Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Marklin 1200 sluitverlichting apart schakelen, hoe?

Gestart door ice3 maandag 23 april 2012, 22:50:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 1200 sluitverlichting apart schakelen, hoe?
Broeders,

Ergens heb ik gelezen hoe je de sluitverlichting van een NS 1200 van Marklin/Trix apart kan schakelen.
Alleen kan ik het niet meer vinden, wie weet waar het te vinden is?

Dank voor de steun!

mvg
Jan Beelen.
Re:Marklin 1200 sluitverlichting apart schakelen, hoe?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Marklin 1200 sluitverlichting apart schakelen, hoe?
Hoi Jan,

Was het deze?

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=33387.0

M,.v.g.

Hans V200.0
Re:Marklin 1200 sluitverlichting apart schakelen, hoe?
Nee helaas niet. Het betrof het nieuwe type 1200 van marklin.
Re:Marklin 1200 sluitverlichting apart schakelen, hoe?
Mijn sluitlichten zitten op AUX1 en AUX2. Maar ik heb een 1200 zonder toetert. :)



Rechts is een rode draad aangezet en is een printbaantje doorgekrast, links is de SMD weerstand 1800 gedraaid en aan de groene draad gezet. Rood en groen gaan naar de functies.

Gr, Ben.
Re:Marklin 1200 sluitverlichting apart schakelen, hoe?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Marklin 1200 sluitverlichting apart schakelen, hoe?
Re:Marklin 1200 sluitverlichting apart schakelen, hoe?
Nee. Helaas ook niet.

De uitleg van Ben begrijp ik niet helemaal.
Re:Marklin 1200 sluitverlichting apart schakelen, hoe?
Citaat van: ice3 op woensdag 25 april 2012, 19:28:50

De uitleg van Ben begrijp ik niet helemaal.


Ok, is ook maar half beschreven.

De decoder heeft 2 functie uitgangen: AUX1 en AUX2. Aan beiden is een draad gesoldeerd aan de onderkant van de dragerprint, een rode en een groene.

De sluitlichten links en rechts zijn aangesloten via een gele draad, zie foto. Verder is het een kwestie van de printbaan volgen: je komt dan een SMD weerstand tegen. Die weerstand wordt opgenomen in het cirquit van resp. de rode en groene draad: rechts door een printbaan door te krabben, links door de SMD weerstand los te solderen, te draaien, één kant weer vast te solderen en aan de andere zijde te verbinden met de groene draad.

AUX 1 en 2 zijn gekoppeld aan resp. F1 en F2. Daarmee kan ik nu de sluitlichten schakelen.

Snappie? :)

Gr, Ben.
Re:Marklin 1200 sluitverlichting apart schakelen, hoe?
Ik begrijp het, dank je wel!
Is het daarna ook mogeljk om de decoder zo in te stellen dat de sluitverlichting mee schakelt als de loc de richting wijzigt?
Re:Marklin 1200 sluitverlichting apart schakelen, hoe?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Marklin 1200 sluitverlichting apart schakelen, hoe?
Citaat van: ice3 op woensdag 25 april 2012, 21:45:00
Ik begrijp het, dank je wel!
Is het daarna ook mogeljk om de decoder zo in te stellen dat de sluitverlichting mee schakelt als de loc de richting wijzigt?

Hoi Jan,

Als dit al standaard niet zo was,dan is er toch iets aan de hand met jouw lok.

De situatie met aux 1 en aux 2 zorgen dat je sluitverlichting apart,maar niet tergelijkertijd schakelen met de rijrichting.

En bij mijn weten,zijn deze apart te schakelen functies,niet rijrichtingsgevoelig te krijgen c.q. te programmeren.

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Marklin 1200 sluitverlichting apart schakelen, hoe?
Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 26 april 2012, 00:37:30
Citaat van: ice3 op woensdag 25 april 2012, 21:45:00

Is het daarna ook mogeljk om de decoder zo in te stellen dat de sluitverlichting mee schakelt als de loc de richting wijzigt?


De situatie met aux 1 en aux 2 zorgen dat je sluitverlichting apart,maar niet te gelijkertijd schakelen met de rijrichting.

En bij mijn weten,zijn deze apart te schakelen functies, niet rijrichtingsgevoelig te krijgen c.q. te programmeren.


Dat klopt niet. In de stand "vooruit" kunnen alléén de achterste sluitlichten met F1 geschakeld worden. F2 doet dan niets. En andersom.

E.e.a. stel je in de decoder in.

Gr, Ben.
Re:Marklin 1200 sluitverlichting apart schakelen, hoe?
Dus als ik het goed begrijp kan je dan met functiemapping zorgen dat de sluitverlichting (als deze aan staat natuurlijk) mee gaat met de rijrichting?
Re:Marklin 1200 sluitverlichting apart schakelen, hoe?
Jan,

dat begrijp je goed.....

Walter
Re:Marklin 1200 sluitverlichting apart schakelen, hoe?
Stomtoevallig dit gister gedaan. Alleen niet aux 1 en 2 gebruikt. Echter de onversterkte aux3 en 4 versterkt. Met functiemapping de boel geprogrameerd dat de sluitseinen apart mee schakelen.

Schema'tje hoe je aux 3 en 4 kunt versterken. Gaat alleen om het rechtergedeelte, en de decoderaansluitingen.
Re:Marklin 1200 sluitverlichting apart schakelen, hoe?
Helaas, ik kan dit niet zo goed lezen, ben niet zo technisch lezend ingesteld.

Re:Marklin 1200 sluitverlichting apart schakelen, hoe?
begin er dan niet zelf aan.....
Re:Marklin 1200 sluitverlichting apart schakelen, hoe?
Waarom niet?
Re:Marklin 1200 sluitverlichting apart schakelen, hoe?
Misschien richt je meer schade aan dan e wil. Je kan kijken of er een forumlid bij je in de buurt is die je wil helpen. Bij mij ben je welkom . (Breda)
Re:Marklin 1200 sluitverlichting apart schakelen, hoe?
In het noorden ben je ook welkom ;)
Re:Marklin 1200 sluitverlichting apart schakelen, hoe?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Marklin 1200 sluitverlichting apart schakelen, hoe?
Als je elk sluitsein met een eigen AUX schakelt, moet je altijd nadenken welke AUX bij welke rijrichting hoort.
Zoals ik het gedaan heb, hoeft dat niet, gewoon F3 aan zetten en het sluitlicht brand altijd aan de juiste kant.
Re:Marklin 1200 sluitverlichting apart schakelen, hoe?
Bij zo'n Lokpilot kun je instellen op welke functietoets een uitgang reageert. Je kunt beide uitgangen dus op bijvoorbeeld f3 laten reageren.
Ik vind jouw oplossing mooier, omdat de sluitverlichting gewoon op de gebruikelijke functieuitgangen blijft aangesloten.
Re:Marklin 1200 sluitverlichting apart schakelen, hoe?
Ad,

Enige minpunt van jouw oplossing, is dat de boel niet 'los' kan branden. Natuurlijk reden de 1200's nooit in duwtrek treinen. Maar een loc die dat wel doet moeten de rode sluitseinen los kunnen branden.

Zelf vond ik voor de eerste keer dit een prima oplossing. Eigenlijk wil ik er ook nog cabineverlichting in... Dan moet die toeter er toch aan geloven....

Of 2 maal jouw printje, en dan aansluiten op aux 3 en 4.