Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

betonkleur

Gestart door marcel01 donderdag 17 februari 2011, 21:23:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
betonkleur
Lid sinds: 2010

offline
betonkleur
Hallo iedereen,

Ik ben van plan om onder de bovenleiding mastjes, blokjes hout te plaatsen. Dit om een poging te wagen om het te laten lijken op betonblokken. Nu wil ik deze graag in de kleur hebben van beton. Kan iemand mij adviseren in de kleur welke bij benadering de kleur van beton nabootst, ik nodig heb. Zelf dacht ik aan een gebroken wit of zo. Misschien creme..Misschien wel totaal iets anders.

Bij voorbaat dank,

Marcel
Re:betonkleur
Ronald69
gast

Re:betonkleur
Marcel, er is een mooier manier van mastvoeten te maken, zie onderstaande foto's:

Hier is een soort "denneboom" gebruikt maar je kunt ook iets anders gebruiken als het maar kegelvormig is.

Afdrukken maken in de klei en vervolgens gips toevoegen en laten uitharden.

Resultaat na enkele uren.

Boortje van 2.5-3mm(afhankelijk van mastdikte) en met de hand gaatje maken.
Naderhand de mast verven, Revell 75 is een optie.

Grt, Ronald.

Re:betonkleur
Gerard
gast

Re:betonkleur
Om op de eigenlijke vraag terug te komen: ik zou een middel-grijze kleur nemen voor de betonblokken. 
Als de betonblokken er al lang liggen mag het iets donkerder. Moeten het nieuwe blokken voorstellen dan zou ik lichtgrijs gebruiken. Aan jou de keus dus.
Re:betonkleur
Lid sinds: 2010

offline
Re:betonkleur
Bedankt voor de reactie

Ronald:

Zodra ik je foto's kan zien zal ik er naar kijken. Het is nu een vlakje met een rode kruis. Ik ben overigens wel bekend
met je tip. Althans heb het ergens eerder van gelezen. Voor mij zal het een nieuw aan te leren techniek zijn.

Gerard,

Middelgrijs klinkt goed...De mastjes zijn nu groen. (Marklin). deze wil ik ook verven/spuiten.
Heb je een voorbeeld van middelgrijs. Althans in betonvorm als scenery.

groeten,

Marcel
Re:betonkleur
Wim N
gast

Re:betonkleur
Hallo marcel,

Over je vraag over hoe je het beste een betonkleur na kan bootsen heb ik daarvan even ene paar foto's geplaatst op het topic enkelsprog viaduct van klei op scenerybouw.

Veel succes en hoop dat ik je daar heb mee kunnen helpen, een tip gewoon uitproberen en noteer de kleuren op volgorde hoe je die aanbrengt.
begin van donker naar licht.

Groet Wim.

Re:betonkleur
Ronald69
gast

Re:betonkleur
@ Marcel,
Dat jij rode kruisjes te zien krijgt ligt waarschijnlijk aan jou instellingen op jouw PC, hier en bij anderen zijn ze wel te zien.

Grt, Ronald.
Re:betonkleur
Lid sinds: 2010

offline
Re:betonkleur
Ronald,

Ja klopt. Inmiddels heb ik het gezien en het ziet er kundig uit. En netjes bovendien.

Ik heb gekozen voor 4 mm MDF. Deze zaag ik in blokjes van 10x15mm. Lijm ze met constructielijm op de juiste plek. In het midden boor ik een gaatje van 2mm en daar kan ik dan de mast (marklin) in draaien. Ze hoeven tot nu toe nog niet vastgelijmt te worden.

De 4mm  is de maat die gekozen is om op gelijke hoogte te komen met de portaalmasten welke in het station komen. Omdat de pantograven net onder de bovenleiding komt, zal dus de hele baan met de maat blokjes uitgevoerd worden.

Inmiddels heb ik ook de gewenste kleur grijs en het resultaat laat ik zien als ik er 1 volledig af heb. Maar dan in mijn topic "De Marage" bij modelbouw.

Bedankt iedereen,

Marcel
Re:betonkleur
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:betonkleur
Hoi Marcel,

Voor al het beton op mijn baan gebruik ik Tamiya XF-20 Medium Grey, en dat doet het erg goed als basiskleur voor beton.



Martijn
Re:betonkleur
Lid sinds: 2010

offline
Re:betonkleur
Martijn,

Bedankt voor je tip..

Inmiddels heb ik koudgrijs gehaald. Hoe het er uit komt te zien moet ik nog ontdekken maar dat post ik dan wel. Zoals genoemd in mijn topic "De Marage",

Ik houd het in mijn achterhoofd. De kleur die ik heb zou wel eens niet kunnen bevallen.

Marcel