Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Dennis en Monique's baan. Nieuwe baan staat.

Gestart door Dennis maandag 28 februari 2011, 22:00:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Dennis en Monique's baan. MFX loks laden niet goed in
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Dennis en Monique's baan. MFX loks laden niet goed in
Dat lost mn baas deels op gelukkig.
Alleen die verrekte tijd he. Das t euvel.
Re: Dennis en Monique's baan. MFX loks laden niet goed in
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Dennis en Monique's baan. MFX loks laden niet goed in
Ja er zitten maar 24 uur in een dag Dennis  :D

Het is allemaal herkenbaar, mijn kinderen zijn al volwassen maar ook ik heb vaak veel te weinig tijd.
Maar het is hobby dus je kunt er alle tijd voor nemen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Dennis en Monique's baan. MFX loks laden niet goed in
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Dennis en Monique's baan. MFX loks laden niet goed in
Het fijne van de hobby is dat als de tijd er niet is de baan niet wegloopt.
Deur dicht en dat was t.

Gr. Dennis
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop.
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop.
De kogel is door de kerk.
Lang met idee gelopen om alles af te breken en te verkopen.
Eigenlijk is dat ook niet wat ik wil dus doen we wat anders.

Deze baan was te groot en ik wist niet waar te beginnen. Scheelt ook dat ik en Monique heel weinig tijd hebben sinds we kids hebben.

Sinds enkele weken zijn we een nieuwe baan aan t plannen, en die gaan we maken.
1 niveau. Groot station, kolenbunker en de draaischijf zijn de eis.
Dat is gerealiseerd in het nieuwe plan.
Op dit moment zijn we de baan aan t afbreken.
Het nieuwe Plan zal ik vandaag even uploaden, dan zien jullie wat de bedoeling is.

Groetjes Dennis
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop.
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop.
-Dennis,
Nu is het een weloverwogen plan! Daar gaan jullie voor en dat zal blijken, want het zal voortreffelijk gaan met alles wat jullie voor het 'oog' hebben. Suk6 in elk geval en vooral nu weer heel veel plezier!  :thumbup:
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop.
We gaan het volgen Dennis, en een paar jaar ?spoor? sebettical is toch ook niet erg  :)
Je hebt hopelijk nog heel vele jaren om met deze hobby bezig te kunnen zijn, kinderen zijn veel sneller geen kinderen meer.
Dus geniet daar vooral ook zeker van  :)
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop.
Dat is nogal een ingreep Dennis, waar liep je dan tegen aan.
Maar als je niet tevreden bent is dit een van de oplossingen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop.
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop.
Het was gewoon te veel Peter. Niet echt een probleem, maar meer een probleem op zich.
Alle rails is alweer uitgezocht en in 2 grote kratten gedaan.

Gr. Dennis
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop.
Dennis,

Goede keuze hebben jullie gedaan als het nu niet aanstaat dan wordt de gang naar de treinenkamer alleen maar erger zo erg dat je er niet meer heen wilt.
Gelukkig hebben jullie niet de keuze gemaakt om alles te verkopen want volgens mij krijg je daar altijd spijt van.
Succes met het afbreken van de oude baan en met het realiseren van de nieuwe baan. :thumbup:
Ben trouwens wel benieuwd naar het nieuwe baanplan.
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop.
Ik weet er alles van, beter afgebroken en iets wat haalbaar is gaan bouwen is een goede keus.
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop.
Hoi Dennis,

Ben wel benieuwd naar het nieuwe plan. Komt dat in dit draadje, of wordt het een nieuw draadje?

Groeten,
William
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Net even een printscreen gemaakt van het plan.
Het staat hieronder. Het voldoet aan al onze eisen, en het is veel simpeler om te maken.

Groetjes Dennis
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
-Dennis:
Ziet er goed uit,  :thumbup:  bijna een copy van je aanvankelijke baantje in het begin van je topic.
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Hi Jorg,

klopt, alleen iets groter  :D
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Dennis,

Leuk plan maar zal gauw vervelen omdat je alleen maar rondjes rijdt. Volgens mij heb je genoeg ruimte om de R1 bogen te vervangen voor R2(binnenboog) en de R2 voor R3(buitenboog). Stoomloc's moeten altijd achteruit via de hoofdbaan om naar het BW te gaan. Wat ook niet logisch is dat op de stoep van het station het BW is gemaakt, de Preisers worden geconfronteerd met "vieze walmen en lucht" afkomstig van het BW.

Misschien is dit iets?



of dit?



Grt, Ronald.
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Hoi Ronald,

Ik dacht gelezen te hebben dat Dennis slechts met 1 niveau wil gaan werken.
Ook al bieden uw voorstellen een dynamischer treinverkeer, ik vrees dat Dennis effe gas wil terugnemen en eerst een beetje op een simpele manier moet gaan genieten van "treintje rijden". :P

Je hebt wel een punt dat het BW nogal kort op het station zit.
Dat is misschien nog wel simpel op te lossen.

Misschien kan je op basis van zijn bestand plan eens enkele wijziging aanbrengen, zoals ruimere bochten en een alternatieve inrit zodat de loks niet achteruit moeten rijden. ;)
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Hoi Karl,

Je slaat de spijker precies op z?n kop. Het is inderdaad misschien een simpel baantje, maar qua aansturing met digitaal rijden en het digitaal aansturen van de draaischijf toch weer voldoende uitdagingen zodat het niet saai wordt. We rijden toch meestal maar 1 kant op, dus dat zie ik niet als een probleem.

Gr. Dennis
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Dennis, misschien kan je achteraan nog 2 sporen er bij leggen, dan een decorschot er voor zodat het "schaduwstation" uit het zicht valt.
Heb je wat mer treinbeweging en kan je op het decorschot een mooie achterwand plakken.
Ik ben het ook wel eens met de BW wat wel erg dicht nu tegen het station aan ligt, misschien een mogelijkheid deze beetje diagonaal te leggen.

Overigens werkt het wel aanstekelijk want ik loop momenteel ook met aardig wat twijfels.
Over enkele jaren willen we verhuizen naar een appartementje en dan gaat mijn huidige baan zeker niet meer passen.
Denk er momenteel over na om alles te verkopen en iets te gaan maken in een schaal groter maar kleiner van oppervlak. zou dan 2 x 120x60 kunnen worden zodat ik daar mooi de XPS platen voor kan gebruiken en dan de schaal 0e.
En dan heel veel landschap met hier en daar een vervallen schuurtje.
Daar ga ik de komende tijd eens rustig over nadenken.


Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Dennis,

Gewoon doen wat je zelf leuk vind, naar de baan gaan moet geen verplichting worden  :)
Ik ben om die reden ook een minder grote baan gaan bouwen.

Rondjes, hoe groot of hoe klein, het blijven rondjes  O:-D
En in de door jou gekozen baan zitten gigantisch veel rangeer mogelijkheden  :thumbup: tevens kunnen er best wat spullen ?op? de baan.  Ook leuk  :)

Ben alleen benieuwd naar de diepte van de baan, de afmeting daarvan staat net niet meer op het plaatje.
Dit omdat ik zelf misschien ook een draaischijf wil, ik heb echter maar iets van 60x40 cm ruimte hiervoor..
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Hoi Barry,

Veel rangeermogelijkheden en de draaischijf vind ik inderdaad belangrijk, en dat komt goed tot z'n recht met dit plan.
Net even in Wintrack gekeken, het plan is 180 diep.Let wel, er is 20 CM extra gehouden voor de scenery. Dit kan dus in jouw plan komen te vervallen.

Gr. Dennis
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
De rangeersporen lagen inderdaad erg kort op t station. Dit is nu opgelost door ze iets hoger te leggen. Ziet er inderdaad beter uit.
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Dennis,

Je kunt het station daar ook weg laten, dan ligt het zogenaamd aan de voorzijde (buiten de baan)
Waar nu het station is kan dan een laad en losplaats komen. (Loods of container, of kleiner)

Tussen de sporen kunnen dan wel gewoon perrons.
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Het stationsgebouw hebben we al, dus dat zien we niet zitten.
Overigens is Vogelsheim een mooi station, dus te mooi om weg te laten.

Ander nieuwtje, de oude baan ligt nu compleet plat. 3 dagen werk aan gehad waarbij ik moet zeggen dat Monique alles losgeschroefd heeft. Dat was t meeste werk. Ik heb alle ijzerwaren uitgezocht en dat was stiekem ook veel werk...

Gr Dennis
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Dennis & Monique

Je hebt een prachtige baan zo, niet te groot niet veel fantasie.  :)
En mooie baan om te spelen rangeren  :thumbup: :thumbup:
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Dag Dennis.

Als je de wisselstraat met opstelsporen diagonaal legt,
zeg maar in het verlengde van de aftakking, dan ligt
het stationsgebouw niet zo tussen de sporen en is er
ruimte voor een klein stationsplein.
De opstelsporen liggen dan tevens wat dichter op het
depot-deel, waardoor het mooi(er) op elkaar aansluit.

Groeten,

Erik.
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Hoi Erik,

Dat heb ik gisterenavond al uitgetest alleen was dat geen succes.

Gr. Dennis
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Hoi Dennis,

Rijden er ook treinen door op het station? Dus zonder te stoppen.

Zo ja, zou je eens moeten kijken naar het buitenste spoor van de rondlopende baan aan de linkerzijde. Daar loopt de "snelle" route over een kromliggend wissel.  ;)

Zo nee, niets gezegd.  :)
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Zijn die rangeersporen onder de draaischijf voor wagons? Dan zou ik er geen s-bochten in leggen. Aan- en afkoppelen wordt geen succes in een bocht.

Heb je bij het station tussen alle sporen een perron liggen of zie ik dat verkeerd? Normaal ligt het perron maar aan 1 zijde van het spoor.
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Die opstelsporen zijn meer een idee van Monique. Ze vind het leuk als die sporen in een bocht liggen.
In de praktijk wordt daar toch niks ontkoppeld verwacht ik dus dat zal niet zo?n vaart lopen.

Tussen de stationssporen komt inderdaad een perron, lijkt me ook wel handig om in te stappen.
Wat bedoel je met ?Normaal ligt het perron maar aan 1 zijde van het spoor??

Hoi Olav,

Ik ben inderdaad nog aan t bekijken hoe ik afscheid kan nemen van die gebogen wissels. Ben daar niet echt fan van.
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Je zal nooit aan 2 kanten in- en uit mogen stappen. Een conducteur kan maar 1 kant van de trein in de gaten houden. Bij moderne treinen is het zelfs niet eens mogelijk om de deuren aan beide zijden tegelijkertijd te openen.

Je zal dus 2 sporen dicht naast elkaar moeten leggen met zij-perrons of 2 sporen wat verder uit elkaar met een eiland-perron er tussen.
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Hallo Dennis,

Mooie opzet van de baan!!! :thumbup:
Ik zag wel de afmeting en hoop dat de baan los komt te staan van enige muur.
Ikzelf heb een baan van maar 1m20 diep tegen een muur aan en moet er op zitten om aan de achterzijde van de baan te kunnen werken.
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Hoi Dennis,

Om het simpel te maken wat de perrons betreft, hieronder een voorbeeld.
Meestal zijn er dus 2 sporen tussen de perrons...(maar er zijn genoeg voorbeelden van het tegendeel ook hoor :D)

Bron: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Bestand:Station-gerolstein.jpg
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
volgens mij gaan die perronoverkappingen ervan uit dat er 1 spoor ligt en dan een perron.
Moet dat eerst eens onderzoeken.
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Ik denk het ook Dennis, maar dat kom je eigenlijk zelden tegen, vooral om hier eerder vermeldde redenen.

Maar nogmaals, het is zoals je het zelf wilt :D
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Het gaat om 3x dit perron: Faller 120199
Zoals ik het zie is het als volgt:

perron
-----------------
spoor
-----------------
perron
-----------------
spoor
-----------------
perron
-----------------
spoor
-----------------
perron

Ik denk alleen dat 3 van die overkappingen echt heel groot worden. En moet eens kijken of dat wel goed bij station Vogelsheim past.
Waarschijnlijk zijn er mooiere perrons (met eventueel een overkapping)
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Heel bijzonder van faller en zeker niet conform werkelijkheid.

Die tussenperrons zijn los, dus je kunt er ook 1 weg laten en 3 sporen er onder leggen. Het perron wat je over houd kun je in het verlengde van de overkapping leggen.

In het echt is ook niet altijd het hele perron overkapt.
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Dennis,

Ben even gaan puzzelen met jouw plan in AnyRail.



Het punt blijft dat je met afgekoppelde loc's via het hoofdspoor moet rangeren om in het BW te komen, zowel voor als achteruit.
Tevens heb ik die rare knik rechtsboven weggehaald en het BW schuin gelegd zodat er ruimte komt bij het station. De loodsen staan tegen elkaar, dat oogt mooier. De perrons zijn in donkergrijs weergegeven, zo zal de Bahnhofshalle ook moeten komen. Niet alle sporen sluiten op elkaar aan maar dat komt omdat ik niet bekend ben met de geometrie van Märklin rails.(ben 2Railer)



Bovenstaand schema geeft weer hoe de loc's worden behandeld in het BW. De open cirkels stellen de sporen voor die je zelf kunt invullen.

Grt, Ronald.
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Hoi Dennis,

hier een idee om de bochtwissels te vervangen door de standaard wissels;



Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Ja Dennis,

Je kan alvast niet zeggen dat we/ze hier niet willen helpen, hé!

Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
De vraag is alleen willen Dennis en Monique dat wel of hebben ze inmiddels hun eigen plan getrokken.
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
We zijn er nog niet over uit Tom.
Dan is alle hulp welkom.

Gr. Dennis
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Toch zou ik overwegen om een u-vorm te nemen met aan beide zijden een keerlus. Dit vanwege het feit dat 1,80 wel erg diep is.
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
We zijn er nog niet helemaal uit.
We kunnen ook zeggen dat we de korte kamer gebruiken van de zolderkamer.
Afmetingen zijn: 340x170.
Wat is er dan mogelijk?
Eisen:
Draaischijf met 2 lokloodsen
Kolenbunker
Station met lange sporen (minimaal 2 meter)
Rangeerterrein

Als iemand zin heeft om zich uit te leven, ga je gang. Ik heb dit plan zitten passen alleen lukte me dat niet echt goed.
Hulp zou fijn zijn.

Groetjes Dennis
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Ik heb 5 centimeter meer, dus totale lengte is 350 max.
In Wintrack heb ik zo goed als dezelfde baan gemaakt, alleen zonder de vlakke kant in de bocht en de gebogen wissels zijn eruit.

Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
De aansluiting voor de draaischijf direct op de baan is ook gerealiseerd.
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Dennis,

Het laatst geplaatste baanplan is  :thumbup:.
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Ik ben hier ook best tevreden over.
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
hallo ontwerpers
het plan zie er goed uit maar ik heb een puntje van overwegen, normaal rijd de loc via een onderhoud route ( inspecteren water kolen slakken naar de loods via de draaischijf.
dit zie ik hier nu niet gebeuren op een logische wijze, dus zou alles eigenlijk in spiegelbeeld moeten liggen.
ik heb helaas geen ontwerpsoftware om het te tekenen voor jullie maar  er zijn vast wel forumleden die dit kunnen doen, als iemand begrijpt wat ik bedoel tenminste :)
groet Paul
Re: Dennis en Monique's baan. Baan compleet op de schop. Nieuw plan staat online
Citaat van: h0_miessie op dinsdag 06 maart 2018, 21:17:55
Dennis,

Het laatst geplaatste baanplan is  :thumbup:.

Michel,
Kun je ook onderbouwen waarom je dit een prima plan vindt?

Dennis,
Wat wil je bereiken met de rechtstreekse aansluiting van de hoofdbaan naar de draaischijf? Ik vind dit een overbodige aansluiting omdat je niet met een losse loc, laat staan een complete stam, vanuit de hoofdbaan direct de draaischijf op gaat rijden.
Het is niet om je plan af te kraken maar kijk er eens kritisch naar wat je hebt getekend en of het logisch is.
Paul zegt het ook, probeer het BW zo in te richten zodat je op het schema terecht komt wat ik gepost heb.
Ander puntje, is de tafel rondom te bereiken? 1.80 mtr is behoorlijk breed. Wellicht is het te overwegen om de baan rondom de kamer te maken met een max. diepte van 60 cm?

Grt, Ronald.