Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Re:Leon's zolderbaan(tje) Een nieuw begin:(

Gestart door br 86 132 woensdag 23 februari 2011, 11:14:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:leon's zolderbaan(tje)
br 86 132
gast

Re:leon's zolderbaan(tje)
Hoi

Nieuwe foto's zijn geplaatst

Bedankt Gerard
Re:leon's zolderbaan(tje)
br 86 132
gast

Re:leon's zolderbaan(tje)
Hoi

De eerste hellingen zijn af. En gelijmd.

Ik heb het ontwerp even aangepast. nog een extra spoor erbij.
Re:leon's zolderbaan(tje)
br 86 132
gast

Re:leon's zolderbaan(tje)
Hoi

Vandaag ben ik hout wezen zagen. En heb ik de handleiding van koploper laten printen.

Nu heb ik 14 pagina's gehad 304 pagina's te gaan :D
Vraag over startset 29010
br 86 132
gast

Vraag over startset 29010
Hoi

Ik wil een startset kopen. Zit er in het startset 29010 een 1,9 À ms?
Re:leon's zolderbaan(tje)
Ik heb die startset ook gehad, volgens mij is de trafo met minder vermogen.
Ziet er leuk uit is toch altijd leuk zo'n kleine baan. Leuk om daar iets heel sfeervols van te maken!
Groeten Jake
Re:leon's zolderbaan(tje)
br 86 132
gast

Re:leon's zolderbaan(tje)
Hoi

De ms is een 1,9 A. Deze zocht ik.
Citaat van: jakeman op woensdag 01 juni 2011, 01:16:35
Ziet er leuk uit is toch altijd leuk zo'n kleine baan. Leuk om daar iets heel sfeervols van te maken!

Vind ik ook.
Re:leon's zolderbaan(tje)
br 86 132
gast

Re:leon's zolderbaan(tje)
Hoi

Ik kreeg net een goed idee.

zie de tekening

Re:leon's zolderbaan(tje)
Leon,
Het zou beter zijn om eerst eens een gedegen plan te maken en dan pas hout e.d. te gaan kopen. Maak meerdere plannen en ga kijken wat de mogelijkheden zijn van die plannen.
Opden duur gaat het vervelen om elke keer de baan af te breken omdat iets niet naar je zin is.
Maak voor jezelf ook de afweging in welk tijdperk je gaat rijden, welk land, enz.
Het boek van Bernhard Stein: Praktisch handboek modeltreinen is een aanrader net zoals Praktijkboek modelspoorwegen van Gerard Tombroek, zowel de oude als de nieuwe versie.

Grt, Ronald.
Re:leon's zolderbaan(tje)
br 86 132
gast

Re:leon's zolderbaan(tje)
Citaat van: Ronald69 op woensdag 01 juni 2011, 10:56:39
Leon,
Het zou beter zijn om eerst eens een gedegen plan te maken en dan pas hout e.d. te gaan kopen. Maak meerdere plannen en ga kijken wat de mogelijkheden zijn van die plannen.
Opden duur gaat het vervelen om elke keer de baan af te breken omdat iets niet naar je zin is.
Maak voor jezelf ook de afweging in welk tijdperk je gaat rijden, welk land, enz.
Het boek van Bernhard Stein: Praktisch handboek modeltreinen is een aanrader net zoals Praktijkboek modelspoorwegen van Gerard Tombroek, zowel de oude als de nieuwe versie.

Grt, Ronald.

Hoi

Het basis ontwerp ligt vast. Alleen de bovenste laag ( blauw groen ) kan ik tot oktober veranderen. Want dan ga ik rails kopen. En Na Eurospoor ga ik aan de laatste laag beginnen met bouwen.

Het tijdperk maakt mij niet uit. Ik koop gewoon wat ik leuk vind. Ik hou van stoomlocomotieven. En dieseltreinen.

Het land weet ik ook niet. Ik wil graag iets met een alpen landschap maken.
Re:leon's zolderbaan(tje)
De reden dat ik een tijdperk of land noem is dat het je veel gemakkelijker maakt qua aankopen in de toekomst.
Je zei dat je een Alpenlandschap wil namaken en dat zou kunnen betekenen dat kan kiezen tussen Zuid Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk qua materieel keuze.
Waarom ik dit zeg is om eventuele "miskopen" te voorkomen. Men heeft iets in gedachten wat men mooi vondt en dan blijkt dat men weer een hele andere kant op wil gaan en blijkt het gekozen materieel niet te passen op hun andere baan en moeten de spullen weer verkocht worden.
Keuzes maken is en blijft moeilijk maar probeer de goede te maken zodat je aan de hand van de gemaakte keuze verder kunt uitbouwen in de toekomst zonder dat je elke keer van materieelpark moet veranderen want het is en blijft een kostbare hobby.

Grt, Ronald.
Re:leon's zolderbaan(tje)
br 86 132
gast

Re:leon's zolderbaan(tje)
Citaat van: Ronald69 op woensdag 01 juni 2011, 11:43:00
De reden dat ik een tijdperk of land noem is dat het je veel gemakkelijker maakt qua aankopen in de toekomst.
Je zei dat je een Alpenlandschap wil namaken en dat zou kunnen betekenen dat kan kiezen tussen Zuid Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk qua materieel keuze.
Waarom ik dit zeg is om eventuele "miskopen" te voorkomen. Men heeft iets in gedachten wat men mooi vondt en dan blijkt dat men weer een hele andere kant op wil gaan en blijkt het gekozen materieel niet te passen op hun andere baan en moeten de spullen weer verkocht worden.
Keuzes maken is en blijft moeilijk maar probeer de goede te maken zodat je aan de hand van de gemaakte keuze verder kunt uitbouwen in de toekomst zonder dat je elke keer van materieelpark moet veranderen want het is en blijft een kostbare hobby.

Grt, Ronald.

Zo had ik er nog niet over na gedacht.
Re:leon's zolderbaan(tje)
Hoi Leon,
Ik zie bij sommige mensen een Nederlandse VRM of Koploper rondrijden in een Alpenlandschap tegelijk met Duitse Stoomlocs, een Amerikaanse Bigboy en bijvoorbeeld een Thalys. Dat is geen probleem, maar het zijn natuurlijk allerlei landschappen en landen door elkaar. Ik zelf vind de Thalys en sommige Nederlandse treinen heel erg mooi maar ze passen (helaas) niet in mijn landschap en tijdperk. Mijn landje is dus een Stadje op de grens van Zwitserland en Duitsland. Maar er rijdt ook een Oostenrijks railbusje rond, wat dan een museumlijntje is :-) In de toekomst zou ik misschien wel een setje moderne treinen willen hebben om ook eens een geheel ander tijdperk te gaan rijden, alhoewel de auto's, gebouwen en inrichting toch wel tijdperk III-IV (Jaren 50-60-70) is. Ik kan wel enorm genieten van andere banen waar treinen rondrijden die compleet anders zijn dan mijn tijdperk en land.
Ieder heeft verder uiteraard zijn eigen smaak en alles door elkaar heen rijden is uiteraard ook helemaal geen probleem, net wat je zelf mooi vind!
Groeten Jake
Re:leon's zolderbaan(tje)
Het voordeel van Stoom- en dieseltreinen is dat je geen bovenleiding hoeft te nemen.
Je hebt ook de mogelijkheden om een schaduwstationnetje in de berg te maken, zodat je rijverkeer wat leuker en verrassender wordt! Zo te zien heb  je daar wel de ruimte voor. Ik had eerst een simpel ovaaltje met enkel een paar inhaalsporen en dat begon erg snel te vervelen. IK zie dat je veel moderne wagonnen op de baan hebt staan. Als je dus je landschap en tijdperk passend zou willen maken bij een stoom- en diesel tijdperk zou het dus een beetje raar zijn om bijvoorbeeld die moderne wagon van Hilti rond te zien rijden, maargoed, het gaat natuurlijk om jouw eigen smaak!
Groeten en succes met de bouw van je baan.

Jake
Re:leon's zolderbaan(tje)
br 86 132
gast

Re:leon's zolderbaan(tje)
Hoi

Ik snap wat jullie bedoelen.

Ik heb toevallig 2 weken geleden een lijstje gemaakt met welke trein met welke wagons rijd. En hoe lang ze zijn etc.
Ik vind niet alle wagons mooi. Maar dat krijg je als je startsets of wagons krijgt van familie. En toen ik nog jonger was vond ik de jaarwagons van fc marklin leuk. Ik heb er een heel stel. Die laat ik ook regelmatig rijden omdat ik het leuk vind.
Citaat van: jakeman op donderdag 02 juni 2011, 12:07:46
Je hebt ook de mogelijkheden om een schaduwstationnetje in de berg te maken, zodat je rijverkeer wat leuker en verrassender wordt! Zo te zien heb  je daar wel de ruimte voor.

Waar bedoel je? In de onderste laag?
Citaat van: jakeman op donderdag 02 juni 2011, 12:07:46
IK zie dat je veel moderne wagonnen op de baan hebt staan. Als je dus je landschap en tijdperk passend zou willen maken bij een stoom- en diesel tijdperk zou het dus een beetje raar zijn om bijvoorbeeld die moderne wagon van Hilti rond te zien rijden,

Deze zat in het startset die ik van mijn oom heb gekregen.
Re:leon's zolderbaan(tje)
Ja het zou eventueel een mogelijkheid zijn daar een extra lus of een paar inhaalsporen te maken, dat zou het rijverkeer mogelijk nog net wat interessanter maken!
Groeten Jake
Re:leon's zolderbaan(tje)
br 86 132
gast

Re:leon's zolderbaan(tje)
Hoi

Het is maar goed dat ik de helling aan de achterkant veel te breed heb gemaakt. Ik had al het gevoel dat het een keer van pas zou komen.

Jake dit bedoelde je toch?
Re:leon's zolderbaan(tje)
Ik denk dat je dit uiteindelijk veel leuker gaat vinden, dan kan je treinen "stiekum"in de tunnel laten wachten tot een andere trein de tunnel in gekomen is en zo, dat geeft net wat meer "verrassingseffect"!
Veel plezier met ontwerpen/bouwen

Groeten Jake
Re:leon's zolderbaan(tje)
br 86 132
gast

Re:leon's zolderbaan(tje)
Hoi

Een deel van het baanplan dat er is is niet haalbaar. Het gaat om het station op de bovenste laag. Daar moeten de sporen naar de lokloods nog onder door. De hellingen werden veel te steil. Ik moest in 6 rails waarvan 2 24206 van 206 mm naar 164 mm. Toch maar weer terug naar de teken tafel. :-(

Re:leon's zolderbaan(tje)
br 86 132
gast

Re:leon's zolderbaan(tje)
Hoi

Ik had geen rekening gehouden met de hoogte van de treinen en het schuine dak. Waardoor ik nu dus overnieuw kan beginnen met ontwerpen en bouwen. :-(

Ik heb net alles nagemeten en Ik moet het hele traject 8 cm naar voren toe schuiven. Dat kon wel als de pijpen van de schoorsteen daar niet liepen.

Weer wat geleerd. Controleer alles 2 keer.

Het is maar goed dat Jake me het idee gaf om een inhaal spoor te maken. Anders was ik hier heel laat achter gekomen.
Re:leon's zolderbaan(tje)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:leon's zolderbaan(tje)
De  poten inkorten van de tafel?
Re:leon's zolderbaan(tje)
Hoi Leon,
kan je de baan echt niet een heel klein beetje groter maken? Of mag je je baan nergens anders in het huis op gaan bouwen, als je daar op die plek net 8 cm te kort komt.. Ik weet het, moeders, vrouwen en vriendinnen overtuigen voor zoiets als Treinruimte is niet het makkelijkste in het leven om te doen  :-)
Succes!
Groeten Jake
Re:leon's zolderbaan(tje)
br 86 132
gast

Re:leon's zolderbaan(tje)
Citaat van: wijbe op donderdag 02 juni 2011, 22:03:46
De  poten inkorten van de tafel?

Daar had ik nog niet aan gedacht. Dit is een goed idee. :thumbup:

Citaat van: jakeman op vrijdag 03 juni 2011, 10:02:05
kan je de baan echt niet een heel klein beetje groter maken? Of mag je je baan nergens anders in het huis op gaan bouwen, als je daar op die plek net 8 cm te kort komt.

Er is nog 1 andere plek waar ik eventueel mijn baan kan maken. Maar dat is bij mijn opa op zolder. Dit is niet echt handig omdat hij niet om de hoek woont. Maar dan heb ik wel veel meer ruimte. En als opa zijn boot heeft verkocht wil hij ook weer een klein baantje gaan maken.
Re:leon's zolderbaan(tje)
Ik zou zowieso dan samen met je Opa nog een baan maken, zodat je ook zijn budget erbij hebt om Locs en materieel te kopen :-)
En je kun dan aan 2 banen werken  :thumbup:
Groeten Jake
Re:leon's zolderbaan(tje)
Slim Jake :D
Re:leon's zolderbaan(tje)
br 86 132
gast

Re:leon's zolderbaan(tje)
Klinkt niet slecht.

Wijbe

Ik kan de poten niet inkorten ivm stopcontacten.
Re:leon's zolderbaan(tje)
Als het mag en als je de hoofdschakelaar uit zet, zou ik op die plek de stopcontacten dan openschroeven, dichtmaken en de stroomkabel omleiden met een pvc pijpje eromheen, zodat je er geen last meer van hebt, tenminste, als dat stopcontact ècht de bottelnek zou zijn. Doe het wel voorzichtig, niet dat er brand kan ontstaan :O :-)
Groeten Jake
Re:leon's zolderbaan(tje)
@ Jake,
Nooit en te nimmer zomaar aan de elektrischiteit gaan lopen sleutelen!!
Indien je er geen verstand van hebt moet je iemand er bij halen die er affiniteit meeheeft of anders een vakman!
Veel branden zijn op deze manier ontstaan als gevolg van kortsluiting.
Kortom, niet zelf lopen prutsen!

Grt, Ronald.
Re:leon's zolderbaan(tje)
Citaat van: Ronald69 op zaterdag 04 juni 2011, 10:25:37
@ Jake,
Nooit en te nimmer zomaar aan de elektrischiteit gaan lopen sleutelen!!
Indien je er geen verstand van hebt moet je iemand er bij halen die er affiniteit meeheeft of anders een vakman!
Veel branden zijn op deze manier ontstaan als gevolg van kortsluiting.
Kortom, niet zelf lopen prutsen!
Grt, Ronald.

Ik bouw dus vaak aan de baan samen met iemand die aan elektrotechniek doet, en als je het netjes doet zoals het hoort kan er niets mis gaan. Je zit tenslotte niet in de meterkast met de phaseleiding te rommelen. Dus niet prutsen, maar goed doordacht en met de juiste voorgeschreven middelen een stopcontact omleiden, dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Netjes evt pvc pijpje eromheen, geen enkel brandgevaar. Kijk, dat er ook mensen zijn die draden aan elkaar knopen en er een plakbandje overheen doen en dan de draden over de vloerbedekking laten hangen, dat soort dingen, nee daar heb ik het niet over uiteraard, dat is gepruts!  :D
Groeten Jake
Re:leon's zolderbaan(tje)
@ Jake,
Zoals jij het omschrijft kan er inderdaad niks misgaan omdat er bij jou iemand aanwezig is die er verstand van heeft maar wij kunnen er niet van uit gaan dat Leon of iemand in zijn familie er wel verstand van hebben.
Heeft(hebben) hij(zij) dit niet dan geldt nog steeds mijn verhaal, afblijven dus en een professional erbij halen.

Grt, Ronald.
Re:leon's zolderbaan(tje)
br 86 132
gast

Re:leon's zolderbaan(tje)
Hoi
Citaat van: Ronald69 op zaterdag 04 juni 2011, 13:46:44
@ Jake,
Zoals jij het omschrijft kan er inderdaad niks misgaan omdat er bij jou iemand aanwezig is die er verstand van heeft maar wij kunnen er niet van uit gaan dat Leon of iemand in zijn familie er wel verstand van hebben.
Heeft(hebben) hij(zij) dit niet dan geldt nog steeds mijn verhaal, afblijven dus en een professional erbij halen.

Grt, Ronald.

Ik ben nu met mijn opleiding elektrotechniek bezig. Ik maak bijna iedere week wel een schakeling die getest word met 230 of hoger. Ik heb nog maar 1 keer kortsluiting gemaakt en dat was in de eerste les. :P
Ik maak me er geen zorgen over.

De tafel verlagen kan ook niet. Het stopcontact zit in een soort kast waar veel kabels en leidingen door lopen. Er loopt 1 pijp net de plaat van de treintafel. Weer de pijp naar de schoorsteen die me dwarsboomt.

Ik ga met mijn opa overleggen of ik mijn baan bij hem op zolder mag maken. Maar dan moet ik even wachten totdat hij uit het ziekenhuis is.

Re:leon's zolderbaan(tje) Kan niet. Dan korten we toch gewoon de poten in:)
Hoi

De Tafel kan nu 15 cm verlaagd worden. Het stopcontact kan gewoon blijven zitten. En er is ietsjes meer ruimte in het schaduw mogelijk. Wat wil je nog meer. ( een grote treinkamer ) :D

Volgende week ga ik beginnen met verbouwen. Van de week weinig tijd. Moet veel werken in het restaurant. en Vrijdag ga ik een lang weekend weg.  B)

Het ontwerp moet wel iets worden aangepast vooral het schaduw om dat de ruimte gaat vann 200 bij 120 cm naar 180 bij 120 en daarachter zit nog een stuk van 1,40 bij 25 cm dit geld alleen voor het schaduw.
Re:leon's zolderbaan(tje)
Hoi Leon,

Geweldig dat je nu meer ruimte hebt voor een groter schaduwstation!
Dat kan alleen maar leuker worden. Alvast een goed weekend gewenst.

Groeten Jake
Re:leon's zolderbaan(tje)
br 86 132
gast

Re:leon's zolderbaan(tje)
Ik ben er ook blij mee.
Dankje

Nog een vraagje hoe kan ik de titel veranderen?
Re:leon's zolderbaan(tje)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:leon's zolderbaan(tje)
het 1e bericht van dit topic op wijzigen klikken, vervolgens gewoon de titel aanpassen :)
Re:leon's zolderbaan(tje) Dan korten we toch gewoon de poten in
dankje wijbe

Hoi

Ik heb even op papier gezet hoe de nieuwe ruimt word voor het schaduwstation.
Re:leon's zolderbaan(tje) Dan korten we toch gewoon de poten in
Juist! De zaag erin! En zo veel meer treinenplezier krijgen :thumbup:
Groeten en succes


jake
Re:leon's zolderbaan(tje) Dan korten we toch gewoon de poten in
Hoi


Ik ben net de eigenaar geworden van het startset 29010. Ik heb net de 115 euro overgemaakt en dan komt hij hier heen. De set is zonder loc en rijtuigen. De rails kan ik goed gebruiken en de trafo ook. Nog even wachten met zagen tot na het weekend ivm met mijn werk moet ik 's middags bij slapen anders houd ik de hele avond niet vol. Ik werk in een restaurant en de volgende dag om 8 uur zit ik gewoon weer in de les.
Re:leon's zolderbaan(tje) Dan korten we toch gewoon de poten in
Heey Leon,

Je bent al lekker bezig zeg!
Even over je baanplan, misschien dat je het bovenste station kan voorzien van een omloopspoortje.
Nu heb je 2 naast elkaar gelegen kopsporen zonder mogelijkheid om je stoomlocomotieven te keren, terwijl dit in werkelijk wel gebeurde.
Overweeg deze optie nog eens goed in je baanplan!

Verder veel succes met bouwen en veel plezier tijdens je lange weekend!

Vriendelijke Groet,
Elden.
Re:leon's zolderbaan(tje) Dan korten we toch gewoon de poten in
Hoi

Volgende week ga ik pas echt los. Woensdag ben ik de hele dag vrij.
Omloop spoortje. Bedoel je een wissel tussen de 2 stations. of een soort keerlus.

Ik had in gedachten dat de trein voor/achter uit het station in of uit rijd. Dus de loc blijft altijd voor of achter een trein staan. En gewoon via het binnenste spoor richting het schaduw gaat. Misschien maak ik wel even een animatie vanmiddag.
Re:leon's zolderbaan(tje) Dan korten we toch gewoon de poten in
Hoi

Ben net even bezig geweest met ontwerpen. Heb nog een stukje extra gesloopt onder de tafel waardoor het schaduw nu 150 cm diep en 180 cm breed wordt.

Dit is het geworden
Re:leon's zolderbaan(tje) Nieuw ontwerp
Hoi Leon, begint er goed uit te zien! Ik zou wel even checken of bij het middelste inhaalspoor links evt treinen met sneltreinwagons kunnen passeren met het buitenste spoor, daar ligt de rails wat dicht bij elkaar. Kan je rechts niet het inhaalspoor eerder laten beginnen door een gebogen wissel te nemen?
Groeten Jake
Re:leon's zolderbaan(tje) Nieuw ontwerp
Hoi

Ik heb nog wat geprobeerd maar ik kwam steeds net niet uit.
Re:leon's zolderbaan(tje) Dan korten we toch gewoon de poten in
Citaat van: br 86 132 op donderdag 09 juni 2011, 09:06:54
Hoi

Volgende week ga ik pas echt los. Woensdag ben ik de hele dag vrij.
Omloop spoortje. Bedoel je een wissel tussen de 2 stations. of een soort keerlus.

Ik had in gedachten dat de trein voor/achter uit het station in of uit rijd. Dus de loc blijft altijd voor of achter een trein staan. En gewoon via het binnenste spoor richting het schaduw gaat. Misschien maak ik wel even een animatie vanmiddag.


Ik bedoel dat je ipv 2 lange sporen, er idd 1 wissel tussen plaatst. Zodat de stoomlok om de gereedstaande rijtuigen kan rijden en aan de andere kant weer kan aankoppelen. Zoiets: > Het omlopen <.

Groetjes Elden
Re:leon's zolderbaan(tje) Nieuw ontwerp
Wel even doorspoelen naar 3:20 ;)

Vriendelijke Groet.
Elden.
Re:leon's zolderbaan(tje) Nieuw ontwerp
Mooi Filmpje Elden!

Hoi Leon, heb je het al eens met K-rails geprobeerd? Of heb je al C-rails en wil je verder met alleen C-rails :-)
Groeten Jake
Re:leon's zolderbaan(tje) Nieuw ontwerp
Mooi filmpje. Is dit de historische driehoek hoorn Enkhuizen Medemblik?

K rails heb ik nog niet geprobeerd. Ik heb nu zoveel C rails dat ik dit project kan afmaken. Ik heb alleen nog wissels bochten en stootblokken nodig.

Misschien op een latere baan.
Re:leon's zolderbaan(tje) Nieuw ontwerp
Heb je anders hulp nodig? Ik wil wel helpen...


groeten Dylan
Re:leon's zolderbaan(tje) Nieuw ontwerp
Dylan

Dit zou echt heel fijn zijn.

Je bedoelt ontwerpen?

Ik vind het schaduw nog niet naar wens. Ik heb nu op het langste spoor 1360mm en de langste trein is 131cm. Ik zit met de houten palen aan de achterkant. Deze kunnen niet weg of verplaatst want die horen bij de opbouw van de zolder.
Re:leon's zolderbaan(tje) lekker zeg
Hoi

Net is mijn startset 29010 zonder loc en wagons afgeleverd.

Ik baal wel want de ms zou een 1,9 à zijn volgens de verkoper.
Maar het is een 1,2.
Re:leon's zolderbaan(tje) lekker zeg
ah ja dat is wel enigzins jammer. Maargoed je kunt nu vooruit!
We blijven het volgen succes met je baan
Groeten Jake