Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / Krokodil 3756

Gestart door Dennis1984 zondag 27 februari 2011, 00:09:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Klopt helemaal Dennis.

Als het goed is krijg ik hem v/d week binnen,maar heb gelukkig een mooie demo gezien waar ik

toch het een en ander van heb geleerd. Zeker voor de eerste x lijkt het me nog niet zo

eenvoudig allemaal. maar ik denk dat na een paar keer dit gedaan te hebben je aardig weg wijs

bent. Wens je er in iedergeval heel veel suc6 mee.

Mvg: Alex
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Hey,

Voor wat voor prijs heb je hem gekocht? Ik zoek namelijk ook nog 1 :lol:
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Citaat van: Dennis1984 op zondag 03 april 2011, 08:20:01
Het is me gelukt de motor CV's en het decoderadres te wijzigen, maar ook andere dingen gingen opeens heel anders lopen.
Wat ging er dan anders lopen Dennis?
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Ad,

De locomotief kreeg een veel hogere maximumsnelheid voor mijn gevoel. Die heb ik later wel weer aan kunnen passen. Ik vraag me af wat gebruikelijk is qua maximum snelheid. Kan ik beter gebruik maken van die 3 snelheidsstappen en de decoder een afrem- en optrekvertraging meegeven, of is het handiger alle 28 stappen te definiëren? Ik dacht zelf het laatste, en dan Koploper alles laten bepalen, maar dat werkte niet optimaal.

Alex,

Er zijn zoveel instellingen! En ik snap bijvoorbeeld niet hoe het nou zit met die '2' frontlichten en '2' achterlichten. Ik heb daar mee gestoeid en toen lukte het uiteindelijk die dingen aan te krijgen, maar daarna had ik problemen met dat de verlichting pas omschakelt op het moment dat de lok ook echt in die richting gaat rijden. Begrijp er nog niets van.

Wijbe,

Ik heb mijn LokPilot en de andere dingen uit het nieuwe aanwinsten topic gekocht bij modellbahnshop-lippe.com. Prima zaak overigens.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Dennis1984 bouwt ook zijn rijtuigen om met decoders, hier het eerste werkende resultaat (op programmeerspoor) :). Helaas de sluitlichten nog niet werkend gekregen :(.



Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! (hulp gevraagd!)
Hallo allemaal,

Ik hoop op nog wat hulp. Zoals jullie weten heb ik een aantal locs omgebouwd. Na het programmeren met de Lokprogrammer, ervaar ik de nodige problemen. Zo heb ik twee locomotieven die niet goed reageren op het rijrichting omschakelen en die in één richting niet stoppen als ik de bediening op 0 km/h zet. Ze blijven heel zachtjes doorrijden.

De BR120 is de enige die het wél goed doet. Dus ik denk: decodersettings exporteren en importeren in die van de andere locs. Maar het heeft geen resultaat. Ligt dit nu aan een decoder die niet goed is, ligt het aan de motorconfiguratie (afstand spoel tot magneet) of kan het iets anders zijn? Ik wil graag rijden en nu staan de locomotieven werkloos aan de kant.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! (hulp gevraagd!)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! (hulp gevraagd!)
Citaat van: Dennis1984 op zondag 08 mei 2011, 22:54:06
Ik hoop op nog wat hulp. Zoals jullie weten heb ik een aantal locs omgebouwd. Na het programmeren met de Lokprogrammer, ervaar ik de nodige problemen. Zo heb ik twee locomotieven die niet goed reageren op het rijrichting omschakelen en die in één richting niet stoppen als ik de bediening op 0 km/h zet. Ze blijven heel zachtjes doorrijden.
Het lijkt erop dat je CV54 te hoog hebt staan.
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! (hulp gevraagd!)
Ad,

Hier zal ik eens zo snel mogelijk naar gaan kijken. Bedankt!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! (hulp gevraagd!)
Ad,

Cv 54 stond op 48 en heb ik steeds in stapjes van 2 teruggebracht naar 40, maar dat heeft niet geholpen. Ook Cv 52 een paar stapjes terug levert niets op.

Hieronder de complete lijst die ik nu heb; ik hoop nog steeds op hulp. Misschien denk ik trouwens te simpel, maar wat is het een gedoe om die instellingen juist te krijgen. Niet erg gebruikersvriendelijk...

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! (hulp gevraagd!)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! (hulp gevraagd!)
Zet nu CV 54 eens op 80 en verhoog CV 55 eens, maar met stappen van 10 of 20 om te zien of er enig effect is te bereiken.
Met stapjes van 2 schiet je niets op.
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! (hulp gevraagd!)
Ad,

Ik ga er dit weekend even mee aan de slag, alvast bedankt voor je tips!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! UPDATE:wagon met licht en sluitlichten
Hallo allemaal,

Hierboven hebben jullie mijn SBB Eurocity-rijtuig met verlichting kunnen zien. Helaas heb ik toen een beetje lopen prutsen en ik kreeg de sluitverlichting ook niet werkend. Daarom dit weekend nog maar eens over gedaan.

Wensenlijstje:
* Voorzien van stroomgeleidende koppelingen;
* Functiedecoder in eindrijtuig om verlichting over alle rijtuigen en sluitverlichting te kunnen schakelen;
* Scheiden van kap en onderstel makkelijk maken;


Dit is het rijtuig aan de linkerkant. Let op! Het interieur zit op deze foto nog verkeerd om; hier kwam ik later pas achter.


De andere kant. De bruine en zwarte draden gaan naar respectievelijk de massaveer en de sleper. Ook op deze foto zit het interieur verkeerd.


Aan beide kanten heb ik de draden aan IC pennen gesoldeerd. De rode draad is voor de stroomgeleidende koppelingen. Ik heb bewust gekozen om de vrouwtjeskant van de IC pennen voor het onderstel te nemen. Die staan namelijk op rails en als de pennen om iets van metaal vallen, kunnen ze geen kortsluiting veroorzaken, waar de mannetjes dat wel kunnen.


De mannetjes kun je gemakkelijk vol gieten met tin. Even opwarmen en je steekt zo de kabel erin. Werkt fantastisch!


Hier zie je hoe het wordt. Het klopt niet helemaal meer, want later bleek de sluitverlichting iets anders te moeten. Onderaan heb ik een schema gezet zodat je weet hoe het goed moet worden aangesloten!


In de bovenbouw wordt alles samengepropt. Aan de kant van de sluitverlichting zit de decoder en de aansluitingen voor de LED-strip (zie verderop). De kabels gaan naar de sleper, die niet bij hetzelfde draaistel zit als de massaveer, en naar de stroomgeleidende koppeling.


Soldeerwerk. Dit is hoe het uiteindelijk is geworden. Het mooist is natuurlijk als je de juiste kleuren bij elkaar gebruikt. Blauw is de gemeenschappelijke massa (+). Rood/groen is verbonden met AUX1.


Hier de decoder. Omdat ik er later achter kwam dat bij de ESU decoders de massa de + is, moest ik de LEDs omdraaien. Daarom op deze foto twee blauwe kabels naar de decoder en op de vorige foto de geel/blauwe combi. Ik had trouwens regelmatig ruzie met de soldeerpads en moest dus het nodige plastic wegknippen om de draden opnieuw te solderen. Ook de zwarte draad is op deze foto gesneuveld en moet hersteld worden.


De grote truc is om de decoder kwijt te kunnen in de bovenbouw. Daarvoor is maar aan één kant plaats bij deze rijtuigen. Aan de andere kant, zie een paar foto's terug, zit een nisje. Er zit op de plaats van de decoder geen raam, dus ideaal!


De gaatjes voor de LEDjes heb ik al eerder uitgeboord. Als je het juiste boortje gebruikt past het precies en hoef je niets te lijmen. Het verschuift ook niet.


En hier gaat het natuurlijk om. Werkende binnenverlichting (minder goed te zien) en sluitlichten. Het andere sluitlicht brandt ook, jaja! Dit na wat hulp van de verkoper van het setje, Impulsief. Waarvoor dank! :).


Dit is het uiteindelijke schema. Ik heb de bekabeling niet fantastisch gedaan, mede door gebrek aan de juiste kleur decoderdraad. Er volgen nog meer rijtuigen en dan ga ik dit uiteraard wat beter aanpakken! De kabels heb ik zoveel mogelijk samen laten komen op de HufingTronic LED strip.

Aan het eind wilde de decoder niet meewerken (LokPilot3 FX). Ondanks dat de LEDjes zijn aangesloten op geel, gingen ze niet aan bij inschakelen van de verlichting. De functies waren juist toegekend. Pas na toekennen aan F2 werkte een en ander. Nouja, ook prima.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / Probleempje met meerdere rijtuigen
Hallo,

Dit weekend heb ik nog een aantal Märklin Eurocity rijtuigen omgebouwd met Hufing-Tronic verlichting. De decoder was het complex, deze rijtuigen moeten via de decoder schakelen. Ombouwen was na twee rijtuigen routine.

Maar nu heb ik een probleem. De binnenverlichting moet geschakeld worden via F1 van de decoder in het eindrijtuig. Maar als ik F1 uit zet, blijven de LEDjes toch branden. Weliswaar zwakker dan als F1 aan staat, maar ze gaan niet uit. Heeft dit te maken met het aansluitschema dat ik gebruik? En hoe zou ik dat moeten veranderen?



Ik hoop dat iemand de truc heeft.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / Probleempje met meerdere rijtuigen
Hallo Dennis

Ik heb dit ook maar daar zit hij aangesloten op de blauwe draad van de decoder, (het is bij mij 1 witte led met weerstand)
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / Probleempje met meerdere rijtuigen
Citaat van: Looney Tunes op zondag 19 juni 2011, 17:22:48
Hallo Dennis

Ik heb dit ook maar daar zit hij aangesloten op de blauwe draad van de decoder, (het is bij mij 1 witte led met weerstand)

John,

Binnenverlichting met maar 1 LED???

Ik ben er trouwens achter dat ik misschien beter een relay kan gebruiken, waarbij de gewone sleperstroom (rood) wordt doorgegeven aan de volgende rijtuigen. Dit bedacht ik mij na het lezen van de pagina over de 43410, die ik in mijn andere draadje heb gelinkt.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / Probleempje met meerdere rijtuigen
Citaat van: Dennis1984 op zondag 19 juni 2011, 17:26:16
Citaat van: Looney Tunes op zondag 19 juni 2011, 17:22:48
Hallo Dennis

Ik heb dit ook maar daar zit hij aangesloten op de blauwe draad van de decoder, (het is bij mij 1 witte led met weerstand)

John,

Binnenverlichting met maar 1 LED???

Met vriendelijke groet,
Dennis

Hallo Dennis

Nee, het is koersbordverlichting
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / Probleempje met meerdere rijtuigen
Dit is volgens mij hoe het wél zou werken. Kan iemand daar nog iets over zeggen?



Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / Probleempje met meerdere rijtuigen
Hoi Dennis

schema ziet er goed uit, wil je voor de toekomst op dit draadje wijzen , decoder kost maar 1 tientje en heeft 2 functies, wel max. 100 mA per uitgang, maar als je een relais gebruikt zoals in jou schema is dat geen probleem

succes met het inbouwen

peter 
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / Probleempje met meerdere rijtuigen
Peter,

Bedankt voor je bevestiging. Die decoder heb je mij al eerder op gewezen en lijkt inderdaad behoorlijk interessant. Wellicht dat ik die eens ga bestellen. Weet jij ook welk relais ik moet hebben voor hetgeen ik in het schema hierboven getekend heb? En ik las ergens iets over een soort pieken die relais veroorzaken bij het schakelen. Moet er eigenlijk nog een weerstand voor, of is dat niet nodig?

Alvast bedankt voor je hulp!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / Probleempje met meerdere rijtuigen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / Probleempje met meerdere rijtuigen
Hoi,

Ik wil niet stoken, maar waarom wordt de binnenverlichting in het 1e rijtuig anders aangesloten, dan in het 2e rijtuig? Het lijkt mij geen logisch schema.
Het is handiger om via een monostabiel relais (voeding verlichting rechtstreeks vanuit sleepcontact naar relais) de binnenverlichtingen te schakelen. Hierbij is het totale vermogen ook niet meer belangrijk.

gr. Marcel
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / Probleempje met meerdere rijtuigen
Marcel,

Ik vind helemaal niet dat je aan het stoken bent. Sterker nog: ik vind het eigenlijk veel logischer. Ik vraag me nog wel af wat de voor en tegen argumenten zijn.

Ik zal morgenavond een vernieuwd schema plaatsen. Dan kan iedereen er hier weer op schieten.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / Probleempje met meerdere rijtuigen
Hier dan weer de laatste versie.



Ik heb de rode draden achter de relais donkerrood gemaakt, zodat die beter herkenbaar zijn. Volgens mij klopt dit schema zo en kan ik mijn eindrijtuig binnenkort maar eens netjes ombouwen. Nu alleen nog even achterhalen welk relais ik hiervoor kan gebruiken.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / Probleempje met meerdere rijtuigen
Citaat van: Dennis1984 op dinsdag 21 juni 2011, 19:48:59
Ik heb de rode draden achter de relais donkerrood gemaakt, zodat die beter herkenbaar zijn. Volgens mij klopt dit schema zo en kan ik mijn eindrijtuig binnenkort maar eens netjes ombouwen. Nu alleen nog even achterhalen welk relais ik hiervoor kan gebruiken.

Hoi Dennis

Heb het topic ook gevolgd.
Nog een vraag, de donker rode draad (in mijn beleving "bruin") NA het relais splitst zich naar de koppeling voor en achter van de wagon en naar de binnenverlichting. Klopt dat? Het "kruis" is dan dus een splitsing van draden en GEEN kruising van 2 donkerrode draden? Als dat het geval was dan hangt  de binnen verlichting nergens aan.

In mijn beleving zou het moeten werken.

groet van teunis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / Probleempje met meerdere rijtuigen
Teunis,

Het is hier inderdaad geen kruis, maar een drievoudige splitsing. Inderdaad niet zo handig getekend! Dezelfde kleur kruist in elkaar nooit in mijn schema!

Jij bent trouwens wel handig met elektronica, kun jij vertellen wat voor relais ik nodig heb (eventueel link naar Conrad)?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / Probleempje met meerdere rijtuigen
Dennis,

Mijn voorkeur gaat uit naar de mini relais van ESU, ik heb ze bij Conrad nog niet kleiner gevonden...

Jan
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / Probleempje met meerdere rijtuigen
Jan,

Krijg nou wat! :P Ik heb die relais echt honderd keer op de ESU site gezien, maar nooit onthouden dat ze er stonden. Maar inderdaad, dat is even handig! Meteen maar even bij de dealer regelen binnenkort!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / TRIX TRAXX
Hallo,

Alweer een tijdje geleden omgebouwd, maar hierbij de foto's.


Het lijdend voorwerp :-). Heb zowel de zwarte als de witte overigens en zijn ook beide omgebouwd.


De locomotief, zonder kap.


Als eerste de sleper, artikel 206370. Hier solderen we een draad aan.


Het onderstel moet je even losschroeven. Vervolgens kun je de sleper het beste op deze wijze monteren. Weer vast maken en vervolgens kun je hem er zo op klikken.


De rode en bruine draad die je aan beide zijden vind, moet je op één soldeerbaan brengen, de A2 en AB2. Niet de A1 en AB1 kiezen, want dan kun je de locomotief niet meer omschakelen op bovenleiding (voor degenen die dat nog gebruiken...).

Vervolgens heb je de A1 en AB1 vrij en hier soldeer je de sleper op, afhankelijk van aan welke kant je hem hebt geplaatst.


Helaas heeft de locomotief een probleem met de lichtfuncties als je een niet-TRIX decoder plaatst, waarvoor Johan de Reuver (Blausee-Mitholz) de perfecte oplossing heeft bedacht. Het gaat om deze adapterplatine, waar we iets mee gaan doen...


...namelijk alle SMD onderdelen desolderen. Lukte mij eerst niet, maar toen de soldeerbout eenmaal op 400 graden stond, liet alles spontaan los B).


In één van de locs komt geen geluid, dat is deze. Dus gewoon een Lokpilot 4. NEM652 stekker knippen we af, want we gaan rechtstreeks solderen op de kale adapterplatine.


Hier zie je hoe dat er dan uit ziet. Bekijk het draadje van Johan voor het volledige schema (de achterkant).


Ik heb de decoder tussen het frame en de hoofdplaat gefrot. Dit is wel wat krap en de hoofdplaat staat daardoor een beetje krom. Ik begreep van Johan dat zijn ZIMO decoder platter is en die er dus beter tussen past.

Tot de volgende ombouw!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / TRIX TRAXX
Goed werk Dennis.

Nog effe en M* kan wel inpakken. De ene helft van het forum bouwt 2rail om naar 3rail, de andere helft jast alle motoren eruit en plaatst Maxon's. :D

Gr, Ben.
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / TRIX TRAXX
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / TRIX TRAXX
Netjes gedaan Dennis, dit zijn leuke ombouw projectjes. :)
Vraagje: waarom niet gewoon een decoder gekocht met 21mtc?
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / TRIX TRAXX
Citaat van: Kappa op zondag 03 juli 2011, 15:43:05
Netjes gedaan Dennis, dit zijn leuke ombouw projectjes. :)
Vraagje: waarom niet gewoon een decoder gekocht met 21mtc?

Ad,

Dat is wat ik hierboven uitlegde. Dacht ook dt het inmiddels wel algemeen bekend was :). Bij gebruik van een niet-Trix 21mtc decoder blijven de frontlichten aan twee kanten branden en krijgje die niet uit.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / TRIX TRAXX
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / TRIX TRAXX
Dat was mij niet bekend Dennis.
Wel vreemd, want dan maakt Trix zijn connectoren niet conform de 21mtc norm.
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / TRIX TRAXX
Citaat van: Kappa op zondag 03 juli 2011, 16:00:25
Dat was mij niet bekend Dennis.
Wel vreemd, want dan maakt Trix zijn connectoren niet conform de 21mtc norm.

Klopt!

Zie trouwens ook hier: http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=6196, waar Johan ook zijn oplossing heeft geplaatst.

Met vriendelijke groet, 
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / TRIX TRAXX
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / TRIX TRAXX
Ik vat em Dennis, heeft te maken met het feit dat bij de ESU en Marklin decoders F3 en F4 niet versterkt, maar ook niet geinverteerd zijn.
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / TRIX TRAXX
Zo,

Dat is even aardig! De Zwitser uit dit filmpje heeft een soundfile voor de Re 4/4-IV gemaakt en die kosteloos verstrekt! Märklin heeft haar laatste locomotief ook met dit geluid uitgerust, maar ESU had tot nu toe geen soundfile beschikbaar.

Daarmee komen we dichterbij het ultieme: elke locomotief een Loksound! Ik mis alleen nog een geluid voor de Re 4/4-I (Märklin 39421). Iemand nog tips hoe daar aan te komen?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / TRIX TRAXX
Vandaag mijn smd leds binnen gekregen. Wat zijn die dingen klein zeg (0603)!!

Recent heb ik mijn via het forum aangeschafte Re 4/4-IV voorzien van een ESU Lokpilot 4. De bedoeling is om deze nu te gaan voorzien van een LEMO-SOLAR motor. Dat gaat aankomend weekend gebeuren!

In een later stadium wil ik de gloeilamp aan beide zijden vervangen door een plaatje met leds.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / LEMO SOLAR maxon
Hallo,

Dit weekend erg productief geweest en alles is geslaagd! Omdat Ben opmerkte dat de ene helft ombouwt van 2rail naar 3rail en de andere helft naar LEMO SOLAR motoren, dacht ik: die helft wil ik ook doen :-).

De motoren had ik al een tijdje in huis, dit weekend eindelijk genoeg tijd om aan de slag te kunnen!


Dit is de locomotief die ik ga ombouwen. Ik wil eigenlijk Re4/4-II locomotieven ombouwen, maar die hebben grijze plastic achter de ramen en het is waarschijnlijk niet mogelijk de motoren te plaatsen zonder dit weg te halen. Ik ga dit later natuurlijk nog wel eens proberen. Maar goed, één van de weinige Zwitserse locs die dit niet heeft, is de Re4/4-IV. Dus vandaar.


Ik heb deze locomotief overgekocht van een forumlid en enkele weken geleden al de 60901 decoder vervangen door een LokPilot 4, tezamen met een NEM652 contrastekker.


Allereerst het draaistel loshalen. Dat is op zich een fluitje van een cent.


Het draaistel met de motor verwijderd. De LEMO SOLAR past er net niet in, dus dat wordt sowieso een freesklusje. Het is niet anders!


Alvorens in te bouwen, eerst maar eens kijken hoe dat werkt. Doet de motor het. Hoe snel draait-ie nou eigenlijk? Gewoon even de draadjes gesoldeerd aan de motoruitgang en de Mobile Station I open draaien. Ben met dit laatste apparaat toch wel blij, erg handig mee te nemen!


Frezen dus! Ik ben gezegend met een originele Dremel en na het bekijken van de poster kwam ik tot de conclusie dat ik iets met nummer 99** moest hebben. Even naar de bouwmarkt en daar lag deze 9901 en daarmee is het dus gelukt.


En zo ziet het er dus uit na het frezen. Het frezen is trouwens vrij snel gebeurd, het schoonmaken van de tandwielen nadien een stuk lastiger. Je wilt de boel natuurlijk niet beschadigen, dus bij voorkeur niet forceren. Eigenlijk zou je de tandwielen moeten verwijderen, zo voorkom je dat er metalen deeltjes tussen komen en je vermindert ook het risico dat je frees het tandwiel raakt! Gelukkig bleef dat me bespaard.


Voordat ik definitief de boel plaatste, eerst even met dubbelzijdig tape een berg gebouwd en daarop geplakt. Dat bleek een succes en de loc reed zelfs over mijn testspoortje. Natuurlijk niet optimaal, maar het werkte. Met goed vertrouwen naar de volgende stap dus!


Uiteindelijk de boel verlijmd, met het lijmpistool. De eerste keer ging het niet goed en zat de lijm op het tandwiel van de motor. Gelukkig was het makkelijk los te halen en de lijm kun je heel makkelijk verwijderen. De tweede poging was beter, want toen heb ik de lijm meer aan de rand van het draaistel gesmeerd. Er is helaas maar weinig tijd voor de lijm droog is, dus ik heb alleen een foto van het eindresultaat. Aan de rechterzijde zie je de lijm, die daar iets uitgelopen is.


Het is een draaistel en die draaien! Helaas is de motor eigenlijk net te groot, waardoor de bochten niet goed genomen kunnen worden. Op deze foto de voorbereidingen om het frame te frezen. Even de boel afgedekt, om te voorkomen dat mijn decoder vol met metalen deeltjes zou komen te zitten en dat hielp vrij goed (hield 97% tegen).


Het frame na de ombouw. Dit is een vrij makkelijk klusje trouwens.


En dan de motordraadjes solderen. Doordat ik al met mijn Mobile Station had proefgereden, wist ik dat de draadjes toen verkeerd om zaten. Ik kon ze nu dus gelijk goed plaatsen. Grijs links en oranje rechts.


Alles op z'n plek. Ik heb op de soldeerpunten een stukje tape geplakt, evenals aan de binnenzijde van het frame. Kortsluiting is toch nooit zo leuk en dat risico wil ik liever niet lopen. Zeker niet als er ooit een LokSound in komt.

En dan... tijd voor een rondje. De motor is al behoorlijk afgesteld, maar je zult zien dat als je een filmpje maakt het dan altijd mis gaat. Dus toch nog een schokje in het begin. Maar dat komt goed met de tips van Ad (Kappa). Maar het principe is goed!



Ohja, de rolweerstand is 0. Je geeft de loc een zetje en hij rijdt je hele baan rond. Kortom, voor hellingen vrees ik het ergste. Maar daar is voorlopig nog geen sprake van en dit is sowieso een leuk experiment! Ik hoop dat anderen hier ook hun licht opsteken! Succes.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / Ae6/6 ombouw
Zoals ik zei: het was een productief weekend. Zoals hierboven te zien is, heb ik pas geleden een NEM652 LoPi in mijn TRAXX gezet. In eerste instantie had ik er een 21-polige decoder in zitten, dus die was over. Samen met de hoogvermogensmotor van de omgebouwde Re4/4-IV een complete set om een lok om te bouwen dus! In Houten een 21MTC adapterplaatje gekocht en dan aan de slag. Slachtoffer: mijn groene Ae6/6.


De locomotief!


Zo ziet dat er uit na het open maken. Het gaat om een trommelcollector motor. De locomotief is analoog. Omdat het een Zwitserse loc is, bevat deze het speciale printplaatje voor de Zwitserse lichtwisseling. Daarnaast zit er een elektronisch relais in. Die zijn vrij zeldzaam overigens!


Eerst het sloopwerk. Schroefjes loshalen.


Daarna: motor loshalen en de zwarte, blauwe en groene draad desolderen.


Daarna kunnen we het motorschild en anker loshalen.


De locomotief was pas kortgeleden gekocht en was door de vorige eigenaar schoongemaakt. Dat hoefde dus niet meer, dus ik kon gelijk de nieuwe magneet, het vijfpolig anker en het dunnere motorschild plaatsen. Ook aan een soldeerlipje voor de massa is gedacht. Hier zijn we voorlopig even klaar mee. Terug naar het frame.


Dit is wat er over blijft uit de locomotief. Het meeste hebben we niet meer nodig...


Dat geldt echter niet voor de printplaatjes voor de lampjes. Deze gaan daarom in de derde hand om te desolderen.


En de rest gaat netjes in een zakje. Nu kunnen we weer beginnen met de heropbouw.


De locomotief heeft een prachtig plastic plaatje waar het elektronisch relais in zat. Omdat dit dezelfde afmeting heeft als DELTA decoders en de ESU 21MTC plaat die ik had hier in past, kon deze mooi worden hergebruikt. Omdat het ESU plaatje ietsje te groot is, met een kniptang de drie zwarte obstakels weggeknipt.


Twee laagjes foamtape erop geplakt. Zo blijft hij straks mooi zitten.


De 21MTC plaat. Omdat ik een Zwitserse lichtwisseling ga toepassen, die door de LokPilot met F1 (groen) wordt aangestuurd, heb ik aan de groen en aan de blauwe draad een tweede draad geplaatst in beide kleuren (zie rode pijlen). Naar beide printplaatjes met lampjes gaat nu een blauwe en een groene draad. Door het op de 21MTC plaat te solderen, voorkom je het aan elkaar draaien in de locomotief en hoef je daar geen krimpkous toe te passen. Met een 0,4mm punt gaat dit klusje prima trouwens. De paarse draad ga ik voorlopig niet gebruiken en heb ik later nog weggehaald door hem te desolderen.


Hier zie je goed de uitleg van de vorige foto toegepast. De paarse draad is er hier nog wel. Groen en blauw naar links en naar rechts. Rechts ook nog een draad voor het frontlicht achterzijde; alle andere draden gaan naar links. Ik werk de locomotief van rechts naar links af op de volgende foto's.


De lampjes rechts. De groene draad brak bij het koper strippen en had geen zin om een nieuwe te solderen, dus even snel wat krimpkous toegepast. De groene draad is trouwens voor de lamp rechtsonder, die altijd moet branden, zowel voor- als achteruit.


Zo ziet het er dan uit. Niet vergeten nog even 19volt lampjes te plaatsen. Dit heb ik uiteraard later nog gedaan.


Rechts is klaar, nu naar links. De meeste draden lopen hier naartoe. De rode draad komt op de schakelaar voor sleper/bovenleiding. De zwarte draad komt op het soldeerlipje (rode cirkel). Vanaf daar loopt er ook weer een nieuwe zwarte draad naar links, die we op het draaistel gaan bevestigen. Om de draden netjes bij elkaar te houden, even een draadje eromheen geknoopt.


Tijd om ons draaistel weer te plaatsen. We schieten immers al aardig op! Alle draden, uitgezonderd grijs en oranje, halen we door het motorschild heen. Märklin past deze methode ook meestal toe in nieuwe locomotieven. Het condensatortje buigen we naar beneden, zodat de draden er niet uit kunnen vallen.


De groene, witte en blauwe draad solderen we aan het printplaatje waar de lampjes op zitten, net zoals we aan de andere zijde gedaan hebben.


De zwarte draad komt op het soldeerlipje te zitten. De grijze en oranje draad komen op de ontstoorspoeltjes. We doen daar netjes twee stukjes transparant krimpkous (helaas slecht te zien) overheen, zodat kortsluiting voorkomen wordt.


Dat is makkelijk! Decoder erin prikken en het werk is klaar! Althans, we moeten nog wel een en ander programmeren natuurlijk!


Zo ziet het geheel eruit. Wel ontbreken de ontstoorspoeltjes op de foto, omdat ik die er later pas opgezet heb. Maar het is klaar, het werk zit er op!

Veel succes met je eigen ombouw!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / LEMO SOLAR maxon
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / LEMO SOLAR maxon
Goed en mooi gedaan, hoor!
Je bent een voorbeeld voor ons allen.

Ik vind die lemo solar nog even een brug te ver,
met het zogenaamde lijmen en net niet passen en frezen en.....

groetjes
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / LEMO SOLAR maxon
Wim,

Bedankt voor dit grote compliment! Ik ben erg blij met alle hulp die ik krijg bij vragen, dus vind het leuk om dan ook mijn ervaringen met anderen te delen. Zo leren we van elkaar. De Lemo Solar leek mij ook lastig; uiteindelijk bleek het best mee te vallen. Het is wel wat complexer dan een normale inbouw, dat klopt.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / LEMO SOLAR maxon
Naast de hierboven genoemde locs, heb ik dit weekend nog twee ombouwprojecten uitgevoerd.

Allereerst de Liliput Flirt (Loksound ombouw). Het lijkt allemaal leuk en aardig wat er op de site van ESU staat over deze ombouw, maar het moeilijkste staat daar niet bij :warning:.

Afijn, als het gaat om de luidspreker plaatsen, klopt het wel enigszins. Wel opletten dat je het plastic kapje wat er voor 16mm luidsprekers zit, netjes verwijderd, zonder dat je printbanen beschadigd. Het zit deels geklemd en deels gelijmd en het is dus een kwestie van trekken totdat de lijm los laat.

Uiteindelijk krijg je dan dit:



Ik heb de luidsprekeraansluitingen dus bewust aan de andere kant gedaan en niet precies boven de pinnetjes, zodat ik een langere draad kan gebruiken. Met een stukje foamtape zet je de luidspreker klem.

Maar dan het tricky gedeelte, de Loksound decoder. Het dak is zodanig achterlijk geconstrueerd, dat je deze niet normaal kunt plaatsen. Allereerst haal je het dak los zoals op de site van ESU beschreven staat. Oude decoder verwijderen (indien van toepassing).

:error: Dan doe je dus niet wat je op deze foto ziet: :error:



Want dan krijg je het dak er niet meer op. Nee, je doet het dak er weer zoveel mogelijk op, terwijl je nog precies genoeg ruimte hebt om de Loksound decoder erin te stoppen. Op een gegeven moment heb je nog een kiertje en daar doorheen druk je dan met een pincetje (kunststof is handig) de decoder op de 21MTC stekker. Het probleem is namelijk dat de Loksound decoder langer is dan de Lokpilot. Als je hem er op zet, kun je het dak niet meer plaatsen zonder de Loksound te slopen.

Sorry dat ik er geen foto van heb, maar ik hoop dat ik het hierboven duidelijk heb uitgelegd. En anders, vragen! :o).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / LEMO SOLAR maxon
Laatste projectje. Ik was op dreef, dus gelijk alles afmaken dan maar hè :).

Am 4/4, Märklin 3384. Van Delta naar Digitaal. Van de Flirt had ik een Lokpilot 3 over en heb bij de winkel nog maar even een 21MTC plaatje en een hoogvermogen ombouwsetje gehaald.


De nieuwe vijfpolige ombouwsetjes 60941, sinds ongeveer een week verkrijgbaar voor rond de 30 euro.


De locomotief na het open maken. Veel ruimte!


We slopen de oude onderdelen, halen de motor los en installeren de vijfpolige motor.


Net als bij de Ae6/6, zie hierboven, het plastic plaatje bijgeknipt, foamtape geplaatst en erop geplakt. Ook hier heb ik een extra blauwe draad gemaakt. Omdat deze loc (nog) geen Zwitserse lichtwisseling heeft, hoefde ik geen extra groene draad te solderen. Wel een extra zwarte draad, want ze gaan twee verschillende kanten op: naar het soldeerlipje rechts en naar het soldeerlipje op het motorschild.


Afwerking rechts. Het is een diesel, dus geen bovenleiding-omschakeling. Dus moet de zwarte draad van de sleper meteen aan de rode draad van de platine/decoder.


En de afwerking links. Deze locomotief is helemaal niet zo spannend qua ombouw!


Nog even wat foamtape om de draden vast te zetten en dan ben je eigenlijk wel klaar!

Het is veel van hetzelfde. Als je het verslag van de Ae6/6 ziet, zie je ook dat dit bijna hetzelfde is. Toch leuk om hier te plaatsen.

Reacties zijn welkom!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / 4 nieuwe ombouwen!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / 4 nieuwe ombouwen!
Je hebt de smaak goed te pakken Dennis, ziet er goed uit. :)
Bouw je geen maxon motoren meer in je andere loks?
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / 4 nieuwe ombouwen!
Citaat van: Kappa op donderdag 14 juli 2011, 12:38:42
Je hebt de smaak goed te pakken Dennis, ziet er goed uit. :)
Bouw je geen maxon motoren meer in je andere loks?

Ad,

Ik zou best willen, maar het probleem is de draaistellen van de locomotieven in combinatie met het plastic achter de doorkijkvensters in de kap. De re4/4-IV en de re460 hebben dit niet en zijn daarom wel geschikt voor ombouw.

Aan de andere kant lijkt het me ook handig nu eerst eens met 1 locomotief te kijken hoe dat werkt, rijdt, etc. Dus net als John/Tilly eerst uitgebreid testen.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / 4 nieuwe ombouwen!
Hoi,

Vandaag heb ik op YouTube 12 video's gekeken over hoe Cadsoft Eagle werkt. Want ik wil graag met eigen printplaatjes aan de gang. Met de cursus kwam ik achter de grote trucs en hoewel ik geen elektrotechnicus ben, toch een eind gekomen:



Dit is een printplaat die ik straks in rijtuigen wil plaatsen met sluitverlichting. Op SV1 links komt de decoder, op SV2 komt een aansluiting naar de sleper, massa en schakelstroom. SV3 bevat 4 aansluitingen waarop de sluitverlichtingledjes aangesloten kunnen worden. R1 is de voorschakelweerstand daarvoor. Op LSP1 en LSP2 komen de massa en schakelstroom. K2 is het relais waarmee de interieurverlichting geschakeld kan worden.

Best leuk, zo'n eerste projectje.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / Interieurverlichting
Oké,

Misschien niet zo spannend als een locomotief ombouwen (die komen echt wel weer :)), vandaag een rijtuig ombouwen. Het gaat om een Märklin Leichtstahlrijtuig (SBB) en deze voorzien we van Hufing-Tronic binnenverlichting en stroomgeleidende koppelingen.

Het contact met de rails wil bij de rijtuigen wel eens slecht zijn en daarom heb ik alle rijtuigen (ik laat er hier maar één zien, maar heb er vijf omgebouwd) van een massaschoen op beide draaistellen.

Daar gaan we!


Onderwerp van vandaag. Dit is hoe het af-fabriek er uit ziet. Overigens zijn op internet aardig wat klachten te vinden over de slechte kwaliteit van deze rijtuigen, zoals de dunne onderframes. Daar valt zeker iets voor te zeggen! Het openmaken moet je voorzichtig doen, sommige delen zitten namelijk vast door middel van dubbelzijdig tape. Eigenlijk Märklin onwaardig.


We beginnen met het plaatsen van de stroomgeleiders voor de NEM schachten. Daartoe verwijderen we eerst de goudkleurige plaat. Denk aan de veertjes! Als je het rijtuig nu op z'n kop zou houden, heb je een groot risico dat het veertje er af valt.


Stroomgeleider geplaatst.


Zoals gezegd een dubbele massaveer. Voor elk rijtuig had ik een massaveer waar al een bruine draad aan zat, en een waar ik hem zelf aan moest solderen. Daarvoor heb ik steeds, conform ESU kleurenschema, zwart gebruikt. Van de massaveer met draad die je hier ziet, zijn de veren te lang en die heb ik nog ingekort.


Massaveer geplaatst.

Aan de bovenkant maak ik op de goudkleurige plaat een soldeerverbinding en soldeer daar een rode draad op vast. Hiervan heb ik helaas geen foto gemaakt, maar wel van de andere kant waar datzelfde zometeen ook nog moet gebeuren.


Aan de bovenkant hebben we dan een rode en een zwarte draad. Deze heb ik in elkaar gevlochten zodat ze bij elkaar blijven en vervolgens via de bodemplaat naar de andere kant gelegd. Op zich is dat wel fijn van dit type rijtuig. Er is ruimte voor draden.


Het metalen gewichtje kan er zo bovenop.


Aan de andere kant is inmiddels ook de massaveer geplaatst. Daar hebben we nu dus een rode draad, een bruine en een zwarte.


De rode draad moet eerst nog op de goudkleurige plaat worden gesoldeerd. De stroom moet immers aan twee kanten geleid worden. Eerst doe ik een plasje soldeer erop...


Daarna de twee rode draden. De ene rode draad gaat naar de andere kant, die ik al eerder behandelde. De tweede rode draad is een klein stukje waar zometeen mijn stekker aan komt te zitten.


De stekker maak ik van IC-pinnetjes. Hier doe ik eerst wat soldeer op, zoals je op de foto kunt zien. Voor de onderbouwkant kies ik altijd female, zodat ze bij loshangende stekkers geen kortsluiting kunnen maken. Op de foto zie je ook de transparante krimpkous.


Zo ziet het er dan uit. Niet vergeten om de krimpkous even aan te tikken met je soldeerbout, zodat ze krimpen en het geheel er goed uit ziet.

Het is nu tijd om de inrichting erop te zetten. De stoelen komen er weer in. De stekker haal je door de inrichting heen.


Aan de zijde waar de stekker niet zit, ziet het er dan uit zoals op deze foto.


En dit is de stekkerzijde.

Nu naar de bovenkant! De kap.


Allereerst plak ik dubbelzijdig foamtape in het dak. Op zich kan één laag voldoende zijn, maar er steken bij deze rijtuigen puntjes uit die hoger zijn dan één laag foamtape en dus heb ik twee lagen gebruikt.


Ik gebruik LED-strips van Hufing-Tronic en die worden tegenwoordig door Impulsief geleverd inclusief capacitor. Deze solderen we eerst netjes op de strip aan de zijde waar niet de gelijkrichter zit. Plus op plus en min op min uiteraard. Om kortsluiting te voorkomen heb ik nog stukjes krimpkous om de voetjes gedaan.


Aan de andere kant: stekkertjes. Probeer ze zo kort mogelijk te houden. Deze is eigenlijk te lang en zie je dan dus ook wanneer je door de rijtuigramen heen kijkt.


Voordat we de kap kunnen plaatsen, moeten we nog iets slopen. Op het interieur bevindt zich een uitstekend puntje. Ik weet niet waar het voor dient, maar denk om de originele Märklin binnenverlichting op te fixeren. In ieder geval, hij zit voor onze LED-strip in de weg. Dus even de kniptang hanteren.


Het geheel aan elkaar. Bij de lengte van de stekker moet je een lengte kiezen zodat je ze nog aan en uit elkaar kunt halen, zonder halsbrekende toeren uit te halen, maar verder is het principe: hoe korter, hoe beter.

Let er op dat, hoewel de kap symmetrisch lijkt, hij dat ook bij deze rijtuigen niet is. Dus kijk van tevoren goed welke kant op je de LED-strip plakt. Het is lastig om hem later er uit te halen. Het was mijn enige stukje frustratie en ik heb dan ook een LED-strip kapot gemaakt omdat er een LED af brak. Gelukkig had ik voor het bagagerijtuig een kortere versie nodig en daar was-ie nog perfect voor te gebruiken.


Hier zien we het rijtuig met kap erop en zien we de capacitor zitten. Aan de andere zijde van dit uiteinde zit een WC-raam, dus vanaf die kant zie je 'm sowieso niet.


De ombouw is klaar, hier zien we nog de onderzijde van het rijtuig. We zien dus ook twee massaveren. Dit heeft vrijwel geen invloed op de rolweerstand. De rijtuigen rollen bij mij ver uit.

Wat misschien geen voldoening geeft is het feit dat ik geen foto heb met verlichting aan. Ik heb vijf rijtuigen omgebouwd, maar heb het rijtuig die de spanning gaat leveren nog niet af. Ik heb het geheel wel getest door op het laatste rijtuig spanning te zetten en zag alle rijtuigen aan gaan. Wat ook mooi is, is dat de verlichting geleidelijk uit gaat, dankzij de capacitors. Prima projectje voor een natte zaterdag. Eind augustus/begin september het stuurstandrijtuig. Daar loopt nog een ander draadje voor trouwens.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / Interieurverlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / Interieurverlichting
Wederom netjes gedaan Dennis en een zeer duidelijk verslag.
Ik ben wel nieuwsgierig naar het resultaat. ;)
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / Interieurverlichting
Citaat van: Kappa op zondag 24 juli 2011, 21:07:36
Wederom netjes gedaan Dennis en een zeer duidelijk verslag.
Ik ben wel nieuwsgierig naar het resultaat. ;)

Ad,

Bedankt voor je compliment. Het resultaat is erg mooi. Ik vind het zelf ook jammer hoor, dat ik het nog niet goed heb kunnen zien! Even een maandje geduld en dan aan de slag met het stuurstandrijtuig. Mede dankzij jouw hulp weet ik nu hoe ik die kan aanpakken en ik zal hier dan weer plaatsen hoe ik dat gedaan heb.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / Stuurstandrijtuig (14/8)
Hoi,

Gisteravond en -nacht eindelijk het Leichtstahl-stuurstandrijtuig kunnen doen. Wat heb ik gedaan?

- Inbouwen decoder voor via de computer omschakelen front- en sluitverlichting;
- Inbouwen interieurverlichting in rijtuig;
- Inbouwen stroomgeleidende koppeling;
- Inbouwen relais om in één keer alle rijtuigen van stroom te kunnen voorzien t.b.v. interieurverlichting.

Nog niet alles is klaar; de volgende zaken moeten nog plaatsvinden:

- Verwijderen ELCO, deze eet teveel stroom bij het inschakelen, waardoor de decoder overbelast raakt;
- Plaatsen warmwitte LEDS frontverlichting;
- Plaatsen tweede sleper en massaschoen voor betrouwbaarder stroomopname;
- Homogeniseren verlichting van de rijtuigen: ik heb twee verschillende Hufing*Tronic batches die niet identiek zijn;
- Aanbrengen 'normale' stroomgeleidende kortkoppelingen in plaats van de vaste verbindingen nu;
- Schilderen interieur en plaatsen preisertjes.

Ook de locomotief moet nog nieuwe verlichting krijgen, met warmwitte lampen en een rood sluitlicht. Ook moet de verlichting aan één zijde van de locomotief afschakelbaar worden.

Maar goed, hier de ombouw:


Allereerst gaan we de handmatige omschakeling verwijderen. We verwijderen hiervoor de contactlipjes.


Aan de bovenzijde solderen we de twee pinnetjes los.


Tenslotte verwijderen we de aanvoerkabels en de gelijkrichter van de printplaat.


We bewaren alle spullen netjes in een zakje; je weet nooit of je nog iets nodig hebt.


Nu halen we aan de andere kant van de wagon de sleper en massaveer weg. Hiervan verwijder ik de draden, omdat die in de nieuwe situatie te kort zijn. Om lelijke soldeerverbindingen te voorkomen, plaats ik geheel nieuwe draden en doe ik dit meteen in de juiste kleuren conform het ESU schema.


Dat ziet er dan zo uit.


De decoder en relais komen in één van de twee balkons. Om de draden aan te voeren, verwijder ik het lipje, wat daarvoor gemaakt lijkt te zijn.


Hierna plaats ik de decoder op het balkon en sluit ik de meeste draden aan. De blauwe retour van de decoder komt op het soldeerpad waar de + van de gelijkrichter zat, de groene (AUX1) op de - van de gelijkrichter. De witte en gele draad, respectievelijk voor- en achterlicht, komen op de soldeerpads waar eerst de mechanische rijrichtingschakelaar zat.


Voor de stroomgeleidende koppelingen soldeer ik nog een rode draad aan de doorloopzijde.


Hier zie je hoe de decoder geplaatst is. De paarse draad gaat naar het relais. Twee rode draden, van de sleper en de decoder, laat ik samenkomen op het relais dat zo geplaatst gaat worden. Datzelfde geldt voor de twee blauwe draden. De laatste rode draad moet ook op het relais als schakeling en de zwarte draden komen op een stekker. Klinkt vaag, maar de foto's hieronder verduidelijken het geheel.


Plaatsing van het relais.


Links twee rode draden, één naar de decoder, andere naar de sleper. Via deze weg krijgt de decoder altijd stroom. Rechts de rode draad naar de stroomgeleidende koppeling en een nog loze draad voor de interieurverlichting in deze wagon. Eigenlijk had ik deze kabels liever donkerrood gemaakt, maar die kleur heb ik niet in huis. En de paarse (en daarachter blauwe) draad gaan naar de decoder die op die manier het relais schakelt.


In de ene pin de loze rode draad van de vorige foto, in de andere de twee zwarte draden die nog samen moesten komen.


De LED-strip is te lang, dus halen we er weer een stukje vanaf. Uiteraard soldeer ik ook weer een condensator (geen foto van).


Plaatsing in het rijtuig. De kabels lopen omlaag bij het balkon van de elektronica.


Stekkertjes in elkaar en klaar!


Dit zie je door het raam heen, maar dat ga ik nog afplakken met zwart tape.


Dan is het tijd om de decoder te programmeren. AUX1 moet altijd aan zijn als de verlichting ook aan is, anders krijgen de lampjes geen stroom. Front- en sluitverlichting heb ik omgedraaid, zodat ze contra zijn ten opzichte van de locomotief. Uiteraard kun je ook de locomotief omdraaien (indien spiegelbare loc). AUX2, de binnenverlichting, heb ik op F1 gezet, omdat mijn Märklin 39421 locomotief die met deze stam gaat rijden op die knop geen functie heeft. Ik heb de decoder hetzelfde adres gegeven als de locomotief en die werken nu feilloos samen.


Het resultaat van de binnenverlichting door alle rijtuigen en rood sluitsein.


Het resultaat maar dan met driepuntsfrontsein.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / Stuurstandrijtuig (14/8)
Hoi Dennis,

heel netjes allemaal en prachtig in beeld gebracht, mijn complimenten :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Groetjes, John
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / Stuurstandrijtuig (14/8)
Hoi Dennis,

Dat heb je mooi gemaakt zeg die binnen verlichting, staat ook nog op mijn wensen lijstje maar deze lijst wordt alsmaar groter Dennis, ik ga in september een avond bij Teunis een decoder inbouwen en als dat lukt heb ik nog een aantal delta locs die ik om wil bouwen. En op mijn verlanglijstje staat ook nog de Gottardo trein, flink sparen dus.

groetjes Martin.