Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

De baan van Hans Biere -Oepingen- deel 1

Gestart door Hans Biere zondag 13 maart 2011, 21:37:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:De baan van Hans Biere -Oepingen- deel 1
Hoi Hans,

zo als Ben las ik het ook.

mvg
Henk
Re:De baan van Hans Biere -Oepingen- deel 1
Citaat van: Hans Biere op maandag 21 maart 2011, 22:04:08
Citaat van: Spoorman op maandag 21 maart 2011, 21:38:38
Afbeelding 14 is de bedrijfstoestand, afbeelding 15 is de programmeertoestand.

Zoals gezegd: bij mij werkt het wissel subliem. Aangesloten en geprogammeerd volgens de handleiding.

Programmeer en stuur je de aandrijving DCC of Motorola?

Gr, Ben.
Re:De baan van Hans Biere -Oepingen- deel 1
Citaat van: Hendrik_marklin op maandag 21 maart 2011, 22:04:33zo als Ben las ik het ook.

Mannen, ik lach me eigen rot.  :-) :-) :-) Wat doe ik nou toch allemaal verkeerd terwijl het allemaal wel goed werkt?  :-) :-) :-)

Of hoor ik eerdaags PLOFFFFFFFFFFFFFFFFFFF..... :O
Re:De baan van Hans Biere -Oepingen- deel 1
Citaat van: Spoorman op maandag 21 maart 2011, 22:09:21Programmeer en stuur je de aandrijving DCC of Motorola?

Motorola tot nu toe. Maar dat is gezien mijn nieuwe Tams-configuratie niet "heilig" meer als ik het goed begrijp.
Re:De baan van Hans Biere -Oepingen- deel 1
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:De baan van Hans Biere -Oepingen- deel 1
Hoi Naamgenoot,

Met je Tams-configuratie heb je nog wat mogelijkheden meer,dan alleen met je 6021 centrale.

Deze Tams centrale verstaat ook het DCC protocol,en geld dus behalve voor wissels,ook voor locdecoders.

Dus kun je wat breder kijken qua aanschaf in decoders (niet alleen Motorola).

Ken de centrale zelf nu ook wat meer,daar ik er een paar keer mee in contact ben gekomen,en deze centrale valt me zeker niet tegen.

Dan heb ik het over de Easy-control,en ik hoop dat dat ook dezelfde is bij jou Hans ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re:De baan van Hans Biere -Oepingen- deel 1
Ben / Henk,

ik heb het wissel aangesloten conform hetgeen op blz 13 van de handleiding staat vermeld onder het kopje "Einrichtung mit Motorola-Zentralen"

Hopenlijk verklaart dat het e.e.a.

Edit Hans: opmerking t.a.v. Abb. 14 verwijderd. Hoe dan ook: ik heb mijn aandrijving conform de aanwijzingen zoals boven genoemd en overeenkomstig Abb. 15 aangesloten
Re:De baan van Hans Biere -Oepingen- deel 1
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 21 maart 2011, 22:26:18Dan heb ik het over de Easy-control,en ik hoop dat dat ook dezelfde is bij jou Hans ;)

Inderdaad Hans. Ik ben sinds kort gelukkige bezitter van dit prachtig en goed werkende instrument. Werkt geweldig. Heb al een extra booster en trafo van Tams laten komen. Gaat het helemaal worden bij mij. Ik hoop het zeer binnenkort op m'n PC aan te sluiten en dan ook met WDP aan de gang te gaan. Ook ESU en Märklin componenten werken probleemloos op dit systeem dus voorlopig is nog niets van mijn antieke M* Digital "waardeloos" geworden.
Re:De baan van Hans Biere -Oepingen- deel 1
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:De baan van Hans Biere -Oepingen- deel 1
Hoi Hans,

Ok,dus het ging er je ook een beetje om je systeem aan de pc te hangen?

Had je dan geen interface van het gewone (6051) type?

Mijns inziens heb je geen slechte investering gedaan,met deze Tams Easy-Control,want bij die centrale heb je al een interface.

Oja,wat ook nog kan met deze centrale,is c.v.'s uitlezen en programmeren.

En niet te vergeten,je oude componenten zijn inderdaad nog niet waardeloos,en nog steeds te gebruiken bij deze centrale.

Electronica componenten hebben niet het eeuwige levenalhoewel de 6021 enigzins robuust is

Als mijn 6021 de brui eraan geeft,dan weet ik wel een mooie oplossing :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re:De baan van Hans Biere -Oepingen- deel 1
Ha die Hans!

Citaat van: Hans V200.0 op maandag 21 maart 2011, 22:49:24Had je dan geen interface van het gewone (6051) type?

Ja, heb ik nog steeds. Op mijn huidige baan in aanbouw nooit toegepast. Maar dat is toch niet meer van deze tijd? Veel te langzaaam in informatie overdracht. Of zeg ik nou iets doms?

Citaat van: Hans V200.0 op maandag 21 maart 2011, 22:49:24Mijns inziens heb je geen slechte investering gedaan,met deze Tams Easy-Control,want bij die centrale heb je al een interface. Oja,wat ook nog kan met deze centrale,is c.v.'s uitlezen en programmeren. En niet te vergeten,je oude componenten zijn inderdaad nog niet waardeloos,en nog steeds te gebruiken bij deze centrale.

Tja Hans, ik ben ook erg blij met deze investering en verwacht er in de toekomst, gezien de veelzijdige toepassingen, veel van.



Re:De baan van Hans Biere -Oepingen- deel 1
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:De baan van Hans Biere -Oepingen- deel 1
Hoi Hans,

Je hebt gelijk in de snelheid van de oude interface,die is al achterhaald,maar zeker niet dom want er zijn er nog steeds die hun baan ermee besturen.

Als je niet zoveel geeft om het nieuwste van het nieuwste,dan schakel je waarschijnlijk ook niet om.

Tegenwoordig is de informatie-stroom van de digitale systemen dusdanig toegenomen,dat de snelheid ook omhoog moet.

En ja,als je daar gebruik van wilt maken zul je moeten investerendat heb jij al gedaan,in nieuwe apparatuur.

Veel succes met de opbouw van deze baan,en veel plezier met de Tams Easy-Control.

M.v.g.

Hans V200.0





Re:De baan van Hans Biere -Oepingen- deel 1
Hoi Hans,

Lees nu pas voor het eerst je topic.
Je schaduwstation ziet er indrukwekkend uit.
Veel succes en plezier met hhet inbouwen van je servo's om de wisse laan te sturen.
De Viessmann wisselaandrijving/decoder heb ik ook eentje gekocht om te testen.
Vond die ook teveel geluid maken, dus die is bij mij niet op de baan gekomen.

Groeten,
Ton.
Re:De baan van Hans Biere -Oepingen- deel 1
Citaat van: Yeoman op dinsdag 22 maart 2011, 18:52:42De Viessmann wisselaandrijving/decoder heb ik ook eentje gekocht om te testen.
Vond die ook teveel geluid maken, dus die is bij mij niet op de baan gekomen.

Hoi Ton,

heb je gezien hoe ik 'm aansloot? Is dat bij jou ook zo? Er was gister nog al wat over te doen. Ik begon aan mij zelf te twijfelen. Nogmaals de handleiding er op nageslagen en zie niet wat ik fout doe. Het ding werkt prima dus ik ga ervan uit niets fout te hebben gedaan.

Zijn bij die van jou ook oordopjes meegeleverd?  :-) :-) Zo ja, moet ik de verpakking nog is goed nazien.  :-)
Re:De baan van Hans Biere -Oepingen- deel 1
Citaat van: Hans Biere op dinsdag 22 maart 2011, 21:52:23

Nogmaals de handleiding er op nageslagen en zie niet wat ik fout doe. Het ding werkt prima dus ik ga ervan uit niets fout te hebben gedaan.


Laat ik nog een poging doen. :)

De decoder kun je programmeren op MM of DCC. Bij een multiculti centrale als jij hebt heeft DCC de voorkeur, ook volgens Viessmann.

Kies je voor DCC dan sluit je:

- geel aan op digitale spanning rood
- bruin op digtale spanning bruin
- de blauwe draad gemerkt met rood op digitale spanning rood
- zet je spanning op je baan
- sluit je blauwe draad gemerkt met groen aan op bruin
- geef dan vanuit de centrale het DCC wisseladres op
- aandrijving reageert en is geprogrammeerd

Kies je voor MM dan doe je hetzelfde echter de blauwe draden verwisselen.

Onderstaand foto (bron: Zachi Behringers) toont een DCC aangesloten en geprogrammeerde decoder.



Heb je het anders aangesloten en het werkt heb je mazzel maar is niet volgens voorschrift. ;)

Gr, Ben.
Re:De baan van Hans Biere -Oepingen- deel 1
Citaat van: Spoorman op woensdag 23 maart 2011, 20:05:04Heb je het anders aangesloten en het werkt heb je mazzel maar is niet volgens voorschrift. ;)

Ben, dank voor je tips. Ik heb mijn exemplaar, denk ik steeds, volgens handleiding aangesloten en geprogammeerd. Nu kan ik ook de GROEN gekenmerkte draad van het systeem losnemen en het blijft allemaal werken zoals ik heb geprogammeerd. Dat maakt trouwens helemaal niets uit; ook als ik deze laat zitten werkt alles zoals ik verwacht dat het zou moeten werken.

Wat kan hier nu nog fout gegaan zijn als alles toch goed werkt? Waarom zou ik mazzel hebben? Kan / wil je ook aangeven op welk punt ik de Viessmann handleiding niet begrijp of waar ik de fout in ga?

Je weet: ik blijf graag leren. Ook van jou!
Re:De baan van Hans Biere -Oepingen- deel 1
Citaat van: Hans Biere op woensdag 23 maart 2011, 20:26:50

Kan / wil je ook aangeven op welk punt ik de Viessmann handleiding niet begrijp of waar ik de fout in ga?


Wil wel maar kan niet. Ik heb geen ervaring met de decoder maar lees de gebruiksaanwijzingen denkelijk anders dan jij.

Maar het werkt. En laat het lekker rusten. Het zijn dure krengen, maken lawaai en zijn onderhouds gevoelig. Blijf lekker bij je servo's.

Gr, Ben.
Re:De baan van Hans Biere -Oepingen- deel 1
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:De baan van Hans Biere -Oepingen- deel 1
Kijk, weer een leuk draadje om te volgen. Door drukte nog niet eerder gezien, Hans.

Maar ik zie het al: goed bezig!  :thumbup:
Re:De baan van Hans Biere -Oepingen- deel 1
Citaat van: Hans Biere op dinsdag 22 maart 2011, 21:52:23
...heb je gezien hoe ik 'm aansloot? Is dat bij jou ook zo? Er was gister nog al wat over te doen....

Hoi Hans,

Ik heb de mijne ondertussen door verkocht.
Weet eerlijk gezegd niet meer precies hoe ik hem had aangesloten.
Maar het werkte in ieder geval wel toen...
Mijn filmpje van toen (als je het niet erg vind ;))


Groeten,
Ton.
Re:De baan van Hans Biere -Oepingen- deel 1
Citaat van: Yeoman op woensdag 23 maart 2011, 22:44:26Mijn filmpje van toen (als je het niet erg vind ;))

Nee Ton, integendeel.  ;) Jouw filmpje illustreerd uitstekend ook hetgeen ik bedoel. Het geluid en de beweging zijn bij mij op een K wissel identiek.

Bedankt voor het plaatsen van het filmpje!
Re:De baan van Hans Biere -Oepingen- deel 1
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:De baan van Hans Biere -Oepingen- deel 1
Nog niet eerder gezien: het officiële topic van Hans Biere :D. Ik blijf het zeker volgen.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:De baan van Hans Biere -Oepingen- deel 1
Beste Hans,

Ik heb een aantal Viessmann 4554 wissel aandrijvingen/decoders en een Tams Easy Control, wat ik ook probeer ik krijg de aandrijvingen niet aan de gang. Eerst figuur 15 geprobeerd daarna 14, maar er komt geen beweging in.
Heb je de aandrijving via DCC programmerrails geprogrammeerd?
Hoe stuur jij vanuit de Easy Control een signaal naar de aandrijving?

Ik ben zeer benieuwd naar je reactie

groeten

Peter
Re:De baan van Hans Biere -Oepingen- deel 1
Citaat van: imac1963 op maandag 28 maart 2011, 22:09:26Ik ben zeer benieuwd naar je reactie

Hoi Peter,

ten eerste: wat wil je? DCC of Motorola formaat voor het betreffende wissel? Belangrijk is dat je Tams centrale zodanig wordt geconfigureerd. Dit kan op verschillende manieren en staat beschreven van je Tams handleiding op blz 6.16 en 6.17.

Ik laat mijn wissel met Motorola format werken en heb m'n Tams centrale zo ook (nog) ingesteld staan. Dit kan altijd weer worden gewijzigd.

Dus Tams weet nu dat het Motorola naar de Viessman wissel moet sturen.

Nu gaan we de Viessmann wissel adresseren:

1. Tams uitschakelen; er mag geen spanning op de wisselmotor staan;
2. GROEN gemarkeerde blauwe stuurleiding met geel "+" verbinden en op de rails (of direct op de / een booster) aansluiten; Bruin (=massa) idem maar dan uiteraard op de "-";
3. Tams aanzetten (groene knop);
4. ROOD gemarkeerde blauwe stuurleiding verbinden met de in stap 2 genoemde aansluiting;
5. Op de Tams het gewenste adres ingeven, gevolgd door een schakelbevel (F1 of F2); de Viessmann decoder ontvangt het bevel en registreerd adres.
6. Klaar. Het wissel zou nu moeten werken na ingave van het adres en het geven van bevelen.

Zo is het bij mij (Motorola) dus gegaan en werkte direct. Wil je DCC zie post #64 van Ben.
Succes en hoor graag hoe het afloopt. En tot slot zoals de Duitsers wel is zeggen: Alle angaben wie immer ohne Gewähr..... :-)

Edit Hans: opmerking t.a.v. DCC aangepast.
Re:De baan van Hans Biere -Oepingen- deel 1
Hoi Hans,

Bedankt voor je heldere uitleg maar ik doe kennelijk iets helemaal fout. Ik heb de aandrijving aangesloten zoals je noemde maar er gebeurt nog steeds niets.
Ik heb het met zowel de DCC programmeerrails aansluiting als vanuit de B-2 booster geprobeerd (rode lampje brand, jumper op juiste wijze geplaatst).
(ik ga voor DCC, maar heb Motorola ook geprobeerd), druk vervolgens op 2 en daarna op F1. Zodra ik 2 intoets verschijnt de volgende mededeling:
ADR:2
*= Afbreken,

nadat ik F1 cq F2 indruk staat het volgende in mijn scherm:
2 dan MMII en vervolgens 0 met pijl omhoog (snelheid neem ik aan).

Net gecontroleerd op de aandrijving het überhaupt wel doet. Analoog aangesloten en dan werkt hij wel.


Peter
Re:De baan van Hans Biere -Oepingen- deel 1
Eureka,

Hij doet het....

Ik was vergeten om op de booster de aansluiting voor de drukknop door te verbinden.
(tja lezen is ook een vak)

Nogmaals mijn dank voor je uitleg.

Ik kan nu eindelijk verder om de wissels in mijn schaduwstation een "adres" te geven en die verder af te gaan bouwen.

groeten

Peter
Re:De baan van Hans Biere -Oepingen- deel 1
Citaat van: imac1963 op dinsdag 29 maart 2011, 19:22:32(tja lezen is ook een vak)

Tja Peter, dat overkwam / overkomt mij ook nog wel is. Blij dat het nu ook bij jou werkt. Veel plezier ervan en succes verder!

Mocht je nog intresse hebben in meer: ik heb er nog twee ongebruikt te koop. Ondanks dat het er solide en goed functionerend uitziet zie van gebruik ervan af. Ik ga voor 100% servo-aandrijving.
Re:De baan van Hans Biere -Oepingen- deel 1
Citaat van: Spoorman op woensdag 23 maart 2011, 20:05:04Laat ik nog een poging doen. :)

De decoder kun je programmeren op MM of DCC. Bij een multiculti centrale als jij hebt heeft DCC de voorkeur, ook volgens Viessmann.

Kies je voor DCC dan sluit je:

- geel aan op digitale spanning rood
- bruin op digtale spanning bruin
- de blauwe draad gemerkt met rood op digitale spanning rood
- zet je spanning op je baan
- sluit je blauwe draad gemerkt met groen aan op bruin
- geef dan vanuit de centrale het DCC wisseladres op
- aandrijving reageert en is geprogrammeerd

Kies je voor MM dan doe je hetzelfde echter de blauwe draden verwisselen.

Onderstaand foto (bron: Zachi Behringers) toont een DCC aangesloten en geprogrammeerde decoder.



Heb je het anders aangesloten en het werkt heb je mazzel maar is niet volgens voorschrift. ;)


Zojuist ook deze variant bij mij uitgeprobeerd en ja, het werkt (natuurlijk) ook.

En ja, ik moet toegeven als men de handleiding goed, maar dan ook GOED, doorleest is deze de meest voor de hand liggende. Vreemd blijft dan wel dat ook andere aansluitvarianten gewoon werken.

Maar lang wil ik hier niet meer bij stil staan. Ben druk bezig met m'n servo-project.  :)