Zoals beloofd vandaag de volgende locomotief, een analoge Sybic van de SNCF. Tijdsduur: 03h00.
Benodigdheden: 4 schroevendraaiers, 2 pincetten, soldeerbout, soldeertin, decoderdraad, NEM652 contrastekker, LoPi v4, permanentmagneet, ontstoorspoeltjes, 19V lampjes (, antislipbandjes, koolborstels). Glas met wasbenzine (oude pot van de augurken is hiervoor ideaal!).
En 25 wattenstaafjes.
Dit is ons object van vandaag. Zoals gezegd: ombouw naar digitaal, grote schoonmaak en bijbehorende werkzaamheden. Tevens nieuwe kortkoppelingen NEM 362.
Dit is hem zonder kap. Niet zo spannend op zich. Wederom zeeën van ruimte.
Ook deze is niet zo bijzonder. Het motorblok is hier dus al een soort van losgehaald uit het onderstel.
Tja, hier even de motor gedemonteerd. Ik weet niet of je het goed kunt zien, maar er zitten ontzettend veel zwarte, aangekoekte olieresten!
De onderdelen op de foto mogen dus even in bad, kan ik ondertussen mooi de rest loshalen en schoonmaken. Niet vergeten van te voren even de anti-slipbandjes te verwijderen.
Close-up van het printplaatje met weerstandjes. Heeft dit een naam? Rechts hiervan zit het omschakelrelais. Eén aandachtspunten is het koperen(?) lipje onderaan het plaatje. Deze heb je later nodig om de massa op te solderen.
Hier zijn de meeste draden wel gedemonteerd. Het omschakelrelais is ook verwijderd. Het is altijd handig alle originele onderdelen te bewaren, je weet maar nooit wanneer je ze weer nodig hebt. Alle onderdelen gaan daarom in een zakje
.
Ook het motorloze draaistel heb ik losgehaald. Dit was voornamelijk om alles te reinigen. Mooie bijkomstigheid was dat het chassis even helemaal 'clean' was. Wel gezien dat ik de wielen eigenlijk moet vervangen; ze zien er niet zo goed meer uit.
Na al dit schoonmaakwerk, mocht het motorblok uit bad. Even nog met flink wat wattenstaafjes de aangekoekte resten verwijderen en alles glom weer als vanouds. Even opletten met wattenstaafjes dat ze wel eens wat haren achterlaten. Niet te lang gebruiken dus! En ik was bijna nog vergeten om het motorschild schoon te maken. Deze was nog viezer dan de 'truck'!
Hier zit de motor weer in elkaar. Vergeet niet, nu of later, om de boel weer te olieën. Het is gortdroog.
Hierna mag het motorhuis meteen weer in de locomotief gebouwd worden.
Ontstoringscondensatoren gesoldeerd. Even opletten dat er geen kortsluiting wordt gemaakt met de bruine condensator van het motorschild. Ja, dit gebeurde bij mij wel, al was het probleem snel duidelijk. De uiteinden waar de draad op wordt gesoldeerd worden later nog meer ingekort.
Hier is de NEM652 contrastekker bijna helemaal geïnstalleerd. Ik heb de draden lang genoeg gelaten, al weet ik zelf niet waarvoor. Maar je weet maar nooit. Met dubbelzijdig tape de draden vastgeplakt. De blauwe retourdraden zitten netjes aan elkaar gesoldeerd met een krimpkousje eroverheen.
Close-up van de verlichtingsaansluiting. De lampjes heb ik er even uit gehaald. Er moeten toch 19V lampjes in en zo voorkom je dat een lampje doorbrand door je soldeerbout. Of is dat onmogelijk?
Eindstadium van de motor. Alles is gesoldeerd en voorzien van krimpkousjes.
Tijd om de decoder erin te prikken en vast te zetten. Dat is het werk niet
.
En klaar! Van binnen een metamorfose. De buitenkant is alleen schoongemaakt en de NEM362 schachten zijn geïnstalleerd.
Resultaat: