Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / Krokodil 3756

Gestart door Dennis1984 zondag 27 februari 2011, 00:09:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om! / Krokodil 3756
Hallo allemaal,

Omdat het forum zo'n waardevolle bron van informatie is en je dan ook wel eens iets terug wilt doen, zal ik in dit topic verslag doen van al mijn ombouwactiviteiten. Ik heb nooit eerder een locomotief omgebouwd, dus het is helemaal van scratch :). Uiteindelijk zal ik een stuk of 5 locomotieven ombouwen denk ik!

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben. Veel leesplezier.

Index:


#DatumObjectSoort ombouw
127-02-2011Märklin 33572, DB BR103Locomotief, delta naar digitaal
228-02-2011Märklin 3334, SNCF BB26000Locomotief, analoog naar digitaal
327-03-2011Märklin 3348, DB BR120Locomotief, analoog naar digitaal
413-06-2011Märklin 4369, SBB EC-rijtuigRijtuig, binnen- en sluitverlichting
503-07-2011Trix 22633, SBB TRAXXLocomotief, 2-rail naar 3-rail
610-07-2011Märklin 3323, SBB Re4/4-IVLocomotief, LEMO SOLAR motor
710-07-2011Märklin 3337, SBB Ae6/6Locomotief, analoog naar digitaal
812-07-2011Liliput L133997, SBB RABe 526 (Flirt)Treinstel, plaatsen Loksound + speaker
912-07-2011Märklin 3384, SBB Am4/4Locomotief, delta naar digitaal
1024-07-2011Märklin 43371, SBB LeichtstahlrijtuigRijtuig, interieurverlichting
1114-08-2011Märklin 43410, SBB LeichtstahlrijtuigStuurstandrijtuig, decoder en relais
1202-10-2011Märklin 43410, SBB LeichtstahlrijtuigStuurstandrijtuig, goldcap en SMD
1327-12-2011Märklin 43410, SBB LeichtstahlrijtuigStuurstandrijtuig, reizigers en witte LED geler maken
1408-04-2012Märklin 3756, SBB Be6/8 (Krokodil)Locomotief, nieuwe bedrading

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Als eerste mijn DELTA locomotief Märklin 33572. DELTA locomotieven zijn nog makkelijker dan andere, omdat je het omkeerrelais niet hoeft te verwijderen. Wel natuurlijk even een permanentmagneet aanbrengen en de oude decoder verwijderen. Ohja, vergeet niet de lampjes even te vervangen door 19V exemplaren, de 16V branden zo door op je digitale modelbaan.

Hieronder de foto's, let niet op mijn waardeloze soldeerbout, die ga ik binnenkort wel een keer vervangen :).


De locomotief open gemaakt. Rechts al de oude DELTA decoder die ik vast heb losgemaakt van het houdertje.


Close-up van de motor. We zien ook twee condensatoren, één ervan gaat straks weg.


De volgende stap is het losmaken van alle draden en de locomotief verder uit elkaar halen. Hier heeft dat inmiddels plaats gevonden. Het is vooral belangrijk om te onthouden waar alle draden zitten.


Close-up van het losse motorblok. Alles is nu losgehaald en de condensator is verwijderd. Ook is de nieuwe permanentmagneet geplaatst.


Hier zien we het losse frame. Alle draden zijn nu losgehaald, ook die van de verlichting. Pas later zag ik dat je die dingen er uit kunt halen, toen had ik al heel lang zitten pielen met mijn (slechte) soldeerbout.


Eindsituatie van het motorblok. De draden zijn weer gesoldeerd. Links heb ik een draadje eraan gemaakt, zodat de ontstoorders niet in de buurt van het frame komen.


Alle draden gesoldeerd! Rechts ook de verlichting. De blauwe draad is eigenlijk de enige waar je meerdere draden aan elkaar moet solderen, de rest is vrij simpel. Alles is conform ESU kleurenschema. Ook de decoder had ik er alvast even aan gehangen.


Even een los knoopje in alle draden gemaakt, zodat ze wat netter bij elkaar zitten. Zo'n locomotief als deze is handig als eerste ombouw, want je hebt zeeën van ruimte, dus daar krijg je in ieder geval geen problemen mee. De draden zet ik op sommige plaatsen vast met wat dubbelzijdig tape.


En dan prikken we de decoder erin en klaar is Kees! Wel ook even vastzetten natuurlijk!

:idea: Ik hoop dat jullie er iets aan hebben!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Dennis,

Je bent zo te zien vergeten een massa aansluiting te maken op je motorblok:



Gr, Ben.
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Goed opgemerkt van Ben.
Had deze ook is vergeten , en dat geeft toch heel rare resltaten.
Motor loop niet mooi,stotttttterd enorm of draaid zelfs helemaal niet.
Was bij me 1e ombouw (3084).
Dat zijn dan van die dingen die je daarna echt nooit meer vergeet.

Mvg: Alex
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Hallo Ben (en Alex),

Ik neem aan dat we het over de retour hebben? Dus de blauwe draad? Moet deze op dat gekke lipje wat daar zit worden aangesloten? Want bij de ombouwverhalen op de wiki heb ik dat ook niet gezien! De locomotief rijdt overigens prima, en zonder stotteren. Maar wil het natuurlijk wel goed doen!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Hallo Dennis

neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

daar moet de massa (zwart),  welk verslag
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Soms zit er zelfs op het chasis een aansluiting , die kun je dan daarmee doorverbinden.

Mvg: Alex
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Citaat van: Dennis1984 op zondag 27 februari 2011, 09:12:17

Ik neem aan dat we het over de retour hebben? Dus de blauwe draad? Moet deze op dat gekke lipje wat daar zit worden aangesloten? Want bij de ombouwverhalen op de wiki heb ik dat ook niet gezien!


Op het lipje soldeer je de zwarte draad van de decoder. Deze zit ook al op het lipje van het chassis. Feitelijk maak je dus een doorverbinding tussen chassis en motorhuis zodat je decoder van 2 kanten gevoed wordt.

In de Wiki staan wel goede voorbeelden maar ook hoe het niet moet, b.v. bij de 212.

Gr, Ben.
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Ziet er goed uit!

Echer ben ik van mening dat je bij locs met grote ruimte beter de 21polige kunt gebruiken! Iets meer functieuitgangen, en het past toch.
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Dennis,
Bij ESU nimmer blauw aan massa leggen, vindt de decoder niet lekker!
Blauw is de gemeenschappelijke plus voor functie en verlichting.met vr gr Cees
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
@Allen,

Bedankt voor de reacties. Ik weet waar blauw of zwart voor zijn, maar dacht even dat jullie de retour bedoelden. Maar de zwarte draad dus. Ga ik fixen en meenemen bij de volgende locomotieven. Die volgen hopelijk deze week!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Dennis, die bovenste spoel die met het korte grijze draadje aan het motorschild zit, ziet er nogal fragiel uit.
Beter is om de spoel direct aan het motorschild te solderen.
En dan wel op het punt waar het linker pootje van de bruine condensator is gesoldeerd.
Het beste buig je de aansluitdraad van de spoel haaks om, zodat deze makkelijker is te solderen.
Zoals hieronder op de foto:

Verder ziet je ombouw er netjes uit.
Kort de aansluitdraden van spoel in tot max 1 cm en houdt de krimpkousjes ook max 1 cm.
Hierdoor heb je minder kans op draadbreuk, omdat het motorstel veel heen en weer draait.
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Bedankt Ad!

Ik ben op dit moment ook bezig met de volgende ombouw, maar daar zit helemaal niet zo'n lipje voor massa op het motorschild. Weet iemand waar ik de massa dan wel op moet solderen? Locomotief is nooit eerder open geweest en is destijds fabrieksnieuw gekocht.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Als het een lok betreft zonder draaistellen, dan kun je ook ergens anders een soldeerlipje vastzetten.
Vaak is in het "paaltje" waar het relais zat, een schroefgat aanwezig waarin je een soldeerlip kunt schroeven.
Ik gebruik dan deze soldeerlipjes:

Je kunt ook het draadeind om een schroevendraaier draaien en er een ringetje van solderen.
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Het is een locomotief met draaistellen, maar toch geen lipje en wel zo'n ding van jouw foto. Daar is de zwarte draad dus door mij op vast gesoldeerd.

Anyway, de ombouw van de locomotief is gelukt. Eerst had ik nog kortsluiting, omdat de ontstoorder tegen de condensator aan kwam. Dat is nu opgelost. Ik zal vanavond een uitgebreid verslag plaatsen, want ik heb heel veel foto's gemaakt. Het uit elkaar halen en schoonmaken duurde anderhalf uur, daarna nog een uur bezig geweest met het weer in elkaar zetten en de nem652 contrastekker aansluiten.

Kan er nu mee rijden, maar heb geen apparaat om het decoderadres te wijzigen. Hierdoor staat mijn andere locomotief uit het verslag hierboven nu aan de kant. Iemand uit de regio Amsterdam met een mobile station 2 in bezit toevallig? :).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Je zult ook de cv waarden moeten instellen voor optimaal rijgedrag. Beste is om een losse ms te kopen. Of gewoon goed te doen een centrale met van alles en nog wat, oftewel een ecos.

Wil je puur progameren kan de locprogammer van esu ook wat zijn!
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Zoals beloofd vandaag de volgende locomotief, een analoge Sybic van de SNCF. Tijdsduur: 03h00.

Benodigdheden: 4 schroevendraaiers, 2 pincetten, soldeerbout, soldeertin, decoderdraad, NEM652 contrastekker, LoPi v4, permanentmagneet, ontstoorspoeltjes, 19V lampjes (, antislipbandjes, koolborstels). Glas met wasbenzine (oude pot van de augurken is hiervoor ideaal!).

En 25 wattenstaafjes.


Dit is ons object van vandaag. Zoals gezegd: ombouw naar digitaal, grote schoonmaak en bijbehorende werkzaamheden. Tevens nieuwe kortkoppelingen NEM 362.


Dit is hem zonder kap. Niet zo spannend op zich. Wederom zeeën van ruimte.


Ook deze is niet zo bijzonder. Het motorblok is hier dus al een soort van losgehaald uit het onderstel.


Tja, hier even de motor gedemonteerd. Ik weet niet of je het goed kunt zien, maar er zitten ontzettend veel zwarte, aangekoekte olieresten!


De onderdelen op de foto mogen dus even in bad, kan ik ondertussen mooi de rest loshalen en schoonmaken. Niet vergeten van te voren even de anti-slipbandjes te verwijderen.


Close-up van het printplaatje met weerstandjes. Heeft dit een naam? Rechts hiervan zit het omschakelrelais. Eén aandachtspunten is het koperen(?) lipje onderaan het plaatje. Deze heb je later nodig om de massa op te solderen.


Hier zijn de meeste draden wel gedemonteerd. Het omschakelrelais is ook verwijderd. Het is altijd handig alle originele onderdelen te bewaren, je weet maar nooit wanneer je ze weer nodig hebt. Alle onderdelen gaan daarom in een zakje :).


Ook het motorloze draaistel heb ik losgehaald. Dit was voornamelijk om alles te reinigen. Mooie bijkomstigheid was dat het chassis even helemaal 'clean' was. Wel gezien dat ik de wielen eigenlijk moet vervangen; ze zien er niet zo goed meer uit.


Na al dit schoonmaakwerk, mocht het motorblok uit bad. Even nog met flink wat wattenstaafjes de aangekoekte resten verwijderen en alles glom weer als vanouds. Even opletten met wattenstaafjes dat ze wel eens wat haren achterlaten. Niet te lang gebruiken dus! En ik was bijna nog vergeten om het motorschild schoon te maken. Deze was nog viezer dan de 'truck'!


Hier zit de motor weer in elkaar. Vergeet niet, nu of later, om de boel weer te olieën. Het is gortdroog.


Hierna mag het motorhuis meteen weer in de locomotief gebouwd worden.


Ontstoringscondensatoren gesoldeerd. Even opletten dat er geen kortsluiting wordt gemaakt met de bruine condensator van het motorschild. Ja, dit gebeurde bij mij wel, al was het probleem snel duidelijk. De uiteinden waar de draad op wordt gesoldeerd worden later nog meer ingekort.


Hier is de NEM652 contrastekker bijna helemaal geïnstalleerd. Ik heb de draden lang genoeg gelaten, al weet ik zelf niet waarvoor. Maar je weet maar nooit. Met dubbelzijdig tape de draden vastgeplakt. De blauwe retourdraden zitten netjes aan elkaar gesoldeerd met een krimpkousje eroverheen.


Close-up van de verlichtingsaansluiting. De lampjes heb ik er even uit gehaald. Er moeten toch 19V lampjes in en zo voorkom je dat een lampje doorbrand door je soldeerbout. Of is dat onmogelijk?


Eindstadium van de motor. Alles is gesoldeerd en voorzien van krimpkousjes.


Tijd om de decoder erin te prikken en vast te zetten. Dat is het werk niet :P.


En klaar! Van binnen een metamorfose. De buitenkant is alleen schoongemaakt en de NEM362 schachten zijn geïnstalleerd.

Resultaat:
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Netjes gedaan hoor Dennis.
Veel  plezier ermee, die kan weer jaren mee.
Ik zou de wielen alleen vervangen als blijkt dat de lok slecht rijdt door versleten wielen.
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Citaat van: Kappa op maandag 28 februari 2011, 11:42:54

Zoals hieronder op de foto:


Alleen het solderen mag wel beter voor een gediplomeerd ingenieur :P
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Hoi Dennis,

ziet er al heel netjes uit en het geeft des te meer voldoening als je dit zelf doet B)

Veel plezier met deze lok en alvast succes met de volgende ombouw.

Groetjes, John
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Ad en John,

Bedankt voor jullie complimenten! Het is een leuke klus, maar veel werk. Ik dacht: dat moet wel lukken in een uur, maar het werd dus drie keer zo lang. Als de routine er éénmaal is zal het wel sneller gaan, maar het is belangrijker netjes en secuur te werken.

Ik verlang trouwens wel naar betere werkspullen, die heb je toch gewoon nodig. Dus voor mijn verjaardag maar eens een soldeerstation vragen. En zo'n mooie lamp met vergrootglas. Ook zo'n antistatische mat moet er dan maar komen :). Maar volgens mij ben ik er dan wel.

Ohja, kunststof schroevendraaiers. Of althans, schroevendraaiers waarmee je de locomotief niet beschadigd. Bestaan die?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Dennis,

Na schoonmaken van het motorblok en voordat je deze weer monteert met anker en schild even de assen van de tandwielen van een drupje olie voorzien. Als het spul in elkaar zit kun je er niet meer bij.

I.p.v. wattenstaafjes kun je beter een oude tandenborstel gebruiken.

Gr, Ben.
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Citaat van: Dennis1984 op dinsdag 01 maart 2011, 00:23:13
Ik verlang trouwens wel naar betere werkspullen, die heb je toch gewoon nodig. Dus voor mijn verjaardag maar eens een soldeerstation vragen. En zo'n mooie lamp met vergrootglas.

Een fatsoenlijke soldeerbout hoeft niet duur te zijn. Een goedkope kan ook prima voldoen. Deze gaat dan waarschijnlijk wel minder lang mee dan een duurdere maar voldoet naar mijn mening prima voor het ombouwen van een paar loc's. Ik heb zelf een ZD-99 48 W analoog soldeerstation van Conrad. Deze was ?19,95 en hier haal ik prima resultaten mee. Ze hebben voor 10 euro meer nu een setje met loep lamp dr bij (artikel 046141 - 89). Daarnaast heb ik een losse 15Watt bout van Conrad (Toolcraft) en deze was maar ?4,99. Soldeert ook prima. Hij heeft wel de standaard kuren van een goedkope bout zoals een erg stugge kabel, maar voor ?4,99!
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Citaat van: Dennis1984 op dinsdag 01 maart 2011, 00:23:13
Ohja, kunststof schroevendraaiers. Of althans, schroevendraaiers waarmee je de locomotief niet beschadigd. Bestaan die?
Gebruik altijd een goede schroevendraaier, dus niet één die als beitel of breekijzer is gebruikt, want dan gaan de schroeven kapot.
En niet te vast draaien, vast is vast.
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Hallo allemaal,

Zojuist nummer 3 afgerond. Ging bijna allemaal vlekkeloos, maar 1 ding vind ik vreemd: de verlichting brandt bij het rijden steeds de verkeerde kant op, dus aan de achterkant. Moet ik de gele en witte draad dan gewoon omwisselen, of komt dit ergens anders door?

Vanavond of morgen verslag!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Hallo Dennis

dan moet je de motor aansluitingen omwisselen
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
hoe is de aanduiding op je centrale??? rijdt de lok vooruit en geeft de centrale dat ook aan? dan kun je of de gele en witte draad wisselen, of met CV  aanpassing veranderen (zie tabel op p40 van de handleiding). Als je centrale vindt dat de lok vooruit rijdt, terwijl hij op de baan achteruit rijdt, dan moet je de motor aansluitingen omwisselen. Overigens vindt ik zelf het even omsolderen vaak makkelijker dan de CV's aanpassen.

Walter
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
John en Walter,

Bedankt voor jullie snelle reacties. De verlichting brandt aan de juiste kant en de motor draait dus verkeerd om. Ik krijg deze week een lokprogrammer binnen, dus dan kan ik dat aanpassen, toch? Verder maakt het namelijk toch niet zoveel uit, het is een elektrische locomotief die aan beide kanten gelijk is.

Na wat extra olie piept de lok nu ook niet meer, maar hij hapert soms. Ik heb uitgesloten dat de rails vies is, en ook de sleper is niet het probleem want daar heb ik een extra contactdraad gesoldeerd. Het ligt dus aan de massa. Nou stond hierboven al dat je ook de motor aan de massa moet solderen, maar ik heb geen lipje bij zo'n schroef. Wat is dan het beste?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Dennis,

draadje 1,5 cm strippen, om het schroefje draaien en schroefje vastzetten, en klaar is je massa.

Mvg Gert
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Gert,  bedankt. Het is gelukt, maar het resultaat was daarna nog niet optimaal. Heb daarna de wielen nog beter gereinigd met een tandenborstel en voorzichtig met een schroevendraaier en nu is het acceptabel.

Misschien moet ik eens denken aan nieuwe wielen, of anders esu powerpack erop zetten.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Dennis, voor een goede massa kun je ook een massadraad aan de onderzijde van het metalen frame van het sleper draaistel solderen.
De draad gaat vervolgens door hetzelfde gaatje als waar de sleperdraad doorheen gaat.
In de lok soldeer je deze draad aan een soldeerlip die je aan het "paaltje" van het relais schroeft.
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Hoi Dennis, ik heb het zelfde gedaan zoals Gert omschrijft. Schroef van het relais in de houder, massadraadje er om heen gedraaid en schroef stevig aandraaien. Werkt prima. Groet, Hans
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Dennis,

Je had het nog over een loc die dus verkeerd om rijd. Dan moet je de draden van de motoraansluiting even omdraaien. Dan rijd ie wel naar de goeei richting.
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Ad,

Ik ga jouw tip onthouden voor een volgende keer, voorlopig gaat het nu goed :).

Hans,

Het werkt inderdaad goed, bedankt.

Wijbe,

Dat is inderdaad een oplossing, maar ik had de draden daar eigenlijk teveel voor op maat gemaakt. Volgende keer iets meer lengte overlaten. Ik ga nu maar de oplossing kiezen met het wijzigen van de CV waarde.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Volgende ombouw: BR 120.


Het object.


De kap eraf!


Als eerste de mechanische relais, evenals het printje dat daar volgens mij bij hoort, losgemaakt.


Losgehaald motorblok.


Hier is alles uit elkaar getrokken, zodat er een 'schoon' frame overblijft. Het relais gaat in een zakje :).


En terwijl het motorblok zichzelf reinigt in de wasbenzine, gaan wij weer verder met het opbouwen...


Als eerste plaatsen we de NEM652 contrastekker.


Daarna installeren we de nieuwe Roco fluistersleper. Hopelijk scheelt dit weer een stukje geluid, want ik houd toch vooral van stille treintjes!


Hier zijn de sleper en de massa alweer gesoldeerd. Het is eigenlijk zo gepiept. Omdat de massa-aansluiting eerst hoger 'blokje' had kun je schroef niet helemaal vastschroeven. Deze is daarom ingekort met ongeveer de helft.


Het motorblok is daarna weer lekker schoon. Wel goed oliën!! Ik had in eerste instantie veel te weinig geolied, waardoor de lok enorm veel piepte. Wees niet te zuinig, de wasbenzine maakt het brandschoon. Echt elk tandwiel moet olie hebben. Mijn vorige ombouw piept ook best veel, ik weet nu waardoor het komt. Deze gaat eerdaags opnieuw open.


Ontstoorspoeltjes geïnstalleerd.


Motor aangesloten. Krimpkousjes zijn later nog euhh.. gekrompen.


Na het aansluiten van de voor- en achterverlichting (geel en wit) en het laten samenkomen van de retour (blauw) is alles gereed. Het lijkt wat warrig, maar dat valt in de praktijk erg mee.


Prik! Decoder erin. Hop, rijden maar.

En nu is het raadsel: waarom deed de locomotief het niet toen ik hem op de baan zette? :P :D.

Met vriendelijke groet,
Dennis

De volgende locomotief is een V200 met grote schijfcollector. Weer eens iets anders. Ik ga dan ook voor het eerst een functie inbouwen (lampje in cabine).
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Citaat van: Dennis1984 op zondag 27 maart 2011, 23:27:36
En nu is het raadsel: waarom deed de locomotief het niet toen ik hem op de baan zette? :P :D.

schakelaar op bovenleiding???????
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Citaat van: Wasmi op zondag 27 maart 2011, 23:34:34
Citaat van: Dennis1984 op zondag 27 maart 2011, 23:27:36
En nu is het raadsel: waarom deed de locomotief het niet toen ik hem op de baan zette? :P :D.

schakelaar op bovenleiding???????
Nee, niet goed! ;).

Kijk goed naar de foto's! :-)
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
motoraansluiting links op foto ontbreekt , ontstoorder !!! verkeerde plek

grJan
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Citaat van: 44er op zondag 27 maart 2011, 23:38:50
motoraansluiting links op foto ontbreekt , ontstoorder !!! verkeerde plek

grJan
Nee, dat was goed, als tip van de vorige ombouw.

Hier komt het dan:

Hetgene dat ik was vergeten was... koolborstels er weer in stoppen :P. Lekker slim :P.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
@ Dennis,

:-) :-) :-) ,ik lach je niet uit,en dat was ik zelf ook een keer vergeten,dus meer een punt van herkenning.

Wel is het goed om te zien hoe zoiets in z'n werk kan gaan.

Heb veel respect voor mensen die hun kennis delen hier op het forum,maar ook ver daarbuiten :)

Het is ook niet verkeerd om dingen stap voor stap te doen,zeker als er meer functies om de hoek komen kijken.

Hoop dat deze BR 120 weer zoeft als ooit tevoren :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 28 maart 2011, 00:03:10
@ Dennis,

:-) :-) :-) ,ik lach je niet uit,en dat was ik zelf ook een keer vergeten,dus meer een punt van herkenning.

Wel is het goed om te zien hoe zoiets in z'n werk kan gaan.

Heb veel respect voor mensen die hun kennis delen hier op het forum,maar ook ver daarbuiten :)

Het is ook niet verkeerd om dingen stap voor stap te doen,zeker als er meer functies om de hoek komen kijken.

Hoop dat deze BR 120 weer zoeft als ooit tevoren :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0

Hans,

Ja, altijd leuk. Zo is er altijd wel iets dat 'mislukt'. Hij rijdt nu prima, als ik mijn Lokprogrammer binnen heb gaat-ie vol in gebruik!

Ik vind het leuk om het hier te delen, tenslotte heb ik ook veel hier geleerd. Overigens had ik het dus nog nooit gedaan, een locomotief ombouwen. En toch maar zo mee begonnen. Ik vind het vooral erg leuk dat sommigen (zoals Teunistreinen) een soort minicursus willen geven. Maar aan iedereen die overweegt een locomotief digitaal te maken wil ik zeggen: vooral doen! Het is écht niet moeilijk, je hoeft geen superexpert te zijn om hiermee te slagen. En als je gebruik maakt van goede decoders, zoals die van ESU, kan er niets stuk gaan als je iets fout doet. Dus probeer het vooral!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Ik heb ook mn 1e loc omgebouwd (3038 SNCF Loc) en inderdaad is het niet echt moeilijk. Enige probleem wat ik nu heb is dat het adres niet gewijzigd krijg. Af fabriek staat de ESU LoPI v.4 op adres 3 en wat ik ook doe, krijg m niet gewijzigd. Ik gebruik overigens een MS2. Maar ga nog wel eens stoeien. Gr, Hans
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Hans, je hebt zeker een multiprotocol lopi ingebouwd?
Deze kun je niet met een MS programmeren, dan had je een mfx lopi moeten inbouwen.
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Hoi Ad, in de manual van de decoder staat dat deze met de MS2 programeerbaar is. Herkennen van de loc, lampen aan en uit gaat allemaal prima. Mocht ik inderdaad de decoder niet kunnen wijzigen dan laat ik hem wel op 3 staan en geef ik een andere loc adres 5. In ieder geval bedankt voor je bericht. Groet, Hans

Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Citaat van: Hans 2.0 TDI op maandag 28 maart 2011, 11:05:11
Herkennen van de loc,
Er zit dus een mfx lopi in?
Zo ja dan kun je alleen het Motorola adres wijzigen, maar die wordt door mfx niet gebruikt.
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Hallo Ad, nee het is geen MFX LoPi. Ik bedacht me net wel of het mogelijk is om het adres van de LoPi via de Esu Lok Programmer te wijzigen? Heb nu nog 2 nieuwe Esu LoPi's liggen voor inbouw maar alle 3 op adres 3 wordt een bende  :? indien de decoder niet via de MS2 is aan te passen. Zou het erg vervelend vinden als adres niet te wijzigen is met de MS2. Resteren er 2 opties: of de 2 nieuwe decoders verkopen en MFX decoders aanschaffen of een LokProgrammer aanschaffen (gaat m'n zakgeld weer). Gr, Hans
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Kon je andere CV's dan wel wijzigen via de MS2?
Misschien even een reset geven.
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Verdorie, zie ik dat je de koolborstels bent vergeten, geef je het al aan :(

Verder, nette ombouw!
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!
Citaat van: wijbe op maandag 28 maart 2011, 21:38:31
Verdorie, zie ik dat je de koolborstels bent vergeten, geef je het al aan :(

Ow, sorry ;).

Citeer
Verder, nette ombouw!

Bedankt :).

Volgens de UPS site komt vandaag mijn Lokprogrammer aan, alleen... ik ben niet thuis :(. Dus vanavond maar weer even kiezen voor morgen bezorgen bij mijn ouders!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Dennis1984 bouwt zijn locomotieven om!


Gisteren voor het eerst mee gespeeld, maar het is nog wel wat complexer dan ik dacht. Het is me gelukt de motor CV's en het decoderadres te wijzigen, maar ook andere dingen gingen opeens heel anders lopen. En de verlichting deed het bovendien ook opeens niet meer. Heel vreemd allemaal. Uiteindelijk nog wel aardig gelukt, maar er komt nog wel een en ander bij kijken straks :).

Met vriendelijke groet,
Dennis