Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Soms zit het tegen, soms zit het ??

Gestart door wissels maandag 28 februari 2011, 21:19:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Soms zit het tegen, soms zit het ??
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Soms zit het tegen, soms zit het ??
Hallo Allen,

Iets van 3 jaar geleden besloten de baan opnieuw op te bouwen, met het idee als het technische deel klaar is de baan van achter naar voren aan te kleden, te beginnen met de verste hoek, bijna volledig onbereikbaar door een dakbalk waar de locloods moet komen te staan.

De loods daarom op een soort module gebouwd en de bedrading onder de module door naar achteren toe getrokken. Bestaande uit 4 terugmelddraden, 3 draden voor de wisselaandrijving , 2 draden voor de stroomvoorziening van de rails en 3 draden voor de verlichting.

Na de bouw vergeten de terugmelders te controleren, kom je achter als je alle voorgaande bedrading hebt aangesloten, dat 1 melder constant oplicht en dus niet uitgaat. Dus 1 spoor al jaren op de normale manier  onbruikbaar voor automatisch rijden. Pas kwam ik er achter dat op deze draad constant spanning van de rode draad stond en ja bij trekken van de draden de draad bloot getrokken en kwam in contact met de onderkant van de rails.  Dus dit kan echt niet en roept maatregelen op.

Oke brug die voorlangs loopt verwijderd, alle losse scennery verwijderd, alle draden los, digitale kraan verwijderd. Module losgehaald, alle rails en bedrading op een betere manier gelegd, vrijdag begonnen en module was gisteren klaar, voor vernieuwde inbouw. Natuurlijk alle isolaties getest met multimeter. Module terug, aangesloten, brug terug, kraan weer rechtop, scennery terug, en ja natuurlijk 1 spoor stroomloos, oke ik zal heel eerlijk zijn dat ik even gauw een messing plaatje onder de rails heb geschoven (in de loods), en dit werkt.

Eureka ook spoor 3 heeft stroom, dus alle sporen en terugmelders testen, en nog even gauw de wissels handmatig naar een ander spoor schakelen. Vervolgens de loc die al aan het rijden was een slinger gegeven aan de rijregelaar en de laatste wissel moest toch in een andere stand, en ja hoor niet opgelet de loc rijdt met een flinke knal tegen de achterkant van de loods. Valt eigenlijk nog mee alleen het stootblok is afgebroken, die kan er als ik de module een cm. of 40 naar voren trek wel weer ingelijmd worden, maar de boel moet weer los.

Nu heb ik het volgende weer, als de loc een aantal seconden op spoor 2 of 3 van de loods zet komen de vonken uit de loods vandaan. Echter geen fut meer om er wat aan te doen. Ik zal morgen is proberen een filmpje te maken van deze vreemde situatie.

Voor vanavond geen treinen meer,

Groet,

Walter
Re:Soms zit het tegen, soms zit het ??
Hoi Walter,

klinkt allemaal onheilspellend :?

Heb je al ergens een topic staan over jouw baan of wordt dit je eerste post?

Groetjes, John
Re:Soms zit het tegen, soms zit het ??
Walter,

je bent niet de enige hoor ;), ik heb ook dagen, dat ik snel van zolder ga, want anders wordt het geheid gooi & smijtwerk :D

Vanavond boorde de TEE Ram zich met halve snelheid in een stilstaande autotrein 8o, koppeling rijtuig naar z'n ratsmodee :(, zit al weer nieuwe op, maar dan ga ik maar naar beneden, forummen ofzo  :roll: :D

Morgen weer een Nieuwe Dag !!!!! :) :)

Mvg Gert
Re:Soms zit het tegen, soms zit het ??
Hoi Walter,

En gaat het alweer.....soms heb je van die dagen dan kun je maar beter even wat anders gaan doen he. Maar de moed niet opgeven komt best goed denk ik.

groetjes Martin.
Re:Soms zit het tegen, soms zit het ??
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Soms zit het tegen, soms zit het ??
Hallo Allen,

een filmpje waarin de vonken in de loods te zien zijn.



soms zit het mee,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Soms zit het tegen, soms zit het ??
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Soms zit het tegen, soms zit het ??
Hallo Walter

mooi laslicht  ;) :D
Re:Soms zit het tegen, soms zit het ??
Citaat van: Looney Tunes op dinsdag 01 maart 2011, 21:49:54

mooi laslicht  ;) :D


Heel goed, je gaat door voor de koelkast. :thumbup:

Gr, Ben.
Re:Soms zit het tegen, soms zit het ??
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re:Soms zit het tegen, soms zit het ??
Hallo Walter,

Het lijkt wel een laslicht  :( :( daar loopt toch redelijk wat stroom.

Balen dat je er moeilijk bij kan ( volgens mij heeft iedereen dit ) je hebt van die dagen ik weet er alles van.

Morgen weer met frisse moed aan de slag.

Succes.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Soms zit het tegen, soms zit het ??
Peter, wat je ziet flikkeren zijn 2 blauwe ledjes. :D
Re:Soms zit het tegen, soms zit het ??
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Soms zit het tegen, soms zit het ??
Hallo Ben, allen,

nee het zijn 5 pilot? lampjes aangestuurd door een conrad laslichtmodule, het zijn overigens 3 blauwe en 2 witte lampjes, hij zat al jaren onaangesloten in de loods vanwege te korte bedrading, het voordeel dat ik hem los had kon ik gelijk de bedrading verlengen,

De laslichtmodule wordt door een speciale actie met 10 seconden vertraging door koploper aangestuurd.

met vriendelijke groet,

Walter

De loods zonder dak, de laslicht module zit in de toren, op het printje zitten de pilot lampjes.
Re:Soms zit het tegen, soms zit het ??
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Soms zit het tegen, soms zit het ??
Hallo Walter

ik zie het probleem dan niet meer hoor

(volgens mij is er geen meer )
Re:Soms zit het tegen, soms zit het ??
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Soms zit het tegen, soms zit het ??
Citaat van: Looney Tunes op dinsdag 01 maart 2011, 22:12:06
Hallo Walter

ik zie het probleem dan niet meer hoor

(volgens mij is er geen meer )

Hallo John,

kwestie van tussen de regels doorlezen, in de titel mistte het laatste woord  :D ,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Soms zit het tegen, soms zit het ??
Leuk gemaakt en mooi aangestuurd met Koploper.

Gr, Ben.
Re:Soms zit het tegen, soms zit het MEE
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Soms zit het tegen, soms zit het MEE
Citaat van: wissels op dinsdag 01 maart 2011, 22:15:22

Hallo John,

kwestie van tussen de regels doorlezen, in de titel mistte het laatste woord  :D ,

met vriendelijke groet,

Walter

Hallo Walter

dus het probleem is een nep probleem

ps: klopt de titel nu
Re:Soms zit het tegen, soms zit het ??
Mooi zeg! Stond ook op het verkeerde been en dacht hoeveel amperes heeft hij op zijn rails staan.  :-)
Prachtig, ga zo door.

groet,
Michiel
Re:Soms zit het tegen, soms zit het ??
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re:Soms zit het tegen, soms zit het ??
Je hebt ons behoorlijk na laten denken wat dit zou veroorzaken  >:-D >:-D >:-D

Leuk gemaakt Walter  :thumbup:.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Module kopstation
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Module kopstation
Hallo Allen,

kleine aanpassing met groot gevolg, tussen 2 dakbalken ligt mijn kopstationnetje, de treinen die er mogen komen zijn DD-Irm, NS-Sprinter,NS-Hondekop, Motorpost en voorheen mijn Lima Koploper, mijn Marklin Koploper 4 delig pastte net niet, de enige mogelijkheid was 2 wissels vervangen door een 3weg wissel, oranje in tekening. Aangezien dit stuk redelijk onbereikbaar is omdat er een brug voorlangs ligt, en de ruimte erg laag wordt besloten om dit deel in module te bouwen en sluit praktisch aan op de locloods die aan de andere kant van de dakbalk ingebouwd is.

In het ontwerp zie je het grijze dubbelsporige hoofdspoor, met er direkt naast een kort spoortje waarbij treinen gelost kunnen worden met een digitale Roco kraan, aan de andere kant leidt de bochtwissel naar 2 goederenspoortjes bij een loods. De 3weg wissel sluit na 2 railstukken aan op de wissel naar de locloods.

De doelstelling,

Kopstation verlengen.
Grindmatten neerleggen.
Bovenleiding aanbrengen, immers het kopstation wordt bediend door elektrische treinen.
Weg aanleggen met lantarenpalen, zodat dit object wat ver weg gedrongen ligt op de treinbaan toch nog opvalt.

De moduleplaat is reeds op maat, en de rails tijdelijk bevestigd, zodat straks de aansluitingen met de rest van de baan klopt.

met vriendelijke groet,

Walter

Afbeeldingen volgen
Re:Soms zit het tegen, soms zit het ??
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Soms zit het tegen, soms zit het ??
Hallo Allen,

hierbij de afbeelding zoals de rails op de module ligt,het 1ste stuk grindbed is vanavond gelegd,

met vriendelijke groet,

Walter