat, is deze lekker flexibel.

-
Omdat het om allemaal dunne draadjes gaat, is het moeilijk om hier een andere draad aan te solderen. Wil je gegarandeerd contact hebben, dan zul je (in mijn ogen) de luidsprekerdraad moeten "doordrenken" met soldeer, een aanpak die geen schoonheidsprijs verdient.

Nadeel van VD-draad vind ik dat deze nooit echt recht te krijgen is, al zijn daar methoden voor naar het schijnt. Misschien dat iemand hier kan helpen? Ik weet dat in Ben's draadje (Spoorman) dit gedaan wordt op een bepaalde manier. Ook maar eens proberen...

Heb je wellicht een close-up van het Roco-zaagje? Ik snap even niet wat hier zo bijzonder aan is, wellicht dat je dit uit kunt leggen?

Thanks!
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Foto's van de oplossing
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Foto's van de oplossing
Hoi William,

ik zit er aan te denken om 2,5 mm vinyldraad te gebruiken. Lijkt me het makkelijkste werken.
De Roco verstekbak is niet speciaal. Wat ik heel fijn vind, is dat C-Rails precies past. Zo kan je dus heel mooi werk maken.

Groetjes Dennis
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Foto's van de oplossing
Ik ga ook binnenkort met mijn ringleiding aan de slag ik ga denk ik gewoon stroomdraad gebruiken omdat ik dat hier thuis veel op voorraad heb liggen ongeveer 500 meter van ieders.
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Foto's van de oplossing
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Foto's van de oplossing
Citaat van: dennisreij op zaterdag 04 februari 2012, 22:06:38
Hoi Peter,

heb je dan voor de plus en min leiding een aparte draad liggen?
Lijkt mij van wel.

Groetjes Dennis

Hoi Dennis,

Ik gebruik stugge installatie draad en deze wikkel ik om een schroef heen naar de volgende schroef.
Op deze manier krijg je de draad er strak in, de isolatie heb er al vanaf gehaald.

Dus ik gebruik 2 losse draden voor mijn baanspanning.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Foto's van de oplossing
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Foto's van de oplossing
Peter,

ik zit er ook aan te denken om het op deze manier te maken.
Wat ook kan is de draad door kroonstenen laten lopen. Dat is netter en makkelijk om af te takken.
Ben er dus nog niet helemaal uit...
In ieder geval bedankt voor de reactie.

Groetjes Dennis
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Foto's van de oplossing
Citaat van: William027 op zondag 05 februari 2012, 13:24:49

Nadeel van VD-draad vind ik dat deze nooit echt recht te krijgen is, al zijn daar methoden voor naar het schijnt. Misschien dat iemand hier kan helpen? Ik weet dat in Ben's draadje (Spoorman) dit gedaan wordt op een bepaalde manier.


De truuk met de boormachine, werkt perfect.

En 1,5 mm2 is dik genoeg voor een ringleiding.

Gr, Ben.
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Foto's van de oplossing
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Foto's van de oplossing
Ben,

hoe is de truuk dan met de boormachine?

Groetjes Dennis
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Foto's van de oplossing
Citaat van: dennisreij op zondag 05 februari 2012, 15:16:18

hoe is de truuk dan met de boormachine?


Een eind bind je aan moeders tafelpoot, het ander eind in de kop van de boormachine spannen en draaien maar tot een kwart slag voor afbreken.

Gr, Ben.
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Foto's van de oplossing
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Dennis en Monique's nieuwe baan. Foto's van de oplossing
Ga ik proberen.
Mijn broer werkt in de electro, dus kijken of hij wat kan regelen voor me.

Groetjes Dennis