Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

elektrische koppeling (telex) met NEM

Gestart door Pobox vrijdag 13 maart 2009, 13:05:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
elektrische koppeling (telex) met NEM
Ik wil een paar rangeerlocomotieven uitrusten met een elektrische koppeling die ik op een lokpilot aansluit. deze locomotieven hebben een NEM koppelingsschacht.

Nu heb ik een märklin telex koppeling 117993 gekocht maar ben daar zeer ontevreden over, vooral omdat deze alleen maar (goed) werkt met marklin kortkoppelingen. oudere wagens met Relex koppeling verliest hij steeds. Daarnaast is het echt een bakbeest wat voor de lok hangt vanwege de omvang.



1. Nu weet ik dat Krois en Roco ook telex koppelingen maakt. Weet iemand of deze, of andere elektrische koppelingen, wel geschikt zijn voor marklin Relex- en kortkoppelingen te koppelen/ontkoppelen?

2. Daarnaast zou ik de telex functie ook graag analoog willen gebruiken. Kan dit geprogrameerd worden op de Esu lokpilot? Bij CV 49 bit 7 staat dat een functie geactiveerd kan worden met richtingwissel. Als deze functie dan een timmer heeft is het dan mogelijk dat de telex ook analoog werkt?

ik ben benieuwd
Re: elektrische koppeling (telex) met NEM
Beste Pobox,

Zowel de Krois als de Roco koppelingen kunnen via een Lokpilot worden aangestuurd. Je moet daarvoor echter CV 113 of 114 aanpassen, afhankelijk van de uitgang (AUX1 of AUX2) waar je de koppeling aan koppelt. Door hier Alleen op deze manier voorkom je dat je deze koppelingen meteen naar de knoppen helpt. Bedenk dan wel dat het programmeren van "hogere" CV's (dus boven 80) niet met elke Märklin centrale mogelijk is. Het kan met een 6021 maar dan alleen als je een "standaard" multiprotocol Lokpilot (52610) gebruikt en dan nog alleen als het een recentere versie is.

Ik ben bang dat het aansturen van de decoder op een analoge baan wat lastiger is. Bij mijn weten kan dat namelijk niet maar misschien dat een ander in het forum hier iets meer over kan zeggen.

Wat betreft het ontkoppelen, ik heb op een rangeerlokje twee Krois koppelingen geplaatst en was ook niet helemaal gelukkig met het ontkoppelen. Een voordeel is wel dat ze onwaarschijnlijk klein zijn, dit in tegenstelling tot de koppelingen van veel andere leveranciers.

Jan
Re: elektrische koppeling (telex) met NEM
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: elektrische koppeling (telex) met NEM
Vergeet ook niet dat je bij Krois koppelingen geen gebruik kan maken van koppelingen met een metalen deel. Met name de Marklin kortkoppeling. Deze heeft namelijk een metalen haak die aan de magneet van de Krois koppeling blijf 'plakken'. De kunt wel een vervangingshaak daarvoor bestellen bij Krois, maar dan moet je elke koppeling daarmee uitrusten. De kunt dan veel beter Roco universeelkoppelingen gaan gebruiken in combinatie met Krois koppelingen. Dat doe ik ook.

Groetjes,
Menno

P.S. Ik ben trouwens erg tevreden met mijn Krois electrische koppelingen.
Re: elektrische koppeling (telex) met NEM
Krois heeft voor Marklinlocs een messing beugel in het programma.
http://www.krois-modell.at/produkt/digikupp/h0/

Mvg,
Peter
Re: elektrische koppeling (telex) met NEM
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: elektrische koppeling (telex) met NEM
Citaat van: Freak op vrijdag 13 maart 2009, 20:55:24
Krois heeft voor Marklinlocs een messing beugel in het programma.
http://www.krois-modell.at/produkt/digikupp/h0/

Mvg,
Peter

Precies, die bedoel ik! :D

Groetjes,
Menno
Re: elektrische koppeling (telex) met NEM
Die beugel is niet voor de lok maar voor de aanhangende wagon. Dan nog werkt het niet echt lekker, ik spreek uit ervaring. Kroisen werken het beste met de Roco universeel koppelingen zoals Menno aangaf.

Over de LokPilot decoder: als je die met de laatste software versie aanschaft is deze voorzien van een extra set CV's tbv van het ontkoppelen. Geeft je de mogelijkheid om in de ontkoppelfunctie achteruit te rijden met bepaalde tijd en snelheid om de spanning van de koppeling te halen. Gejat van Zimo. :lol:

Zie de nieuwe manual van LoPi.

Over analoge toepassing van electrische koppeling icm LoPi: geen idee. Geloof niet dat dat werkt.

Gr, Ben.
Re: elektrische koppeling (telex) met NEM
kort samengevat komt het er dus op neer dat er geen Telex elektrische koppeling bestaat met NEM schacht die werkt met marklin standaard koppelingen en Relex koppelingen

dat zou wel erg jammer zijn.
Re: elektrische koppeling (telex) met NEM
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: elektrische koppeling (telex) met NEM
Citaat van: Pobox op vrijdag 13 maart 2009, 22:21:34
kort samengevat komt het er dus op neer dat er geen Telex elektrische koppeling bestaat met NEM schacht die werkt met marklin standaard koppelingen en Relex koppelingen

dat zou wel erg jammer zijn.
Wout

Misschien de Roco koppeling wel, maar daar heb ik nog geen ervaring mee. Als de nieuwe Roco  Ee3/3 uitkomt dan weet ik meer, want die heeft ze aan boord.

Groetjes,
Menno
Re:elektrische koppeling (telex) met NEM
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re:elektrische koppeling (telex) met NEM
Pobox je hebt een Pb'tje
Re:elektrische koppeling (telex) met NEM
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re:elektrische koppeling (telex) met NEM
Citaat van: Jasperkc op zaterdag 26 juni 2010, 21:01:51
Pobox je hebt een Pb'tje

Mogen wij het niet weten..... :shock: :)
Re:elektrische koppeling (telex) met NEM
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re:elektrische koppeling (telex) met NEM
@pobox

Waar heeft u deze markin koppelingen gevonden?
Zelfs op de online cataloog staan die niet op.Zou deze toch eens willen uitproberen daar ik alle wagons met relex kopppelingen heb uitgerust.

Groeten
Marc
Re:elektrische koppeling (telex) met NEM
Zijn gewoon te bestellen bij Keuterman onder M* nr. 117993.
Zit alleen een enorm lange levertijd op.