Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Inrijsein overdenking / probleem
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Inrijsein overdenking / probleem  (gelezen 2102 keer)

Marklinbaan.nl

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Youtube Marklinbaan
Inrijsein overdenking / probleem
« Gepost op: donderdag 03 maart 2011, 09:51:07 »

Hallo allemaal,

Ik heb het volgende: Door plaatsgebrek (wie heeft dat niet) moet ik mijn inrijsein vlak voor de eerste wissel plaatsen van het station.
Normaal gesproken zou je daar ruimte laten voor rangeren. Dan hoef je het sein niet voorbij te rijden.
Dan plaats je nog een bordje rangeren tot hier.

In mijn geval trek je de trein voorbij het inrijsein.
Dat kan ik dan weer oplossen door een spersein voor het inrijsein te zetten.
En dan moet er eigenlijk ook nog een voorsein bij.

Heeeft iemand hier ideeen over of voorbeelden van?
Graag jullie gedachten meningen?

Groeten Martin
Gelogd

Jet

  • Gast
Re:Inrijsein overdenking / probleem
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 03 maart 2011, 11:01:22 »

Daarvoor moet er dan ook gerangeerd worden via het uitrij spoor, zodoende de controle volledig bij de Fdl van het station blijft....
Dus om te rangeren ga je het uitritsein voorbei en dan weer terug om tegen je trein te komen, maar nooit het inritsein.
Maar dat is hoe het er in het echte bedrijf aan toe gaat,ik weet natuurlijk niet of dat ook op jou baan gaat
Gelogd

Marklinbaan.nl

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Youtube Marklinbaan
Re:Inrijsein overdenking / probleem
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 03 maart 2011, 11:38:49 »

Daarvoor moet er dan ook gerangeerd worden via het uitrij spoor, zodoende de controle volledig bij de Fdl van het station blijft....
Dus om te rangeren ga je het uitritsein voorbei en dan weer terug om tegen je trein te komen, maar nooit het inritsein.
Maar dat is hoe het er in het echte bedrijf aan toe gaat,ik weet natuurlijk niet of dat ook op jou baan gaat

Hoi Jet,

Je hebt gelijk dat zou ik normaal ook doen.
Echter het spoor waar de Br01.10 op staat en het spoor wat er naast komt hebben geen mogelijkheid om op het uitrijspoor te komen. Ik heb voorbeelden genoeg gezien dat er voldoende ruimte zit tussen het inrijsein en de eerste wissel
zodat daartussen nog een rangeerbeweging plaats kan vinden. Die ruimte kan ik niet maken. Ik krijg dan op een belangrijk punt van de spoorbaan file problemen door de laatste wagens.

Hieronder de foto het inrijsein komt onder net buiten beeld.



Groeten Martin
Gelogd

Blausee-Mitholz

  • Gast
Re:Inrijsein overdenking / probleem
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 03 maart 2011, 13:56:31 »

Mooie splitsing  B)

Mvg, Johan
Gelogd

Jet

  • Gast
Re:Inrijsein overdenking / probleem
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 03 maart 2011, 17:12:30 »

Welke rangeringen bedoel je eigenlijk om te maken, anders kan je nog een Z-beweging maken om aan de uitrit te geraken
en anders meerdere sperrseinen om de wissels af te dekken en dan gewoon tussen de wissels rangeren....
Gelogd

Freak

  • Gast
Re:Inrijsein overdenking / probleem
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 03 maart 2011, 17:28:10 »

Hallo Martin,

Ik heb het volgende: Door plaatsgebrek (wie heeft dat niet) moet ik mijn inrijsein vlak voor de eerste wissel plaatsen van het station.
Is goed, ondanks dat je weinig ruimte hebt.

Citaat
Normaal gesproken zou je daar ruimte laten voor rangeren. Dan hoef je het sein niet voorbij te rijden.
Rangeren voor een inrijsein ?. Rangeren is toegestaan met een spersein.

Citaat
En dan moet er eigenlijk ook nog een voorsein bij.
Waar behoort dat voorsein bij ?. Bij het volgende sein ?.

Mvg,
Peter
Gelogd

Marklinbaan.nl

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Youtube Marklinbaan
Re:Inrijsein overdenking / probleem
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 04 maart 2011, 08:29:31 »

Welke rangeringen bedoel je eigenlijk om te maken, anders kan je nog een Z-beweging maken om aan de uitrit te geraken
en anders meerdere sperrseinen om de wissels af te dekken en dan gewoon tussen de wissels rangeren....

Hoi Jet,

Dat zou allemaal heel omslachtig worden. Ik ben eigenlijk benieuwd naar of het mogelijk is om het inrijspoor te gebruiken
voor het rangeren doormiddel van een spersein. Ik ben er inmiddels wel uit dat ik daar voldoende ruimte moet laten.
Ik ben wat gaan passen met wagens en eigenlijk heb ik bij 2 lange treinen er maar last van dat de baan wordt geblokkeerd.

Hallo Martin,

Ik heb het volgende: Door plaatsgebrek (wie heeft dat niet) moet ik mijn inrijsein vlak voor de eerste wissel plaatsen van het station.
Is goed, ondanks dat je weinig ruimte hebt.

Citaat
Normaal gesproken zou je daar ruimte laten voor rangeren. Dan hoef je het sein niet voorbij te rijden.
Rangeren voor een inrijsein ?. Rangeren is toegestaan met een spersein.

Citaat
En dan moet er eigenlijk ook nog een voorsein bij.
Waar behoort dat voorsein bij ?. Bij het volgende sein ?.

Mvg,
Peter

Hoi Peter,

Volgens de regels mag je met rangeerbewegingen het inrijsein niet passeren tenzij je daar schriftelijk toestemming voor hebt.
De blokwachter van het vorige blok kan niet zien wat jij daar aan het doen bent.
En om voor elke rangeerbeweging dat blok te blokkeren is veel te lastig.
Daarom houden ze in de werkelijkheid daar ruimte voor het rangeren.
Als je het echt goed wil doen komt er na het inrijsein een leeg stuk spoor om een noodstop uit te kunnen voeren.
Dan krijg je een bordje halt vor rangierfahrten en dan tot de eerste wissel een stuk om te rangeren.
Met rangeren mag je het bordje absoluut niet voorbij.

Dit is wat ik ervan begrijp met mijn beste duits.

Het voorsein is voor het volgende sein (het uitrijsein van het station).

Groeten Martin
Gelogd

Jet

  • Gast
Re:Inrijsein overdenking / probleem
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 05 maart 2011, 20:46:56 »

Als je het dan toch over het echte bedrijf hebt, moet je eigenlijk zelfs geen sperrseinen zetten, want met een gesproken bevel van Fdl over de radio (GSMR) kan je ook rangeringen doen.
Telkens wij in Köln Gremberg tegen onze trein willen komen gebeurt het zo,ook om het uitritsein voorbij te rijden tijdens het rangeren of als er geen sperrseinen staan, of gewoon om het rangeren vlotter te laten verlopen  ;)
Gelogd
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.043 seconden met 24 queries.